Inomhushall för hundträning

När man ändå håller på och önskar saker: kameror! :love: (Eller i alla fall kamerafästen. :angel:)

Och som en liten realitycheck mot alla mina önskemål, så här ser min träningshall ut...
6OlhGQ9.jpg

:laugh:

(Edit: och som synes på fotokvaliteten, jag behöver fast monterade kameror. :angel:)

Senast ändrad:
När man ändå håller på och önskar saker: kameror! :love: (Eller i alla fall kamerafästen. :angel:)

Och som en liten realitycheck mot alla mina önskemål, så här ser min träningshall ut...
6OlhGQ9.jpg

:laugh:

(Edit: och som synes på fotokvaliteten, jag behöver fast monterade kameror. :angel:)
Sjukt lyxigt att kunna hyra en gopro eller nått, och så filma sitt pass. Fast jag misstänker att risken för att den går sönder eller försvinner är rätt stor :(

Blev helt fel när jag skulle skriva tidigare så jag försöker igen :P
Speglar tycker jag är viktigt, klockor ska gärna finnas både utanför och i lokalen. Bra underlag är viktigt :) Sittplatser av något slag om man är några som tränar så man kan sitta medan man väntar på sin tur.

Sjukt lyxigt att kunna hyra en gopro eller nått, och så filma sitt pass. Fast jag misstänker att risken för att den går sönder eller försvinner är rätt stor :(

Ja, sånt vore ju suveränt! Men jag tänkte mer något i stil med övervakningskameror från ett par vinklar och så får man köpa filerna från när man var där om man vill, inte så bra kvalitet men väldigt bra överblick i alla fall (så kan man kombinera med egen filmning med riggad mobil tex). Övervakningskameror kan kanske vara en bra idé i alla fall.

Vad har ni för önskemål på en inomhushall?
Om ni skulle beskriva en drömhall, hur skulle den se ut, vad skulle den ha för utrustning, underlag, omgivningar? Storlek?
Är det intressant med tillhörande kurslokal?
Vad skulle ni vilja ha för service? Tänker på olika sätt att boka, att ta sig in (nycklar, kodlås, tags), betalning osv.
Hur mycket tycker ni är rimligt att betala för en träningstimme? En halvdag, en heldag?
Skulle ni kunna tänka er att använda en inomhushall även sommartid?
Jag skulle vilja ha en hall med bra underlag (agility matting tycker jag fungerar utmärkt, har inte varit i någon hall med konstgräs så kan inte jämföra). Storleken på din (visst var det drygt 400 kvm) skulle räcka. Speglar är viktigt, och övrig utrustning jag skulle önska är agilityhinder och tunnlar, lydnadshinder och koner. Det behöver inte vara särskilt varmt, men gärna plusgrader :D Viktigt för mig är att själva träningsdelen är avskild från eventuell fikadel. Jag vill kunna träna ostört. För detta skulle jag kunna betala runt 250:- i timmen.

Jag suger åt mig era önskemål och reflektioner, fortsätt gärna bomba på med mera om ni kommer på fler saker :D

Finns det några minimi-krav på storlek för tävling? Förstår att brukset blir svårt (framförsändandet?) men för typ agility och lydnad?

Norra Stockholms Hundcenters stora plan är på 612 kvm, varav 36x17 m är ren träningsyta.

Det är trångt för en lydnadstävling, iallafall i elit. Det gick, men funktionärerna fick springa och bygga om mellan momenten när det var typ sändande till kon > ruta på ena sidan så byggde de sändande till kon och apportering på andra.

Agility går bra, men banorna måste anpassas för en så pass smal plan. Det är nog bättre om planen är mer.. Jämstor? Inte helt kvadratisk, men inte för rektangulär.

Finns det några minimi-krav på storlek för tävling? Förstår att brukset blir svårt (framförsändandet?) men för typ agility och lydnad?
I de nya reglerna är ringens storlek angiven till lydnaden:
Storleken på lydnadsringen vid en inomhustävling bör vara minst 20 x 30 m i klass 2 och 3.
De utrymmeskrävande momenten är inkallningen (30-35 meter), rutan (25 meter + marginal så att varken ruta eller cirkeln är direkt vid väggen), nya hopp-apport (20 meter + marginal mot väggen).
Helst vill man också kunna använda samma startpunkt för flera moment men åt olika håll, så det är fördelaktigt att ha ännu större än minirekommendationen.

I de nya reglerna är ringens storlek angiven till lydnaden:

De utrymmeskrävande momenten är inkallningen (30-35 meter), rutan (25 meter + marginal så att varken ruta eller cirkeln är direkt vid väggen), nya hopp-apport (20 meter + marginal mot väggen).
Helst vill man också kunna använda samma startpunkt för flera moment men åt olika håll, så det är fördelaktigt att ha ännu större än minirekommendationen.

Tack för svar! :)
Förstår att ytan behöver vara större för agilityn också. Typiskt!

Det är ju tyvärr inte möjligt att bygga ut.

Norra Stockholms Hundcenters stora plan är på 612 kvm, varav 36x17 m är ren träningsyta.

Det är trångt för en lydnadstävling, iallafall i elit. Det gick, men funktionärerna fick springa och bygga om mellan momenten när det var typ sändande till kon > ruta på ena sidan så byggde de sändande till kon och apportering på andra.

Agility går bra, men banorna måste anpassas för en så pass smal plan. Det är nog bättre om planen är mer.. Jämstor? Inte helt kvadratisk, men inte för rektangulär.

Då är den ju ungefär samma mått som vår, fast vår är lite smalare :)

Har insett att det nog blir för trångt för någon form av tävling, men förhoppningsvis kan det fungera bra att träna i i alla fall :)

Kom precis på att det finns ett naturbruksgymnasium bara 1,5 mil bort med inriktning hund. Slängde iväg ett mail till dem och frågade om en inomhushall är något de skulle vilja utnyttja för utbildningen. Vore ju guld att kunna hyra ut till skolan på dagtid några dagar i veckan :idea:

Kom precis på att det finns ett naturbruksgymnasium bara 1,5 mil bort med inriktning hund. Slängde iväg ett mail till dem och frågade om en inomhushall är något de skulle vilja utnyttja för utbildningen. Vore ju guld att kunna hyra ut till skolan på dagtid några dagar i veckan :idea:

Bra tänkt!

Förstår inte att jag inte tänkt på det tidigare :o
De har både en ettårig yrkesvuxutbildning för hund (Företagare med hund) och en treårig gymnasieutbildning (Hundförare/hundskötare).
Enligt hemsidan har de tillgång till skolans idrottshall för inomhusträning ett par gånger/vecka vintertid, men det underlaget känns ju sådär..
Det är dock ca 15min bilkörning mellan oss och skolan.

Förstår inte att jag inte tänkt på det tidigare :o
De har både en ettårig yrkesvuxutbildning för hund (Företagare med hund) och en treårig gymnasieutbildning (Hundförare/hundskötare).
Enligt hemsidan har de tillgång till skolans idrottshall för inomhusträning ett par gånger/vecka vintertid, men det underlaget känns ju sådär..
Det är dock ca 15min bilkörning mellan oss och skolan.

Promenad, ju. :D

Kolla med privata instruktörer i området också, de kan kanske tänkas vilja hyra in sig?

Det är jättebra att hitta fasta hyresgäster innan du lägger planerna i sten. :up:

Promenad, ju. :D

Kolla med privata instruktörer i området också, de kan kanske tänkas vilja hyra in sig?

Det är jättebra att hitta fasta hyresgäster innan du lägger planerna i sten. :up:

Precis :D
Ja, jag pratade med en agilityinstruktör idag som skulle vara jätteintresserad av att lägga sina vinterkurser hos mig.
Hon hyr, tillsammans med ett annat gäng från ena klubben, en fotbollshall med grusplan under vintertid. Den är väldigt stor, men inte uppvärmd och det finns inget material utan det körs dit från klubben.
Där måste man boka långt i förväg också - det måste avbokas minst en månad innan för att slippa debitering. De betalar 300kr för 90min. Den är bara tillgänglig ett fåtal tider också, för där spelas fotboll, bandy, handboll osv också.
Jag hoppas att en uppvärmd, men i och för sig betydligt mindre, hall med full hinderpark skulle kunna vara ett bättre alternativ för vinterträning :)
Fotbollshallen är egentligen det enda alternativet för inomshusträning under vintern som finns inom 1h.

Tänkte kolla om det finns någon fysio eller massör som skulle vilja hyra en lokal också..

@Miao
Du tränar ju mycket i olika hallar! Har inte du någon matnyttig input? :D

Alltså, jag har ju lämnat mitt enda krav; toalett :D!

Nä men skämt å sido, jag tycker det har kommit riktigt bra förslag redan så jag har inte så mycket att tillägga :) ! Ska läsa igenom tråden en gång till i kväll och se om jag kommer på ngt mer, men jag tror att @Jadzia var rätt så lik mig i tankarna!

Jag kan dock påpeka igen att det är VÄLDIGT stor skillnad på konstgräs och konstgräs! Vet inte om det beror på längden på stråna eller nått, men vissa blir man galet laddad av statisk elektricitet när man går på dem, vilket kan göra det rätt obehagligt om man har en hund som ex går riktigt tätt intill i fotgåendet :p ! Så väljer du sånt som underlag, kolla om du hittar någon hall att provgå i så det inte blir mer spänning än man vill ;) !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka