Häst inblandad i trafikincident, vems är ansvaret?

Vad tänker du att polisen ska göra? Om de ens tar in dem för förhör kommer det enbart generera än mer hämndbegär. Skadan de har åsamkat, t ex. en älskad häst som inte finns längre, en livslång smärta eller annat kommer det inte gå att göra något åt.
Som jag skrev, om det inträffar fler incidenter så har dom en grund. Chansen är mycket större att det blir konsekvenser för dom om personen dom orsakar skada redan innan upplyst polisen om att det finns risker. Skrev inte att dom ska anmäla något dessutom, skrev att dom ska meddela polisen vad som pågår.

Jag tror knappast lösningen är att låta sådana personer gå fria från konsekvenser bara för att skadan dom orsakat inte går att göra ogjord. Jag är inte riktigt för att låta sådana personer härja fritt.
 
Senast ändrad:
Snälla betala inte något till personen! Kan du inte bara tala om för dem att de borde vara tacksamma över att inte din häst blev skadad, då hade de fått två självrisker att betala? Förstår att du inte vill bråka men ... för hennes egen skull borde hon bli upplyst om hur saker fungerar.
 
Jag hade känt att om jag hade betalt hade jag bekräftat att felet var mitt eget.

Nä, hade absolut inte betalt. Har de något att säga får de gärna ta den diskussionen med rättsväsendet (eftersom de sa att de skulle gå till polisen) och försäkringsbolaget(som faktiskt betalar ut ev försäkringspengar).
 
Om du inte redan har betalat - gör inte det. Det kan tolkas som att du erkänner att det var du som gjorde (något) fel. Sannolikheten för att en hispig mamma kan få andra (tonåringar) att busköra är nog obefintlig. En person med den makten hade ni nog hört talas om på annat sätt. Inga normala människor gör något sådant för att någon säger det till en (händelsen i din tonår handlade ju om tonåringar). Och hon har ju inte ens hotat med det.

Att du inte har hört något om ev. polisanmälan beror på att de inte startat någon utredning där de behövt höra dig. Jag gissar att polisen avslutade lika snabbt som de tog emot anmälan alternativt förklarade för mamman att det inte fanns något att anmäla. Att hon vaknat nu mot dig beror sannolikt på att försäkringsbolaget anser att sonen är vållande och/eller konstaterar att en häst inte har trafikförsäkring och att de därför får stå för självrisken själva.
 
Alltså en sådan människa kommer snacka på byn om det här vare sig du betalar eller inte, så strunta du i att betala.

De flesta försäkringsbolag är snabba på att utreda olyckor. Hade det funnits någon möjlighet att de ska slippa betala ut pengar för att du är vållande, då hade de med all säkerhet hört av sig och bett om din syn på händelsen.

Nä släpp det och gör en motanmälan om kärringen fortsätter.
 
Säger också -betala inte! Det är troligtvis som andra skriver, att de precis fått besked om att de får stå för det själva. Du ska inte betala.

Usch vad folk är fula, en kompis var med om en incident i början av sommaren där hästen blev rädd när en bil passerade och kastade sig in i bilen, ryttaren ramlade av - bilen, och slog sig ganska ordentligt. Föraren kastade sig ur bilen och vrålskällde på kompisen som även hade sin dotter (under 10 år) med sig, dottern storgrät för hon trodde mamma skulle dö och sen en kvinna som gapar och skriker. Föraren skrek så att en granne kom ut och sa till henne att ”nu åker du härifrån”. Föraren frågade inte ens hur det gick med ryttaren som liksom ramlade ner på bilen…
 
Säger också -betala inte! Det är troligtvis som andra skriver, att de precis fått besked om att de får stå för det själva. Du ska inte betala.

Usch vad folk är fula, en kompis var med om en incident i början av sommaren där hästen blev rädd när en bil passerade och kastade sig in i bilen, ryttaren ramlade av - bilen, och slog sig ganska ordentligt. Föraren kastade sig ur bilen och vrålskällde på kompisen som även hade sin dotter (under 10 år) med sig, dottern storgrät för hon trodde mamma skulle dö och sen en kvinna som gapar och skriker. Föraren skrek så att en granne kom ut och sa till henne att ”nu åker du härifrån”. Föraren frågade inte ens hur det gick med ryttaren som liksom ramlade ner på bilen…
Jag tror att det var en reaktion på att föraren blev rädd. Det är inte alltid vi beter oss rationellt i de fallen. (Obs! jag försvarar det inte, men kan förstå varför.)
 
Jag tror att det var en reaktion på att föraren blev rädd. Det är inte alltid vi beter oss rationellt i de fallen. (Obs! jag försvarar det inte, men kan förstå varför.)
Nä jag förstår också att man kan bli chockad just när något händer, men hon betedde sig fruktansvärt illa och ”släppte” det inte heller utan fick som sagt skickas iväg av utomstående för att hon skrek så.
Ryttaren själv ansåg att föraren inte varit vårdslös eller något sådant utan körde sakta förbi hästen, det var en ren olyckshändelse - men blev väldigt skakad av hela situationen.
 
Nä jag förstår också att man kan bli chockad just när något händer, men hon betedde sig fruktansvärt illa och ”släppte” det inte heller utan fick som sagt skickas iväg av utomstående för att hon skrek så.
Ryttaren själv ansåg att föraren inte varit vårdslös eller något sådant utan körde sakta förbi hästen, det var en ren olyckshändelse - men blev väldigt skakad av hela situationen.
Men precis, olyckshändelser kommer alltid hända. Min bror håller i detta nu på att ta BE-kort så han pluggar en del teori och vi letade faktiskt upp hans gamla körkortsböcker igår och det är ganska tydligt hur man får lära sig att bete sig runt hästar i trafiken och att ansvaret ligger på föraren.

Minns en gång när jag och en kompis var ute och red och hennes normalt väldigt lugna häst helt plötsligt blev livrädd för något och utan förvarning hoppade rakt ut i vägen framför en bil som fick tvärnita. Det är ett djur det handlar om, vi kan ju inte styra exakt vad de tar sig för och hur de reagerar. Nu var det hästen men det kunde lika gärna varit en katt, ett rådjur, en fotboll som flög ut från en trädgård eller ett litet barn som vinglat till på cykel. Jag tycker proportionerna från föräldern är helt hysteriska med tanke på att ingen med flit misshandlat ungdomen….
 
Vad tänker du att polisen ska göra? Om de ens tar in dem för förhör kommer det enbart generera än mer hämndbegär. Skadan de har åsamkat, t ex. en älskad häst som inte finns längre, en livslång smärta eller annat kommer det inte gå att göra något åt.
Absolut ska polis kontaktas, trakasserier och hot är olagligt. Jag gissar att efter ett samtal med polis så håller de sig väldigt långt borta från TS.
 
Men precis, olyckshändelser kommer alltid hända. Min bror håller i detta nu på att ta BE-kort så han pluggar en del teori och vi letade faktiskt upp hans gamla körkortsböcker igår och det är ganska tydligt hur man får lära sig att bete sig runt hästar i trafiken och att ansvaret ligger på föraren.

Minns en gång när jag och en kompis var ute och red och hennes normalt väldigt lugna häst helt plötsligt blev livrädd för något och utan förvarning hoppade rakt ut i vägen framför en bil som fick tvärnita. Det är ett djur det handlar om, vi kan ju inte styra exakt vad de tar sig för och hur de reagerar. Nu var det hästen men det kunde lika gärna varit en katt, ett rådjur, en fotboll som flög ut från en trädgård eller ett litet barn som vinglat till på cykel. Jag tycker proportionerna från föräldern är helt hysteriska med tanke på att ingen med flit misshandlat ungdomen….
Det är i normalfallet så att häst räknas som vilt oavsett om den har ryttare på sig eller inte. Nä. Hade skitit i det (däremot som några är inne på kan.det vara bra att kontakta polisen så det finns inne om det nu fortsätter, det behöver ju inte vara trakasserier, det räcker ju att de inte släpper det och sprider rykten).
 
Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!
Betala inget.
Ge inte efter, det vore att erkänna skuld i frågan.

Min erfarenhet är att den sortens människor bäst hanteras med en klar och tydlig lagbok.
Man följer själv lagen och ser till att de också måste göra det samma.
Då blir man för ansträngande att styra och ställa över och får så småningom vara ifred.

Det har fungerat även i fall där det sett totalt hopplöst ut från början.
Det blir helt enkelt enklare att följa lagar och regler än att tjafsa med mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 969
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 616
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 060
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp