Ingen hästmänniska

S

Smogg

Var går gränsen mellan uppfostran å misshandel av en häst...Bevittnade nu på morgonen, å jag sa även till tjejen att så där ska man väl inte gör, slå sin häst måste väl vara fel, bara för att han ville beta lite..:confused:
Det kanske är ok, men det känns inge bra för mig..
Hon tog tömmen som satt fast i grimma å slog den på hästen flera ggr. till jag sa till...
Hjälp mig nu gjorde hon rätt, så jag vet vad jag ska säga nästa gång jag ser det..
 
Sv: Ingen hästmänniska

Oavsett vad du eller jag eller nån annan tycker så är det ägarens sak hur hon behandlar sin häst...så länge d inte är långt värre än så...

sen är d ju svårt o tycka nåt om nåt som man själv inte har sett...

Men för din egen skull så borde du nog bara hålla tyst!
Att lägga sej i hur andra gör utan att dom har bett om det får oftast bara personen i fråga att ogilla en o prata bakom ryggen på en...

Sj hade jag fått vansinnet av att nån som inte känner mej o hästen väl och som jag inte bett om råd kom o la sej i hur jag gjorde...
 
Sv: Ingen hästmänniska

Men grejen är ...Tjejen är bara 10-11 år...
 
Sv: Ingen hästmänniska

Ok..så många lästa å ett svar..jag ska inte lägga mig i om hon dänger på hästen...
Ja, jag måste ju säga att jag inte förstår riktigt, men det är nog lika bra det:confused: ...Tack...
 
Sv: Ingen hästmänniska

Olika människor har olika toleransnivå för olika saker. T.ex. finns det de som aldrit skulle kunna tänka sig att ens låta bli och betala TV-avgiften eller anlita grannen för att måla om staketet svart, medans andra arbetar år ut och år in för boende och fickpengar. Ovanstående exempel är till och med olagligt (skattebedrägeri tror jag det klassas som) men ändå gör folk så.

Vi har också olika syn på vad som är uppfostran och vad som är för hårda tag, och det är nog även olika mellan olika hästar. Vissa hästar är hårdare än andra och behöver ordentliga tillsägningar, andra är mycket känsliga och behöver endast en lätt korrigering för att lyda. En vanlig syn i mitt förra stall var en häst som ofta och länge stog och sparkade i boxväggen (troligtvis uttråkad, stog ensam i en liten pyttehage till två-tre och sedan i en box) och ägare och stallpersonal som stog utanför och skrek och viftade. Med mina egna värderingar var det beteendet helt förkastligt, jag skulle hellst vilja slänga in lite hö eller halm, eller en leksak, eller slänga ut hästen. Men valde att inte kommentera beteendet eftersom det var deras ensak (och tyvärr hästens). Det hade inte hjälp om jag hade sagt till.

Innan vi kritiserar och korrigerar andra människor måste vi fråga oss några saker. Till exempel vad som händer om människan gör så och vad som händer om hon fortsätter med det beteendet. Kommer hästen få psykiska eller fysiska men (ex. pisksnärtskador som sitter kvar länge, bli sjuk eller dylikt, eller människoskygg). Varför människan gjorde så, vilka bakomliggande faktorer är (är hon rädd för hästen, är hästen tuff och kommer fortsätta med beteendet om den inte korrigeras ordentligt, är personen okunnig). Vilken relation man har till personen i fråga (är personen äldre, har den ridit längre på ridskolan, är det en privathästryttare) - det är extra känsligt att kommentera personer som (tror sig?) kunna och veta mera.

Sedan beror det mycket på hur vi ger vår kritik, t.ex. att säga "Det du gjorde var fel!" gör bara att personen känner ett behov av att försvara sig, blir otrevlig och lär sig ingenting. Det är också viktigt NÄR vi ger kritiken, t.ex. när hästen dansar omkring eller efteråt i lugn och ro i stallet. Bästa sättet är att börja med en fråga - "Jag såg att din häst var grässugen idag, vad hände där ute?", invänta svaret - det kan ge lite bakgrundsinformation (t.ex. sist han gjorde så blev jag så illa trampad och jag vill inte vara med om det en gång till, nu får det räcka!). Sedan beröm det personen gjorde bra, - "Jag såg att du var kvick i reaktionen när hästen drog iväg mot diket", fortsätt med en fråga -"jag tyckte att du slog till honom många gånger, fungerar det inte om du bara slår till honom en gång?". Då anklagar du inte personen utan sätter igång kuggarna i hjärnan, och kanske tänker personen efter nästa gång.

Att ge kritik handlar inte om att kunna och veta bäst, utan att hjälpa andra till att öka sin kunskapsbank. Det förstnämnda är lätt, det sistnämnda långt mycket svårare.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Hur gammal är du?
Jag hade också sagt ifrån i ditt ställe! och visat/förklarat för tjejen hur hon skulle ha gjort för att få önskat resultat:)
Det är väl en arbetsskada från åren jag jobbade på ridskolan...
 
Sv: Ingen hästmänniska

Man slår ALDRIG nån annan, sen om den går på två eller fyra ben hör inte hit för våld föder bara våld. Jag har aldrig slagit någon häst fast dom vänt baken till och hotat eller kommit med strukna öron för det finns alltid en anledning, eller något bakomliggande som gör att dom reagerar på det viset. Kärlek och ömsesidig förståelse löser alla problem men våld skapar bara problem.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag vill bara tala om att jag pratat med tjejens mamma...Hon var jätteglad att jag rivit å åt henne..Hon hade en ful vana att dänga på hästen när det inte gjorde som hon ville..så såg jag detta nått mer så skulle jag bara gå emellan å säga till...Tack för era svar..
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag tyckte du gjorde rätt :bow:

Själv fick jag mej en rejäl blåsning av stallägaren för en del år sedan sedan jag läxat upp en annan av inackorderingarna, en 14-årig bortskämd snorunge som sparkade sin häst på frambenen upprepade gånger när den inte ville gå in i transporten :crazy:

Att stallägaren skällde ut mej gjorde inte ett skvatt - jag vet att jag gjorde rätt, mitt samvete hade inte mått bra annars.

(Stallägaren tyckte att jag inte skulle gjort något åt saken, eftersom tjejen bara var 14 år :mad: )

Immer
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag borde gjort det - h*n hade också för vana att sparka hästar på benen ("utmärkt uppfostringsmetod") :crazy:

Immer
 
Sv: Ingen hästmänniska

Oavsett vad du eller jag eller nån annan tycker så är det ägarens sak hur hon behandlar sin häst...så länge d inte är långt värre än så...

sen är d ju svårt o tycka nåt om nåt som man själv inte har sett...

Men för din egen skull så borde du nog bara hålla tyst!
Att lägga sej i hur andra gör utan att dom har bett om det får oftast bara personen i fråga att ogilla en o prata bakom ryggen på en...

Sj hade jag fått vansinnet av att nån som inte känner mej o hästen väl och som jag inte bett om råd kom o la sej i hur jag gjorde...

Nej, man får/bör inte göra som man vill bara för att man är hästägare. Det kallas civilkurage att hjälpa till och tillrättavisa när man ser uppenbara fel begås, oavsett om det är mot människor eller djur. Bra av TS att våga gripa in!
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag hade gjort samma sak, absolut!!!! Tycker att fler borde våga säga ifrån när de ser ngn som behandlar sin häst illa, oavsett i vilken grad. :bow:
 
Sv: Ingen hästmänniska

Tyckte du gjorde helt rätt.

Ok om hon sagt nej till hästen och puttat bort den men att slå upprepade gånger är fel vilken situation man än befinner sig i.

Visst det är väldigt känsligt att säga till någon annan vad den bör göra/inte ska göra med sin häst men när det handlar om sånt här ska man definitivt säga till.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Hästar behöver olika uppfostring, det är stora djur vi har att göra med. Vissa är veka andra är tuffare.
Kan på sätt och vis tycka att du gjorde rätt. Man säger till hästen först med ord och kanske ett ryck i grimskaftet, man börjar inte med att slå.
Jag har en riktigt stark humörsdam och jag började med att säga till henne lugnt och det funkade inte. Hon sparkade bet och tryckte upp i väggen. Bet hon bet jag tillbaka, sparkade hon sparkade jag tillbaka, jag resonerar att så gör hästarna mot varandra. Hon varken sparkar eller bits längre nu räcker det med att höja rösten mot henne så ger hon sej. Skulle hon dra iväg för att äta lite gräs är det mitt eget fel för då är inte jag uppmärksam nog och skulle inte bestraffa henne.
De som står i mitt stall har inte sagt nåt till mej för de vet hur min häst är. Sen slår inte jag hästar för slåendets skull.
Fast jag kanske oxå är djurplågare vad vet jag?
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag tycker det är stor skillnad på att slå = spöa upp en häst, som jag då kan tycka är misshandel och sedan att man kanske måste använda spö för att få en häst uppmärksam.
Jag kan inte säga om du gjorde rätt eller fel som sa till henne, om hon verkligen misshandlade sin häst eller om hon endast försökte få den att sluta äta gräs. Jag har en väldigt envis ponny som ibland får för sig att han ska dra iväg och äta gräs när han ska ledas in eller ut ur hagen, och finns då inget spö i närheten så får man ta grimskaftet och daska till honom med istället. Och jag kan tänka mig att en 10-11 årig tjej inte har så mycket att säga till om ifall hästen fått för sig att stå och äta gräs.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag vill bara tala om att jag pratat med tjejens mamma...Hon var jätteglad att jag rivit å åt henne..Hon hade en ful vana att dänga på hästen när det inte gjorde som hon ville..så såg jag detta nått mer så skulle jag bara gå emellan å säga till...Tack för era svar..

Varför låter mamman dottern hantera ponnyn oövervakad om hon brukar bete sig så?

Däremot tycker jag du gjorde helt rätt.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Hästar behöver olika uppfostring, det är stora djur vi har att göra med. Vissa är veka andra är tuffare.
Kan på sätt och vis tycka att du gjorde rätt. Man säger till hästen först med ord och kanske ett ryck i grimskaftet, man börjar inte med att slå.
Jag har en riktigt stark humörsdam och jag började med att säga till henne lugnt och det funkade inte. Hon sparkade bet och tryckte upp i väggen. Bet hon bet jag tillbaka, sparkade hon sparkade jag tillbaka, jag resonerar att så gör hästarna mot varandra. Hon varken sparkar eller bits längre nu räcker det med att höja rösten mot henne så ger hon sej. Skulle hon dra iväg för att äta lite gräs är det mitt eget fel för då är inte jag uppmärksam nog och skulle inte bestraffa henne.
De som står i mitt stall har inte sagt nåt till mej för de vet hur min häst är. Sen slår inte jag hästar för slåendets skull.
Fast jag kanske oxå är djurplågare vad vet jag?

En 10-åring är ett BARN som ska handledas och uppfostras av en vuxen. Han eller hon saknar en myndig persons omdöme och rationella tänkande. Det verkar glömmas bort helt av många här! Tyvärr verkar barn och hästägare (och barn med hästar) vara helt ontastliga. Vi vågar inte säga ifrån även i uppenbara fall av dåligt beteende. TS gjorde helt rätt och blev tom tackad av föräldern. Jag sätter större tilltro till hennes bedömning är barnets.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag tycker det är stor skillnad på att slå = spöa upp en häst, som jag då kan tycka är misshandel och sedan att man kanske måste använda spö för att få en häst uppmärksam.
Jag kan inte säga om du gjorde rätt eller fel som sa till henne, om hon verkligen misshandlade sin häst eller om hon endast försökte få den att sluta äta gräs. Jag har en väldigt envis ponny som ibland får för sig att han ska dra iväg och äta gräs när han ska ledas in eller ut ur hagen, och finns då inget spö i närheten så får man ta grimskaftet och daska till honom med istället. Och jag kan tänka mig att en 10-11 årig tjej inte har så mycket att säga till om ifall hästen fått för sig att stå och äta gräs.

Kanske inte, men då får man ge barnet verktyg som fungerar även på lång sikt. Tyvärr har många ryttare med sig dåliga vanor från just ponnytiden, då det tydligen är ok att man sparkar med skänklar, slår med spö, galopperar runt som en galning, blir arg och skriker om hästen vägrar hoppa. klarar inte barnet av att hantera ponnyn får den vuxne visa vägen och hjälpa till. Fokusera mer på uppfostran av barnen än av hästarna, är mitt åsikt.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Nej, man får/bör inte göra som man vill bara för att man är hästägare. Det kallas civilkurage att hjälpa till och tillrättavisa när man ser uppenbara fel begås, oavsett om det är mot människor eller djur. Bra av TS att våga gripa in!

Som du kanske kunde läsa...OM DET INTE ÄR LÅNGT VÄRRE ÄN SÅ!
jag har aldrig sagt att man får göra precis som man vill...och även om det är fel att det krävs mkt mer så ser ändå vårt samhälle ut så...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 917
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 939
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp