Islandshäst vs halvblodstypen

MissFideli

Trådstartare
Har fått ett väldigt intressant erbjudande gällande islandshästar. Nu är det så att jag har ridit islandshästar 4 ggr och i grunden är en dressyrmänniska och alltså mest utbildad där.

Har jag nått utbyte ridmässigt bland islandshästar? Eller är det helt olika?

Konstig fråga kanske, för mig känns det som 2 skilda världar :o:)

Sv: Islandshäst vs halvblodstypen

Jag är ju en fd storhäst ryttare(dressyr) och jag har gåt över till denna ras.

Det finns ju 2 olika modeller av islandshäst den ska" hbl typen" sportmodellen.Ädel i kroppen, lång hals högställda och långa ben påminner ofta om en ädel connemara eller new forest ,welsh ponny.

Denna typen har mer steg och kan bli riktigt fina flotta dressyrhästar.

Jag har köpt en häst med medel i gång inge wow men inte heller helkassa gångarter.
oinriden var hon å är under inridning just nu=)

Hittills har iaf jag inte märkt en enda skillnad på att rida henne och min första new-Forest ponny.
Dom är väldigt lika kroppsmässigt=)

Jag kommer inte ta fram tölten på min som de ser ut idag utan jag kommer använda henne som en vanlig 3 gångare och tävla vanliga klasser i hopp dressyr fälttävlan distans.

Så visst kan manköpa en islandshäst och ha den som en "vanlig" ponny.. jag har köpt islandshästen av andra anledningar än deras tölt..
Jag ser så mkt mer hos rasen än bara tölten..:love:

Jag har gått över från dressyr till Islandshäst,dom är helt enkelt underbara!!:love:
Köpte ett sjuårigt sto med mkt bra grundgångarter våras, då var hon precis inriden och ej töltsatt.
Har tävlat några klubbtävlingar i somras i dressyr med bra resultat.
Det har resulterat i rosetter o plaketter varenda gång!!Fick även pris för mest samspelta par+bästa nykomling.
Nu är hon dräktig i 7:e månaden så nu blir det hemmaträning det mesta.
Till våren 2009 ska hon lämnas på töltträning/sättning, då jag finner detta jättesvårt.
Målet är att hon ska bli en tävlingshäst i både dressyr o på Islandstävlingar.
Kaela är nog sporttypen av Islandshäst med långa ben o nätt kropp.

Bildbombar(Passar på:love::devil:)
Kaela löshoppar
http://www.pixbox.se/pic_show_id14835477.html

Tränar dressyr
Travbild
http://www.pixbox.se/pic_show_id15594297.html
Galopp
http://www.pixbox.se/pic_show_id15593858.html
Halt
http://www.pixbox.se/pic_show_id15594301.html
Oenergisk skritt
http://www.pixbox.se/pic_show_id15594302.html

Tävling
Trav
http://www.pixbox.se/pic_show_id15594302.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id15598093.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id15598788.html
Skritt
http://www.pixbox.se/pic_show_id15597184.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id15597185.html
Fri Skritt
http://www.pixbox.se/pic_show_id15597598.html
Halt
http://www.pixbox.se/pic_show_id15598091.html

Kaela äter hö(man får klippa på vintern för att kunna träna;)
http://www.pixbox.se/pic_show_id16290013.html

Ursäkta ett alldeles för långt inlägg =) Men jag hoppas att det kan ge dig svar på din fråga.

Det som talar mest emot är just andras syn på islandshästar. Det kan i längden bli tröttsamt att höra att man inte har en "riktig häst".

Det är stor skillnad på olika islandshästar både exteriört och gångartsmässigt. Men framförallt så är det VÄLDIGT stor skillnad på hur de är inridna.

Det föds upp många fler islandshästar än vad det finns duktiga ryttare som kan rida in dem. Detta gör att det finns massor av islandshästar som bara travar om du lägger händerna på manken eller står upp i fältsits och ger lååååånga tyglar. En del travar med "normal" tygellängd men knäcker då oftast av i nacken utan att bära vikt på bakbenen. Många är stela och aldrig har varit med om varken öppna, sluta, bakdelsvändning etc. I princip aldrig rids dressyr med, utan endast är s.k. "skogsmullar" som rids i skog och mark. Har dåligt med muskler och kondition och är flera kg överviktiga vilket lätt gör dem ganska sega/trötta. Därmed inte sagt att det är fel att ha en "skogsmulle" häst, men om man är van vid att rida dressyr och "arbeta" med hästen så tycker man lätt att detta blir tråkig ridning i längden. Saknar utmaning och känslan av att göra framsteg med hästen. Det tråkiga är att det är dessa "skogsmullehästar" som allmänheten likställer med alla islandshästar och därmed anser många att islandshästar är lättridna (kan ridas av alla oavsett om de ej sett en häst innan) och att de är tråkiga. Men det finns också en del islandshästar som är MYCKET välridna! Det svåra är att hitta dessa hästar.

Jag letade medryttare för ett tag sedan och tog endast ut de som hade ridit mycket storhäst. Alla som provred var helt fascinerade över min islandshäst känslighet för vikt, sits och skänkelhjälper samt att han var så mjuk. Vissa hade haft egna dressyrhästar men inte upplevt en så "vaken" häst. Att man dessutom red honom som en vanlig häst var de väldigt förvånade över. Allt detta trotts att han är hur lugn och go som helst i stallet. Detta är just vad jag ser som islandshästens styrka - dvs lugn på marken och full med energi och arbetsglädje när man sitter på ryggen. Jag rider ofta 3 dressyrpass i veckan i paddocken med min islandskille och rider oftast dressyr även när jag rider ut.

Har man inte ridit mycket islandshästar så skulle jag inte rekommendera att köpa en oinriden häst eftersom det kräver mycket känsla och erfarenhet att hjälpa hästen att hålla isär sina gångarter. Det tar ett tag (i mitt fall flera år) innan man inser hur mycket känsla det egentligen krävs för att hjälpa hästen att få helt rena gångarter. Som så mycket annat så är det så att desto mer du kan/vet, desto mer inser du också att du inte kan/vet. Med det menar jag att du i början säkert känner att det är lätt att rida islandshästar men med tiden så kommer du att upptäcka att det egentligen är en ganska svårriden häst som kräver mycket känsla. Det är oftast lättare med 4-gångare än 5-gångare och 4-gångare har oftast en bättre galopp. Men 5-gångare har sin charm också (själv har jag en 5-gångare).

Inom islandshästtävlingar är det väldigt mycket fokus på höga benlyft och tyvärr ibland på bekostnad av annat t.ex. är det inte alltför ovanligt att islandshästar blir hårda i munnen och/eller rids i en töltform som ser väldigt spänd ut bara för att det ger högre benlyft och därmed högre poäng vid tävlingar. Men jag upplever att det blir bättre och bättre. Om man tittar på äldre bilder från tävlingar så kan man se stora skillnader på vilken form hästarna rids i jämfört med dagens tävlingar.

Slutsatsen är att du har helt rätt med att det är 2 skilda världar, men jag upplever att skillnaden inte är islandshäst vs andra raser utan det är skilda världar inom islandshästridningen. Med detta sagt så tror jag att du tröttnar på rasen om du köper/rider en "skogsmulle" islandshäst. Men om du lyckas hitta en bra inriden islandshäst så tror jag att du kommer att upptäcka det härliga med denna ras. Massor med energi, muskler och en enorm arbetsglädje!

Tack för bra svar, för jag gissar att det var till mig? :)

Jag ska inte köpa, kanske bara hjälpa till. Jag är halvblodsmänniskotypen och kommer nog vara det länge till. Men jag har fått ett bra erbjudande som kan ge mig bra möjligheter att utvecklas som hästmänniska. Nått jag verkligen vill. Dock hade jag funderingar på ridningen, om det finns likheter. Om jag samtidigt kan utvecklas som ryttare trots att det är en annan typ av häst. Liksom... Usch vad svårt att berätta hur jag menar.

Vi hade ute en granne som red våra hästar, och han är MYCKET MYCKET duktig och på sin tid mycket känd ryttare. Han var bla med i landslaget ett tag och har jobbat med hästar hela livet.

Det första han gjorde var att bara samla,samla och samla. helt konstigt tydligen :crazy: För Prins knäppte av totalt. När han skulle trava så vart det bara tölt/grisepass men ja.. det kände inte kan.

Jag tror därför att det säkert kan utveckla dig som ryttare jättemycket. Om man ser på denna människa, vad han skulle kunna lära sig och ta med sig tillbaka till sina egna hästar. Framförallt då en annan förståelse för ett helt annat ridsätt som egentligen inte är helt annat, bara annorlunda, och kanske störst en känsla för takten.

Jag tror du borde ge det en chans, det är så mycket mer än den lilla till synes lättridna ullsockan ute i hagen.

Senast ändrad:

Precis, det var det jag funderade på. Om detta trots att det är helt annorlunda ändå kan göra mig till en bätte ryttare även på "vanliga" dressyrhästar.

Jag tror dock absolut inte att det är lättare att rida islandshäst, allt beror ju på krav och utgångspunkt.

Beror som sagt helt på vilken islandshäst du rider. En bra islandshäst (så som jag menar se ovan inlägg, vilket kanske inte nödvändigtvis är de hästar som vinner islandstävlingar) kräver mycket ridning med sätet och med mycket känsla. Så fort du t.ex. blir stel själv eller rör dig i otakt, så märks det omedelbart på gångarten. Du får därmed omedelbar feedback på när du rider fel (givet att du kan känna skillnad på ren och oren takt). Du kan därför bli bättre med att rida med sätet och mer lyhörd för hur hästen rör sig om du rider denna typ av islandshäst. Så svar, ja, du kan bli en bättre ryttare av att rida islandshäst.
Men rider du en islandshäst som inte rids på detta sätt, så ger det nog inget tillskott i din ridträning.

*kl*

visst är det lite anorlunda med att rida en islandshäst än en "vanlig" polle. Jag gillar bäst stora hästar. ju större desto bättre. och jag skulle inte ha en fux,.. trodde jag.

Det blev en fluffig islandshäst, ljusfux :crazy:

men jag satte ett mål, jag ska visa att en islandshäst kan göra allt det där en "vanlig" häst kan göra. Därför hanterar jag honom precis som en vanlig häst. Har fått kommentarer om att han är av rasen connemara eller haflinger, så han är kanske inte den där exakta typen av islandshäst, + att han är maxad D.

tävlade i okt i vanlig dressyr och fick ett 20-tal frågor om det verkligen var en riktig islandshäst :rofl:

Fast det finns ju ett hav av olika islandshästar, men så länge dom kan gå rent i alla gångarterna så ska det bara rulla på med vad du vill satsa på ;)

Själv är jag storhästmänniska i grunden och har ridit islandshäst i några år. Började efter ett uppehåll på 13 år med hästarna. Jag tycker definitivt att det utvecklar mig som ryttare. Jag har bara ridit på ridskola med islandshästar men utöver mina grupplektioner tagit privatlektioner, gått kurser o.s.v.

Det är spännande att ha fler gångarter och jag tycker att man utvecklar en känsla för takt och gångarterna. När jag fick en häst att gå i helt ren tölt första gången på en helgkurs på ridskolan så var det en jättehäftig känsla! Det var lika stort som första gången jag red en häst i helt korrekt form när jag var yngre. Jag tror det kan utveckla dig som ryttare om du har möjlighet att ta lektioner och får lov att lära dig islandshästridning på ett korrekt sätt.

Min ridning har blivit mkt bättre sen jag började med "raggisarna".
Jag rider hbl och liknande på skolan, och när jag rider dom som jag rider mina isisar så går dom som små klockor !! :love:

så ja, din egna ridning kan utvecklas MASSOR även om det är en annan ras :)

Förutom gångartsmässigt och utseendemässigt var det inte mycket stor skillnad, tyckte jag.
På ridskolan höll vi också på med öppna, sluta och skänkelvikning liksom på halvblodshästarna jag red på Ågesta.
Men jag känner mig mer hemma på isisarna än de stora jättarna om jag ska vara ärlig.

Jag ser på mig själv som en dressyrryttare med islandshäst.

Jag har ridit 3 gångare i största delen av mitt liv, och ska förhoppningsvis köpa, eller låna en snart igen, men nu har jag en islandshäst som jag rider som vilken annan häst som helst. Hon gör nu fina skolor i skritt och trav och göra jätte fina tempoväxlingar, samlar sig fint och arbetar bra även i tölten.
Under hösten så har jag tränat 5 andra islandshästar på olika nivåer, 2 unghästar, ett avelssto och två 5 gångsvalacker, varav den ena var inbiten grisepassare.
Jag har utveckats enormt som ryttare har bla. blivit betydligt mer finkänslig, har fått bättre koll på alla hjälper mm.
Det här var ändå inget som jag var direkt dålig på innan, utan hade rättså bra koll, men det här har verkligen gett mig något som jag känner att jag kommer att ha nytta av i all min ridning, oavsett ras.

Frid, Malin.

Har inte läst vad de andra sagt men det är stor skillnad! fast ändå kan du använda dina "vanlig-hästkunskaper" till mycket

Undra hur många som förstod det där?:angel:

Jag får väl också kalla mig dressyrryttare, då (även om jag är en extremt talanglös sådan :angel:) och jag har haft möjlighet att rida mycket islandshäst. Majoriteten av dem har varit ganska välridna.

Jag har haft många aha-upplevelser på islandshäst som är till stor hjälp vid ridning av tregångare. Så jag svarar: Ja, du har utbyte av att rida islandshäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 423
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 488
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar