Islandshästar på Globen!

Sv: Islandshästar på Globen!

ahh jag var där på fredan, var härligt att se en islandshästtävling sen landsmót i somras. :love:
Dom gjorde en bra "show tävling" av det och alla verkade uppskatta det. hehe....och jag som var där med min halvblodsskola...hehe. :angel:
synd att jag bara kunde vara där på fredan :(

Va där i fredags och tittade. På både eftermiddagen och kvällen och tyckte att det kunde varit lite mer islandshästar , fast den färgsprakande showen va bra , även om jag blev döv av allt visslande på sidorna runt mig. Men visst va dom söta i slutet som rudolf m den röda mulen ?

De korreka listan på de som red:

Olil Amble - Mökkur
Alexandra Montan - Bragi
Åsa Nevander - Oskarsteinn
Eyvindur Mandal – Fakur
Freya Amble Gissladotter - Vepja
Charlotte Nevander –Frami
Frida Dahlen – Reykur
Malin Wikander – Hlynur
Sara Wikander – Djarfur
Sofie Sandberg – Spes
Fredrik Sandberg – Dalmar
Jamila Berg – Dagur
Maja Söderling – Arvakur
Sara Arnbro – Glettingur
Elin Sverrisdotter – Steini
Jexie Eriksson – Freydir
Johanna Elgholm - Solfari
Erik Andersen - Garpur

Jag tyckte tävlingen var bra och rätt ekipage vann, men publiken var lite tam. Tävlingen brukar ju vara på kvällen då det är mera publik. Kadriljen var toppen!

/Malin

Hlynur var den andra isabellen (som gick först i ledet). Även det en hingst (fyrgångare), men han används inte i avel - då han är infertil.

/Malin

Freyr skrev:
Hlynur var den andra isabellen (som gick först i ledet). Även det en hingst (fyrgångare), men han används inte i avel - då han är infertil.

/Malin

Det måste ha varit Dagur, eftersom jag kände igen honom på en bild jag hittade på internet. Dessutom har jag för mig att det var pass full fart ut ur Globen på fredagkvällen och han är ju 5-gångare.

Tyckte färg-kadriljen var urhäftig! Men - jag tycker att det stör mig (väldigt mycket) att vare sig deltagarlistor eller speakerns utrop stämmer. Det är alldeles för lite information om vilka som är på banan, och även speakerna informativa(?) utrop om hästarnas färg var i fel ordning (ropade ut de bruna och de musblacka i fel ordning).
Nu var det ju show, så DSB kanske inte tycker det är av vikt att presentera vilka som är inne - men ISLANDSHÄSTEN skulle vinna mycket på saklig information till "de utomstående" liksom, om vad det egentligen är för hästar & ryttare som syns. Till nästa år förväntar jag mig en hingst-kadrilj där avelshingstarna presenteras och visas upp! :p

Och så en sak till. det var ALLDELES för få islandshästinriktade butiker som fanns på plats i annexet! Vad jag kunde se var där i princip bara EN, och det var Islandshästkonsult som hade trängt ihop sig på två kvadrat - gemytligt men uj vad det var trångt där!
Det finns så många "stora" med inriktning på island - var är alla dom under Globenhelgen? Jag vill ha ett större utbud av "känna & klämma på" varor med inriktning på islandshästen!

Freyr skrev:
De korreka listan på de som red:

Olil Amble - Mökkur
Alexandra Montan - Bragi
Åsa Nevander - Oskarsteinn
Eyvindur Mandal – Fakur
Freya Amble Gissladotter - Vepja
Charlotte Nevander –Frami
Frida Dahlen – Reykur
Malin Wikander – Hlynur
Sara Wikander – Djarfur
Sofie Sandberg – Spes
Fredrik Sandberg – Dalmar
Jamila Berg – Dagur
Maja Söderling – Arvakur
Sara Arnbro – Glettingur
Elin Sverrisdotter – Steini
Jexie Eriksson – Freydir
Johanna Elgholm - Solfari
Erik Andersen - Garpur

Jag tyckte tävlingen var bra och rätt ekipage vann, men publiken var lite tam. Tävlingen brukar ju vara på kvällen då det är mera publik. Kadriljen var toppen!

/Malin

Djarfur som i Djarfur från Kaggestorp?? :idea:

Sveipur skrev:
Till sist undrar jag vem den otroligt häftiga isabellen (den av de två som såg mest hingstig ut) var? Wow! :love:

Du menar Dagur frá Minna-Borg (stavar man så?). Han är en godkänd avelshingst o är till salu!

Kolla in www.slatternegard.se o klicka på saluhästar.

Senast ändrad:

*Lånar knapp*

Jag var tyvärr inte uppe i stockholm, men satt hemma och tittade. Eftersom dom inte visade själv tävlingen så tycker jag att det gott och väl räkte med det som visades av islandshästen! Det är väldigt långtråkigt och sitta och titta på tölt hela tiden.

Sen var det ju en stackars häst som missbedömde det hela och sprang in i sargen eller kameramannen...

Var det bara jag som störde mig på hur lisen bratt (tror jag det var) presenterade islandshästen som en bra nybörjar häst? Eller nybörjarhäst och nybörjare.... Hon pointerade iofs att man ska inte vara en nybörjare när man skaffar häst, men att islandshästen var lättriden för att den gick turridning...

Jag beställde biljett tidigt i höstas o då skulle det vara tävling under kvällen. Nå ja...

Då har jag mer klart för mej vilka som var med på kvälllen.

Jag vill gärna ha ordentligt med islandshästar!! Nu fick vi titta väldigt mycket på lusitanos, och jag tyckte de gav hårda hjälper. Inte alla men några reagerade jag på. Mycket sporr-hjälper. Dessutom föll hästarna ner, och den ena, bruna, såg ut ha ont i benet och hade diarré eftertå. Jag gillade inte denna uppvisning. Oavsett om omkullfallningen var meningen upplevde jag den otrevlig.

Att hästarna gick omkull var nog inte meningen. Detta gjorde de inte vid någon annat uppträdande, andra dagar. Den ene haltade efteråt. Såg inte alls bra ut.

Tycker att det har varit många olyckor i globen i år ?

-Portugiskiska hästarna halkade båda två när dom skulle in på bron (fredag kväll). Fattar inte varför dom skulle ha en matta där
-Fler av körekipagen körde in i körhindren tyckte synd om dom hästarna .
-En av vagnarna med paket på ska ha vält. Med hästar och människor i (fick höra det i stallet idag )

Eller så kanske det alltid ha varit mkt olyckor som man inte sett i tv:n

Bron är ju något portugiserna använder i Working Equitation, nu hade de monterats upp och ner så de blev hala :crazy:

Men jag håller med om att det verkade vara många oturliga händelser i år :crazy:

Kommer det att läggas ut några bilder???

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Vi kommer ha en hel del bilder från Globenföreställningen på Fors hemsida liksom alla år tidigare, men de kommer inte upp riktigt ännu. Jag kan hojta till när de ligger ute. :)

/Erica

många dressyrhästar halkade och snubblade, men utan skador (tror jag)
Tydligen var underlaget lite för tungt, både hoppryttarna och körkuskarna hade reagerat på det enl. komentatorerna.

Även isabellen Hlynur är 5-gångare. En otroligt go hingst med supergott lynne och hög totalbedömning. Mycket synd att han är infertil. Har träffat honom flera ggr på Margarethehof och jag är ingen isabellälskare men den hästen är superb.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar