Inomhushall för hundträning

Alltså, jag har ju lämnat mitt enda krav; toalett :D!

Nä men skämt å sido, jag tycker det har kommit riktigt bra förslag redan så jag har inte så mycket att tillägga :) ! Ska läsa igenom tråden en gång till i kväll och se om jag kommer på ngt mer, men jag tror att @Jadzia var rätt så lik mig i tankarna!

Jag kan dock påpeka igen att det är VÄLDIGT stor skillnad på konstgräs och konstgräs! Vet inte om det beror på längden på stråna eller nått, men vissa blir man galet laddad av statisk elektricitet när man går på dem, vilket kan göra det rätt obehagligt om man har en hund som ex går riktigt tätt intill i fotgåendet :p ! Så väljer du sånt som underlag, kolla om du hittar någon hall att provgå i så det inte blir mer spänning än man vill ;) !

Gör gärna det! :)

Men åh, ännu mer att tänka på med konstgräs alltså. Inte nog med att det kan vara halt, det kan vara elektriskt också :D
Jag har fått tips om JUTA konstgräs (har använts under VM i agility med nöjda deltagare) och så har jag hört gott om Svenskt Konstgräs.

Jag har ingen hund som har ett så tight fotgående att jag kan testa själv :angel: Tvivlar på att det ger samma statiska effekt när hunden är 1,5m framför en :D

Min erfarenhet är att det verkar samlas mer dofter i konstgräs än matting. Har tränat ganska mycket i 2 hallar, den ena med konsgräs och den andra med matting. Har tävlat på konstgräs med granulat och det gillar jag inte alls. Jag föredrar nog konstgräs med sand. Matting bli väldigt fult efter några års slitage.

Jag vill gärna ha gott om speglar. Möjlighet att spela musik. Tillgång till toalett och nått ställe att sitta och prata/fika på innan eller efter.

Min erfarenhet är att det verkar samlas mer dofter i konstgräs än matting. Har tränat ganska mycket i 2 hallar, den ena med konsgräs och den andra med matting. Har tävlat på konstgräs med granulat och det gillar jag inte alls. Jag föredrar nog konstgräs med sand. Matting bli väldigt fult efter några års slitage.

Jag vill gärna ha gott om speglar. Möjlighet att spela musik. Tillgång till toalett och nått ställe att sitta och prata/fika på innan eller efter.

Tänker du att det luktar mera för hundarna och att de blir mer kissbenägna, eller att det luktar mera i hela hallen?

Tack för bra input! :)

Åh, fick precis reda på att det ska byggas en inomhushall modell gigantisk (1100kvm) bara 40 min härifrån, med byggstart i vår.
Vi får se lite, men det kanske grusar våra planer.

Åh, fick precis reda på att det ska byggas en inomhushall modell gigantisk (1100kvm) bara 40 min härifrån, med byggstart i vår.
Vi får se lite, men det kanske grusar våra planer.
Men den kanske kommer vara svindyr och fullbokad hela tiden :D

En viss hall här i Stockholm är svindyr att boka. Dessutom kostar det MER om man är fler. Det tycker jag är så jäkla dålig stil! Upptagen som upptagen, vad tusan ska det kosta mer för att man är fler för :mad: Vi fattiga unga vill också kunna träna tillsammans!

En viss hall här i Stockholm är svindyr att boka. Dessutom kostar det MER om man är fler. Det tycker jag är så jäkla dålig stil! Upptagen som upptagen, vad tusan ska det kosta mer för att man är fler för :mad: Vi fattiga unga vill också kunna träna tillsammans!
Och ibland vill man ju inte ha en stor plan heller. Jag håller på att grundträna min unghund i agility och då bokar jag inte stora dyra hundhallen, eftersom jag inte springer banor. Bokar hellre någon av de mindre för det ändamålet.

Det kan vara så :p Svårt att veta innan de lagt ut något om prisuppgifter osv..

Det låter ju helmärkligt :crazy: Men visst, det blir ju ett större slitage om man är 5 jämfört med 1..

Det är en brukshundklubb som ska bygga, så det kanske påverkar priset till det billigare. Jäkla skit :p
Å andra sidan, om de gör en sådan stor investering så finns ju uppenbarligen behovet.

Ja, himla trist!
Ja, kanske det.. Frågan är om det finns tillräckligt stort kundunderlag för att nischa?

Jag tror det är en ökande marknad (ju mer vana folk är av att det finns hallar, desto större "behov" får man av hall :D), men om den växer snabbt nog för att det ska funka i den här situationen är ju svårt att veta...

Det är en brukshundklubb som ska bygga, så det kanske påverkar priset till det billigare. Jäkla skit :p
Å andra sidan, om de gör en sådan stor investering så finns ju uppenbarligen behovet.

Oj! Får man fråga vilken det är?

Jag tror det är en ökande marknad (ju mer vana folk är av att det finns hallar, desto större "behov" får man av hall :D), men om den växer snabbt nog för att det ska funka i den här situationen är ju svårt att veta...

Oj! Får man fråga vilken det är?

Ja, så är det säkert :) Nej ,det är ju svårt att veta.
Jag mailade och frågade om priser nu, men det var tydligen inte bestämt vad det skulle kosta ännu? Känns konstigt, men de kanske bara inte vill gå ut med det?
De har fått låna pengar av kommunen, så de måste ju ha en affärsplan där det ju borde ingå att redovisa för hur pengarna ska komma in för att kunna betala tillbaka lånen under den tänkta tiden... De borde (åtminstone i min hjärna) alltså räknat på timpeng + beläggning..

Jag PM:ar :)

Ja, så är det säkert :) Nej ,det är ju svårt att veta.
Jag mailade och frågade om priser nu, men det var tydligen inte bestämt vad det skulle kosta ännu? Känns konstigt, men de kanske bara inte vill gå ut med det?
De har fått låna pengar av kommunen, så de måste ju ha en affärsplan där det ju borde ingå att redovisa för hur pengarna ska komma in för att kunna betala tillbaka lånen under den tänkta tiden... De borde (i min hjärna) alltså räknat på timpeng + beläggning..

Jag PM:ar :)

Ja, har de inte räknat på ekonomin låter det inget vidare... :crazy:

Oavsett så får dom inte dumpa priserna så att de slår ut kommersiella aktörer inom samma/snarlik bransch i närområdet.
Det har prövats rättsligt vid några tillfällen. Någon Bukefalist kanske är duktig på konkurrenslagstiftning m.m?

Tänker du att det luktar mera för hundarna och att de blir mer kissbenägna, eller att det luktar mera i hela hallen?

Tack för bra input! :)

Oj kanske skulle ha förtydligat vad jag menade :o Hundarna verkar tycka att det luktar mer på konstgräs, det kan vara svårare att få upp nosen från backen.

Glömde skriva i mitt förra inlägg att jag också gärna ser att det finns klocka och fasta burar.

Oj kanske skulle ha förtydligat vad jag menade :o Hundarna verkar tycka att det luktar mer på konstgräs, det kan vara svårare att få upp nosen från backen.

Glömde skriva i mitt förra inlägg att jag också gärna ser att det finns klocka och fasta burar.

Ah, då är jag med på hur du menar! :)
På vilket sätt tycker du att mattingen blir ful?

Tack för input! :)

Ah, då är jag med på hur du menar! :)
På vilket sätt tycker du att mattingen blir ful?

Tack för input! :)

Mattingen blir ful genom att det går hål i den. Sen tror jag, men jag vet inte, att om en del av underlaget behöver bytas ut så är det lättare att byta en bit konstgräs än mattingen.

Mattingen blir ful genom att det går hål i den. Sen tror jag, men jag vet inte, att om en del av underlaget behöver bytas ut så är det lättare att byta en bit konstgräs än mattingen.

Tack, då vet jag :) Hm, jag vet inte vilket som är enklast att byta faktiskt, båda verkar enkla att hantera. Det ska t ex vara enkelt att montera mattingen själv, så det borde vara hyfsat enkelt att byta ut den också. Hos de jag tagit in offert från som säljer konstgräs så rekommenderar de att man använder dem för att lägga ut det :)

Agilityfölk! Vilka hinder tycker ni är ett måste i hallen?

Vad tycker ni är ett måste för lydnaden? För brukset? Rallylydnaden (utöver skylthållare och skyltar då)?

Håller på och tar in offerter. Måste ju ha gediget underlag att räkna på :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka