Inomhushall för hundträning

Vad har ni för önskemål på en inomhushall?
Om ni skulle beskriva en drömhall, hur skulle den se ut, vad skulle den ha för utrustning, underlag, omgivningar? Storlek?
Är det intressant med tillhörande kurslokal?
Vad skulle ni vilja ha för service? Tänker på olika sätt att boka, att ta sig in (nycklar, kodlås, tags), betalning osv.
Hur mycket tycker ni är rimligt att betala för en träningstimme? En halvdag, en heldag?
Skulle ni kunna tänka er att använda en inomhushall även sommartid?
Jag har varit ibland i en hall som har någon slags gummimatta på golvet. Det underlaget tycker jag är riktigt bra! Kändes mjukt och icke-halt. Har även tränat i hundhall som haft torv som underlag, det var helt ok för mig med korthåriga hundar, men jag kan tippa på att det lätt blir geggigt osv om det är blött ute.

Storleksmässigt vill jag ha något i stil med större ridhus, men jag skulle hellre träna i en liten hall där allt är bra med underlag osv än att träna i en större hall med sämre underlag. Tillhörande kurslokal vore tokbra! Men då med möjlighet att boka antingen hallen eller lokalen, eller båda. Inte så att man ska tvingas betala dyrare bara för att en kurslokal ingår om det är så att man inte använder den.

I lokalen vill jag ha rallyskyltar, generöst med koner och agilityhinder. Ett lydnadshopphinder vore såklart bra också. Utanför lokalen vill jag ha möjlighet att parkera bilen och rasta hundarna. Finns det skog nära så är det guld värt.

Jag skulle också gilla att ha möjlighet att boka hallen bara en halvtimme. Mina dårar är inte mentalt uthålliga och att träna i en timme, det gör vi inte ens om jag räknar in att ställa fram lite koner och skyltar. Skulle det gå att boka tid via mobilen på något vis så hade det varit bra. Och justja! Det måste finnas toalett någonstans :D

Tror ni det är störst risk med kiss- och bajsolyckor inomhus om det är konstgräs eller agility-matting?
Mattan borde väl vara enklare att rengöra?
Någon som har koll på hur slitaget ser ut för de olika underlagen?
Tror absolut att det är störst risk med olyckor på konstgräs... Första gången mina förra hundar såg konstgräs så var det i ett uterum hos @squarepants. Båda(!) gjorde ifrån sig där, de tyckte att det var vindskyddat och skönt utomhusställe. Jag skäms fortfarande när jag tänker på det :o

Massa bra tips, tack! :)

Underlaget funderar jag en del på - vad är egentligen det bästa underlaget? Konstgräs och matta verkar vara populärt, men vilken sorts matta?
Stockholms hundsportcentrum i Upplands Väsby har det perfekta underlaget! Det är någon slags halkfri, sviktande gummimatta.

Tror absolut att det är störst risk med olyckor på konstgräs... Första gången mina förra hundar såg konstgräs så var det i ett uterum hos @squarepants. Båda(!) gjorde ifrån sig där, de tyckte att det var vindskyddat och skönt utomhusställe. Jag skäms fortfarande när jag tänker på det :o

Hahaha, va, har dom ett uterum med konstgräs? Det har inte jag sett när jag varit där :D

Kom på en sak till. Platsbygda burar är en höjdare om man ska träna flera hundar!

Jag funderade på det, men jag vet inte.. Är det något man skulle använda?
Eller är det bättre att bygga typ "bås" med väggar där man kan ställa in sin egen bur? Hunden är ifred från andra osv, men man har ändå "sitt eget" och riskerar inte att få smittor från andra hundar.
Det riskerar man ju iofs när man åker till en hundhall oavsett men :p

Jag har varit ibland i en hall som har någon slags gummimatta på golvet. Det underlaget tycker jag är riktigt bra! Kändes mjukt och icke-halt. Har även tränat i hundhall som haft torv som underlag, det var helt ok för mig med korthåriga hundar, men jag kan tippa på att det lätt blir geggigt osv om det är blött ute.

Storleksmässigt vill jag ha något i stil med större ridhus, men jag skulle hellre träna i en liten hall där allt är bra med underlag osv än att träna i en större hall med sämre underlag. Tillhörande kurslokal vore tokbra! Men då med möjlighet att boka antingen hallen eller lokalen, eller båda. Inte så att man ska tvingas betala dyrare bara för att en kurslokal ingår om det är så att man inte använder den.

I lokalen vill jag ha rallyskyltar, generöst med koner och agilityhinder. Ett lydnadshopphinder vore såklart bra också. Utanför lokalen vill jag ha möjlighet att parkera bilen och rasta hundarna. Finns det skog nära så är det guld värt.

Jag skulle också gilla att ha möjlighet att boka hallen bara en halvtimme. Mina dårar är inte mentalt uthålliga och att träna i en timme, det gör vi inte ens om jag räknar in att ställa fram lite koner och skyltar. Skulle det gå att boka tid via mobilen på något vis så hade det varit bra. Och justja! Det måste finnas toalett någonstans :D

Den här lokalen är ju lite vad den är i storlek, den går att göra mindre genom att dela av, men det känns som att man nog vill använda hela ytan baserat på era svar.

Bra input om att hyra kurslokalen separat och möjlighet att hyra mindre än en timme.
Det finns ingen skog inpå knuten, men flera stora fält och grusvägar att promenera på :)

Toalett är bra :D Det finns en fullt fungerande på plats, med tillhörande dusch, som dock skulle behöva fräschas upp lite :p

Jag funderade på det, men jag vet inte.. Är det något man skulle använda?
Eller är det bättre att bygga typ "bås" med väggar där man kan ställa in sin egen bur? Hunden är ifred från andra osv, men man har ändå "sitt eget" och riskerar inte att få smittor från andra hundar.
Det riskerar man ju iofs när man åker till en hundhall oavsett men :p
Jag personligen tycker att det är jätteskönt att slippa släpa burar och hålla på att ställa upp på betald träningstid.

Vad har ni för önskemål på en inomhushall?
Om ni skulle beskriva en drömhall, hur skulle den se ut, vad skulle den ha för utrustning, underlag, omgivningar? Storlek?
Vad skulle ni vilja ha för service? Tänker på olika sätt att boka, att ta sig in (nycklar, kodlås, tags), betalning osv.
Hur mycket tycker ni är rimligt att betala för en träningstimme? En halvdag, en heldag?

Vi har ca 3000kvm ladugård som för närvarande står tom och jag är rätt sugen på att göra hundhall av den :angel: Det finns en flygel som skulle lämpa sig väl. Vet inte exakt storlek, men 40x20m kanske? Det finns ett sidobygge till flygeln som i dagsläget har en lite ofräsch men fullt fungerande wc+dusch samt att det skulle få plats en mindre kurslokal och ett fikarum utan problem.
Men, det måste ju gå ihop sig ekonomiskt. Vi har 2 bhk väldigt nära (5-10 min bilkörning) och ytterligare 5-6st inom 20-40 minuters köravstånd.
Vintertid finns det inget riktigt vettigt alternativ i närheten, förutom en inomhusfotbollshall som ej är uppvärmd och som bara går att använda vid ett fåtal tillfällen. Närmsta inomhushall är ca 1 timmes bilkörning bort och jag vet att det är en hel del som åker dit och tränar, men många gör det i kombination med att de besöker rehabet som finns i samma lokaler.

Svar: konstgräs som underlag, då jag upplever att de andra mattorna bränner vid fart. Helst uppvärmd lokal till ca 18plusgrader. De flesta hallar är uppvärmda till 10+ och det upplever jag som kallt.
All lydnadsutrustning som krävs.
Tränar i en hall som är 300kvm och den upplever jag som liten. Så större än det.

Svar: inte nödvändigt.

Svar: lätt att boka över internet, kodlås,

Svar: betalar 350kr nu för 1timme på helgen, vilket jag tycker är i det dyraste laget.
Förstår att det är dyrt för att det kostar att värma upp/bygga en hundhall. Men en drömhall hade drömkostnaden för en timme varit 100kr, då hade jag bokat flera tillfällen.

Svar: det är ju sommartid de flesta hundträningshallar står tomma. Delvis pga att man kan träna utomhus på klubbarna.
Skulle nog inte betala för att träna inomhus på sommaren. Möjligtvis om hundhallen låg nära där jag bor och det öser ner regn ute:angel:

Flexibilitet! Om den är stor - vilket min drömhall är :D - vill jag också ha rumsavdelare för att snabbt kunna förändra ytan. Halkfritt underlag. Spegelvägg + rullspeglar. Väggankare. Flera vägar in och ut, gärna enkelriktade. Regler, tydliga, många gånger upprepade och benhårt efterlevda regler. (Städa, lämna i tid, osv.) Och halkfritt underlag, givetvis. Teorisal, absolut. Flexibla priser, dropin för gemensam träning vissa tider, boka för hela kurser dyrare. Typ så. :D

Jag har bara kört agility i en hall med konstgräs och där är det halt som fan! Men vet inte vilken sort det var i den hallen. Övriga hallar med konstgräs har jag vara tävlat freestyle/HtM i.
I hallen som är 5 min från mig är det agilitymatting och jag har inte upplevt det som halt, däremot börjar mattan bli lite äcklig nu efter några år...
Det finns ju en anledning till varför Agility VM körs på konstgräs och inte på matting :) Men det är stor skillnad på gräs och gräs, finns varianter som är väldigt hala med.

Matting är inte halt, det har tvärtemot för mycket friktion vilket ger brännsår av den anledningen hos vissa hundar. Har sett hundar med helt sönderslitna tassar. Mina går bra på båda underlagen men så väger de 5 kg var med :)

Som jag har förstått det så är Matting enklast ur underhållssynpunkt (lätt att hålla rent osv) men det är snordyrt. Konstgräs kräver lite mer skötsel och kan bli totalförstört av hundar som tex kissar inne om det inte tas omhand.
Konstgräs kan ju dressas med sand eller granulat. Jag tycker granulaten är jobbig, den blir liksom elektrisk och fastnar överallt. Dessutom hört att många hundar pillar i sig den och att den är giftig.

Jag tycker matting är skönast att träna på.

Det finns ju en anledning till varför Agility VM körs på konstgräs och inte på matting :) Men det är stor skillnad på gräs och gräs, finns varianter som är väldigt hala med.

Matting är inte halt, det har tvärtemot för mycket friktion vilket ger brännsår av den anledningen hos vissa hundar. Har sett hundar med helt sönderslitna tassar. Mina går bra på båda underlagen men så väger de 5 kg var med :)

Ok, tack för info! :)

Jag tränar agility och gillar upplägget Nutrolin arena hade förra året med en större bana med en färdig agilitybana som byttes varje vecka och en mindre del man kunde boka för tex lydnad eller om man inte ville behövde en stor bana. I år har de delat hallen i två lika delar istället.

Jag vill ha agilityhinder av hög kvalitet. Gärna hjul på balanshinderna. Som underlag föredrar jag konstgräs med sviktpad under. Jag gillar inte äldre begagnat konstgräs med längre strån.
Tillgång till toalett är bra men inte nödvändigt om man inte ska ha hel eller halvdagskurser.
Jag vill kunna se bokningschemat på online för att veta när det är ledigt. Gärna bokningssystem online med. Hur man låser upp spelar inte mig så stor roll, de hallar jag är i har en gömd nyckel och en annan har nyckeln i nyckelskåp med kod och en tredje hade nyckeln fastlåst med en kedja med kodlås.

Vid regnig sommar kan jag absolut tänka mig att träna inomhus på sommaren. Här tar hallarna mellan 100 och 300 kr i timmen och billigare under sommaren.

Flexibilitet! Om den är stor - vilket min drömhall är :D - vill jag också ha rumsavdelare för att snabbt kunna förändra ytan. Halkfritt underlag. Spegelvägg + rullspeglar. Väggankare. Flera vägar in och ut, gärna enkelriktade. Regler, tydliga, många gånger upprepade och benhårt efterlevda regler. (Städa, lämna i tid, osv.) Och halkfritt underlag, givetvis. Teorisal, absolut. Flexibla priser, dropin för gemensam träning vissa tider, boka för hela kurser dyrare. Typ så. :D
Ja! Speglar och dropin-tider låter bra! Och enkelriktade in- och utgångar!

Angående bokning så rycker jag att det är käckt att erbjuda både singelbokningar men även möjlighet att skaffa abonnemang eller 10-kort med något rabatterat timpris.

Vi har bokat inomhusträning med min lokala hundungdom nu under vintern vilket verkar vara uppskattat - så det går ju säkert att samarbeta lite med brukshundsklubben under 3/4 av året när/om deras träningsmöjligheter är tråkiga för ex agility. :)

Drömhallen för mig skulle vara en stor, välventilerad hall som är uppvärmd till ca 15-18 grader. Det ska vara högt i tak och VÄL upplyst! Det är ofta alldeles för dåligt med ljus i inomhushallar. (Hallå, man vill ju kunna fota :angel:)

Underlaget får gärna vara bra konstgräs med svikt under. Eller en bra matta som inte bränner i hög fart.

Tillhörande toalett med djupt handfat som gör det enkelt att fylla på vattenskålar och vattenflaskor.

Gärna separat fikarum där det finns möjlighet att koka vatten för kaffe och te.

Inbyggda burar vid sidan av, gärna inte riktade så att hundarna glor in på planen, det skulle vara fantastiskt. Och många krokar kring planen att fästa koppel i!

Det får gärna gå att dela in hallen i åtminstone två delar. Har kört i en hall som kan delas av med enorma, tunga draperier. Funkar jättebra!

Enkel bokning online, kodlås för att komma in. Vill gärna att det ska gå att boka t.ex en och en halv timme, för då har man extratid att plocka fram och bort agilityhinder. Hatar att stressa med hinder..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka