Inomhushall för hundträning

Det tycker inte jag. Det är ett hinder som fler och fler domare inser hur korkat det är och aktivt väljer att inte använda det och propagera mot det. Hindret tillför ingenting till en bana då det kräver både rak ansats före och efter hindret och man kan inte utföra någon handling på det alls. Med de nya reglerna där man ska kunna reglera höjden på det till fler än två höjder finns det dessutom inget vettigt på marknaden.

Okej, men det är väl fortfarande ett godkänt hinder? Även om det inte ofta är med tycker jag att man ska ha möjlighet att träna på hindret. Jag har sett flera olika däck där man kan ändra höjden till valfritt läge utan problem. Spännband eller kedjor har det varit då.

Jag svarar er alla i ett inlägg: era inputs är grymma! :love:

Vi var ute och mätte igår igen, och de två rummen bredvid är på 34 respektive 44 kvm. Det finns som sagt en minitoa med dusch utöver (eller ja, mellan :D, de två rummen ) på ca 3kvm, och det finns möjlighet att göra den större genom att öppna upp. Vid toan finns ett mindre utrymme och även bredvid finns ett smalt utrymme man kan öppna upp. Dessa utrymmena är inte medräknade på de två rummen och påverkar alltså inte dem.

Det är ju flera som uttryckt att fasta burar vore super, vill man ha dem i ett eget rum? Funkar det att ha dem i fikarummet eller blir det störigt? Man vill helst inte ha burarna inne i hallen?
Jag tänkte mig en teorisal i det stora rummet (som hyrs vid behov) och sedan fikarum med pentry (som alltid är tilllgängligt) i det lite mindre rummet.

Jag har gjort en snabb skiss i PS, ej helt skalenlig men så gott som :p

exempel.jpg

Det limegröna är dörrar, den sträckade gröna är en vägg som förmodligen kommer tas bort.
Toan behöver göras större för att vara handikappgodkänd.
Sorry för de grälla färgerna och att det blev lite suddigt, slängde ihop den snabbt nu på jobbet :angel:

Jag har gjort en snabb skiss i PS, ej helt skalenlig men så gott som :p

exempel.jpg

Det limegröna är dörrar, den sträckade gröna är en vägg som förmodligen kommer tas bort.
Toan behöver göras större för att vara handikappgodkänd.
Sorry för de grälla färgerna och att det blev lite suddigt, slängde ihop den snabbt nu på jobbet :angel:

*streckade gröna linjen :p
De långa gröna linjerna är dubbeldörrar, de kortare är vanliga enkeldörrar.

Okej, men det är väl fortfarande ett godkänt hinder? Även om det inte ofta är med tycker jag att man ska ha möjlighet att träna på hindret. Jag har sett flera olika däck där man kan ändra höjden till valfritt läge utan problem. Spännband eller kedjor har det varit då.
Ja däcket är fortfarande ett officellt hinder. Men som jag skrev är det fler och fler domare som väljer att inte använda det och även klubbar bland annat min egen som väljer att inte erbjuda det som hinder på tävling. Jag förutsätter att man på sin klubb har ett däck man kan träna på och att lära in det tar inte så lång tid så personligen är det inget jag vill lägga dyr halltid på att göra. Här handlar det om en inomhushall som ska starta upp, där man ska kunna hyra in sig under tex vinterhalvåret för att träna. Jag kan bara ge min input som erfaren agilitytävlande och hjälp till prioritering till @AraSlei som undrar vad som behövs och jag känner ingen som sysslar seriöst med agility som skulle tycka mindre om en hall för att där inte finns ett däck.
Jag tycker inte att ändra kedjor eller spännband är ett enkelt sätt att ändra höjd eftersom man samtidigt måste se till att däcket är centrerat i ramen. Speciellt inte om man jämför med när däcket bara hade två höjder och man snurrade på ramen för att få den andra höjden. Men man är olika :)

Jag svarar er alla i ett inlägg: era inputs är grymma! :love:

Vi var ute och mätte igår igen, och de två rummen bredvid är på 34 respektive 44 kvm. Det finns som sagt en minitoa med dusch utöver (eller ja, mellan :D, de två rummen ) på ca 3kvm, och det finns möjlighet att göra den större genom att öppna upp. Vid toan finns ett mindre utrymme och även bredvid finns ett smalt utrymme man kan öppna upp. Dessa utrymmena är inte medräknade på de två rummen och påverkar alltså inte dem.

Det är ju flera som uttryckt att fasta burar vore super, vill man ha dem i ett eget rum? Funkar det att ha dem i fikarummet eller blir det störigt? Man vill helst inte ha burarna inne i hallen?
Jag tänkte mig en teorisal i det stora rummet (som hyrs vid behov) och sedan fikarum med pentry (som alltid är tilllgängligt) i det lite mindre rummet.
I Lotushallen är burarna i fikarummet. Jag tycker det är bra då man inte vill bli avbruten inne i hallen av att någon ska hämta sin hund i en bur för att tex rasta.

I Lotushallen är burarna i fikarummet. Jag tycker det är bra då man inte vill bli avbruten inne i hallen av att någon ska hämta sin hund i en bur för att tex rasta.

Ja, precis, det var så jag tänkte också :) Jag vill att man ska kunna använda hela hallen för träning också, och inte ha det för förvaring av varken hundar eller material. Vill man ha med extrahundar in i hallen kommer det ju finnas krokar att binda i eller att man helt enkelt tar med en lös bur.

Frågan är om man blir störd av att det sitter hundar som kanske gnäller (vars ägare tränar andra hundar i hallen) om man t ex samlas i fikarummet efter sin egen träning för en fika? Vore det bättre att ha ett separat bur-rum?
Samtidigt, ska man fika efteråt kanske det är skönt att ha koll på hunden i en bur i samma rum som man själv är.

Lånar tråden en snabbis :angel: Vad är minsta tänkbara yta av hall ni hade kunnat tänka er att hyra?

Beror nog på formen också... Min "hall" är ca 80 kvadrat, och den är rätt liten (minst sagt :D). Men den vore användbarare om den var längre, tänker jag mig. Det behöver ju inte vara så brett för att man ska kunna springa. :)

Jag såg idag en inomhushall som hyr ut till tex agility, till rallytävlingar osv MEN som inte hyr ut till "kennelaktiviteter" (tex kennelträffar, trimkurser, ringträning).
Vad kan det finnas för anledningar till att inte hyra ut till sådant?

I inlägg #62 la jag en bild på underverket. Vedhögen, det knaggliga betonggolvet, smörjgropen, märkliga vinklar, mm. :D

Men där är i alla fall inte skånsk lera! :up:
Haha tjusigt! :D
Jag har lyxen att min lilla gård ligger på väldigt väldränerad mark så jag slipper den skånska leran här :up:

Men jag har en stallbyggnad som jag blev lite sugen på att kolla upp möjligheterna för en ev. hundhall. En väldigt enkel och liten sådan (den är bara ca 100 kvm), men det kanske ändå hade varit av intresse för några iom att det inte finns så många hundhallar.

Haha tjusigt! :D
Jag har lyxen att min lilla gård ligger på väldigt väldränerad mark så jag slipper den skånska leran här :up:

Men jag har en stallbyggnad som jag blev lite sugen på att kolla upp möjligheterna för en ev. hundhall. En väldigt enkel och liten sådan (den är bara ca 100 kvm), men det kanske ändå hade varit av intresse för några iom att det inte finns så många hundhallar.

Det tror jag säkert!

Jag såg idag en inomhushall som hyr ut till tex agility, till rallytävlingar osv MEN som inte hyr ut till "kennelaktiviteter" (tex kennelträffar, trimkurser, ringträning).

Jag har bara sett en kommentar om det där (tror det var på Facebook men jag minns inte säkert) och det var väl inte så trevligt, det var några som ville hyra en hall för ringträning och hade fått ett mindre trevligt svar - jag kan inte citera ordagrant men det var något i stil med att vid ringträning var det "bara en massa kärringar som stod och snackade och lät hundarna pissa överallt", typ nåt sånt. Inte vidare trevligt uttryckt om det nu var så hallägaren sa - jag VET ju inte, bara såg att folk hade blivit arga och besvikna på bemötandet. Hade förmodligen gått att säga det lite trevliga om inte annat. :meh:

Vi hyr i alla fall ut vår hall till alla oavsett vad de ska göra; vi har (förutom det vanliga som agility, rally, lydnad etc) haft rasklubbar som haft inofficiell utställning, kennelträffar, privata aktörer och brukshundklubbar som haft ringträning, uppfödare som velat träna sina valpar/unghundar på att visa upp sig i en inomhuslokal innan de åker ut på utställning med dem etc etc och det har faktiskt bara varit problem en enda gång och det var när en känd "utställningsguru" hyrde hallen och tog in alldeles för många ekipage så det blev trångt och stökigt men det är helt klart ett undantag.

Det mest "udda" vi har haft här är kaninhoppningstävling. :D

De vill inte ha hallen nerkissad.

Hm, jag tänker att det är lite lurigt att begränsa sig, men man vill så klart inte ha hallen nerkissad heller...

Vi har kommit så långt att vi ska bestämma möte med en byggnadsingenjör i morgon för att räkna på kostnader för att växla av stolparna och lägga balkar i taket :)
Jag har tagit in MÄNGDER med offerter på allt möjligt nu, från hinder till kodlåsanordningar med bokningsmöjligheter till underlag till ja, allt :D
Det börjar ta form det här projektet!

Hm, jag tänker att det är lite lurigt att begränsa sig, men man vill så klart inte ha hallen nerkissad heller...

Vi har kommit så långt att vi ska bestämma möte med en byggnadsingenjör i morgon för att räkna på kostnader för att växla av stolparna och lägga balkar i taket :)
Jag har tagit in MÄNGDER med offerter på allt möjligt nu, från hinder till kodlåsanordningar med bokningsmöjligheter till underlag till ja, allt :D
Det börjar ta form det här projektet!
Så roligt! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka