Ingen pannlugg = ingen knopp?

Sv: Ingen pannlugg = ingen knopp?

Man söker dispens hos förbundet. Hur de handlägger ett sådant ärende har jag ingen aning om.

Ska snart starta min första dressyrtävling med nya hästen, men har ett litet
problem.
Hästens pannlugg består av typ tre hårstrån. :crazy:

Ja, lite mer kanske men inte tillräckligt för att få ihop till en normal knopp.

Frågan är hur man ska göra?
Jag misstänker att om man försöker sig på en knopp så kommer bara gummisnodden synas.
Hon har grå man, annars hade det ju inte gjort så mkt..

Funderar på om man ska ha i massa gele/vax och försöka kömma pannluggen på nåt sätt :p
Eller ska man helt enkelt göra en knopp och låta det se dumt ut?
Resten av manen är också jättetunn så det kommer ju bli småknoppar..

Är det den so har Elfen som morfar så kan du trösta dig med a´tt han själv hade en lugg som hängde på en lös flärp och inte växte vad jag vet. Min Elfen-avkomma fick aldrig mycket lugg hon heller, men det var inte så bfra lugggener från mamman.
Hur som helst, kan man knoppa fölman så ska du nog få till det..
Är det ok att fläta in löshår? Kanske en skimmel du känner som behöver ryckas? Jag kan bidra med svart man men det ser mest märkligt ut kan jag tänka.. Lycka till med kreativiteten.. Inte kan man kallas dopad för att man tjockar till en pannluggsknopp en smula? Svansen kan jag mer förstå (skriver hon som nuförtiden har 3 mycket hårfagra damer)

Måste man knoppa luggen? :/ tycker det ser så konstigt ut:o

Japp det är hon...
Dåliga gener alltså.. :D

Jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det .

Provade att knoppa igår och det gick INTE. :eek:
Det är så pass ojämnt att det går inte att få ihop en fläta iom att hon har kliat bort en del av luggen också..
Kommer heller inte kunna ha en knopp längst upp vid öronen (eller jo en liiiiten :grin: ) så där ska jag klippa av en tuss istället.

Vill jag ha hår så har jag två fjordingar jag kan sno av, men det är inte redigt samma färgnyans.. ;)
Finns iofs en till skimmel i stallet men jag är osäker på om hon har grå eller vit man..

Hur som helst, kan man knoppa fölman så ska du nog få till det..
Det är mkt mkt mkt lättare att knoppa ett föl som hoppar omkring än att försöka få till en knopp i min pålles pannlugg! :p

Senast ändrad:

:rofl::rofl: snart lägger Gunnar ut en nyhet: Dressyrryttare böter och avstängning av diciplinnämden pga av kamoflerade godisbitar i man. :rofl:
Då får ni skylla på alla bukefalisiters goda råd!

Man borde väl egentligen testa bara för att jävlas :devil:

Måste ju gå att få dispens om det är en lössvans som sitter kvar hela tiden och ingen man monterar på just inför tävlingen!
Jag hade ingen aning om det, men tydligen så kan hästar vid tex transport skada svansen så mycket att den måste amputeras.

Och vad kul det ska låta när disciplinnämnden har sitt möte!
"Jaha, vad har vi idag då?"
"Ja vi börjar med den här anmälningen från domare XX om otillåten lakrits på dressyrtävlingen i X-stad".
:angel:

du funderar inte på att shava hela manen för att undvika böter? :) (A)

Nä för tusan, man finns det gott om! :p
Jag vägrar kategoriskt även att fläta pannluggen, tycker det är snyggare med den utsläppt. Så jag slipper bekymra mig över min pålles ynka strån till panlugg! :D

Japp det är hon...
Dåliga gener alltså.. :D

Jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det .

Provade att knoppa igår och det gick INTE. :eek:
Det är så pass ojämnt att det går inte att få ihop en fläta iom att hon har kliat bort en del av luggen också..
Kommer heller inte kunna ha en knopp längst upp vid öronen (eller jo en liiiiten :grin: ) så där ska jag klippa av en tuss istället.

Vill jag ha hår så har jag två fjordingar jag kan sno av, men det är inte redigt samma färgnyans.. ;)
Finns iofs en till skimmel i stallet men jag är osäker på om hon har grå eller vit man..

Det är mkt mkt mkt lättare att knoppa ett föl som hoppar omkring än att försöka få till en knopp i min pålles pannlugg! :p

Är hon svansfager så kanske du kan offra en bli svans.. tror inte att fjording blir helt rätt ;), du kan ju använda samma varje gång om du är rädd om det, eller lite man? Men det är kanske klen den med?
Det finns även perukhår.. ;)
Ska bli himla spännande med uppföljning och en kreativ lösning med bilder..
/U

Nee svansen är jag nog lite rädd om :D
Den är rätt kort också så jag kan tyvärr inte klippa den..
Även manen är väldigt tunn, fast i värsta fall kan jag nog ta lite därifrån..

Får se hur det blir, om det ens går att sätta i något löshår.

Ja somliga väljer hingst efter exteriören. Jag får välja efter behåringen. :devil: :D

Tinker-hingst till dig ;)

Köp lite löshår för dreads, det är tjockare och krusigare och jättebilligt. Då kan du med hjälp av en snodd göra en liten förlängning som du kan knoppa :idea:

Det står väl i TR att löshår är förbjudet?

Edit: står redan i tråden såg jag..

Senast ändrad:

alltså dem flesta domare är väldigt snälla & om du bara sätter i lite vit löshår (som faktist ingen kommer lägga märke till tror jag) så tror jag bara att dem stöttar de & inte kommer börja klaga. :)

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 216
Senast: skogaliten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈