Inte bajsat på 2 dagar

HUr går det??
En tanke bara, han har inte tumörer i tarmarna? Vet hästar som haft jättemkt kolik, och vid obduktion så har man hittat cancer i hela hästen... :( Är tydligen inte ovanligt på gammla hästar. Hoppas det inte är så i erat fall!!

Senaste rön är att rulling inte orsakar tarmvred, men om hästen kastar sig valdsamt omkring så kan den skada sig på andra sätt.

Håller tummarna!!!

Hur har det gått?? Får lipen i halsen, lider verkligen med dig/er! Har vart i liknande stuation...

Ni KAN ju spruta in olja själva men det behövs JÄTTEMYCKET! Minst ett par liter! och det är inte LÄTT...

Jag kan berätta om min häst, nordis nu 21år, när hon fick sin första kolik...(hösten 2001)
Hon hade visat lite symtom i flera veckor ca 1gg/varannan vecka (??) då ville hon inte äta sin frukost på morgorna (DÅ är det verkligen nåt fel för detta är världens största matvrak till häst) och såg hängig ut. Sedan blev hon plötsligt piggare o bra så fort de kom ut i hagen och där åt hon sitt hö som vanligt. Detta hände 2ggr först (under ca 3-4veckor)och var väldigt lindrigt, tredje ggn kallade jag på disktrikstvet. som kom ut och vid det laget hade hästen redan piggnat till och vet. hittade inget fel på henne.
Sedan gick det ett par veckor igen (utan symtom) och hon blev bara sämre vid varje tillfälle. Denna gången var hon även hängig i hagen, åt inget och bara lade sig ner där och stönade lite lätt. Jag blev jätteorolig och ringde veterinär!! Söndag var det och vet. skulle komma ut fram mot kvällen sa han. Han gav B-vitamin o smärtstillande och hästen åt sedan upp sin kvällsmat och verkade bättre...
MEN icke! På morgonen (när smärtstillande slutat verka)var det samma sak igen: ingen aptit och hängig.
Ut med vet. IGEN och återigen B-viatmin och smärtstillande samt råd att gå med henne en gång itimmen. Hon åt ytterst lite denna dag och fortsatte vara hängig o dålig, låg ner emellanåt men rullade sig INTE.
Nästa dag, tisdag, fortfarande dålig och ut kommer distriktsveterinären igen! Nu verkade veterinären orolig och vill ge henne paraffinolja... (varför inte TIDIGARE??undrar jag nu efteråt... jag hade ju ingen aning om vad man ska göra utan litade på veterinären)
Denna stackars veterinär som var livrädd för hästar (JA, hon var det! av alla de olika distriksvet. var det just HOn som kom ut då) och lyckades inte att slanga min häst. Bara hästen gjorde minsta lilla motsånd så backade veterinären och sedan sa hon "nej, det här går inte" och föreslog att vi skulle hjälpas åt att spruta in parafinet genom munnen. Ok, så gör vi och hästen blir väldigt stressad av detta och vi får vara två som håller i henne och en sprutar in oljan med en typ "avmaskningsspruta". Vi lyckades få i henne kanske drygt en liter efter MYCKET stön o pust och en timmes tid vilket utmattade min häst givetvis. Tog ledigt från jobbet och gjorde vad distriktsvet. sa... Gick med henne varje halvtimma.
Nästa dag (fjärde dagen!!) var hästen INTE bättre och nu börjar jag givetvis ifrågasätta distriktsveterinärerna....och ringer till en erfaren hästvetrinär! som GIVETVIS säger att jag ska ÅKA IN med henne. Varför sa inte d.vet. det för????????? Jag litade ju på dom. Åtminstone andra, eller TREDJE dagen borde dom väl iallafall gett mig det RÅDET??!!
Jag åker därmed till SKARA med henne (5mil att åka) och där konstateras att hon har REJÄL förstoppning (inte ens DET hade ju d.vet kollat ordentligt, alltså hade inte kollat henne "där bak"). Hästen blir inlagd med dropp och får behandling...
Efter ett par dagar har förstoppningen släppt. :) Men hästen verkar fortfarande för hängig/dålig aptit för att åka hem och sedan säger vet. där att hon verkar ha magsår/katarr och börjar medicinera hästen mot det... och VIPS! är hästen pigg och frisk! Vid det laget har ÅTTA dygn gått på kliniken...
Hon verkade DEPPIG i sin box där på kliniken och såg lite sur ut när jag kom men sen när hon kom HEM till sin egen box så rullade hon sig av LYCKA! :love: Hon trodde väl att hon blivit dömd till att vara instängd på den tråkiga kliniken...stackarn...

Hon får LINFRÖ sen dess(råd av vet.) och har inte haft större problem efter det. :)

Det kan mkt väl vara canser, ingen vet riktigt.

Har promenerat med honom, gett honom paraffinolja i maten, tvingat i honom 10 l vatten.

De sista timmarna nu slutade vi gå med honom då han började bli så trött.

Det är otroligt segt, han står upp, ligger i några minuter, lugnt och stilla. Han suckar och tittar mot magen.

Han är alert och gnäggade när de andra hästarna fick mat, och pussades lite med oss.

Han fiser lite, men inge bajs.

Den sista timmen nu innan jag åkte hem började han bli mer slö och jag tror att ahn är på väg in i chocktillstånd.

Jag skulle nog vilja låta honom somna in då jag aldrig tror att detta kan bli bra, men det är inte mitt beslut.

Ägaren ko till stallet nu och ska vaka hela natten

Vi får se vad som händer.

Pulsen låg på 38

Veterinären är 2 timmar bort.

det är - 30 grader ute, och jag måste tina upp lite.

Tack alla

mvh/ Anita

Stackars häst... :cry: Han verkar lugn ialla fall. 38 i puls är ju inte högt.

Håller tummarna!!!!

M.

Det är ju när pulsen går ner för mycket man ska börja oroa sig på allvar. Och när den bli svag......

Hoppas han repar sig, om inte annat så hoppas jag att ägaren låter honom somna. Det har gått många dagar nu..... :(

Ja just ja!

Jourveterinären var bättre än vår ordinarie veterinär

Hon fann ingen förstoppning i tunntarm/tjocktarm, utan trodde att det är stopp i grovtarmen.
Mycket vätska var det i grovtarmen.

min häst hade baron gruff för ngr månader sen nu. veterinären var helt säker på att han skulle dö,jag var i chock tillstånd ända tills det släppte ca sex timmar efter. och då släppte det fort.

jag vet inte vad jag hade gjort om det ni råkat ut för nu hade hänt ngn av mina bebisar :cry:
bara att läsa det du skriver så sitter man o stor tjuter för att man har vart i nästan samma situation men inte alls så länge :cry: :cry: :cry:

håller tummarna så hårt jag kan!!

Jag håller också tummarna!
....om han fiser så finns i alla fall någon form av
passage. Något är kanske på G med avföringen.
Hoppas, hoppas!!

3 små stenhårda bollar har kommit ut, men det är också allt.

Han ligger och sover med frambenen utsträöckta som en hund och huvudet mellan benen, stackarn är helt slut.

Imorgon kommer jourveterinären ut igen, hon ville skicka honom till atg kliniken 40 mil bort tidigare på dagen, men det var så kallt ute och nu är han för sliten för detta, + att kliniken har stängt under helgerna.

Har insett att man inte skall bo häruppe om man ser till möjligheten att få vård.

Har därför beslutat mig för att söka om en skjutkunnig karl som jag kan få ut om det händer något akut med min egen häst någongång.

Att det skall vara 60 mil och runt 9 timmars resa till närmsta klinik men möjlighet att öppna buken är oacceptabelt.

Så nu håller vi tummarna för stackars Pålle, det är svårt att se hur det skall lösa sig av sig självt, men finns det liv, finns det hopp

kram

Det första jag gjorde var att följa den här händelsen
så fort jag vaknade men det är oroligt lungt!
Hoppas hoppas att det gått bra och att ni sover ut!

Jag tycker så otroligt synd om dig och din häst, och jag vet hur svårt det är att börja tänka på att avliva sin älskade vänn.

Håller fortfarande mina tummar för dig och din häst!

Hej

Gällivarejouren var ut i flera timmar igår och gav dropp m.m

Läget är fortfarande oförändrat, han är alltså inne på sin 4:e dag. Intresserad av omgivningen, men suckar tungt och andas tungt. Magen är svälld och han står litegranna i "fångställning".

Hejsan..

Inte kul att höra att ingen förändring hänt på så många dagar. Du må tro att jag har tänkt på er.
Hur är det tänkt, OM detta lossnar och han med lite tur kan komma igen kraftmässigt utan att få ett direkt återfall skall ägaren åka med honom då för ordentlig utredning??

Om inte så lär ju återfallen komma snart igen eftersom det gjort så under lång tid så kanske det vore tid att låta honom gå vidare. Det har ju gått fyra dagar nu, NI har gjort ALLT som står i ER makt för att hjälpa denna stackars häst och ingen hade troligen kunnat ge honom ett bättre liv med tanke på hur han varit. Det hoppas jag både du och ägaren inser så ingen av er behöver ha dåligt samvete, utan tänkt nu på hästen lite mer och tänkt rationellt. Ibland så måste man se förbi det lilla hopp som finns och tänka på hur kommer det att bli för Pålle efter dessa dygn även om det skulle lossna.

Kramar om er..
MVH/

Hej

Gällivarejouren var ut i flera timmar igår och gav dropp m.m

Läget är fortfarande oförändrat, han är alltså inne på sin 4:e dag. Intresserad av omgivningen, men suckar tungt och andas tungt. Magen är svälld och han står litegranna i "fångställning".

Jag vet att det inte är din häst och ditt beslut etc. Men jag tycker det är dags att släppa taget och låta honom gå nu. Såpass lång tid och ingen förbättring, och ingen möjlighet att ta sig till klinik. Dessutom är han inte någon ungdom, och så som pricken över I:et börjar stå åt fångställningshållet. Det kan ju vara för att avlasta smärtan från buken, men det är ju tyvärr inte helt ovanligt med ett fånganfall när de haft en rejäl magtarmstörning.

Det är positivt att han fortfarande är pigg och 'vaken', men jag tycker han ska få somna medan han fortfarande är det =/

Naturligtvis håller jag tummarna för ett mirakel, men vore det MIN häst skulle jag med tuuungt hjärta göra honom en sista tjänst och låta honom slippa mera nu och somna innan nödslakt är det enda som finns att göra =/

Hej

Det är precis så jag tänker också, att han kommer aldrig repa sig, fastän han nu klarar sig, så kommer han antingen få återfall snart eller att komplikationerna efter detta är för stora.

Om det hade varit min häst så hade han fått somna igår.

Jag skall försöka få tag i ägaren och be henne ringa jouren, så kanske distriktarn kan få ta beslutet då ägaren inte vill släppa honom.

Ditriktarna tyckte dock att han var såpass pigg igår att hon gav honom 3 dagar till.....

Klockan halv sex imorse kom det 5 snustora bollar ur honom, men det är allt.
själv ligger jag hemma i 39 graders feber och komme rinte åka till stallet på ett tag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 240
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 411
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?