jätteskygg om huvudet?(långt)

L

Lif_Jessi

nu är det dags för lite tips och råd tycker jag! för 4 dgr sen kom ett sto hem till mig. hon är fyra år och dräktig, kom till sverige i september. hon är väldigt väldigt osäker, både på sig själv och alla männinskor. det närmsta "kontakt" hon söker är att hon nosar en på handen och sedan snabbt drar undan huvudet. när man är inne hos henne i boxen kutar hon runt runt och bara ställer sig med huvudet längst ner i hörnet och vänder rumpan mot en så man inte kommer nära.

förra ägaren har bara låtit henne gå efter sin andra häst till och från hagen, för att slippa besväret med att fånga henne varje dag.
när hon kom från island hade hon ju såklart grimma på sig, och jag undrar hur f*n dom fick på den. väl i sverige tappade hon tydligen grimman, (berättade ägaren) och sen har dom lyckats få på henne en fullstor grimma som hon har haft sen dess. jag blir så irriterad på de här människorna! det är såklart här problemet ligger, dom har tvingat sig på henne med våld.

hursomhelst, hästen blir typ "lugn" när man väl har fått på grimskaftet på grimman. som att hon vill att man ska fånga henne, men att hon hatar själva "fångmomentet"
därför lät vi ett avklippt grimskaft sitta kvar på grimman så att det skulle gå lätt att ta henne, utan stressmomentet. var det en bra idé?

ytterligare ett problem: idag fick jag tag på henne efter mkt om och men. och såfort jag försökte närma mig henne började hon stegra och nästan attackera med frambenen! såklart att hon känner sig trängd,men jag tycker inte att det är normalt beteende. hur ska jag få bort frambensslagen?

ska jag bara låta henne vara?

ska jag fortsätta att jobba på med att ta henne?

ska vi fokusera på annat, typ gå ut och gå mm och bara strunta i huvudet så länge?

ska grimskaftet få sitta kvar då det VERKLIGEN INTE GÅR att ta henne i grimman, för då bara slänger hon sig runtrunt tills man tappar taget?

just nu har jag byggt en hage precis utanför boxen då jag inte tycker att det är en bra ide att hon får gå efter dom andra hästarna från hagen till stallet, det löser ju inga problem.

hoppas ni fattar nåt av min virriga historia. jag behöver tips och råd fort som attan.

säg inte att vi borde slakta henne eller lämna tillbaka henne, för dom alternativen finns inte.

mvh jessica
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

hej hopp!
det låter precis som en islandshäst vi fick på träning när jag var på island å jobbade...
han vägrade bli fångad och träns och grimma var bara att glömma...
jag började med att i boxen masserade jag halsen..upp mot öronen i pannen och överallt tills han fick någorlunda förtoende för mig..så fortsatte jag varje dag så fort jag fick tid över... han blev ganska snabbt bättre när han märkte att jag inte gjorde honom illa.. sen när det gick bra att ta på öronen och i ansiktet så tog jag en annan grimma som var ganska stor och tog på och av jättemånga gånger... det hjälpte jättemycket!!! han blev bra!! var inte alls rädd längre det var som bortblåst när han märkte att det inte var farligt och ingen gjorde honom illa...då gick det även att gå å hämta honom i hagen utan att han sprang iväg..

Lycka till!!:)
 
Senast ändrad:
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

ja det kanske skulle vara en bra ide men det går ju inte ens att komma fram till halsen på stoet innan hon far runt och ställer sig med rumpan mot en:confused:
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

du har ett ganska vanligt problem... du måste befästa ledarskapet!! när du har gjort det kommer din häst att lita på dig till hundra procent.. ta kontakt med en NH tränare där du bor så får du hjälp med det.. mvh erica
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Så som du beskriver din häst var vår yngsta häst (e: Geysir) som ung, alltså fram till hon var tre år ungefär. För att få på henne grimma var vi tvungna att mota in henne i ett hörn och sen lugnt och försiktigt trä på henne grimman. Sen följde hon ledaren utan några som helst problem.

Detta med att vara svår att fånga är hon fortfarande från och till, speciellt om människan inte uppför sig korrekt (enl henne...).

Det har blivit mycket bättre, men man kan aldrig bara slänga på henne grimman, utan hon kräver en del "artighet" av en, att man hälsar innan man sätter på grimman.

I somras blev hon jobbig att fånga i hagen igen, det var väl roligare att gå och beta än att jobba... Men nu har jag börjat ge henne en godisbit när jag kommer med grimman, så numer kommer hon till mig istället för att jag ska hämta henne. Men hon är en sån typ som inte blir fräck av godis.

Jag tycker att du ska prova att vara "artig" mot henne. Naturligtvis blir det svårare för dig än för oss eftersom vår häst är född här på gården och vi vet precis allt hon har varit utsatt för. Du måste ju på något vis bygga upp hennes förtroende för dig.

Är det bråttom att komma igång med träningen? Annars tycker jag att du enbart ska ägna dig åt att tämja henne, att få henne att bli intresserad av dig. Innan du ger henne kraftfoderhinken t ex så stryk henne en eller ett par gånger över nosryggen. Bara småsaker till en början. Om hon tycker om godis (brödbitar, morötter eller så), och klarar av det utan att bli jobbig, så ta för vana att ha med när du ska ut till henne. Lägg på marken innan hon hinner vända sig ifrån dig, och kanske ta ett steg bakåt i början. Sen när hon lärt sig att det vankas godis när du kommer så står du kvar men lägger fortfarande godiset på marken. Därefter kan du försöka ge henne godiset ur handen, sen kan du börja kräva att få ta på henne innan hon får godis osv osv. Öka kraven långsamt och acceptera att det kan bli bakslag ibland.

Viktigt är att du lyckas låta bli att bli arg. (Svårast av allt tycker jag.)

Lycka till!
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Hej!
min första häst, Dorri, kommer från Island o i Sverige har han fått flytta runt mycket och stå i hagen mycket pga att ägarna inte klarat av honom. Hos mig var han svårfångad i början, gick iväg, lade bak örona o blåste upp sig när grimman kom fram o så iväg igen.
Jag gick alltid efter honom tills han stannade, men började göra det några gånger om dagen o bara klappa o sen lät jag honom gå igen. Så att det inte betydde något särskilt att jag kom. Och det var alltid baken som välkomnade mig, började med att lägga handen på rumpan o sen klappamanken o sen halsen osv.
ang grimman har jag märkt att det bästa är att sätta på den långsamt, får fortfarande göra det 1,5 år senare, han kräver lugn o långsamma rörelser. Vilket var svårt när man fort vill ha på grimman.

Angående din lösning med hage o box, det är svårt att säga vad som är rätt men nu har hon fått flytta precis nyligen och få nya rutiner samtidigt som hon från början är nervös och på tjocken. Vet inte vilken tidsram du vill få pli på henne, kanske bra innan hon fölar, men om det inte är jätte-snart kanske hon kan få börja med att göra som vanligt tills hon känner sig mer som hemma hos er?
Och slå med hovarna får hon inte. Bli arg på henne! Där går gränsen för att visa sitt ogillande.
Har du förresten provat att gå mot henne mot bogen? brukade ibland bli tvungen att göra så med shettisen, hitta det stället som var varken framåtdrivande eller bakåtdrivande - då stod han still!
 
Senast ändrad:
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Har hon några tendenser att sparka om du börjar med att klappa henne på baken?
Hästen på min avatar var precis som du beskriver ditt sto och vände direkt baken till i boxen och såg till att huvudet var inne i ett hörn oavsett hur jag rörde mig. Jag löste det på så sätt att alltid ha tid att jobba med det här när jag var i stallet, och började med att prata lugnt med honom och klappa honom på baken. Sen satte jag lite mer tryck och rörde mig lite framåt över korset och utläste reaktionen. Blev han stressad av det gick jag tillbaka till svansroten ett litet tag och försökte sedan igen att lite lite gå framåt. När jag var framme vid halsen fortsatte jag lugnt och fint och se hur jag kunde närma mig huvudet alt om han faktiskt kollade in mig eller försiktigt snusade mig i handen. Sedan av och på med grimma/träns en massa gånger.
Såhär höll jag på i flera månader och fick acceptera att jag aldrig någonsin kunde närma mig honom för snabbt. Alltid artigt och mjukt närma mig. Det ledde till att på slutet stod han vänd mot mig och lät sig vänligt tränsas. Men de dagar då han vände sig kunde det fortfarande ta tid. Att ta till våld eller skrika på honom hade inte löst något utan tvärtom stjälpt det arbete jag lagt ner på honom.

Det här var en väldigt stressad häst men blev mycket lugnare och finare på slutet. Han krävde dock någon som hade känsla och tog det lugnt med honom hela tiden. Så han var inte lättsåld (var tvungen att sälja honom när jag flyttade från Island) och bor numer i Tyskland.

Jag tror att du måste ta det lugnt lugnt lugnt med hästen. Om hon slår med frambenen visar det att du försökt för mycket just då och satt för mycket press. Du måste acceptera att detta kommer att ta tid. Hon slår för att hon blir trängd, och trots att det är ett väldigt felaktigt beteende från henne vinner du nog inte så mycket i dagsläget att straffa henne. Se istället till att det inte händer genom att läsa hästen och gradvis lägga på tryck som hon klarar. Se till att verkligen jobba på detta!

Repstump på grimman är väl helt ok under en period nu om det leder till att hästen blir lugnare. Men du måste fortfarande jobba på att vinna hennes förtroende så att du kan sätta på och ta av grimma när du vill.

Lycka till med hästen!

/Jonaz
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Jag tycker du skall kontakta en NH-tränare för att få råd i hur du skall gå till väga, gärna någon som kan komma ut till er och se hästen och dig ta kontakt. Men se upp för "ryck o slit i repgrimman-tränare" de gör mer skada än nytta på en så osäker häst.

Hade det varit min häst så hade jag byggt en tillfällig rundpaddock eller flyttat till ett stall där rundpaddock finns. Och på den begränsade ytan mjukt och försiktigt jobbat med kontakten med hästen lös. I en rund paddock uppstår aldrig problemet med att hästen kilar in sig i ett hörn. Och målet de första passen kanske är så lite som att träna på att du får gå fram och ta grimskaftet. Gå fram, ta det och släpp och gå igen. Lär henne att kontakten med dig inte alltid leder till en förändring i situationen. Och det viktgiaste av allt är att Du hela tiden är uppmärksam på hennes signaler, på vad hon säger. Och tänk på att vara lugn, utstråla den känsla du vill att hästen skall ha.

Min häst var ansedd "galen", han var livrädd för allt och det gick inte att ta i honom. När vi hittade honom hade han gått på bete i över 2år för hans ägare var rädd för honom.... Han var visserligen aldrig så rädd för att bli fångad även om momentet med att dra grimman över öronen aldrig var populärt. Vi nyttjade ovanstående metod med rundpaddock och korta pass varje dag. Efter ett knappt halvår får man nog anse honom som en fullständigt normal häst (eller nästan lite för lugn :D) Nu har det gått fyra år och han är världens tryggaste filbunke.

Jag blir oxå lite nyfiken, vad gör hon om du sitter inne i hennes box ett par timmar? Ta med en bra bok, varma kläder o nåt mjukt o sitta på. Tvinga dig inte på henne utan sätt dig o bara var. O när hästarna är i hagen, slösa gärna tid på att helt enkelt gå med flocken. Låtsas vara en av dem, då vänjer hon sig vid att du är nära utan att hon känner sig trängd.

Ge inte upp!
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Har hon några tendenser att sparka om du börjar med att klappa henne på baken?

hon har inte sparkat bakåt än så länge, bara framåt. ska man försöka borsta henne får man börja på baken och sakta röra sig framåt mot höger sida. vänster skyddar hon hela tiden.

När jag var framme vid halsen fortsatte jag lugnt och fint och se hur jag kunde närma mig huvudet alt om han faktiskt kollade in mig eller försiktigt snusade mig i handen. Sedan av och på med grimma/träns en massa gånger.


/Jonaz

ända fram på halsen kommer man inte, då har hon redan stuckit iväg. av och på med grimma kanske jag kommer kunna träna på om tre, fyra månader. så illa är det.

jag vill tillägga att jag absolut inte har bråttom med denna häst!
mitt mål är att hon ska vara färdig för att börja rida in vid nästa årsskifte. det är 11 månader dit. är hon inte redo då.... så får man kanske hitta på ngt annat.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

kvandi sa:
Lär henne att kontakten med dig inte alltid leder till en förändring i situationen.

jag:
jag försöker. jag är ute i stallet så mkt som möjligt och bara pysslar så att hon ska vänja sig.

kvandi sa:
Jag blir oxå lite nyfiken, vad gör hon om du sitter inne i hennes box ett par timmar? Ta med en bra bok, varma kläder o nåt mjukt o sitta på. Tvinga dig inte på henne utan sätt dig o bara var. O när hästarna är i hagen, slösa gärna tid på att helt enkelt gå med flocken. Låtsas vara en av dem, då vänjer hon sig vid att du är nära utan att hon känner sig trängd.

Ge inte upp

jag:
jag tänker inte ge upp. 1 år har hon på sig att lugna sig så att man försiktigt kan börja med inridning när hon skiljs från fölet.
när man bara sitter med henne i boxen utan att göra nåt är det olika vad hon gör beroende på vilket humör hon är på. antingen rusar hon direkt in i hörnet och står kvar så tills man går därifrån, eller så ställer hon sig längs med ena sidan och KANSKE (om man har tur:p) tittar lite nyfiket på en.

idag har jag släppt ut henne+ hennes sällskap ut i stora hagen igen. hon har nu ett avklippt grimskaft kvar på grimman så jag hoppas att jag kan ta henne utan problem sen.

pust. tack för svar allihop.:bow:

kom gärna med fler ideer.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

hon har inte sparkat bakåt än så länge, bara framåt. ska man försöka borsta henne får man börja på baken och sakta röra sig framåt mot höger sida. vänster skyddar hon hela tiden.



ända fram på halsen kommer man inte, då har hon redan stuckit iväg. av och på med grimma kanske jag kommer kunna träna på om tre, fyra månader. så illa är det.

jag vill tillägga att jag absolut inte har bråttom med denna häst!
mitt mål är att hon ska vara färdig för att börja rida in vid nästa årsskifte. det är 11 månader dit. är hon inte redo då.... så får man kanske hitta på ngt annat.

Om du inte kommer fram till halsen måste du träna på detta. Träna genom att långsamt långsamt långsamt få henne att acceptera att du kommer längre och längre fram från baken sett. Den här biten går helt enkelt inte att fuska sig igenom, och av din beskrivning att döma kommer nog detta att ta ganska lång tid är jag rädd. Men inte ge upp och se det som en viktig övning. Börja massera svansroten. Fortsätta bramåt över korset, gå tillbaka, sedan lite fram igen. Håll på så. Till slut är du framme vid halsen. Sen är du framme vid huvudet. Det kanske tar några månader, men se till att träna så ofta du bara kan så att hon vänjer sig vid att man håller på med henne också. Och naturligtvis träna båda sidor och acceptera att det tar olika tid det också.

En fråga, har hästen alltså konstant en och samma grimma på sig??
Hur beter hon sig när du har grimskaft? Bättre än i boxen? Om hon är lättare att få kontakt med via grimskaft (ofta brukar det vara så) hade jag tagit ett längre NH-rep och begett mig till någon typ av inhägnad och där tränat detta mer och mer och mer. Få hästen att acceptera att man tar henne över hela kroppen. Hela tiden läsa av hästens reaktioner och backa när hon känner obehag men hela tiden jobba att komma över tröskel efter tröskel. Lära hästen att följa dig, träna på enkel longering.

Jag hoppas att du hittar lite tips i tråden och känner att du kan jobba på ett lugnt sätt så att du når framsteg med henne! Det är inte skoj att hon fölar innan hon är mer tam. Då blir lätt fölet också väldigt skyggt.

Om hon inte är bättre om 11 månader om du kunnat träna målmedvetet ska hon absolut inte gå i avel. Sådant lynne ska inte avlas på. Frågan är faktiskt om inte slakt är att fundera på då. Men nu ska du ge henne en riktig chans. Är det dåliga erfarenheter av människan går det att vända på, är hennes lynne sådant kommer du aldrig få glädje av en sådan häst. Bra att du ger henne en chans!

/Jonaz
 
Senast ändrad:
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

jag vill gärna tro att det är människan som har fått henne såhär. hon har mkt snälla ögon och ser ut att vilja förstå, men att hon helt enkelt inte vågar lita på någon. hon har haft samma grimma sen vi hämtade henne. tappar hon den nu vet jag inte hur vi nånsin ska få på den igen.

har hon inte förändrats om ett år kommer slakt förmodligen bli aktuellt. hon kommer inte betäckas igen innan vi ser vad som är hennes rätta jag.

fölet hon bär på nu får vi helt enkelt kidnappa:p

jag känner mig mkt positiv inför arbetet med henne. hon kommer nog lära oss en hel del.

jag ska försöka uppdatera i den här tråden hur det går och vad jag gör. fortsätt gärna komma med tips och kommentarer.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

ja det kanske skulle vara en bra ide men det går ju inte ens att komma fram till halsen på stoet innan hon far runt och ställer sig med rumpan mot en:confused:

måste du ha henna lös inne i boxen när du ska borsta etc..?? jag tycker du ska knyta fast henne inne i boxen sen stryk henne över kroppen,klia henne, pyssla... bygg upp ett förtroende...hon kommer att finna sig i det till slut och jag tror även hon kommer att tycka det är mysigt..då kan hon inte springa runt och komma undan varje gång
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

måste du ha henna lös inne i boxen när du ska borsta etc..?? jag tycker du ska knyta fast henne inne i boxen sen stryk henne över kroppen,klia henne, pyssla... bygg upp ett förtroende...hon kommer att finna sig i det till slut och jag tror även hon kommer att tycka det är mysigt..då kan hon inte springa runt och komma undan varje gång

Det tycker jag inte att TS ska göra! I boxen ska hästen vara lös och man får då ta allt i hästens takt.
I inhängnat område med rep som man håller i kan man däremot "tvinga" lite mer. Då kan man direkt lätta på trycket, vilket inte går om hästen är uppbunden. Dessutom måste hästen lära sig att bli pysslad med och fångad även i box.

/Jonaz
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

jonaz har gett bra råd.
Det är klokt att inte tvinga eller binda fast i boxen. Skilj noga mellan kontakt och arbete.
Det kommer säkert att ta lång tid och det är nog viktigt att det inte blir några längre uppehåll i hanteringen/tillvänjningen nu i början. Då tar flykten överhand igen.
Ger du något foder som hon är särskilt förtjust i?
I så fall kan det vara bra att kombinera intaget med att hon sedan får äta detta foder i boxen, men då i fred för att kunna slappna av. Boxen blir då något trevligt. Så småningom förknippar hon också din kontakt i hagen med att få komma in till sin trevliga box.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Hur är hon när du väl har grimskaftet? Eller går ut och promenerar med henne?
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Hej!

När jag fick hem min unghäst var han knappt hanterad och tyckte inte alls om att få på sig grimma. I början fick man vara två stycken och tränga in honom i ett hörn och sedan lugnt ta på honom grimman. Det mesta släppte efter två-tre veckor i takt med att han fick förtroende för mig. Jag var mycket inne hos honom i hage och box och pratade lite och gjorde saker som gjorde honom nyfiken (t ex prasslade med något, fokuserade helt på något annant än hästen etc). Jag använde en grimma som man knäpper i nacken istället för en vanlig grimma, eftersom han är lite rädd om öronen. Jag jobbade (och gör fortfarande) mycket med NH och i takt med att han "landade" i sin nya vardag och blev van vid alla rutiner, försvann problemet.

Vid två tillfällen vände Thytur baken mot mig i boxen, men då markerade jag direkt. Jag tycker inte att det är ett ok beteende. Hästen får gärna ställa sig mot väggen när den vill komma undan, men absolut ingen bakdel mot mig! Jag tycker att du ska markera det för ditt sto, men behålla lugnet och stå kvar/sitta i boxen under lång tid och vänja henne vid att du är där. Jag skulle inte h på henne grimma hela tiden och absolut inte något avklippt grimskaft (måste vara väldigt irriterande och inte en så positiv upplevelse av en grimma). Bättre i så fall att hon får gå ut och in i hagen efter en annnan häst, och att du tar i problemet genom att jobba henne i en rundkorall eller i långsam takt arbeta med problemet i boxen.

Lycka till!

//julia
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Vid två tillfällen vände Thytur baken mot mig i boxen, men då markerade jag direkt. Jag tycker inte att det är ett ok beteende. Hästen får gärna ställa sig mot väggen när den vill komma undan, men absolut ingen bakdel mot mig! Jag tycker att du ska markera det för ditt sto, men behålla lugnet och stå kvar/sitta i boxen under lång tid och vänja henne vid att du är där. Jag skulle inte h på henne grimma hela tiden och absolut inte något avklippt grimskaft (måste vara väldigt irriterande och inte en så positiv upplevelse av en grimma). Bättre i så fall att hon får gå ut och in i hagen efter en annnan häst, och att du tar i problemet genom att jobba henne i en rundkorall eller i långsam takt arbeta med problemet i boxen.

Lycka till!

//julia

En häst som är så pass stressad som denna dam är skulle en tillsägning inte ge något positivt. Hästen skulle inte förstå att man säger till den att man tycker att det är fel att hon vänder baken mot en, utan hästen skulle tro än mer att människan är farlig.
Det enda som ger resultat är att långsamt vänja henne vid att det inte är något farligt. Vad som blir problematiskt och stressande för hästen är att boxen är så liten och hon kan inte fly. Det är inte konstigt att hon gör det hon kan för att komma undan.
En häst som har förtroende och respekt för människan är dock en annan femma. Där accepteras verkligen inga bakar mot en för att komma undan. Men det är viktigt att känna av vilka hästar man kan göra detta mot (vilket är de allra flesta i Sverige dock)

Däremot håller jag med om att att hon ska träna NH med henne i rundcorall/paddock också som jag skrivit längre upp i tråden. Då kan man också sätta mer tryck på hästen eftersom den inte är inträngd i ett hörn, som den ju bokstavligen är i en box.

Tålamod med denna häst så hoppas jag att hon blir bra. Jag hade en häst med likadant beteende och det tog lång tid men via positiv förstärkning och daglig träning blev han mycket mycket bättre.

/Jonaz
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

En häst som är så pass stressad som denna dam är skulle en tillsägning inte ge något positivt. Hästen skulle inte förstå att man säger till den att man tycker att det är fel att hon vänder baken mot en, utan hästen skulle tro än mer att människan är farlig.
Det enda som ger resultat är att långsamt vänja henne vid att det inte är något farligt. Vad som blir problematiskt och stressande för hästen är att boxen är så liten och hon kan inte fly. Det är inte konstigt att hon gör det hon kan för att komma undan.
En häst som har förtroende och respekt för människan är dock en annan femma. Där accepteras verkligen inga bakar mot en för att komma undan. Men det är viktigt att känna av vilka hästar man kan göra detta mot (vilket är de allra flesta i Sverige dock)

Däremot håller jag med om att att hon ska träna NH med henne i rundcorall/paddock också som jag skrivit längre upp i tråden. Då kan man också sätta mer tryck på hästen eftersom den inte är inträngd i ett hörn, som den ju bokstavligen är i en box.

Tålamod med denna häst så hoppas jag att hon blir bra. Jag hade en häst med likadant beteende och det tog lång tid men via positiv förstärkning och daglig träning blev han mycket mycket bättre.

/Jonaz

Som Jonaz säger så skulle det inte hjälpa att säga åt henne när hon vänder baken till, det skulle bara göra det hela värre! Som Jessica (Lif_Jessi) säger så har denna häst otroligt snälla ögon, man kan inte se något elakt i henne bara osäkerhet. Jag skulle vilja påstå att hon snarare vänder bort huvudet än vänder baken mot en, även om det blir vända baken effekten mot en ;) Det är huvudet hon menar att skydda, inte varna med bakdelen.
Just nu finns ingen möjlighet till rundcorall, men så fort tjälen försvinner ur marken får vi bygga en provisorisk, nackdelen är ju att det då är dags för fölning (ska föla i maj).
Helst vill man ju att hon ska ha vant sig till dess, ifall det skulle bli någon komplikation vid själva fölningen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 833
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 199
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 315
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp