Inomhushall för hundträning

I helgen har vi kört ett rejält ryck i ladugården - efter påsk kommer de och växlar av stolparna :) det har inte varit urtömt och städat där sedan -00, så det var en hel del bråte kan man väl lugnt säga... Mina armar svider efter att ha sopat hela golvet :D

Lokalen har använts som förvaring av allehanda skit samt att vår arrendator haft höförvaring där. Höbalarna hämtade bonden för några veckor sedan, så de är inte med på denna bilden :)
4113DEF1-BF55-4DC0-ABD8-7D97E657526F_zpsq0ecoqmo.jpg

Efter röj:
6C68FF20-B764-44CE-A7FB-96B717334853_zpsztrevjzg.jpg

Efter att stolparna är avväxlade ska golvet bilas ut och gjutas nytt, sedan är det dags för tvätt och målning :)

Så pepp på det här :D
Måste komma och hälsa på framöver.

Hur högt är det i tak när det är klart, tror du?

Så pepp på det här :D
Måste komma och hälsa på framöver.

Hur högt är det i tak när det är klart, tror du?

Det måste du :D

I dagsläget är det ca 2.70 (från "golvet" dvs inte foderbordet som är i mitten på bilderna utan golvpartierna som är till vänster och höger om den), men vi kommer bila ner golvet till minst gödselrännornas djup men förmodligen ännu lite mer än så. Sedan räknar vi med att den nya gjutningen blir 7-8 cm hög, så det borde landa på typ 2.80-3m i takhöjd, beroende på hur djupt vi kommer ner :) Dock kommer takbalkarna att bygga ca 40cm, så under dem blir det ju klart lägre, ca 2.40-2.60. Det blir totalt 6 balkar som kommer gå tvärsöver lokalen, drygt var femte meter. Mellan balkarna blir det full takhöjd :)

Det måste du :D

I dagsläget är det ca 2.70 (från "golvet" dvs inte foderbordet som är i mitten på bilderna utan golvpartierna som är till vänster och höger om den), men vi kommer bila ner golvet till minst gödselrännornas djup men förmodligen ännu lite mer än så. Sedan räknar vi med att den nya gjutningen blir 7-8 cm hög, så det borde landa på typ 2.80-3m i takhöjd, beroende på hur djupt vi kommer ner :) Dock kommer takbalkarna att bygga ca 40cm, så under dem blir det ju klart lägre, ca 2.40-2.60. Det blir totalt 6 balkar som kommer gå tvärsöver lokalen, drygt var femte meter. Mellan balkarna blir det full takhöjd :)

Tänkte mest på ett eventuellt A-hindret, vet att i Lotushallen känns det som att hunden ska krocka med taket när de springer över det :angel:

Var det du som köpte banan förresten? Såg att du var taggad i kommentarerna.

Mvh, Snokarn

Tänkte mest på ett eventuellt A-hindret, vet att i Lotushallen känns det som att hunden ska krocka med taket när de springer över det :angel:

Var det du som köpte banan förresten? Såg att du var taggad i kommentarerna.

Mvh, Snokarn

Ja, precis :) Men jag tror inte det blir några problem. A-hindret är 1.60 högt va? Så länge man ställer det mellan balkarna så blir det ju mer än 1m upp till taket, får vi ner golvet ordentligt så blir det ju 1,40 till taket :) Men det är klart, de riktigt stora hundarna får ju lite småtight!
Vet du hur högt det är i Lotushallen?

Nope, jag tyckte den var för dyr :)

Ja, precis :) Men jag tror inte det blir några problem. A-hindret är 1.60 högt va? Så länge man ställer det mellan balkarna så blir det ju mer än 1m upp till taket, får vi ner golvet ordentligt så blir det ju 1,40 till taket :) Men det är klart, de riktigt stora hundarna får ju lite småtight!
Vet du hur högt det är i Lotushallen?

Nope, jag tyckte den var för dyr :)

Jag tror att Lotushallen har något liknande. DOCK är ju inte A-hinder ett hinder som prompt måste finnas, det går bra med de andra två :)

Jag tror att Lotushallen har något liknande. DOCK är ju inte A-hinder ett hinder som prompt måste finnas, det går bra med de andra två :)

Det kan jag tänka mig :) Gamla stallar/ladugårdsbyggnader har ju sällan mer än typ 2.20 i takhöjd, och det är ju inte gjort i en handvändning att höja taket. Med tanke på att vår ladugård är byggd 1865 så är det riktigt bra takhöjd :up: Och så klart en fördel att vi kan ta ner golvet i stället för att behöva höja taket.
Tanken är att ha A-hindret också, det känns som att hundar t o m Large borde kunna köra a-hindret utan problem. De kommer ju ha minst 50cm till godo från manken :)

Fullständigt onödig estetisk kommentar: Skitsnygga fönsteröppningar! Jag tycker du skall behålla uppdelningen i två färger på väggarna. Kommer att bli snyggt! Synd att det är långt till småland.

Fullständigt onödig estetisk kommentar: Skitsnygga fönsteröppningar! Jag tycker du skall behålla uppdelningen i två färger på väggarna. Kommer att bli snyggt! Synd att det är långt till småland.

Tack! :)
Det är faktiskt riktigt häftigt fönsterdjup, det visar om inte annat hur tjocka väggarna är - nästan 1 m :D
Tack för input på färgen! Vi har pratat om att behålla två färger, sedan får vi se om det blir den vinröda som är idag eller om det blir någon annan färg :) Golvet kommer troligtvis bli mellangrått, och sedan hoppas jag att vi kan måla taket vitt. I dagsläget är det isoleringen man ser, som har en aluminiumfolie-liknande yta. Finns det färg som fäster på den (och den inte är snordyr) så målar vi förmodligen taket vitt :)

Du kan få komma hit och sova hos oss och träna en helg :D

Jag fick precis veta att Lotushallen har 2.40 i takhöjd, så de har typ 60cm till godo till taket från A-hindret. Jag hoppas inte vi får problem med höjden då :) Ställer man A-hindret mellan balkarna (vilket man gör om man är klurig :D ) så får man ju gott om plats.

Jag fick precis veta att Lotushallen har 2.40 i takhöjd, så de har typ 60cm till godo till taket från A-hindret. Jag hoppas inte vi får problem med höjden då :) Ställer man A-hindret mellan balkarna (vilket man gör om man är klurig :D ) så får man ju gott om plats.

Alltså, jag kan inte ens räkna. 80cm, så klart, inte 60cm :D

Woho!
Idag har jag varit och presenterat projektet för en organisation som vi sökt stöd hos och de återkopplade redan ikväll och sa att vi får stödet av dem :D :bump:
Nu är det på riktigt - detta innebär att det helt säkert blir hundhall i ladugården :eek: :nailbiting:O_o:banana::bump:

Wow!
Heja!
Sjukt kul!

Är det en lokal organisation eller typ leader?

Woho!
Idag har jag varit och presenterat projektet för en organisation som vi sökt stöd hos och de återkopplade redan ikväll och sa att vi får stödet av dem :D :bump:
Nu är det på riktigt - detta innebär att det helt säkert blir hundhall i ladugården :eek: :nailbiting:O_o:banana::bump:

Woooo! När blir det invigning? :D

Jag har inte hört (eller förstått) att de kan ge svar så snabbt. Det låter som en grymt bra insats med presentationen :up:

De har möten varannan månad, där 4-5 projekt presenteras :) Ansökan ska vara komplett och inlämnad senast 3 veckor innan presentationen så att de hinner läsa in sig ordentligt. Jag vet inte om alla gör som i "min" sektion, men de tar beslut direkt efteråt. De är väldigt utspridda geografiskt, så det kanske är för att minska restid och kostnader?

Jag fick beröm för presentationen och ansökan när de ringde upp för att berätta att jag fick stödet. Hon sa att det är ovanligt med så genomarbetade ansökningar och presentationer, så det var himla kul! :)
Jag är ju sådan som person att jag totalnördar ner mig i saker också, så den kanske rentav var lite överambitiös :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka