Igår hade vi hoppträning, eller markarbete i strikt mening, vi återgick till galoppbommar på 16 meters avstånd på ena långsidan men istället för markbom på andra långsidan hade vi den bommen på sockerbitar. Vi använde de stora sockerbitarna. Tränaren observerade att vi fick jobba ganska högt tempo i galopp för att få tretakt igår (har ni också hästar som gärna galopperar i fyrtakt? Det verkar ganska vanligt på islandshästar, är det styrka, kan det tränas bort?) och då blir svårt med att hoppa på sån fart så vi la bom på lägsta höjden och kom i trav, höger varv, han travade helt enkelt över då
Efter lite arbete i vänstergalopp nämnde jag att jag upplevde han hoppade bättre/säkrare i höger varv när jag ensamtränade krysset. Min tränare la upp rak bom över på högsta läget på sockerbitarna (sockerbitar + bom blir väl ca höjd 60cm?) med markbom, hon förklarade att med häst som är ny på att hoppa är det schysstare att rida på rak bom istället för kryss, med kryss kanske han siktar på mitten men kommer lite vingligt åt kanten och plötsligt är det högre och kanske han slår i, med rak bom är det samma höjd var vi än kommer på hindret utan överraskningar.
Hursomhelst satte jag högergaloppen igen och den var igång i tretakt då så vi red an på sockerbitshindret, och oj oj här visade sig min stjärnhäst oanade talanger
han hoppade jättefint! Tränare var jättestolt hur duktig han var, vi upprepade igen och superfint hopp igen! Vi landade i korsgalopp bägge hoppen så ett par lite studsiga språng tills han rättade sig (jag undrade vad han gjorde och tränaren ba nä men han bara landade i korsgalopp
) och litet extra galoppsteg innan hindret då vi inte kom på optimal distans men alltså vilken liten hoppare jag har tydligen med finfin teknik över hindret! Så kul
Nu ska vi få till liten löshoppning när underlaget i paddock tillåter
Vi avslutade med dessa två hoppen så inga hopp i vänster galopp, vi tog endast galoppbommar i det varvet, för att allt skulle kännas bra och enkelt för min häst
Hemläxan är att jobba på rakriktning efter sväng mot första galoppbommen då han gärna sladdar runt och jag inte fått ihop utsidan innan första språnget. Men väldigt positivt att han nu börjar länga språng för att nå över bom om vi kommer lite långt ifrån!