jag bor på en gård i gammalt stuk där jag älskar det gamla teglet, trägolven och spegeldörrarna och vill bevara en gammal stil - också när det krävs lite mer jobb och det är mindre modernt. Typ gamla fönster med lösa innanfönster och sånt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag bor på en gård i gammalt stuk där jag älskar det gamla teglet, trägolven och spegeldörrarna och vill bevara en gammal stil - också när det krävs lite mer jobb och det är mindre modernt. Typ gamla fönster med lösa innanfönster och sånt.
Det var tydligt efter att ha pratat mer att man inte har en chans att påverka där.Jag tycker du går händelserna i förväg. Kanske du skulle få vara med och bestämma om du flyttade in på gården. Kanske (och förmodligen) skulle du känna att det är ditt hem precis lika mycket som hans. Saker och tankar förändras med tiden i ett förhållande...och ni har bara haft en inledande första kontakt.
Ge honom en chans om han verkar trevlig. Min åsikt.
Det låter ju bra att du har funderat igenom detta. Och det kan säkert funka.Jag har hus/minigård som jag inte bor på nu men som är mitt framtida boende. Släktgård. Dvs någon annan får flytta in där om vi ska bo tillsammans. Det gör att jag undviker dejta män med små barn som bor helt galet geografiskt tex.
Jag har dock full förståelse för hur det känns att flytta in hos någon annan så, inte fått välja osv. Och är tacksam för de som faktiskt kan tänka sig det. Och beredd att göra allt jag kan utom dela med mig av ägandet, för att underlätta i en sådan situation.
Men jag köpte det ju för att hålla det kvar i släkten OCH för att jag vill bo där. Det är dessutom min pensionsförsäkring.
Men man kan öka "vårt" känslan en hel del genom renovera eller iaf tapetsera/måla om tillsammans och välja tapeter/kulörer/etc som båda tycker om och valt. Samma sak med inredning. Om man inreder tillsammans så är det stor skillnad mot att "du får ställa in dina möbler bland mina".
Och visst kostar det, särskilt om det "inte behövs". Men det kostar köpa ett gemensamt med.
Och innan någon frågar - nej någon annan skulle aldrig behöva betala en krona på lånen. Just för jag vägrar ge upp ett uns ägande. Huset ska stanna hos mig även om han inte gör det. Men vägrar jag ge upp ägande ska ingen annan betala lån heller. (Drift är en annan sak). Renoverar/bygger man om tillsammans skriver man skuldebrev/revers helt enkelt, av samma anledning. Ingen ska behöva lägga pengar på mitt hus som sen är låsta där och personen inte ser röken av om vi separerar.
Jag tänker också att det är olika då ni är särbo. Då skulle i alla fall jag inte alls ha samma behov. För då har jag mitt boende någon annanstans.Särbon har aldrig och kommer aldrig att betala huslån etc fast han är här mycket periodvis. Han har hjälpt mig med renoveringar men jag har betalat materialet och vi har pratat om kompensation för arbetsinsatsen men han vill inte ha något (och han skulle säga till om han ville det). Han har köpt en del maskiner som han använder här men de är hans och han använder dem på eget initiativ. Jag har också köpt egna maskiner just för att han ska kunna använda dem när han gör saker här.
Å andra sidan så är det väl inte sådant som är snällt att komma dragande med efter ett tag heller. Så både och!
Det låter ju bra att du har funderat igenom detta. Och det kan säkert funka.
För mig i detta fallet hade det inte funkat. Då hade jag "bott där på låns"
Men om du betalar - säg att han tex vill bygga ett nytt garage för det är hans intresse. Det kostar X antal hundra tusen. Du ser inte det behovet. Men det blir ju du som får betala det
Är du villig att betala tex några hundra tusen för hans intresse?
Det är ju såna frågor som dyker upp. Jag tänker att det låter bra att du ska betala men om ni vill göra olika? Har du sista ordet då? För i såna fall blir det ju inte lika mkt hans
Killen med släktgården berättade sen att han ville träffa en hästtjej. Han hade sparat några boxar som fanns på gården sedan tidigare generationer och hade sett ut bra hästhagar etc. Han blev nog lite förvånad när jag sa att jag inte vill ha häst hemma utan i inackorderingstall och köpa service. För annars kommer jag gå in i väggen.
Så denna killen är nog en dröm för vissa. Men dessvärre inte för mig.
Det var tydligt efter att ha pratat mer att man inte har en chans att påverka där.
Om det är din bild av det hela och om det känns för jobbigt och absolut, så då är det väl inte mera att fundera på detDå är han inte mannen du söker.
Känner ändå att det kanske kunde vara bra att försöka vara lite mera laid back och inte dra på för stora växlar med framtidstankar så tidigt i en kontakt (som i övrigt känns trevlig). Det mesta ordnar sig på sätt eller annat om det är meningen. Som jag skrev så ändras tankar och värderingar i ett förhållande med tiden - bara man ger det en chans och är öppen för nya tankar.
Såklart ska man inte inleda någonting med någon man absolut inte vill inleda nåt med.Jag förstår tanken med att man ska vara öppen. Men- jag håller inte med alls om att saker ordnar sig bara man vill. Har du läst @Alexandra_W och @Lillgrådis inlägg om att flytta in på någons gård?
Om jag absolut inte vill ha det så- varför ska jag inleda något med personen då?
Det är samma sak som om jag tex absolut inte vill ha barn- då skulle jag inte träffa någon som absolut vill ha barn inom två år. För då måste någon ändra sig..
Det är ju han som är låst. Inte i första hand du.Jag förstår tanken med att man ska vara öppen. Men- jag håller inte med alls om att saker ordnar sig bara man vill. Har du läst @Alexandra_W och @Lillgrådis inlägg om att flytta in på någons gård?
Om jag absolut inte vill ha det så- varför ska jag inleda något med personen då?
Det är samma sak som om jag tex absolut inte vill ha barn- då skulle jag inte träffa någon som absolut vill ha barn inom två år. För då måste någon ändra sig..
Om det är din bild av det hela och om det känns för jobbigt och absolut, så då är det väl inte mera att fundera på detDå är han inte mannen du söker.
Känner ändå att det kanske kunde vara bra att försöka vara lite mera laid back och inte dra på för stora växlar med framtidstankar så tidigt i en kontakt (som i övrigt känns trevlig). Det mesta ordnar sig på sätt eller annat om det är meningen. Som jag skrev så ändras tankar och värderingar i ett förhållande med tiden - bara man ger det en chans och är öppen för nya tankar.
Fast det där är nog väldigt olika beroende på hur man är som person.
Jag skulle aldrig vilja flytta in på någons gård, lika lite som jag vill ha barn. Vissa saker ändrar sig inte.