Inomhushall för hundträning

Hm, jag tänker att det är lite lurigt att begränsa sig, men man vill så klart inte ha hallen nerkissad heller...

Vi har kommit så långt att vi ska bestämma möte med en byggnadsingenjör i morgon för att räkna på kostnader för att växla av stolparna och lägga balkar i taket :)
Jag har tagit in MÄNGDER med offerter på allt möjligt nu, från hinder till kodlåsanordningar med bokningsmöjligheter till underlag till ja, allt :D
Det börjar ta form det här projektet!

Jag hoppas att alla hundbukare är inbjudna till invigningen? :D

Hm, jag tänker att det är lite lurigt att begränsa sig, men man vill så klart inte ha hallen nerkissad heller...

Vi har som sagt inte fått mer kiss i hallen vid ringträning än vid annan träning. Visst har det hänt olyckor men det har hänt vid olika sorters träning. En gång hade vi en hund som fick akut sprutdiarré när han sprang genom en av agilitytunnlarna.... inte så mysigt. :turd: :wtf:
Och visst har nån hanhund lyft på benet mot saker, men det har varit allt från lydnadshundar till utställningshundar. ;) Jag är dock glad att vi valde Matting-mattan och inte konstgräs, det känns betydligt enklare att städa upp på mattan; bara att spreja med lite såpvatten och torka rent, sen är det fräsch igen.

Vi har som sagt inte fått mer kiss i hallen vid ringträning än vid annan träning. Visst har det hänt olyckor men det har hänt vid olika sorters träning. En gång hade vi en hund som fick akut sprutdiarré när han sprang genom en av agilitytunnlarna.... inte så mysigt. :turd: :wtf:
Och visst har nån hanhund lyft på benet mot saker, men det har varit allt från lydnadshundar till utställningshundar. ;) Jag är dock glad att vi valde Matting-mattan och inte konstgräs, det känns betydligt enklare att städa upp på mattan; bara att spreja med lite såpvatten och torka rent, sen är det fräsch igen.

Jag har inte svarat på ditt pm än, förlåt! :o Det kommer, det har varit lite körigt bara :D

Jag blir faktiskt mer och mer sugen på mattingen. Där känns det som att man hundraprocentigt vet vad man får... Jag kan ingenting om konstgräs själv, och det verkar råda delade meningar om vad som är ett bra konstgräs och vad som är ett dåligt konstgräs.
Vi ska kika på möjligheten att gjuta ner golvbrunnar i hallen och då kan ju konstgräs vara ett alternativ eftersom det går att rengöra genom att spola av det då.
Dock innebär det att vi måste gjuta med lut, ca 6cm på 6m, vilket blir rätt mycket lut. Det fungerar säkerligen för att ha hundhall i, men ska vi använda det till något annat i framtiden så är det inte kul med så mycket lut..

Jag har inte svarat på ditt pm än, förlåt! :o Det kommer, det har varit lite körigt bara :D

Jag blir faktiskt mer och mer sugen på mattingen. Där känns det som att man hundraprocentigt vet vad man får... Jag kan ingenting om konstgräs själv, och det verkar råda delade meningar om vad som är ett bra konstgräs och vad som är ett dåligt konstgräs.
Vi ska kika på möjligheten att gjuta ner golvbrunnar i hallen och då kan ju konstgräs vara ett alternativ eftersom det går att rengöra genom att spola av det då.
Dock innebär det att vi måste gjuta med lut, ca 6cm på 6m, vilket blir rätt mycket lut. Det fungerar säkerligen för att ha hundhall i, men ska vi använda det till något annat i framtiden så är det inte kul med så mycket lut..

Jag förstår fullständigt, det är bara att du hör av dig om/när du har mer frågor. :)

Jag har fått för mig att man har nån form av sand eller granulat i konstgräset men det kanske inte är så med alla sorter? Tänker att det i så fall inte är så lyckat att spola det... men som sagt, full koll på konstgräs har jag inte.

Har hört en del klaga på att konstgräs blir halt när det blir slitet, vet inte om det gäller alla sorter. Å andra sidan blir matting-mattan repad och det kan gå hål. Kan vara läge att se till att man har lite extra kvar så man kan byta ut om det skulle bli en större skada. Borde inte vara alltför svårt att skära bort en bit och lägga i nytt.

Det kan nog vara bra att kunna använda hallen till något annat OM man inte får verksamheten att funka, eller om man ska flytta - en uppvärmd hall går ju att använda som lager, till mindre industrier eller liknande.

Jag har lite mer tips ang läggning av matting men det kan vi ta via PM. :)

Jag förstår fullständigt, det är bara att du hör av dig om/när du har mer frågor. :)

Jag har fått för mig att man har nån form av sand eller granulat i konstgräset men det kanske inte är så med alla sorter? Tänker att det i så fall inte är så lyckat att spola det... men som sagt, full koll på konstgräs har jag inte.

Har hört en del klaga på att konstgräs blir halt när det blir slitet, vet inte om det gäller alla sorter. Å andra sidan blir matting-mattan repad och det kan gå hål. Kan vara läge att se till att man har lite extra kvar så man kan byta ut om det skulle bli en större skada. Borde inte vara alltför svårt att skära bort en bit och lägga i nytt.

Det kan nog vara bra att kunna använda hallen till något annat OM man inte får verksamheten att funka, eller om man ska flytta - en uppvärmd hall går ju att använda som lager, till mindre industrier eller liknande.

Jag har lite mer tips ang läggning av matting men det kan vi ta via PM. :)

Tack, det är verkligen guld värt!
Det är lite olika för de olika typerna av konstgräs, så klart :p Det är vanligt med sand som fyllnadsmaterial och då känns de ju svåra att spola (eftersom det borde sätta igen brunnarna), men det finns även konstgräs utan fyllnadsmaterial.

När vi har räknat på vårt utrymme tror jag att det skulle bli typ 5-6 meter matting över, så det känns ju bra i alla fall! :)
Du får jättegärna PM:a dina mattingtips :D Alla tips är guld värda!

Tack, det är verkligen guld värt!
Det är lite olika för de olika typerna av konstgräs, så klart :p Det är vanligt med sand som fyllnadsmaterial och då känns de ju svåra att spola (eftersom det borde sätta igen brunnarna), men det finns även konstgräs utan fyllnadsmaterial.

När vi har räknat på vårt utrymme tror jag att det skulle bli typ 5-6 meter matting över, så det känns ju bra i alla fall! :)
Du får jättegärna PM:a dina mattingtips :D Alla tips är guld värda!
Jag tror inte att man använder konstgräs utan fyllning till hundhallar? Tror det blir halt?
Jag har bara sett med sand eller granulat.

Ang olyckor så har Hundungdom på min ort en inomhushall med konstgräs. De har haft jättestora problem med att hundar kissar på mattan och att det inte städas ordentligt, på den nivån att de troligen kommer behöva byta ut underlaget i förtid eftersom det blir förstört..
Folk låter hundarna ströva fritt tex när de bygger/tar bort hinder/material, rastar inte ordentligt innan osv. Och ju fler som kissar desto mer kiss blir det eftersom hundar gärna kissar på/kring varandras fläckar.
Mkt dofter i konstgräset också, svårt för orutinerade hundar.

Nu tror jag att det har blivit bättre, de har varit jättehårda för att försöka få till bättring. Men värt att ha i åtanke när man väljer material! Konstgräs verkar helt enkelt svårare på den här punkten, inte alls lika lätt att städa.

Jag tror inte att man använder konstgräs utan fyllning till hundhallar? Tror det blir halt?
Jag har bara sett med sand eller granulat.

Ang olyckor så har Hundungdom på min ort en inomhushall med konstgräs. De har haft jättestora problem med att hundar kissar på mattan och att det inte städas ordentligt, på den nivån att de troligen kommer behöva byta ut underlaget i förtid eftersom det blir förstört..
Folk låter hundarna ströva fritt tex när de bygger/tar bort hinder/material, rastar inte ordentligt innan osv. Och ju fler som kissar desto mer kiss blir det eftersom hundar gärna kissar på/kring varandras fläckar.
Mkt dofter i konstgräset också, svårt för orutinerade hundar.

Nu tror jag att det har blivit bättre, de har varit jättehårda för att försöka få till bättring. Men värt att ha i åtanke när man väljer material! Konstgräs verkar helt enkelt svårare på den här punkten, inte alls lika lätt att städa.

Hm, jag vet att åtminstone Svenskt Konstgräs har konstgräs för agility utan fyllning, men det verkar som sagt skilja sig från tillverkare till tillverkare :)

Ja, det är det jag är lite orolig för... På konstgräs syns ju inte olyckorna heller, så ser man inte hunden kissa har man ingen aning om att det hänt.
Man vet ju själv hur svårt det kan vara att lokalisera exakt plats när hunden har typ bajsat utomhus, så jag kan tänka mig att det blir samma även vid kiss inomhus. Man ser hunden kissa - går för att hämta papper och spray - går tillbaka och inser att man inte vet exakt var det hände :p

Läste även om någon som tyckte att det var en nackdel med konstgräs eftersom det är svårt att plocka upp godis man tappat = ännu fler dofter i gräset för hundarna.

På tal om underlag - jag läste om en nyöppnad hall som hade balkongmatta i hallen. Vad tror ni om det, om en inte har agilityhinder utan riktar in sig på de andra hundsporterna?

På tal om underlag - jag läste om en nyöppnad hall som hade balkongmatta i hallen. Vad tror ni om det, om en inte har agilityhinder utan riktar in sig på de andra hundsporterna?

Jag har inte tränat i nån hall som haft sånt underlag men jag vet nån hall i närheten som hade nån sorts matta (vet dock inte om det var sån matta som du menar) och den låg tydligen inte riktigt kvar på plats när större hundar startade eller bromsade, vid typ inkallning, apportering etc. Sen får man ju se till att det inte är ett material som "bränner" trampdynorna på hundarna eller är otäckt halkigt. Men kan man lösa de problemen så borde det funka bra.

Jag tänker att det fungerar om man inte kör träningar med höga hastigheter (agility typ), eller om man vill kasta sina belöningar (höga hastigheter och tvära stopp). Då blir det nog brännmärken på tassarna :)

Absolut inte!
Har tränat i en sådan hall. Brända trampdynor, halt som sjutton och mattan höll inte ens en säsong.
Det lät ju inge vidare... Har du tränat i hall med grus/stenmjöl?

delvis kl
Grejen är den att jag vill inte satsa en massa pengar, och sen kanske det inte alls kommer hit mycket folk som vill träna iom att byggnaden är liten och väldigt enkel... Så om jag ska göra hundhall av ladan så skulle vilja hitta ett underlag som funkar ok, kanske inte för agility men för annat, och sen på sikt investera i ett dyrare underlag om jag ser att folk kommer hit och att hallen drar in lite pengar.

Senast ändrad:
Det lät ju inge vidare... Har du tränat i hall med grus/stenmjöl?

delvis kl
Grejen är den att jag vill inte satsa en massa pengar, och sen kanske det inte alls kommer hit mycket folk som vill träna iom att byggnaden är liten och väldigt enkel... Så om jag ska göra hundhall av ladan så skulle vilja hitta ett underlag som funkar ok, kanske inte för agility men för annat, och sen på sikt investera i ett dyrare underlag om jag ser att folk kommer hit och att hallen drar in lite pengar.
Begagnat konstgräs kanske, från nån idrottsanläggning som byter ut sitt? Borde väl gå att få ganska billigt.

Det viktigaste för mig är ett halkfritt underlag. Det konstgräset som ligger i hallen i mon stad är tyvärr snorhalt vilket resulterat i att min snabba hund halkat in i väggen när han inte hunnit bromsa. Så kul är det inte med 3 månaders rehab. :/
Sen bra belysning och gott om speglar.

Men med ett bra underlag kan jag ha överseende med det mesta. Min hund som bränner sönder tassarna på konstgräs har inga problem alls med agility matting.

Vad gäller hinder så har jag 10 hopphinder, 3 tunnlar och 1 slalom hemma. Det kommer man långt på! Nu i sommar kommer jag att komplettera med en balansbom och en gunga. I en hall man betalar för att hyra skulle jag gärna se att alla kontaktfältshinder fanns.

Vad gäller pris betalar jag 300 kr i timmen för den hallen som finns hos oss. Pga underlaget tränar jag inte där så ofta, åker bara dit för att träna kontaktfält ibland. Men hade underlaget varit bra hade jag lätt kunnat träna 2 dagar i veckan.

Ett tips kan vara att ha lägre hallhyra under sommaren för att locka folk att använda hallen regniga dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka