Hästen får först lite lugnande (domo.) innan vi går ut ur stallet.
Sprutar sedan stor volym avlivningsvätska(2x40ml MINST) iv. hastigt, väntar ca 5-10sek medan hästen står lugnt still, hästen tar et djupt andetag och faller till marken, är helt borta med en gång, inga ryck och knyck eller andra otrevligheter, bara helt lugnt och stilla.
Har däremot riktiga skräckupplevelser med bultpistolen, alla hästar DÖR ju inte av skottet, normalt så avblöder man ju med eller injicerar avl. vätska för att stoppa hjärtat efter att hästen fallit medvetslös till marken, om detta inte sköts ordentligt så kan det ju få otrevliga konsekvenser... behöver nog inte nämna fler detaljer än att hästar har vaknat igen efter att ha legat medvetslösa nån timma eller så.
Skulle aldrig överväga annat än injicering om det var min egen häst, det är dessutom betydligt mer odramatiskt för folk som är närvarande,
Som vet studerande har jag från många olika håll hört div kommentarer MOT avlivning via injektion, jag har överhuvudtaget aldrig kunnat förhålla mej negativt till denna metod,
men när jag läser detta inlägg så kan jag ju se varifrån denna negativa inställning kommer,
Hade denna vet planer på att AVLIVA hästen med domo.? eller hur sjutton kan man annars ge mer än 10ml iv? normal sederingsdos är ju en bråkdel av detta. Men domosedan är ju heller inte alls avsett för avlivning, eller var avsikten att kasta (lägga) hästen först med hjälp av domo. och sedan avliva den?
-<jag förstår ingenting!!
Finns det någon med mer erfarenhet av svensk veterinärmedicin som kan förklara detta?
Förhoppningsvis svarar Peter_Lundin så du får hjälp med det där med erf avs evnsk vetmedicin.
Men förr, INNAN Somnulose kom, så vet jag iofs inte vad man avlivade med (dvs vad det hette) men då gavs stående häst en dos lugnande, och sen avlivningsvätska. FÖRHOPPNINGEN var alltid att hästen lugnt och stilla skulle lägga sig och sen avlivas.
bara dte att visa hästar vägarde till varje pris lägga sig. Utan de vacklade, gick ner på knä, kämpade sig upp igen etc. INTE i den omfattning som beskrevs i den där tråden, men ändå ganska otäckt som djurägare att se eftersom det tog tid. Och ffa det förvirrade uttrycket i ögonen på hästen som inte fattade varför den inte kunde hålla sig på benen men strävade efter det. Ibland gick det dock som tänkt och hästen la sig.
Dock alla gånger jag vet Somnulose användas så har hästen fått lugnande och sen en permanentkanyl. Sen har somnulose injicerats och inom SEKUNDER så har hästen fallit handlöst och varit död när den slagit i marken. ALDRIG varit med om att man försökt 'lägga' dem med domesedan först och ge somnulose sen, utan somnulose har getts på stående häst.
Ang bult så är det LAG (Svensk djurskyddslag) på att avbloda inom 60 sekunder från bultningen. Det hålls inte riktigt, djurägaren brukar få några minuter att ta fraväl när hästen fallit om den velat det. Men aldrig upplevt (jag alltså) problem med bulten, utan de bultas, faller omedelbart, krampar liet (tiden olika) och ligger sen. Sen har jag avvikit INNAN avblodning.
Förstaponnyn togs med bult, andraponnyn med spruta och trots att han knappt kunde gå/stå så kämpade han en stund innan ha la sig: Dock inte i närheten av vad som beskrevs i detta inlägg.
Kallblodsstoet togs med kulvapen på slakteri, krampade i kanske 15 sekunder innan hon blav still. Halvblodsstoet togs med bult hemma och hon krampade och hade puls (men var 'borta') i flera minuter innan hon låg still.
Jag föredrar som sagt bult framför spruta just för bulten går FORT och de INTE hinner fata vad som händer.
Dock som sagt så har jag nu hört så många vänner och bekanta som använt SOmnulose (på stående häst) där hästen inom sekunder fallit, utan att kämpa emot. Så valacken får åka med somnulose.
Men soms agt, aldrig hört att man försöker få dem att lägga sig med domosedan först för att ge somnulose sen, utan somnulose har getts på stående, sederad häst.