Inte skall MacGyver behöva bo i en container?

Okej, skyll dig själv. :devil: Tyvärr raderade Youtube musiken som var "Cotton eyed Joe" med Rednecks.

Jag fick en hel del skit för filmen här på buke när det begav sig och jag var ju sååå elak, sanningen var att hon retat mig lite lagom för att få mig att börja retas tillbaks och såhär höll vi på nån gång varenda dag, busade vi inte blev hon ledsen. Hade hon velat hade hon bara behövt gå ut genom nån av dörrarna som stod öppna.
Grannarna påstod att vi var som ett gammalt gift par,,,,,,,,förstår inte alls vad dom menade med det. :p

Åh Madam. Roligt att få se henne och dig igen:love:

Jag förstår nog inte trådens syfte? Är avsikten att han ska få möjligheten att flytta runt hos diverse folk resten av livet?

Jag blir mörkrädd över hur du bor. Att bo i en fönsterlös container låter inte heller som en särskilt bra lösning.
Jag såg ett tv-program för några år sen om "container city" i London, fenomenet är inte nytt det finns på fler ställen ;)
Googla shipping container homes så finns det en uppsjö av fina hem gjorda av containrar :up:
http://design.spotcoolstuff.com/unusual-architecture/shipping-container-buildings

Men varför måste den ha hjul? Både kranbilar och krokväxlare är uppfunna så jag förstår liksom inte problemet när den ska stå en längre tid på samma plats. Det kostar inte en förmögenhet att köpa frakt.

Den här kommer att stå här permanent och bli gäststuga när jag flyttat in i nybygget, den blir en förlängning av logen och brädfordrad och rödfärgad med plåttak över. El, vatten och värme finns vägg i vägg då den står närmast panncentralen, bara att koppla ihop.

Det har med bygglov att göra och enkelheten att flytta en vagn. Vad det kostar om man använder befintlig bil eller traktor, jämfört med att hyra tyngre fordon, har jag ingen aning om.

Bygglov?! Hur tänker du nu? Lådan lär ju inte vara mer än 25 kvm om jag förstår det rätt.

Då kanske det går under reglerna för Attefallshus. Men även husvagnar kan ju behöva bygglov om de står länge på samma plats. Vad som är "lång tid" specificeras dock inte. Det verkar vara lite krångligt att få koll på reglerna.

Här på landet har vi upphävt alla regler så länge det inte skadar någon eller något, alla har nån form av verksamhet, vi bryr oss skit om vad andra gör men samarbetar och lånar av varann eller hjälper varann och är inte ett dugg avundsjuka på varann. Vi kör stuket "på min mark gör jag vad jag vill" och det har funkat så sen jag flyttade hit för över 30 år sen och kommer att fortsätta för när nån säljer nåt hus och flyttar så antingen flyttar det dit en entreprenör med verksamhet eller nån hillbilly, behöver jag nämna att vi har kul ihop och trivs i vårat lilla community där allt (nästan) är tillåtet?

Bygglov?! Hur tänker du nu? Lådan lär ju inte vara mer än 25 kvm om jag förstår det rätt.
Lådorna ihop är 34 kvadrat, den som ska stå här permanent sen bygget är färdigt är 19 kvadrat. På samma plats stod det en ranglig vedbod påbyggd på logen så den förändrar ingenting.

Då kanske det går under reglerna för Attefallshus. Men även husvagnar kan ju behöva bygglov om de står länge på samma plats. Vad som är "lång tid" specificeras dock inte. Det verkar vara lite krångligt att få koll på reglerna.

Om det är lantbruksfastighet är det inte ens krav på bygganmälan i de flesta fall.

Och oavsett vilket, 25 kvm är alltid OK, de flesta husvagnar håller sig under dessa kvm.

Om det är lantbruksfastighet är det inte ens krav på bygganmälan i de flesta fall.

Och oavsett vilket, 25 kvm är alltid OK, de flesta husvagnar håller sig under dessa kvm.

Läste du vad Boverket skrev?

Vad gäller antal kvadratmeter så är det väl den totala ytan för externa byggnader som räknas, inte antal kvadratmeter per byggnad?

Regler för lantbruksfastigheter är jag inte alls insatt i.

Läste du vad Boverket skrev?

Vad gäller antal kvadratmeter så är det väl den totala ytan för externa byggnader som räknas, inte antal kvadratmeter per byggnad?

Regler för lantbruksfastigheter är jag inte alls insatt i.

Här kommer byråkratsvaren ;)

Bygglovfritt är som sagt upp till 15 kvm sammanlagd byggnadsarea komplementbyggnader på fastigheten. Över 15 kvm upp till 25 kvm sammanlagd byggnadsarea krävs bygganmälan.

Utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse (denna definition görs av byggnadsnämnden) får man uppföra komplementbyggnader i omedelbar närhet till huvudbyggnaden utan bygglov. Men om det är en byggnad som ska användas som bostad är det en helt annan sak.

På jord- och skogsbruksfastigheter får man uppföra byggnader som behövs för näringen utan bygglov. Hit räknas inte bostadshus.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 569
Senast: Queen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V