Islandshästar på Globen!

B

Balderum

Någon som varit o tittat?? Var där fredagkvällen, hade velat se någon sorts tävling-som ifjol, men det blev då "färg-kadrilj". Det var fint, men hade hoppats på LITE MER! :p

Kände igen en del hästar, Oskasteinn, Frami, Dagur, Brana - men vilka var de andra?? Den vita hästen?? Någon som har koll??

Sv: Islandshästar på Globen!

Stian vann tävlingen i år igen på fina Jarl :d :love: Sigfus & Rafn var tvåa...

Islandsekipage i showen var enligt hemsidan
Åsa Nevander - Oskarsteinn
Eyvindur Mandal – Fakur
Freya Amble Gissladotter - Vepja
Charlotte Nevander –Frami
Frida Dahlen – Reykur
Malin Wikander – Hlynur
Sara Wikander – Jafur
Sofie Sandberg – Spes
Fredrik Sandberg – Dalmar
Jamila Berg – Dagur
Maja Söderling – Arvakur
Sara Arnbro – Kofri
Elin Sverrisdotter – Steini
Jexie Eriksson – Freydir

Fast Mökkur var ju med också, och Glettingur, och kanske lite fler, så den där listan stämmer inte riktigt helt... ;) Men de var jätteduktiga allihop! Lite kort som sagt.

Jaså, Oskasteinn... Haha, jag som tittade igenom hingstkatalogen i SIFs monter och funderade (och sa högt) vart han tagit vägen! :D :o

/Erica

Håller med om att färgshowen var kort, däremot fick ju själva tävlingen större utrymme än tidigare år känns det som, med två heat och sen final! Synd bara att det bara var fyrgång :( hade gärna sett lite fin pass också!

Mycket fina hästar var det iaf! :)

Jo, jag vet... Vi satt och pratade om båda två så jag förstår inte hur jag kunde glömma bort det :p

Ngn som vet om/när de visar showen på Tv? Har för mig att svt 24 visade från showen förra året.

Tycker också det var kul att islandstävlingen fick så pass mycket utrymme i år :). Färre ekapage åt gången inne på banan, vilket gör det hela mycket mer lättöverblickat, och dessutom fler gångarter än bara tölt-tölt-tölt. Funderade dock på om det inte hade varit bättre att ha tempoväxlingar som ett av momenten istället för ökad tölt, det ser inte helt lätt ut i kurvorna. Och pass hade såklart också varit kul att se. Det som tävlingen förlorade lite på den ökade seriositeten var publiktjoande under ridningen, men det är en förlust jag kan ta, bara den inte får DSB (de som bestämmer ;)) att dra ner på tiden igen till nästa år. Jag vill ju ha mer!

SVT24 har sänt i år också. Från fredagen verkar det inte ha varit något, men idag (lördag) har de sänt dressyren 9:15 - 13:50, och sedan matinén direkt följd av galashowen 17:30 - 23:00. Imorgon söndag är tiderna enligt SVT:s hemsida 9:25 - 12:00 (internationell hoppning), 12:55 - 15:30 (kur) och 19:50 - 22:15 (grand finale). Roligt att kunna se det man inte ser på plats på TV, även om kommentatorerna är rätt plågsamma... Imorgon tror jag dock inte att det är några islandshästar alls, idag var det "islandsshow" på matinén. Någon som vet om det var samma deltagare och program som "islandsshow med mästarekipage" på lördagskvällen?

Var där på fredagskvällen. Är inte så där jättelättrörd, men varenda gång jag är på Globen rinner tårarna när islandshästarna kommer in med deras enorma kraftfullhet :cry:

Hur som helst är alltid islandshästinslaget alldeles för kort, med tanke på vilket rubel det blir i publiken. Så är jag allergisk mot den smaklösa utspökningen av islänningarna med lampa på mulen, lysande älghorn, etc som var i avslutningen (inte första gången). Det tar ju bort fokus från hästens egen skönhet och utstrålning. :mad:

Till sist undrar jag vem den otroligt häftiga isabellen (den av de två som såg mest hingstig ut) var? Wow! :love:

Är det Dagur du menar? Han är en väldigt läcker isabellhingst :d Tror inte den andra isabellen var någon hingst, så det är nog D du tänker på...

Måste bara fråga:
Vad är det som egentligen bedöms i de där tävlingarna?
Jag tittade också i fredags (och igår när en av fuxryttarna åkte med huvudet före in i sargkanten när de skulle ut ur arenan - stackare!)
Ingen berättar ju vad det är man tittar på, så ibland blev det rent av märkligt. När de skulle galoppera så hade en av ryttarna ganska svårt att få sin häst i galopp alls, det såg INTE fint ut när hon fick luta sig och ha sig för att få igång galoppen - och efter det så utlyses det att hon efter det delmomentet låg först!!??
Jag utgår då från att ryttarens insatser inte alls ingår i bedömningen, eller?

Jag tror det skulle vara bra att se till att speakern berättar vad de gör och vad som bedöms just för att icke-frälsta ska ha en chans att fatta.

Tycker förresten att det är alldeles lagomt med islandshästinslag i år. Less is more. Nu fick man se precis så att man hann tycka att det såg fartfyllt och kul ut (för det mesta).
Förra året var det en fullständigt poänglös uppvisning som de kallade "Hair" så var helt obegriplig och trist. SÅ skoj är det inte att se hästarna tölta runt från höger till vänster och tillbaka igen.

Det finns så mycket i hästväg att se att det är bra att tiden fördelas över många raser/inslag.

En av ryttarna, säkerligen den du tänker på, förvånade oss också att det gick bra för... Det var inte bara i galoppen det såg illa ut! :crazy:

Sveipur skrev:
Till sist undrar jag vem den otroligt häftiga isabellen (den av de två som såg mest hingstig ut) var? Wow! :love:

Dagur är för övrigt till salu! ;)

Var tävlingen tidigare på dagen?? På kvällsföreställningen var det då bara färgkadriljen.

Men vem var den "vita" hästen?? Var det Steini?? Vem var då den som var skimmel? En väldigt lång tjej red en av skäckarna.

Antar det var olika hästar med i olika föreställningar. Färgkadriljen stämde inte riktigt med vilka hästar-ryttare som stod i påannonsen. Brana o Nina K tyckte jag absolut jag kände igen??!

Jag vet att det här med röda mular inte är uppskattat men jag tycker det är urgulligt....Ehm...

Jag tror att det var lite gaedinga-bedömning. Dvs om en galoppfattning blir lite sen osv så drar inte det på poängen utan man bortser från småmissar.

Men man kan säga att hästen är det som bedöms i första hand men om rytteren rider snyggt påverkas självklart helhetsintrycket och då poängen av det. Det man kollar på är hästens takt, tempo, form och aktion.

Men angående galoppfattningar och missar så: När vi tävlar enligt feifs reglemente på ovalbana får man poängavdrag om man får en sen galoppfattning.

Betsy skrev:
Är det Dagur du menar? Han är en väldigt läcker isabellhingst :d Tror inte den andra isabellen var någon hingst, så det är nog D du tänker på...

Ingen aning, men det måste det ju vara, eftersom det bara var en av isabellerna som hade hingstutstrålning. Tack.

Dolores_88 skrev:
Dagur är för övrigt till salu! ;)

Oj då. Visserligen är jag på jakt efter ytterligare en häst men den ska vara valack och fyrgångare :smirk:

Japp, tävlingen var på e.m föreställningen...
Skimlarna var Elin/Steini & Jexie/Freydir (Freydir var den mörkare skimmeln)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar