Inte bajsat på 2 dagar

Nej, det är inte lågt.... det jag menade var bara att man får hålla koll och inte bara titta så pulsen går upp, utan måste även vara uppmärksam på om den går ner.....

Nu vet jag att Sunnan är mycket väl medveten om det, men alla tänker inte på det.
Det var ingen pik åt nåt håll, bara en lite belysning :)

Men 38 i puls är inte lågt heller.

För en häst som har ont är det det. Det är en rätt normal vilopuls i övrigt, men en häst som har ont får ökad puls. (En häst med svår kolik kan ha skyhög puls även omd en inte verkar *så* dålig i övrigt). Men har han ONT och pulsen är 38 så är den låg för att vara smärtpuls.

Nu är det ju svårt att veta om den är låg för att hästen inte har så ont, eller om den är låg för att hästen är påväg in i chocktillstånd. Eller om det är varken eller, men strax innan det går åt helvete riktigt blir hästarna ofta lugan och smärtfria, t ex om magsäcken brister (fast då har de större symptom INNAN än den här herren!). Mer än en ägare har (tyvärr) fått falska förhoppningar av det där. Hästen är jättedålig i kolik och har fruktansvärt ont och bara kastar sig runt och rullar i boxen. Strax innan man tänker att "Nej, nu är det kört, nu får vi ta bort den" så blir hästen plötsligt lugn, symptomen försvinner, pulsen går ner och det verkar vara som om faran är över. Och sen dör hästen. Då kan t ex magsäcken ha brustit, och du upphör själva koliksmärtan för stunden och när hästen inte känner någon smärta lugnar den sig. Den har dock inte lång tid kvar och är bortom räddning i det läget, men det är lätt att tro att det 'släppt' istället.

Ang puls & kolik btw, när min förra unghäst hade sina konstiga, atypiska kolikanfall så var det enda som märktes att hon inte ville äta, hon stönade högt ibland men magen bubblade på som fasiken och hon hade avföring. En pulskoll avslöjade dock att det var värre än det såg ut, henne spuls var flera gånger över 80, dvs indikerade att hon hade ooont. Så pulsen avslöjar ofta väldigt mycket mer än symptom allena.

Men soms agt, det är svårt att bedöma 38 i puls på hästen i inlägget, men jag skulle inte vara obekymrad över den bara för den är låg. Men man får kolla på andra saker som allmäntillstånd, temp (underpuls och undertemp är enganska otrevlig kombination), slemhinnor och kapilläråterfyllnad etc för at avgöra om hästen är påväg in i chock eller ej.

Det är ju stor risk för permanenta skador på tarmen tyvärr. En del av tarmen kan ju redan vara "död". Jag tycker du är inne på helt rätt linje... Han har plågats i många dagar nu. Hur mycket ska han behöva orka?
Eftersom han inte blivit mycket bättre heller efter behandlingarna. :(
Förstår ju ägaren till fullt, man greppar ju alla halmstrån man kan i det läget, men man måste tänka lite på hästen oxå. Vem vet hur ont han har? Han måste ju vara helt utpumpad nu efter 4 dagar med smärtor. Frågan är ju om det finns en chans att han repar sig över huvudtaget? Eftersom han haft problem ett tag innan detta.

Uj, är inte avundsjuk på er...

Tråkigt att du gått och blivit sjuk nu oxå. Krya på dig och håll oss informerade, please?

Hej

han är märklig denna häst, seg som en riktig finnhäst är, visar inte några större smärtor, rullar sig inte vildsint omkring eller sparkar mot buken, ingenting sådant.

Detta är ingen vanlig kolik, utan han lägger sig ner när han får ont, pruttar lite, ställer sig upp, suckar och bråkar lite med oss.

Vill inte äta eller dricka. När man tvingat i honom vatten får han ont, lägger sig ner en stund, och suckar.

Går villigt ut ur stallet och promenerar.

Slemhinnorna är dock kritvita, cirkulationen nedsatt, och igår kväll innan jag lämande stallet trodde jag att han var på väg in i chock. Han har dock repat sig tydligen, jag har ännu inte varit där idag.

Våran häst har haft tarmupphägning ett x antal gågner (står skrivet längre upp i inglägget).

Hennes slemhinner har då varit vita, pulsen har inte varit så mkt högre än normalt, dessutom så har hon inte viasat så mkt smärta, utan har varit hängig, lagt sig ner, rest sig osv. (förutom vi det tillfället vi var vid djursjukhuset då hon hade fruktansvärt ont!)

Är veterinären säker på att det bara är förstoppning!
Har den fått tarmavslappnande? Får den dropp ofta?
Om tarmen har hängt sig, så är det bra om hästen vill rulla!
Ju mer uttrokad hästen blir, destu svårare får den att bli okej igen. Tarmavslappnade är precis vad det låter, de gör så aat tarmarna slappnar av, då blir det lättare att undersöka hästen och förstoppningen kan släppa lite lättare.

Slemhinnorna är dock kritvita, cirkulationen nedsatt, och igår kväll innan jag lämande stallet trodde jag att han var på väg in i chock. Han har dock repat sig tydligen, jag har ännu inte varit där idag.

Då skulel pulsen bekymra mig, eftersom den dår riskerar att vara låg för att cirkulationen är påväg att kollapsa sakta men säkert =(

Nåja, du kan ju inte göra så mycket, men jag följer tråden frkvent, och oaf i 'min värld' tycker jag detta snart börjar luta åt ett djurskyddsärende, dvs det börjar bli oförsvarbart att fortsätta av ren egoistiska skäl fortsätta. Men det är ju till syvene och sist bara TVÅ personer som kan fatta beslutet - djurägaren och veterinärern. Dock undrar jag inte om vet snart borde gå in ochs ätta stopp, men (tyvärr ibland) är ju en del veterinärer väldigt 'dåliga' på det för att inte riskera en konflikt med en djurägare i en svår situation.

Fast jag kan ju säga att hade den där hästen stårr här (dvs med de veterinärer vi har här) hade den varit i himlen elle rpå klinik nu. Nu har ju vi möjligheter till klinik som inte ni har (har 8 mil till Ultuna, vet inte om de buköppnar än, annars får man lägga på sträckan tilL Strömsholm, det blir tot 3 h resa, men det är ju ändå annat än ni har), men hade inte klinikmöjligheten funnits hade dne hästen varit i himlen nu av djurskyddsskäl om veterinärerna här hade haft hand om fallet. Rätt elelr fel är svårt att avgöra dock utan att i varje enskilt fall ha facit, problemet är ju för att få facit måste man köra tills det birster elelr vänder, och vänder det inet fick hästen betala ett högt pris.

Men jag undrar också om den fått kramplösande/avslappnade och tarmstimulerande medicin? ANtagligen har den det eftersomd et är 'Standard 1 A', men det framgår inte av inläggen tyvärr.

Jag hoppas ditt nästa inlägg handlar om att han avlivats, tycker han har hållits vid liv länge nog nu.

Eftersom jag är så krasslig själv så kommer jag inte ut till stallet ännu.

Jag har dock pratat med jourveterinären själv som lovade att komma ut om/när ägaren ringer

Hon menar dock på att hästen inte lider så värst av sin kolik, då pulsen är normal och han fortfarande är "med"

Jag fick ägaren att ringa veterinären, men veterinären tycker att vi skall avvakta tills imorgon, då vår distriktare är på plats, OM inte läget förvärras och pulsen stiger på honom.

han har fått kramplösande/b´-bitamin/dropp/avslappnande medicin.

När jag pratade med jouren så var hon helt i linje med mig att det är dags attöverväga en avl, men att hästen utan problem klarar ett dygn till, då han inte lider så mycket.

Hon trodde dock att han inte kommer bli helt bra igen, och vi var överens om att det bästa vore en avlivning.

Jag ber ägaren ringa upp, men då är historien an annan, för nu skall vi avvkta tills måndag om det inte förvärras.

Hästen har dock börja få kramper nu, jag har bett tjejerna i stallet ta pulsen och om det gått upp, ringa upp veterinären igen och tvinga ut henne.

För att få ut livförsäkring på en häst som avlivas så ska det vara pga att veterinären annser att hoppet är ute för hästen.
Så innan ni avlivar hästen och vill ha ut försäkring på den så ska ni prata med försäkringsbolaget, det vora även bra om veterinären pratade med hästens försäkringsbolag!

Ursäkta, men nu kan jag inte hålla käft längre. vad fan HAR ni för jävla veterinärer däruppe egentligen? (ursäkta språket). Det verkar ju vara just en sådan där 'oj oj, inte oroa stackars djurägaren med att tala om att det bästa vore att ta bort" utan bara mesa med djurägaren.

Jag skäller INTE på dig, du verkar ha en vettig inställning och engagera dig massor fast det inte är din häst etc, och jag vet att du inte har något mer att säga till om.

men jag blir bara så ledsen för hästens skull, det har ju tyvärr bara gått åt ett håll (utför) sen försa inlägget, och nu börjar den krampa med =/

och om vet säger till dig att hon inte tror hästen blir bra igen och det bästa är att avliva, hur kan hon då säga till ägaren att 'nä, vi avvaktar en dag till" och dessutom tycka att det ska väntas tills ord distriktare är på plats. Låter som hon till varje pris vill undvika att vara budbäraren med de dåliga nyheterna (ie att det är dags att låta hästen slippa mer nu) och hoppas den håller sig på benen tills ord distriktare kommer imorgon så får denna ta beslutet (och hantera en uppriven och förstörd djurägare).

Men det är ju hästen som får sitta emellan =(

Det som stör mig mest är att jag är en förespråkare av att låta hästarna få ett hyfsat 'värdigt' avslut, dvs när den samlade bedömningen är att "det här går åt helvete" låta hästen få slippa medan det fortfarande är 'gnista' kvar i den istället för att klamra sig fast vid alla halmstrån som finns och vägra släppa taget förrän det är så illa så inte ens en blind skulle kunna missa att det bara är en enda väg ut. Och prognosen för den här hästen är ju uppenbarligen även enligt veterinärerna dålig, hästen har kämpat konstant i fyra dygn nu utan att man lyckats vända situationen, men ändå håller man fast vid någon tro på ett mirakel.

Jag har sett det där beteendet på nära håll. Min andraponny blev kvar som pensionär hos pappa. I maj 1998 ringde pappa mig och bad om lite råd, hästen var väldigt 'stillsam' i hagen och låg ofta och hade nu börjar att inte frivilligt gå ut ur boxen på morgonen utan fick ledas. Jag sa åt pappa att kolla värme i hovarna och allt sådant men det var negativt. Jag tyckte att ponnyn är 28 år, han har rätt att vara lite loj, sålänge han verkar må bra i övrigt så låt honom hållas. Han fick en hagkompis dock, en unghäst. Som dock raskt föll in i semesterrutinen, dvs sova mest hela tiden och så vidare. Så okej då, gammelponnyn njuter av pensionärslivet då.

I slutet av maj vägrade han helt sonika gå ur boxen. vet var ut men hittade ingenting alls. Konstaterade att han verkade helt frisk, men med tanke på åldern så låt honom välja själv. Så dörren fick stå öppen och ibland promenerade ponnyn glatt runt på gårdsplanen och ibland stod han hela dagen i sin box. åt och drack etc.

Jag var upp en gång under denna period och kunde heller inte hitta minsta tecken på att något var fel.

I början av juni så rörde han sig en morgon inte en millimeter. Vet var ut och ställde tveksamt diagnosen fång. Pappa ringde och berättade det.

En vecka senare var jag upp och ponnyn var förhållandevis pigg och inte spec påverkad. Dock så läste jag lusen av pappa som slarvat med medicinen med orsaken "Han vill ju inte ha den". Jag förklarade att det spelade ingen roll, om han så skulle tvinga i medicinen så skulle den I. Pappa gjorde så.

Strax innan midsommar var jag upp igen och jag fick en CHOCK. Jag hade haft telefonkontakt med pappa och det hade låtit okej. Men jag möttes av en ponny som inte kunde röra sig en millimeter (trots PG fram, mjuk spånbädd, medicinering etc. Det hade skötts prickfritt). Dessutom hade det långa stillaståendet gett en redig korsförlamning. Ponnyn var dock vid väldigt gott mod, pigg, glad och social och med god aptit. Men det försvarade ju ändå inte att låta honom ha det som han hade det. Jag sa till pappa att nu fick han banne mig ringa ut nödslakten, och vi blev riktigt osams när pappa tyckte att "jamen, han är ju pigg och glad och gnäggar när man komemr etc etc, och medicinen kanske hjälper snart". Grundanledningen var att det var sista hästen kvar på gården, och pappa var vääldigt förtjust i honom och ville till varje pris rädda honom. och på vägen hade han tabbat bort realismen. Han såg inte hur illa det var,e lelr han VALDE att inte se hur illa det var utan klamrade sig envist fast vid att ponnyn faktiskt var full av fighting spirirt och gnista. Jag kunde däremot inte blunda för att hur mkt fightings pirit och hur glad och pratig han än var så hade hen ju så ont att han inte kunde röra sig.

Pappa lovade dyrt och heligt att ringa veterinären direkt såfort midsommaren var över. Han gjorde också så, och när hästen avlivats plockades PG-beslagen fram av (vet ville se) och hovbenet var påväg genom sulan på båda fram =( Inte så konstigt att han inte ville röra sig. han hade säkerligen (med tanke på den bädd han stod på etc) inte så ont när han bara stod, men det gav ju andra problem (korsförlamningen - eller vad det nu var, hela bakdelen var krampaktigt stenhård i musklerna), men vad hade det varit för avslut om man väntat en vecka till och hovbenetn gått igenom sulan. Dessutom var ponnyn en mycket cheeky och social typ så han hade varit en solstråle tills den minut han la sig ner för att aldrig kunna resa sig. Men efter att ha räddats från vanvård som tvååring och gett oss 26 underbara år var han värd (och fick) ett bättre slut än det. Men han borde tagits bort ännu lite tidigare, och jag har inte förlåtit pappa för att han lär hjärta bestämma över hjärna där.

När dte gäller ANDRAS djur är pappa dock betydligt mer realistisk, och tycker t ex att jag ska ta bort valacken eftersom prognosen är dålig och det kostar enorma summor med beh, skoningen etc. trots då att min valack inte lider. Men hemmablindhet som sagt..

det är jättetråkigt

Jag tyckte dock att hon var väldigt vettig och bra att snacka med, en vikarie från södra Sverige nånstans.

Hon satt hon kunde intyga att hästen är såpass dålig att en avl är befogad.
Vi diskuterade tom olika avl metoder.

Våra egna veterinärer har bara rektaliserat 1 häst tidigare än denna på en herrans massa år, så denna jour är ändå bättre än de ordinarie.
När veterinären rektaliserade min kompis häst, och kände på njuurarna så erkände hon att hon inte gjort detta sedan sin utbildning, och därför inte visste riktigt hur det skulle kännas.

I fredags när hon kände på Pålle så sa hon bara att det var som en vägg därinne.

Sedan är distriktarna lite rädda, och det beror på att de har så lite stora djur att behandla, en kolik händer ju kanske bara 10 gånger / år för dem. De är inte vana.

När jouren var ut i Lördags så hittade hon ingen förstoppning alls, men misstänkte att den låg längre in.

Så varför jouren inte kommer ut vet jag inte.

Bedömer hon att hästen inte lider så är det så.
Jag kan inte påverka mer. men jag säger som jag sagt tidigare, hade detta varit min häst så skulle hon somnat in på lördag.

det är svårt detta, det hade ju varit ett lättare beslut om hästen visat rejäla smärtor och pulsen varit högre, nu känner nog både veterinären och ägaren att det finns ett sista halmstrå kvar.
jag är totalt slut efter att ha varit så månag timmar och kämpat med denna häst, och ömsom hoppats, ömson förtvivlat, och jag inte ens föreställa mig ägaren känner, som vakar nätterna.

Vi får ändå hoppas på ett mirakel!
....man är ju funtad så.....
hoppas...kan man alltid göra...in i det sista.
Tänker på er och stackars hästen!!

Nu har Pålle fått somna in. :cry:

Hans puls steg mot slutet till 55, och han fick ondare.

Jourveterinären kom och avlivninegn gick inte som planerat.

Orkar inte gå in på så många detaljer, men jag kan säga att den tog 2 timmar, vet sprutade dormosedan för 2000 kg men Pålle vägrade lämna oss.

Han vägrade lägga sig, så hon sprutade mer, då var det 3 ml, det skall alltså räcka att lugna 3 hästar ungefär, Vi trodde att han skulle somna av det, men istället ställer han sig upp igen

3 gånger ställer han sig upp och sliter sig, biter veterinären, faller och bryter sig nästan, dunkar huvudet i marken, och är pigg, vi får stå på hans hals och veterinären sprutar efter att hon misslyckats med 10 ml lugnande, avl vätska i honom och det är tillslut över.

Man kan säga att jag är väldigt skeptiskt till att avliva med spruta, då det är 2:a gången jag är med om hästar som kastar sig sådär.

En stor :bow: till Pålles ägare, som kämpat och älskat denna häst så länge, men tillslut tvingats släppa taget. Med facit i hand kan jag tycka att det var i rätt tid, möjligtvis något sent, men i den situationen är det svårt att göra annorlunda när hästen är trots sin sjukdom så pigg och levnadsglad.
Han ville inte släppa taget, kan man lugnt påstå.

Nu har stackars Pålle äntligen fått frid. Han sover gott och kanske vi möts igen någon dag

Krama om era hästar lite extra därhemma, man vet aldrig när det är ens egen tur att ta farväl av sin häst.

Tack till alla er som följt denna tråd, ni är guld värda.

sitter här med tårar i ögonen även om jag självklart tycer att det var det bästa för hästen.. :cry:

skickar ett par kramar både till dig och hästägaren...

:cry: :cry:
Jag blir alldeles gråtfärdig då jag läser.. allra mest pga den "misslyckade" avlivningen. Lider med er... Tröstkramar till er.
Men skönt för hästen att ha fått somnat in du han bara blev sämre.

Han fick ta farväl av sitt älskade fjäll, sitt kebnekaise, han har kämpat så länge mot sjukdomen, och äntligen är det över.

Men han gav sig inte utan strid.

Var glada om ni har en klinik i närheten, hade vi haft det så hade nog utgångsläget varit ett annat, då han så klart och tydligt hade klarat en narkos, eller en narkos för 5 hästar sammanlagt.

Kampen är över för Pålle, men för hans matte och husse är det en bit kvar.

Kram på er, nu måste jag försöka sova ett tag, det har varit en lång och hemsk dag
det finns bilder som fastnat på näthinnan.

men efter natt
kommer alltid dag
skuggorna flyr
och sorgen har en ände

Tråkigt för dig och hästägaren, men skönt för hästen.

*kram*

(Ang spruta som avlivningsmetod finns det nu ett nytt licenspreparat så man slipper det där att de kämpar. De faller lika snabbt som med bult av nya medlet (Somnulose). Dock inte alla veterinärer som har det, men om du i framtiden vill avliva med spruta så är det värt att fråga efter det)

Tack för info om Somnulose!
Hoppas det dröjer många år innan vi behöver det
till våra Hästar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 240
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 411
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård