Varför då?Jag tycker detta "diagnossamhälle" är faktiskt sjukt.
Är det inte bra att veta vad olika människor behöver för att må bra?
Och
Hur fick du in det i den här diskussionen?
Vad får dig att se Introvert vs extrovert som en diagnos?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför då?Jag tycker detta "diagnossamhälle" är faktiskt sjukt.
Wow, vad det där stämmer in på mig också !Jag är introvert enligt testerna. Har absolut ingen återhämtning i de flesta sociala sammanhang. Jag tänker väldigt mycket innan jag talar i de flesta fall. Men jag kan gå in i roller där jag definitivt upplevs som extrovert både på jobb och fritid. Har jag en tydlig uppgift är det inte jobbigt att vara mer utåtriktad och tala mer.
Jag tycker begreppen passar mig väl.jag är extrovert, får min energi av människor runt mig. Ensamhet dränerar mig, behöver input utifrån för att själv kunna ge.
Brukar säga att jag saknar eget ljus, behöver ljus utifrån för att själv lysa
Kan absolut inte tanka i ensamhet. Ensamhet gör mig enfaldig, skygg och tråkig
"Samvaro är den bästa sortens tillvaro"
För dig ja, det kan jag förstå. Jag har träffat folk som använder introvert/extrovert för att tämligen placera sig själv och andra i olika kategorier av människor, så för mig är det samma. Det säljs program och tester för att hitta om en själv eller sin häst är introvert/extrovert. Vad gemene man kallar sig själv i sin vänskapskrets är upp till den, men jag dissar dessa uttryck för att "hitta vilken typ av människa man är". Många som använder uttrycket använder det istället för social/asocial. Där råder det delad mening om vad som ingår i begreppen.Men det här är ju något annat som inte handlar om att placera folk i fack
Det låter inte särskilt vettigt att kapitalisera på den typen av tester/program, samtidigt så kommer det väl troligtvis alltid finnas sökande individer som dras till sånt. Fast jag tänker att introvert/extrovert handlar så mycket om att hitta vilken typ av människa man är? Mer som att det eventuellt blir enklare att förklara hur man fungerar, och eftersom att det inte är en diagnos etc. så är det inte särskilt negativt laddat oavsett. Asocial för potentiellt tankarna till antisocialt beteende, vilket minst sagt är laddat.För dig ja, det kan jag förstå. Jag har träffat folk som använder introvert/extrovert för att tämligen placera sig själv och andra i olika kategorier av människor, så för mig är det samma. Det säljs program och tester för att hitta om en själv eller sin häst är introvert/extrovert. Vad gemene man kallar sig själv i sin vänskapskrets är upp till den, men jag dissar dessa uttryck för att "hitta vilken typ av människa man är". Många som använder uttrycket använder det istället för social/asocial. Där råder det delad mening om vad som ingår i begreppen.
Håller med. Varken introvert eller extrovert ( eller för all del HSP som många också använder) är medicinska begrepp eller diagnoser.För dig ja, det kan jag förstå. Jag har träffat folk som använder introvert/extrovert för att tämligen placera sig själv och andra i olika kategorier av människor, så för mig är det samma. Det säljs program och tester för att hitta om en själv eller sin häst är introvert/extrovert. Vad gemene man kallar sig själv i sin vänskapskrets är upp till den, men jag dissar dessa uttryck för att "hitta vilken typ av människa man är". Många som använder uttrycket använder det istället för social/asocial. Där råder det delad mening om vad som ingår i begreppen.
Det fetade är exakt som jag är. Verkligen på pricken.Det där beskriver mig väldigt bra, fast helt tvärtom.
Jag blir dränerad av andra människors sällskap. Det spelar ingen roll hur trevligt det är och hur mycket jag uppskattar just dessa människor-jag tar slut. Går det för lång tid innan jag får en ordentlig dos egentid och tystnad så utvecklar jag i det närmaste sjukdomssymptom och blir helt otroligt mentalt bräcklig.
Och jag kan INTE tänka i andra människors sällskap. Det hämmar mig totalt. Inget kan få mig att känna mig så korkad som brainstormingsessions och gruppdiskussioner. Jag behöver sitta i ensamhet och fundera på min kammare, och sortera rätt på mina virrvarr av tankar, innan det finns en chans att jag kan formulera dem på ett begripligt sätt för andra.
I 18-års åldern läste jag boken ”Tyst” av Susan Cain och minns hur saker och ting bara föll på plats. Jag fick så mycket egen förståelse för mig själv och mina behov, och det var skönt att få ett ord för det hela samt att förstå att det finns andra som också fungerar på detta sätt.
Så många gånger under min barndom har jag känt mig konstig, mycket på grund av välmenande vuxna (aldrig mina föräldrar men andra släktingar samt lärare) som uttryckt oro över min ensamhet och att jag ”inte hade några vänner” och jag minns att det alltid gjorde mig så frustrerad för jag hade visst vänner men jag ville/orkade inte umgås med dem mer än jag gjorde och jag älskade ju att få vara ensam och umgås med mig själv. Minns också att det fanns en uppfattning om att jag ”inte vågade prata” vilket inte heller var eller är sant. Jag har inga som helst problem med att uttrycka mina åsikter, prata inför folk osv men jag pratar bara när jag känner att jag verkligen har något jag vill säga. Vilket absolut är mer sällan jämfört med många andra.
Håller med. Varken introvert eller extrovert ( eller för all del HSP som många också använder) är medicinska begrepp eller diagnoser.
Precis, så fort det kommer nya begrepp-trender så kommer personlighetstester och alla möjliga sälj.Det låter inte särskilt vettigt att kapitalisera på den typen av tester/program, samtidigt så kommer det väl troligtvis alltid finnas sökande individer som dras till sånt. Fast jag tänker att introvert/extrovert handlar så mycket om att hitta vilken typ av människa man är? Mer som att det eventuellt blir enklare att förklara hur man fungerar, och eftersom att det inte är en diagnos etc. så är det inte särskilt negativt laddat oavsett. Asocial för potentiellt tankarna till antisocialt beteende, vilket minst sagt är laddat.
Jag uppfattar att människor som inte är "typiska" åt endera håll oftare verkar avfärda begreppen som oanvändbara. Typ: jag passar inte in i endera kategorin, och därför verkar hela tanken med kategorisera vara dålig/inte fungera.Verkar vara en långvarig trend i att "diagnostisera" sig själv som introvert eller extrovert. Att människor plötsligt är det ena eller det andra och därmed har olika behov osv.
Vad tycker ni om det?
Känns det relevant för er att beskriva er som det ena eller det andra?
Eller dissar ni begreppen helt?
Det går ju att beskriva i yrkeslivet som "jobbar bra i grupp" eller "klarar bra att arbeta ensam".Precis, så fort det kommer nya begrepp-trender så kommer personlighetstester och alla möjliga sälj.
Jag kan förstå att det är en hjälp till att beskriva en själv, och att det inte är mer än så man brukar det, men för mig lämnar begreppen en dålig smak då det i min erfarenhet alltid dragits till sin spets. Så jag undviker att beskriva andra eller mig själv som intro/extrovert. Min erfarenhet är också, som du berör, att termerna har använts för att mena asocial/social, alltså en "kategori" av människa och inte ett personlighetsdrag likställt med rolig, envis etc. När det råder sådant bruk av orden är jag ännu mindre intresserad.
Inga av testerna som utförs har någon som helst relevans, annat än att det möjligtvis ökar risken att man anställer fel person.Det sjuka är alla psykologitester som ska göras oavsett vilka jobb som söks. Jag ser viss skillnad på om man ska jobba som polis eller sitta i kassan på ICA, men testsjukdomen sprider sig okontrollerat i samhället!
Jag vet att de har ingen relevans, ändå utförs de både vid nyanställningar och på redan anställd personal. Jag vet inte hur många sådana tester som vi fått göra på jobbet, tar tid, kostar pengar med konsulter och sedan händer ingenting.Inga av testerna som utförs har någon som helst relevans, annat än att det möjligtvis ökar risken att man anställer fel person.
Det händer ingenting, för vi människor är väldigt obenägna att erkänna att vi gjort fel, särskilt om det har kostat oss mycket pengar. Och de som tjänar pengar på dessa tester är väldigt bra på att sälja.Jag vet att de har ingen relevans, ändå utförs de både vid nyanställningar och på redan anställd personal. Jag vet inte hur många sådana tester som vi fått göra på jobbet, tar tid, kostar pengar med konsulter och sedan händer ingenting.