Inomhushall för hundträning

Vad kul att läsa, mina förutsättningar låter ju väldigt lika de som du hade :) Just nu lutar det åt stenmjöl om jag väljer att fixa hallen, om ingen kommer hit kan jag alltid använda stenmjölet till andra projekt här på gården. Detaljträna är ett bra ord, jag tänkte att jag ev. skulle kunna ha några av de svåra agilityhinderna som tex slalom och vippen. Sånt måste ju uppskattas att kunna träna på under vintern tänker jag :)

Hur nära låg ditt bostadshus träningsladan? Hur funkade det att ha okända människor och hundar på gården? :)

Sålänge du får plats med gunga och slalom funkar det ju, men de kräver ändå att hallen är ganska lång för att ha plats före och efter. I min hall hade jag ett slalom men det var verkligen på håret.

Det låg nära mitt hus, men på andra sidan vägen som går rakt igenom den gården. Det funkade ok att ha folk på gården, men ibland var det problem med att de tex inte parkerade där de skulle och kanske stod ivägen för lastbilar/traktorer.
Jag tycker också folk ibland var ganska dåliga på att tex ställa iordning saker efter sig eller att de lånade mina privata saker trots tydliga skyltar osv. Ibland blev jag irriterad och tänkte att jag skulle sluta hyra ut. Det blev också svårt för mig efter ett tag att själv nyttja hallen eftersom den blev uppbokad på kvällarna när jag ville träna. Så efter ett tag reserverade jag samtliga kvällstider för egen del och höll öppet för bokning endast dagtid och helger.

Det var inte så mycket olika folk som hyrde min hall. Hade ett gäng stammisar som hyrde regelbundet, och ibland kanske de hade med sig någon eller tipsade någon ny.

Sålänge du får plats med gunga och slalom funkar det ju, men de kräver ändå att hallen är ganska lång för att ha plats före och efter. I min hall hade jag ett slalom men det var verkligen på håret.

Det låg nära mitt hus, men på andra sidan vägen som går rakt igenom den gården. Det funkade ok att ha folk på gården, men ibland var det problem med att de tex inte parkerade där de skulle och kanske stod ivägen för lastbilar/traktorer.
Jag tycker också folk ibland var ganska dåliga på att tex ställa iordning saker efter sig eller att de lånade mina privata saker trots tydliga skyltar osv. Ibland blev jag irriterad och tänkte att jag skulle sluta hyra ut. Det blev också svårt för mig efter ett tag att själv nyttja hallen eftersom den blev uppbokad på kvällarna när jag ville träna. Så efter ett tag reserverade jag samtliga kvällstider för egen del och höll öppet för bokning endast dagtid och helger.

Det var inte så mycket olika folk som hyrde min hall. Hade ett gäng stammisar som hyrde regelbundet, och ibland kanske de hade med sig någon eller tipsade någon ny.
Hallen är ca 13 meter lång, så om slalomet är på ena långsidan och gungan på andra så funkar det kanske :up: Får se hur skötsamma folket är häromkring om jag gör verklighet av planerna. Tack för att du delade med dig :)

@McFlurry

Det här med att få in okända på gården har vi också funderat över..
Jag tror dock att vi kan lösa det rätt bra ändå, vi har en väg som går på baksidan av ladugården där det finns en stor grusplan som passar fint för parkering. De får gå en liten bit till dörrarna, typ 75m kanske, men eftersom vi tänkte ha burar för fri användning i hallen så hoppas jag att de inte ska behöva släpa på för mycket grejer..
Så länge de håller sig bakom ladugården kommer de aldrig in på gården "på riktigt", vilket ändå känns lite skönt. Det ligger en byggnad emellan den tänkta ingången till hallen och husen dessutom, så det känns inte som att vi får dem inpå oss.
De kan parkera hur som där egentligen, den enda som använder baksidan i dagsläget är bonden som har sina balar där, men det finns gott om utrymme att få rum med både bilar, balar och traktorer.
En annan fördel med att ha parkeringen bakom ladugården tror jag blir att dels blir hundarna automatiskt lite rastade innan de kommer in i hallen, eftersom det är en liten bit att gå, och sedan blir inte vi personligen störda av om folk slarvar med att plocka upp hundskit osv. Vi riskerar inte att få deras hundskit i trädgården liksom.

@McFlurry

Det här med att få in okända på gården har vi också funderat över..
Jag tror dock att vi kan lösa det rätt bra ändå, vi har en väg som går på baksidan av ladugården där det finns en stor grusplan som passar fint för parkering. De får gå en liten bit till dörrarna, typ 75m kanske, men eftersom vi tänkte ha burar för fri användning i hallen så hoppas jag att de inte ska behöva släpa på för mycket grejer..
Så länge de håller sig bakom ladugården kommer de aldrig in på gården "på riktigt", vilket ändå känns lite skönt. Det ligger en byggnad emellan den tänkta ingången till hallen och husen dessutom, så det känns inte som att vi får dem inpå oss.
De kan parkera hur som där egentligen, den enda som använder baksidan i dagsläget är bonden som har sina balar där, men det finns gott om utrymme att få rum med både bilar, balar och traktorer.
En annan fördel med att ha parkeringen bakom ladugården tror jag blir att dels blir hundarna automatiskt lite rastade innan de kommer in i hallen, eftersom det är en liten bit att gå, och sedan blir inte vi personligen störda av om folk slarvar med att plocka upp hundskit osv. Vi riskerar inte att få deras hundskit i trädgården liksom.
Haha, det låter exakt som för mig! Vad lustigt! Fast min gård är nog i mycket mindre format än din, med tanke på att din tilltänkta hall är väldigt mycket större än min :D Vi har ingen stor grusplan men vi har några mindre plättar där marken är jämn där två-tre bilar kan få plats, så 4-6 bilar sammanlagt. Fler än så tror jag aldrig kommer komma hit samtidigt. Vi har buss som stannar utanför huset också, som går in till närmsta samhället (där det finns brukshundsklubb) så går att ta sig hit med buss på vardagarna också :) Det blir en liten promenad för mina besökare också, men tänker samma som du att det bara är bra att hundarna får göra sina behov innan de kommer in i hallen :p

Kan se om jag kan skissa lite på en kartbild :)

Hur nära låg ditt bostadshus träningsladan? Hur funkade det att ha okända människor och hundar på gården? :)

Jag kan ju också passa på att svara, vi driver en träningshall på vår gård, vi har nu även gästboende så vi har rätt mycket folk omkring oss. Dessutom har vi en bonde som arrenderar vår åkermark samt maskinhallen så det kan vara rätt mycket aktivitet på gården. De flesta byggnaderna på gården ligger samlade runt en gårdsplan, det är bara gästboendet som ligger lite utanför, bakom en av de andra byggnaderna.

Det funkar faktiskt förvånansvärt bra; bostadshuset är del av en fyrlängad gård, bostadsdelen ligger dock i den borte delen från gårdsplanen sett, men visst både hör och ser vi när det rör sig folk och bilar. Våra hundar skäller en del, mest när kundernas hundar är gapiga. De som har tysta hundar märker vi ofta inte. Vår privata trädgård ligger bortanför bostadshuset så där har vi ingen insyn och ingen som rör sig precis utanför.

Visst händer det att folk parkerar på "våra" parkeringsplatser men så har vi heller inte varit så noga med att markera ut dem - är man ny och kommer till en träningshall och det står flera bilar på ett ställe så är det väl rätt lätt att tro att det är där man ska parkera - av vi sen själva har tre fungerande bilar och en som ska skrotas är väl inte så lätt för dem att veta. ;)

Generellt sköter sig folk rätt bra, har hänt ett fåtal gånger att hundar varit lösa och farit fram till våra, som tur var har det varit till de två av våra som är positivt inställda till hundar. Vore ju inte så kul om det kommer fram en otrevlig hund, det kan oroa mig ibland men än så länge har det inte hänt. De flesta somt tränar här är ju aktiva med sina hundar och har koll på dem.

Det har varit en del slarv med att plocka upp efter hundarna, framför allt längs uppfartsvägen till gården, vi ska sätta upp en skylt så det är lite tydligare vad som gäller. Inne i hallen sköts det mesta bra, folk brukar plocka undan efter sig, säga till om något går sönder etc.

Såhär då :D Den röda linjen är vår privata uppfart (boningshuset är det till höger om där den röda linjen slutar), de två svarta strecken är grindar, de tunna grå linjerna är staket/fårnät (det mesta finns redan där, behöver ändra lite på nått ställe), den blå rutan är den tilltänkta hallen, de grå fläckarna är parkeringsyta och ni ser infarten/grusvägen som besökarna får gå på bort till hallen :)
3CO4l2P.jpg

Såhär då :D Den röda linjen är vår privata uppfart (boningshuset är det till höger om där den röda linjen slutar), de två svarta strecken är grindar, de tunna grå linjerna är staket/fårnät (det mesta finns redan där, behöver ändra lite på nått ställe), den blå rutan är den tilltänkta hallen, de grå fläckarna är parkeringsyta och ni ser infarten/grusvägen som besökarna får gå på bort till hallen :)
3CO4l2P.jpg

Inte helt olikt! Våra ladugårdar ser ju typ likadana ut :)

Vi kör den lila vägen, tanken är att hundhallsbesökarna ska svänga av vid den blå och parkera i någon av de gröna rutorna. Det vita är en plansilo full med ensilagebalar, men den ska vi eventuellt ta bort. Den svarta rutan är där hallen är tänkt att vara, tillbyggnaden på höger sida är tänkt att vara fikarum + teorisal + toaletter. Man g¨år in vid den gröna pilen och får helt enkelt rasta hundarna längs vägen :p
Husen ligger ju en bit bort, så jag tror inte det är någon risk att vi blir störda.

test_zpsq0yaitlq.jpg

Då får ju jag också visa hur det ser ut hos oss :)

Vid det vita P:et parkerar folk idag, ingången till hallen är vid den röda pricken. Vi ska dock byta och ha ingången i andra änden av hallen, vid den orangea pricken, då blir det parkering mellan annexet och stallet (som är byggnaden som ligger i vinkel mot hallen), vid det orangea P:et. Då får vi lite lugnare för våra hundar när det är kunder med väldigt skälliga hundar...

Till höger om hallen ser man vår stora utomhusplan.

garden1.jpg

Då får ju jag också visa hur det ser ut hos oss :)

Vid det vita P:et parkerar folk idag, ingången till hallen är vid den röda pricken. Vi ska dock byta och ha ingången i andra änden av hallen, vid den orangea pricken, då blir det parkering mellan annexet och stallet (som är byggnaden som ligger i vinkel mot hallen), vid det orangea P:et. Då får vi lite lugnare för våra hundar när det är kunder med väldigt skälliga hundar...

Till höger om hallen ser man vår stora utomhusplan.

garden1.jpg

Det där är en rejäl utebana :D
Tror det blir super när ni byter ingången!

Jag har funderingar på att göra en utebana av ladugårdens innergård, men det får vara i steg två :D

Nu har jag provat agilitymatta. Älskade det.
Har även vart och tränar i Linköping hundungdoms hall med konstgräs och var mycket nöjd. Betty som var väldigt nosig i hallen utanför Kalmar (konstgräs) var inte alls nosig i Linköpings hall trots samma underlag.

Det där är en rejäl utebana :D
Tror det blir super när ni byter ingången!

Jag har funderingar på att göra en utebana av ladugårdens innergård, men det får vara i steg två :D

Jo, träningsplanen är ca. 13 000 kvadratmeter så det är gott om plats där. ;)

Just ja, det ska även bli husvagnsplatser, norr om annexet (precis ovanför texten "Annex gästboende"), 6 platser har vi ansökt och fått tillstånd för (ja, man måste ha bygglov för det med...).

Tror också det kommer att bli jättebra att byta ingången, toaletterna ligger i annexet så det blir liksom lite smidigare att ha parkeringen på den sidan istället för inne på gårdsplanen, av flera skäl.

Vi har planer på att bygga ut hallen så småningom, inte själva träningsytan utan en entré med fikabord, toalett etc och så glasrutor in mot hallen så man kan fixa innan/efter man tränat utan att störa de som tränar. I dagsläget går man rakt in i hallen och det är väl kanske inte helt smidigt. Men det dröjer nog något år eller två innan vi har råd/möjlighet att göra utbyggnaden. Nu måste vi ta och renovera vårt eget hus - vi har inte gjort mycket sedan vi flyttade ner för drygt 3 år sedan utan all tid och jobb har lagts på verksamheten.

@Åsa A Verkligen kul att läsa om ert ställe iom att det redan är igång :) Skönt också att läsa om att folk sköter sig och så.

@AraSlei Kul att se dina planer :) Det blir säkert jättebra, ska bli kul att följa processen (om du uppdaterar här eller på insta då :laugh:). Vad är din budget, lite sådär i runda svängar? Du behöver såklart inte säga om du inte vill :)

Här framskrider planerna fortfarande :D
Tanken är att sätta mig ner och starta företaget på pappret någon kväll i veckan, när jag bestämt mig för vad jag vill att det ska heta :p Någon input på namn?

XX hundhall?
Hundcenter?
Hundarena?
Träningshall?

Pliz help!

Jag hoppas att vi kan få lite ekonomiskt stöd ur landsbygdsfonden, så fram tills vi sökt och fått besked därifrån så kommer det väl inte gå så fort.
Har hittat en matta som är tjockare och har lite mindre friktion än agilitymattingen som jag förhoppningsvis får hem prover på idag..

Nästa steg i väntan på besked från landsbygdsfonden är att tömma logen ovanför, växla av balkarna i ladugården och gjuta om golvet där :)

Lade upp en bild på ingången till tilltänkta hundhallen på insta häromdagen. Tanken är att man ska gå in genom den mindre dörren i vinkeln. Stenväggen man ser blir ytterväggen på hallens kortsida :)
16788833_1748104272185457_5875127210632806400_n.jpg

Tanken är att sätta mig ner och starta företaget på pappret någon kväll i veckan, när jag bestämt mig för vad jag vill att det ska heta :p Någon input på namn?

XX hundhall?
Hundcenter?
Hundarena?
Träningshall?

Pliz help!

Jag hoppas att vi kan få lite ekonomiskt stöd ur landsbygdsfonden, så fram tills vi sökt och fått besked därifrån så kommer det väl inte gå så fort.
Har hittat en matta som är tjockare och har lite mindre friktion än agilitymattingen som jag förhoppningsvis får hem prover på idag..

Nästa steg i väntan på besked från landsbygdsfonden är att tömma logen ovanför, växla av balkarna i ladugården och gjuta om golvet där :)

Lade upp en bild på ingången till tilltänkta hundhallen på insta häromdagen. Tanken är att man ska gå in genom den mindre dörren i vinkeln. Stenväggen man ser blir ytterväggen på hallens kortsida :)

JAG BLIR SÅ JÄVLA UPPSPELT! :D

Slänger in förslagen _____ hundsporthall eller _____hallen också :)

XX hundhall?
Hundcenter?
Hundarena?
Träningshall?

Pliz help!

Åh, jag vill flytta hem till dig nu!

Jag hade kört på X Hundhall - jag gillar allitterering. :D

XX hundhall?
Hundcenter?
Hundarena?
Träningshall?

Pliz help!

Döp inte hallen till nått med Otis bara för då sprängs den väl eller nått annat vildsint överdramatiskt :rofl::nailbiting::bump:

Åh, jag vill flytta hem till dig nu!

Jag hade kört på X Hundhall - jag gillar allitterering. :D

Du är välkommen :D
Vi har faktiskt pratat om att bygga ett gästboende, fast utanför själva hundhallens verksamhet.
Tidigare användes lägenheten på gården, som jag och min karl bor i nu, till gästboende när vi hade jaktgäster eller annat folk som skulle bo över - men nu är ju den liksom upptagen.. :D Sååå när det nu ändå planerades för att göra i ordning ett annat utrymme så att typ två personer kunde bo där, tänkte jag att vi lika gärna kan bygga för åtminstone fyra - så kan jag hyra in det som boende vid behov :idea:

Ibland är det praktiskt med en enorm ladugård som står tom :p

Vad betyder allitterering? :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka