Inackorderingar, eller inte...

Sv: Inackorderingar, eller inte...

Ja, jag börjar verkligen undra om jag vill ha många inackorderingar....
Skulle kännas tråkigt att inte ha ett vanligt jobb med arbetskamrater att umgås med varje dag, inte ha kompisar i stallet och sen kanske t.o.m problem i stallet. Och dessutom få dåligt betalt för sitt jobb.

Men 6-8 boxar är väl inte omöjligt? Kan jag ha 3-6 inackorderingar och 2-3 egna hästar.

Då blir ju frågan om du hinner med detta plus ett annat jobb, för ett annat jobb lär du nog behöva om det ska gå runt...

Tänk på att du ska ha tid att njuta av din gård och dina hästar också. Inte bara släppa in och ut hästar, byta täcken, städa, laga grejer, stängsla, sladda ridbana, lösa intriger, hämta hem foder, osv, osv - på den "fritid" du har från det vanliga jobbet...

(Märks det att jag är ganska nöjd med vårt beslut att inte bygga plats för inackorderingar :angel: )

Du kommer inte att hinna med så många inhyrda om du samtidigt ska klara ett heltidsarbete, det funkar inte. Jag jobbar 75%, är hemma på lunchen o mockar ibland men oftast ska man fixa med det efter jobbet + att hinna rida/köra egna hästar+aktivera två hundar. Hade fullservice under ngt halvår, tre inhyrda, och jag gick på knäna kan jag säga. Till slut blir man irriterad på att man tjänar i princip noll på arbetstiden man lägger ner samtidigt som det springer omkring en massa slarvpottor som desutom har en förmåga att klaga på det mesta...

Jag satte mig ner och räknade lite och kom fram till att jag i princip förlorade pengar! Skulle ha behövt dubbla hyrorna för att det skulle vara lönt. Gick över till kallhyra efter det och har endast hand om in/utsläpp plus utfodringarna. Folk klagar ändå...alla ska ge sina hästar på olika tider, de ska antingen gå ute så länge det går, alt stå kvar inne i flera timmar för att det ska tränas, för att det inte går att fånga i hagen, för att de blir blöta etc etc. Det här med fasta rutiner tycks ingen begripa. Det ÄR svårt att få allt att funka och man ska ha en portion tur om man lyckas hitta ett gäng som har någorlunda lika värderingar!

Vad du än beslutar dig för; TÄNK noga, planera, våga ta rejält betalt, räkna inte med att andra delar dina egna värderingar, INGENTING är självklart för någon, räkna ut arbetstiden, räkna på slitaget på din gård m m. Det är lätt att tro att förtjänsten ska bli stor och det beror säkerligen ofta på att man bara räknar på kostnader för strö och foder. Det är lätt att glömma slitaget, gödselhanteringen, staket, markvård o dyl - för att inte tala om alla timmar du lägger ner.

Om man är väldigt noga kan du få in trevliga personer i stallet. Men om du har en tanke att tjäna nga pengar på det så är det nog snarare så att du får vara glad om det täcker dina omkostnader och att du då naturligtvis inte räknar med att ta ut ngn lön. Vinsten du får nöja dig med är att du får lite mer liv på gården och möjlighet att åka iväg och att ngn som är van vid dina hästar sköter om dem.Det är mitt skäl att ha inackorderingar, jag har inte vågat räkna på vad de faktiska kostnaderna är , jag är rädd att vi betalar för att ha folk här...Man tjänar inga pengar på att ha inackorderingar så är det bara. Även om man tar in eget foder så tjänar man inget tycker jag. Det fodret hade man ju annars sålt till ngn utomstående.

Själv hade jag valt att försöka hitta en mindre gård = mindre jobb.
Där jag kunde ha bara några st inackorderingar = mindre osämja.
Som jag kunde driva samtidigt som ett deltidsjobb.
Mycket mark = mindre mockning av hagar etc men mer stängsel att sköta.
Litet stall = mindre kostnader för underhåll - det ska målas, fixar och donas. Samt värmas upp mm.
Dessutom vill jag ha lösdrift vilket gör det hela ännu enklare.

Sen hade jag kanske lagt tid och pengar på att istället bygga en riktigt bra ridbana, eller ridhus om man har råd med det. Dessutom, om ngt skulle hända, är det lättare att bara ha 2 inackorderingar som drabbas/måste ersättas än 20. OCH det blir mindre jobb om vattenledningar eller liknande skulle kollapsa - bara kanske 4 hästar att konka vatten till.

Sen skulle det vara lättare att "lämna ut" stället till ngn en vecka om man faktiskt skulle vilja åka till thailand, behöver föda barn eller liknande.

Jag skulle absolut börja litet innan jag satsade på någonting större. Men så har jag inga miljoner i buffert heller om ngt skulle gå fel. ;)

Kan säga att med heltidsjobb hinner man inte ha gård med inackorderingar. Inte om man samtidigt ska ha ett liv också med ridning, mys med sambon, skjutsa ungarna till kompisar och kanske spendera lite tid med dem också. Det skulle vara om foder, vatten och allt sköttes automatiskt isf.

Jag startade en lösdrift på en gård som skulle skötas kollektivt. Vi skötte även staket och ligghallens underhåll själva. Stallägarna köpte in foder och strö och såg till att det fanns material till våra reparationer. Trots att resten sköttes av oss alla (ibland 9 personer) så var det för mycket med heltidsjobb. Nu hade jag en bit att åka dock.

Varje dag ska man kolla att det finns vatten, att staketen är hela, att det finns mat, utfodra i leran/snön, stappla runt i mörkret. Det tog ibland över 2 timmar bara till sånt. Inte hann man rida då. Aldrig i livet. Man ska ju städa hemma också, laga middag i tid, vara social.

Så oavsätt om man har få hästar eller fler så är det ett jobb som tar tid. Mycket tid. Och pengar.

Efter att ha läst vad ni har skrivit så har jag bestämt mig för att bara ha ett mindre stall... Kan ju kolla efter gårdar med iaf plats för upp till 8 boxar, och sen får jag se om jag sätter upp så många boxar efterhand...

Vi köpte en gård med 20 boxar (alla var inte användbara, men ändå) - nu bor det fyra hästar här och det känns ganska lagom :D

Tänk noga över vad du vill få ut av din gård innan du börjar att titta runt....

Vanligaste felet på "hästgårdar" är att det är på tok för lite mark, har du 10-15 hektar åker/betesmark och 10-15 stödrätter så kan du få ut 10 000 - 20 000 per år mest bara på att hålla marken öppen.
Eftersom man ändå behöver traktor när man bor på landet så behöver man bara köpa till en betesputs som då har betalat sig redan efter första året.

Bättre betalt för mindre arbete jämfört med eländiga inackorderingar.

Ska du dessutom ha mer än 10 hästar så behöver du ha spridningsareal för din gödsel, nägot som många gånger missas...

Även om du bara ska ha dina egna hästar så är runt 10-15 hektar ganska lagomt, så slipper man att känna sig trångbodd.

10-15 hektar hade varit underbart! Tyvärr har de flesta gårdar bara runt 1, max 2 ha mark häromkring om man inte går upp i 5-10 miljonersklassen... Och knappt då ens har de 10 ha...

Jag skulle aldrig skaffa gård under 15 hektar - och då ska det vara billigt. 20 hektar är eg vad jag skulle ha som minimum om jag ska köpa gård och jag skulle inte betala mycket mer än 2 miljoner för det.

Dyr ort, utanför sthlm. Låter omöjligt men jo, det går.

Jag hade aldrig köpt under 5 ha, det är absoluta minimum tycker jag. Om du har en ide' om att i framtiden kunna ta in lite inackorderingar måste du ju ha marginaler för det. Jag tror att man brukar ha ett riktmärke på 0.5 ha/häst om jag inte missminner mig.

Hej!
Kan hålla med om att det finns otrevliga hästägare som man inte vill ha in som kunder men det går också att proppa stallet fullt med bra hästfolk. Min erfarenhet efter att ha haft inaccorderingar är att lära sig att gallra. Jag har haft mycket otrevliga stallgäster men dom blev inte långvariga. Mina tips är att satsa på den större gården, ha stallavtal ( skriftliga) finns att köpa på granngården eller i välsorterade ridsportbutiker. Det som är absolut viktigast är att du aldrig glömmer bort vem som bestämmer i stallet ( DET ÄR ALLTID DU). Ha reglerna klara max 6 stycken skrifligt med ganska stor stil sittande på tex dörren till sadelkammaren samt att du skriver in det i stallavtalet, bli inte komis med någon ( det blir jättefel i slutänden). Du är ju ändå stallägaren... Skitsnack bakom ryggen får man stå ut med...För att skydda dig själv, sktiv inte uppsägningsavtal på längre tid än en månad ( stallavtalet fungerar som ett hyreskontrakt för människor) Man måste vara noga med vad man skriver, tex att vid utebliven hyra har gästen 14 dagar på sig att flytta, står det inte när kunden skriver under kommer en vräkning kunna ta hur lång tid som helst då någon som har stått en längre tid kan åberopa besittningsrätten. Bli INTE avskräckt för det inom ett par månader känner man om det fungerar. Jag är säker på att det kan bli precis som du drömt om bara du håller dig till att vara stallägare och inte kompis. Ta också bra betalt, det är ingen välgärning utan du ska se till att hyresgästerna försörjer dig, gården och dina djur efter att skattemyndigheten tagit sin del....... MEN KLAR DU SKA SATSA... MAN VINNER INGET ANNARS:rofl::bump:

Du har helt rätt i allt du säger men med en invändning; om man hyr ut i liten skala så vill man ofta helst ha en vänskaplig relation/kompisrelation till sina inhyrda, det är ju en av anledningarna till att man vill ha andra i stallet. Satsar man på stordrift och att leva på det helt och hållet så kan jag förstå tankesättet att hålla det helt strikt till att man är hyresvärd, inget annat.

Det är en svår balansgång som ägare till ett mindre stall med bara några få platser att hyra ut:( Själv håller jag benhårt på att det är jag som sätter reglerna och att dessa ska följas men jag försöker in i det längsta att hålla en mjuk framtoning ändå. Inte lätt, håller absolut med om att de man inte trivs med ska man se till att säga upp snabbt.

Till er som säger att man inte ska köpa gård om det inte är minst 15-20 hektar mark och att detta skulle gå att hitta för 2 miljoner - det betvivlar jag starkt faktiskt. Vi har 4,5ha egen mark men lånar hagmark av grannen, det är faktiskt en lösning värd att undersöka när man hittat en mindre hästgård. Om jag inte kunde låna mark av grannen så hade jag endast haft mina egna tre hästar, det räcker marken till utan problem. Sommartid hyr jag stora beteshagar. Tycker det är lite tramsigt att underkänna alla mindre hästgårdar, alla vill inte bedriva stort lantbruk!

Visst kan man ha mindre gård, men se till att tänka efter före så att man inte skaffar en gård som inte håller måttet för den verksamhet som man har tänkt att bedriva.

Ska man arrendera mark så se till att det skrivs ordentliga arrendeavtal som gäller för minst 5 år i taget, annars kan det bli katastrofalt illa.

Har man ett sidoarrende på minst 5 år så är det halvsäkert i varje fall, även om det bästa självklart är ett livstids gårdsarrende.

Ska du ha fler än dina egna hästar dock så bör du ha rejält med mark, dels för att slippa betala dyrt för att bli av med gödsel och dels för att inte behöva köpa in vallfoder eller bete utifrån.
Det är jättesvårt att få någon vettig driftsekonomi om du inte tar eget foder, eller i vart fall har eget bete, och har spridningsareal för gödseln om du har inackorderingar.

Bygger man om stall så får du räkna med ca 50 000 per box... så då kan du inte köpa in en massa bete, foder eller betala för att bli av med gödsel om du ska få nån vettig förtjänst på det hela.

Har du inte egen mark så att det räcker till åtminstone bete så måste du ligga på åtminstone 2000-2500 i månadshyra (hö och strö ingår) per stallplats för att det ska vara ekonomiskt hållbart att hålla på... förutsatt att du inte måste bygga om stallet för då tillkommer i vart fall 500 till på boxhyran per månad.

Så visst kan du ha en lite mindre gård, men inrikta dig då i första hand på att leva ett lugnt och lite tillbakadraget liv för dig själv och med att ta hand om bara dina egna hästar... vilket kan vara nog så trevligt ;)

Ja, nu har jag ju redan egen gård men delar av svaret är väl menat åt mig och delar åt TS misstänker jag.

Jag håller helt med om att ska man ha någon form av större verksamhet med lite större antal inhyrda och driva det som företag så krävs det mer mark, eget foder och strö etc + att man tar betalt för det arbete som utförs.

Har man däremot, som jag, ett mindre stall med 3 egna hästar och ett par inhyrda så klarar man sig på den areal vi har, inkluderat en del arrenderad mark som sagt. Vad det gäller gödselhantering så BEHÖVER det inte vara din egen mark som du sprider det på utan det funkar bra med ett avtal som du skriver med annan markägare. I mitt fall har min far både stora marker för spridning samt beteshagar till somrarna så vi är väl lite lyckligt lottade eftersom det inte kostar oss något.

Stora marker kräver mer underhåll så därför tycker jag gott man kan tänka igenom vad som är lämpligt just för det ändamål jag har tänkt mig. Detta gör förstås TS annars hade hon inte ställt sig frågan här, som tur är så går det som regel inte i en handvändning att köpa gård!

Svarar alla...

Gårdar med 20 ha mark finns inte för 2 miljoner här.... Marken kostar väl 2 miljoner, men så ska man ju ha nåt att bo i, och ett stall för hästarna att bo i. Och att köpa mark för 2 mille och sen bygga hus och stall för 4-5 miljoner.. Nja, så mycket pengar har vi faktiskt inte, tyvärr :p

Jag ska ha tillräckligt med mark så det räcker till bete, men jag tror inte att jag känner behovet att slå eget hö, även om det skulle vara billigare så kan jag inget om sånt eller vet hur man gör eller hur mycket arbete det är, så frågan är om jag inte hellre köper in hö istället :o Jag är ju bara 19, så jag har ju tid på mig att lära mig. Om jag i framtiden känner att jag vill/måste slå eget hö så får jag ta den smällen då med att köpa till mer mark, men just nu är det "bara" en gård jag vill ha till en början, om ni förstår hur jag menar.

Oavsett om jag skaffar stort eller litet stall kommer stallhyran ligga på minst 2000:-, iom att jag ändå kommer ha en del "lyx"saker, och dom som inte vill betala ens 2000 (eller mer) för såna saker vill jag ändå inte ha i mitt stall...

Utan att ha läst övriga svar i tråden kan jag ju delge min uppfattning i frågan.

Jag har sedan 2002 ett litet stall med 6 boxar, varav minst 4-5 har varit uthyrda i princip konstant - fram till i förra veckan. Vi har haft turen att ha trivits bra med våra inackorderingar överlag (med några undantag, då..), men jag måste ändå säga att det känns väldigt skönt att ha "tomt på folk" i stallet nu.! För första gången känns det verkligen att det är MITT stall! Det är enormt befriande att kunna välja själv hur man vill ha det och vilka rutiner man vill ha. Och att stallet ser likadant ut när man kommer som när man lämnade det sist - bara en sån sak! Jag är väldigt glad över att jag numera har den förmånen att välja huruvida jag vill ha inackorderingar eller inte. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det ju något svårare om man har ett stall med 20 boxar. Så mitt råd är: tänk noga igenom hur ni vill ha det innan ni skaffar en hel ridanläggning med tillhörande folk!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar