Så länge man har tillgång till en inhängnad ridbana och lite hindermaterial känns det hyggligt enkelt med löshoppning tycker jag. I stallet jag stod inhyrd tidigare var vi ett gäng som brukade löshoppa ihop och då är hinderbyggande osv inte heller så betungande. Hästarna brukar tycka det är kul!En gång i månaden låter väldigt görbart, speciellt om jag gör det med tränare en eller två ggr först och ser hur min häst hanterar det och kan fixa det själv med andra på stallet sen.
Det är jättejobbigt att springa i snö så det är verkligen korta pass som gäller i början om man bestämmer sig för att träna så!Vi har inte så mycket snö här, ligger bara någon dag när det kommer, men min häst var trötter efter snödagen vi hade denna veckan, det påverkade nog också hans galopp på träningen, min tränare märkte såpass att hon frågade vad vi gjort under veckan
Vad för andra övningar är det bra att göra i avsaknad av snö, vi har ju väldigt mycket backar runt oss, både i skogen och också till/från hage så vi klättrar nödvändigtvis något varje dag, mer naturligtvis vid uteritt. Min andra tränare uppmuntrade mig att ha mer galopparbete när jag tränar i paddock/ridhus själv också.
Mest likt att träna i snö är vatten, så har du möjlighet att åka till en strand då och då är det superbra! Även backträning är såklart bra (i alla tempon och både upp och ner). Och galopp är bra - en gångart vi ofta tränar för lite enligt min erfarenhet!