Inte bajsat på 2 dagar

Har följt tråden på håll men vill ändå skicka en massa tröstkramar. Inte utan att ögonen tåras :cry:
Men skönt ändå för pållen att allt är över nu.

Kram Frida

Mm, jag har valt att ta bort med bult tidigare just för att slippa det att det kämpar. Men nu har jag hört så många vänner & bekanta som intygar att det verkligen går lika fort som med bult med Somnulose. Vilket jg tackar för, för av någon anledning jag inte förstår själv vill jag att valacken ska tas bort med spruta. (Jag kan inte förklara varför, jag har som sagt valt bult jämt förr, och valacken är inte huvudskygg eller liknande. Men det känns bara inte som jag kan hålla honom om han bultas. Nån fix ide jag fått på gamla dagar kanske ;))

Jag skickar massor av kramar till er alla, förstår hur jobbigt det måste vara för er :cry:..Men samtidigt måste jag ge en stor eloge till en människa som du :bow:,, jag har suttit här med gråten i halsen och bara väntat på nästa meddelande och jag kan faktiskt säga att jag blev lättad när jag hörde att han fick åka till de gröna ängarna där smärtor inte existerar... Så fast det är jobbigt så var det helt rätt gjort

Kramar

Vad skönt för honom att inte behöva lida mer iaf, men hemskt för er människor! Jag tror att min häst uppe i himlen tar hand om honom nu. Hon togs bort i dec efter att hon fick bråck efter att ha buköppnats pga kolik.

/ Maris

Nej då, du har ingen fix ide!
Det "känns mer" makabert med bult.
Finns det ett bra sprut-alternativ så blir det ju
liksom lugnare.
Känner likadant!

Först vill jag gärna säga att detta var en otroligt tragisk berätelse att läsa,
mest upprörande fann jag det om avlivningen, just därför vill jag gärna bidraga med följande inlägg i en ev diskussion;

Jag har arbetat på klinik i danmark i ett antal år, där avlivade vi alltid med spruta,
Har inte helt tjeck på vad medlet hette, men jag har ALDRIG varit med om att någon häst har kämpat, varit stressad eller överhuvudtaget medveten om vad som pågick,
och då talar vi alltså om en hel del avlivningar här,

Hästen får först lite lugnande (domo.) innan vi går ut ur stallet.
Sprutar sedan stor volym avlivningsvätska(2x40ml MINST) iv. hastigt, väntar ca 5-10sek medan hästen står lugnt still, hästen tar et djupt andetag och faller till marken, är helt borta med en gång, inga ryck och knyck eller andra otrevligheter, bara helt lugnt och stilla.

Har däremot riktiga skräckupplevelser med bultpistolen, alla hästar DÖR ju inte av skottet, normalt så avblöder man ju med eller injicerar avl. vätska för att stoppa hjärtat efter att hästen fallit medvetslös till marken, om detta inte sköts ordentligt så kan det ju få otrevliga konsekvenser... behöver nog inte nämna fler detaljer än att hästar har vaknat igen efter att ha legat medvetslösa nån timma eller så.

Skulle aldrig överväga annat än injicering om det var min egen häst, det är dessutom betydligt mer odramatiskt för folk som är närvarande,
Som vet studerande har jag från många olika håll hört div kommentarer MOT avlivning via injektion, jag har överhuvudtaget aldrig kunnat förhålla mej negativt till denna metod,
men när jag läser detta inlägg så kan jag ju se varifrån denna negativa inställning kommer,
Hade denna vet planer på att AVLIVA hästen med domo.? eller hur sjutton kan man annars ge mer än 10ml iv? normal sederingsdos är ju en bråkdel av detta. Men domosedan är ju heller inte alls avsett för avlivning, eller var avsikten att kasta (lägga) hästen först med hjälp av domo. och sedan avliva den?
-<jag förstår ingenting!!

Finns det någon med mer erfarenhet av svensk veterinärmedicin som kan förklara detta?

ja, tanken var att lägga hästen med domosedan, och ketalan, och sedan sätta in avl vätska

ang det nya medlet så användes detta, det som är är farligt att få på sig.

Hästen får först lite lugnande (domo.) innan vi går ut ur stallet.
Sprutar sedan stor volym avlivningsvätska(2x40ml MINST) iv. hastigt, väntar ca 5-10sek medan hästen står lugnt still, hästen tar et djupt andetag och faller till marken, är helt borta med en gång, inga ryck och knyck eller andra otrevligheter, bara helt lugnt och stilla.

Har däremot riktiga skräckupplevelser med bultpistolen, alla hästar DÖR ju inte av skottet, normalt så avblöder man ju med eller injicerar avl. vätska för att stoppa hjärtat efter att hästen fallit medvetslös till marken, om detta inte sköts ordentligt så kan det ju få otrevliga konsekvenser... behöver nog inte nämna fler detaljer än att hästar har vaknat igen efter att ha legat medvetslösa nån timma eller så.

Skulle aldrig överväga annat än injicering om det var min egen häst, det är dessutom betydligt mer odramatiskt för folk som är närvarande,
Som vet studerande har jag från många olika håll hört div kommentarer MOT avlivning via injektion, jag har överhuvudtaget aldrig kunnat förhålla mej negativt till denna metod,
men när jag läser detta inlägg så kan jag ju se varifrån denna negativa inställning kommer,
Hade denna vet planer på att AVLIVA hästen med domo.? eller hur sjutton kan man annars ge mer än 10ml iv? normal sederingsdos är ju en bråkdel av detta. Men domosedan är ju heller inte alls avsett för avlivning, eller var avsikten att kasta (lägga) hästen först med hjälp av domo. och sedan avliva den?
-<jag förstår ingenting!!

Finns det någon med mer erfarenhet av svensk veterinärmedicin som kan förklara detta?

Förhoppningsvis svarar Peter_Lundin så du får hjälp med det där med erf avs evnsk vetmedicin.

Men förr, INNAN Somnulose kom, så vet jag iofs inte vad man avlivade med (dvs vad det hette) men då gavs stående häst en dos lugnande, och sen avlivningsvätska. FÖRHOPPNINGEN var alltid att hästen lugnt och stilla skulle lägga sig och sen avlivas.

bara dte att visa hästar vägarde till varje pris lägga sig. Utan de vacklade, gick ner på knä, kämpade sig upp igen etc. INTE i den omfattning som beskrevs i den där tråden, men ändå ganska otäckt som djurägare att se eftersom det tog tid. Och ffa det förvirrade uttrycket i ögonen på hästen som inte fattade varför den inte kunde hålla sig på benen men strävade efter det. Ibland gick det dock som tänkt och hästen la sig.

Dock alla gånger jag vet Somnulose användas så har hästen fått lugnande och sen en permanentkanyl. Sen har somnulose injicerats och inom SEKUNDER så har hästen fallit handlöst och varit död när den slagit i marken. ALDRIG varit med om att man försökt 'lägga' dem med domesedan först och ge somnulose sen, utan somnulose har getts på stående häst.

Ang bult så är det LAG (Svensk djurskyddslag) på att avbloda inom 60 sekunder från bultningen. Det hålls inte riktigt, djurägaren brukar få några minuter att ta fraväl när hästen fallit om den velat det. Men aldrig upplevt (jag alltså) problem med bulten, utan de bultas, faller omedelbart, krampar liet (tiden olika) och ligger sen. Sen har jag avvikit INNAN avblodning.

Förstaponnyn togs med bult, andraponnyn med spruta och trots att han knappt kunde gå/stå så kämpade han en stund innan ha la sig: Dock inte i närheten av vad som beskrevs i detta inlägg.

Kallblodsstoet togs med kulvapen på slakteri, krampade i kanske 15 sekunder innan hon blav still. Halvblodsstoet togs med bult hemma och hon krampade och hade puls (men var 'borta') i flera minuter innan hon låg still.

Jag föredrar som sagt bult framför spruta just för bulten går FORT och de INTE hinner fata vad som händer.
Dock som sagt så har jag nu hört så många vänner och bekanta som använt SOmnulose (på stående häst) där hästen inom sekunder fallit, utan att kämpa emot. Så valacken får åka med somnulose.

Men soms agt, aldrig hört att man försöker få dem att lägga sig med domosedan först för att ge somnulose sen, utan somnulose har getts på stående, sederad häst.

Nej då, du har ingen fix ide!
Det "känns mer" makabert med bult.
Finns det ett bra sprut-alternativ så blir det ju
liksom lugnare.
Känner likadant!

Fast jag har valt bult de senaste gångerna (2001 och 2002) och jag har eg inga problem med det (jag har hållit i in i det sista båda gångerna). Medvetet valt bult framför spruta för bulten går FORT. Men bara tanken på att bulta valacken får det att vända sig i magen på mig (iofs får bara tanken på att avliva honom hela min mage att vråla neeeeej. Det är ju aldrig kul att avliva hästar, men såhär har jag aldrig känt). Jag tror det hänger merihop med annat, jag vill inte tänka tanken på att han ska åka kadaverbil elelr bli kött heller, något som inte var något problem med de andra två (som den ena blev kött och den andra gick till destruktion). Så det är inte att det känsn makabert med bult eller så, det har trots allt varit mitt förstahandsval i många år, men konstigt nog är det otänkbart nu. Det gör ju dock inte speciellt mycket eftersom Somnulose nu finns.

Jag har förresten stora dubier om jag verkligen skulle klara vara med när valacken ska åka med (samtidigt så finns det inget annat alt i min värld) vilket också är konstigt. Jag var med när mitt älskade gammelsto togs bort 01 och samma sak när älskade unghästen togs bort 02. Och jag var lugn tills de fallit, jag tagit farväl och gått därifrån. Och valacken har jag problem bara med tanken på att vara med.

Och jag kan inte förstå varför som sagt? Skumt värre..

ok, tack för förklaringen, och en kommentar av PL vore heller inte fel,

en anm bara, jag vet inte om jag skrev det otydligt, men hänsikten med den avlivningsmetod vi använder oss av är alltså att AVLIVA (sederad, stående) hästen med injektion
Inte bara kasta (lägga) den för att sedan avliva.

Hoppas för våre svenska hästars skull att det kommer något användbart och effektivt medel på marknaden,

Jag har åtaliga gånger fått detta medel på händerna, och har ännu inte upptäckt några bestående men...
ska försöka att ta reda på vad det heter mer än "avlivningsvätska för djur"

Hej igen Alexandra!
...ja vad ska man säga...hela det här med avlivning och att ta farväl är ju så jobbigt och ledsamt....

övrigt så kikade jag på din hemsida, den är FIN.

Skönt att han fått frid. Tråkigt när såna här saker händer, men de gör ju tyvärr det ibland.
Han fick gå länge nog tycker jag, och förtjänade sin vila efter dessa jobbiga dagar.

Många tröstkramar till dig som ställt upp så på hästen och ägaren i denna hårda prövning. Skickar även en kram till ägaren som har en jobbig tid framför sig nu.

KRAM!!!!

Vi är mkt tacksamma över att vi har djusjukhus så närma som vi har. pga av det har vi kunant rädda livet på en häst 5 gånger.
Sista gågnen så var vi dock säkra på att hon inte skulle överleva och vi började planera avliving. Bara det var nog det jobbigaste jag har varit med om!

Att bara ta steget och stå där när hästen blir avlivad måste vara otroligt jobbigt!

Dock så avlivar man ju sin bästa vänn för att det inte finns något annat val. Hästen känner ju ingen smärta längre, och man har gjort det som var bäst!

Skickar dig och ägaren en tröst kram! :bow:

Hoppas för våre svenska hästars skull att det kommer något användbart och effektivt medel på marknaden,

Jag har åtaliga gånger fått detta medel på händerna, och har ännu inte upptäckt några bestående men...
ska försöka att ta reda på vad det heter mer än "avlivningsvätska för djur"

Jag tror det är Somnulose du pratar om (just för det där med få det på händerna etc). Somnulose är licenspreparat här och ganska 'nytt' (funnits tillgängligt ett år kanske?). Och det är det jag pratar om när jag menar att de faller som med bult, dvs utan att kämpa. (Dock förstår inte jag heller varför de försökte lägga hästen det pratas om först). Har 4-5 vänner & bekanta soms enaste året avlivats med Somnulose. De har sederats lätt, fått permanentkanyl, tagits ut till 'avlivningsplatsen', injicerats med Somnulose och fallit. Inget kämpande, inget 'läggande' först utan hästen står, injiceras och är död när den faller i marken.

Så det FINNS, men det blri ju lika jävla fel om man försöker lägga dem först som i den här tråden, men det är som sagt något som INTE är brukligt med detta medel.

Vilen avlivningsmetod man väljer är en smaksak, det viktigaste är att den som avlivar är van vid metoden. Det kan dock var svårt för en dv i nordligaste Sveriges glesbygd (var?)att skaffa sig någon vana o då får ho/han välja ngt sätt där h.. känner sig så säker som möjligt. Själv föredrar jag bultpistol, snabbt enkelt o billigt, nackdel blod. "Avlivningsvätska", pentobarbital har nackdelen att det fordras stor mängd vilket tar tid o om något oförutsett händer under den tiden kan det bli struligt, en häst i chocktillstånd han svara dåligt.
Somnulose har jag ingen egen erfarenhetav men det är effektivt i liten mängd, det har däremot pga sin styrka hanteringsmässiga risker, vidare har det hänt i enstaka fall att det inte fungerat som det ska.
Att försöka få omkull en häst på bara domosedan är osäkert oftast försöker de till varje pris hålla sig på benen.
PL

tack for ett mycket vettigt inlagg,

och ja, det ar givetvis pentorbital vi anvander, namnet var bara borta ur mitt minne, och vi anvander som sagt valdigt stora doser,
Det kraver tva stora sprutor, men vi satter forst i en kraftig kanyl, som anvands till bada sprutorna sa att man inte behover fiffla med att sticka tva ganger,
tror att en av anledningarna till att det alltid fungerar bra ar att vi har ett valdigt bra samarbete mellan vet, ochmedhjalpare som star beredd med nasta spruta, ha iaf fatt lara mej att det ar viktigt att det hela injiceras sa fort som mojligt, kan forsta att det kan bli problem om nagon ar ovan vid metoden.

Läste denna tråd nu först och vill bara beklaga det som skett. Skönt att hästen slipper plågorna nu, finnhästar är ju sega och visar kanske inte lika tydligt att de lider och har ont som ett varmblod...

Vill också bara säga att jag lät avliva min häst med spruta och det gick väldigt fint. Hon stod upp under sederingen och var helt avslappnad och lugn, och vet. satte kanyl och gav två stora doser avlivningsvätska varpå hon föll och var borta direkt, utan ryckningar. (Jag har tyvärr ingen aning om vilka vätskor det var.) Synd att det inte gick lättare för den här hästen :(

Här finns ett till bevis för att Somulose är kanon. Stormy togs ut på gårdplanen fick sin kanyl som han villigt tog mot, mifflade med mulen mot "hållarens" hand, var död innan han hade slagit i backen. Allt var över inom loppet av en minut från att han fick medicinen i sig. Ingen orolighet eller något innan, skulle han velat det hade han inte hunnit det heller. Inga ryckningar eller annat efter fallet.
Inget lugnande gavs utan han fick enbart Somulose.

MVH/

Hej Sunnan!
Jag tänker ofta på den här tråden. Jag och min make har pratat om att flytta till min makes "föräldrahem" i en by som ligger 3 mil utanför stadskärnan. Vi tyckte att det ev var för långt bort för vår lilla dotter (snart 7 år). Det finns redan några barn i hennes ålder där.
Men när jag tänker på att ni har 60 mil till närmaste
Djurklinik med möjlighet till operation så verkar 3 mil
väldigt futtigt!!!! 3 mil kör man ju på 20 min och Skola finns
1 mil bort.
Så nu har hela familjen bestämt oss för att flytta dit!
med Hästar och allt!
Bygga stall o.s.v

Den här ledsamma tråden har etsat sig fast i mitt minne
och hjälpt mig tankemässigt vad det gäller att bedömma avstånd. 3 mil är "ingenting".
60 mil är lååångt som från Gävle till Göteborg.

MEN ni har ooooootroooligt vacker natur däruppe.
Bergen, dalgångarna och vidderna... så det kompenserar ju mycket!!

hej

ta du chansen att flytta ut, det komemr att bli jättebra. 3 mil är ingenting, så långt har jag till stallet varje dag, så kör hårt!

Här börjar livet återgå till det normala, sånt är livet.

Pålle finns inte mer, och hans matte kommer klara sig bra. Hon har dock inte besökt stallet ännu, men det kommer nog så småningom.
Tiden läker alla sår.

Det största problemet för mig just nu, är att jag står med en häst som behöver dra ut en rot från en vargtandborttagning som gjordes för 4 år sedan.

distriktarn här kan inte/ vill inte/ vågar inte/

så det flyger upp en hästtandläkare från stockholm i i april.

Problemet är bara att distriktarn vägrar komma ut och ge lugnande inför ingreppet, så vi står rådlösa.

Närmsta ställe där jag hade kunnat tänka mig att ta bort roten i, är just på ATG-kliniken 35 mil bort, men min häst var där i somras, utan att de hittade roten, så det går ju bara inte.

Så nu står jag här, inte med något akut, men likväl utan att få hjälp inom någon snar framtid.

annars är utsikten underbar och naturen härlig.
Har tillbringat hela helgen med pulkåkning och skoterkörning.

Härligt att höra att du tänker på oss, och lycka till med allt nu!

Och om du har vägarna förbi så hör av dig

kram/ Anita

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 240
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 411
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård