Hur har det gått?? Får lipen i halsen, lider verkligen med dig/er! Har vart i liknande stuation...
Ni KAN ju spruta in olja själva men det behövs JÄTTEMYCKET! Minst ett par liter! och det är inte LÄTT...
Jag kan berätta om min häst, nordis nu 21år, när hon fick sin första kolik...(hösten 2001)
Hon hade visat lite symtom i flera veckor ca 1gg/varannan vecka (??) då ville hon inte äta sin frukost på morgorna (DÅ är det verkligen nåt fel för detta är världens största matvrak till häst) och såg hängig ut. Sedan blev hon plötsligt piggare o bra så fort de kom ut i hagen och där åt hon sitt hö som vanligt. Detta hände 2ggr först (under ca 3-4veckor)och var väldigt lindrigt, tredje ggn kallade jag på disktrikstvet. som kom ut och vid det laget hade hästen redan piggnat till och vet. hittade inget fel på henne.
Sedan gick det ett par veckor igen (utan symtom) och hon blev bara sämre vid varje tillfälle. Denna gången var hon även hängig i hagen, åt inget och bara lade sig ner där och stönade lite lätt. Jag blev jätteorolig och ringde veterinär!! Söndag var det och vet. skulle komma ut fram mot kvällen sa han. Han gav B-vitamin o smärtstillande och hästen åt sedan upp sin kvällsmat och verkade bättre...
MEN icke! På morgonen (när smärtstillande slutat verka)var det samma sak igen: ingen aptit och hängig.
Ut med vet. IGEN och återigen B-viatmin och smärtstillande samt råd att gå med henne en gång itimmen. Hon åt ytterst lite denna dag och fortsatte vara hängig o dålig, låg ner emellanåt men rullade sig INTE.
Nästa dag, tisdag, fortfarande dålig och ut kommer distriktsveterinären igen! Nu verkade veterinären orolig och vill ge henne paraffinolja... (varför inte TIDIGARE??undrar jag nu efteråt... jag hade ju ingen aning om vad man ska göra utan litade på veterinären)
Denna stackars veterinär som var livrädd för hästar (JA, hon var det! av alla de olika distriksvet. var det just HOn som kom ut då) och lyckades inte att slanga min häst. Bara hästen gjorde minsta lilla motsånd så backade veterinären och sedan sa hon "nej, det här går inte" och föreslog att vi skulle hjälpas åt att spruta in parafinet genom munnen. Ok, så gör vi och hästen blir väldigt stressad av detta och vi får vara två som håller i henne och en sprutar in oljan med en typ "avmaskningsspruta". Vi lyckades få i henne kanske drygt en liter efter MYCKET stön o pust och en timmes tid vilket utmattade min häst givetvis. Tog ledigt från jobbet och gjorde vad distriktsvet. sa... Gick med henne varje halvtimma.
Nästa dag (fjärde dagen!!) var hästen INTE bättre och nu börjar jag givetvis ifrågasätta distriktsveterinärerna....och ringer till en erfaren hästvetrinär! som GIVETVIS säger att jag ska ÅKA IN med henne. Varför sa inte d.vet. det för????????? Jag litade ju på dom. Åtminstone andra, eller TREDJE dagen borde dom väl iallafall gett mig det RÅDET??!!
Jag åker därmed till SKARA med henne (5mil att åka) och där konstateras att hon har REJÄL förstoppning (inte ens DET hade ju d.vet kollat ordentligt, alltså hade inte kollat henne "där bak"). Hästen blir inlagd med dropp och får behandling...
Efter ett par dagar har förstoppningen släppt.
Men hästen verkar fortfarande för hängig/dålig aptit för att åka hem och sedan säger vet. där att hon verkar ha magsår/katarr och börjar medicinera hästen mot det... och VIPS! är hästen pigg och frisk! Vid det laget har ÅTTA dygn gått på kliniken...
Hon verkade DEPPIG i sin box där på kliniken och såg lite sur ut när jag kom men sen när hon kom HEM till sin egen box så rullade hon sig av LYCKA!
Hon trodde väl att hon blivit dömd till att vara instängd på den tråkiga kliniken...stackarn...
Hon får LINFRÖ sen dess(råd av vet.) och har inte haft större problem efter det.