Inackordering som vägrar byta hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad skulle hända om du ska sälja,
Det kan bli ett problem.
Men det går att kringgå genom att stycka upp gården och sälja bostadshuset som en egen fastighet.
Då så kan nya ägarna hävda att de skall ha huset själva och på så vis tvinga hyresgästerna att flytta.
tycker detta låter märkligt
Ja det är ett stort ingrepp i äganderätten.
Men sådana är lagarna i detta landet.

Mitt tips är att vid inspektionen vara ärlig och berätta att ni står i valet och kvalet att investera för att åtgärda, alt. lägga ner verksamheten. Det brukar leda till bra diskussioner och konkreta åtgärdsförslag. Vilket kan vara bra i nästa diskussion.

Höja hyror måste man ju få lov att göra när det plötsligt ingår mer än avtalat.
Det har jag försökt.
Hyran sattes av Hyresnämnden till samma som förut och så lades de ockuperade delarna till inom den.
Så de fick mera för pengarna av den manövern.

"Fr o m 20xx-xx-xx kommer jag att upphöra med all verksamhet som innebär förvaring av hästar under andra perioder än 1/6-30/10 och för denna sommarperiod endast för betesgång (utan tillgång till byggnader och övrig fastighet).
Så får det bli.
Fr o m 2015-09-01.
En liten marknadsundersökning ger vid handen att uthyrning av förråd är en lönsam verksamhet i området.
Det är brist på det samt förvaring av motorcyklar.
Bättre lönsamhet, mindre förslitning och mindre trassel.
Och inget gödsel.
Så jag ställer om till det.

Jättetack för hjälpen med att bolla problemet!

Det har jag försökt.
Hyran sattes av Hyresnämnden till samma som förut och så lades de ockuperade delarna till inom den.
Så de fick mera för pengarna av den manövern.

Helt galet! Hur länge har de bott i huset? Hur länge har de haft samma hyra? När jag hyrde lägenhet i stan höjde de hyran varje år, det var ju inget man kunde dra i hyresnämnden.

Det är då förhandlat centralt mellan hyresvärdens branschorganisation och hyresgästföreningen enligt hyresförhandlingslagen.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument.../Svensk-forfattningssamling-201_sfs-1978-304/

Så om du hade skrivit i ert ursprungliga kontrakt att det i framtiden hade kunnat komma hyreshöjningar hade det varit okej?

Jag blev ledsen och upprörd för din skull i tidigare trådar och det blir jag fortfarande. En ägare borde ju kunna bestämma vem den vill hyra ut till, självklart med skälig uppsägningstid. Som du beskriver det låter det som att du har dem där på livstid och inget i världen kan flytta på dem.

Du skulle inte kunna sälja fastigheten till din man och på så sätt bryta kontraktet er emellan?

Så om du hade skrivit i ert ursprungliga kontrakt att det i framtiden hade kunnat komma hyreshöjningar hade det varit okej?
Nej det måste förhandlas i Hyresnämnden.
Varje gång.
Du skulle inte kunna sälja fastigheten till din man och på så sätt bryta kontraktet er emellan?
Jo det är en sista nödlösning.
Jag kan stycka av huset och sälja till min dotter och så hävdar hon att hon skall ha det för eget bruk.
Och så får vi i värsta fall göra om hon vill flytta dit.
Jag blev ledsen och upprörd för din skull i tidigare trådar och det blir jag fortfarande.
Tack för sympatin.
Den behövs verkligen just nu.
Det är litet värre än vanligt med påhitt.

Så får det bli.
Fr o m 2015-09-01.
En liten marknadsundersökning ger vid handen att uthyrning av förråd är en lönsam verksamhet i området.
Det är brist på det samt förvaring av motorcyklar.
Bättre lönsamhet, mindre förslitning och mindre trassel.
Och inget gödsel.
Så jag ställer om till det.

Jättetack för hjälpen med att bolla problemet!
Tänk om det löser sig så bra. Håller ALLA tummar och tår.

Jag har läst på litet.
Det är 9 månaders uppsägning på en lokal som har hyrts ut längre tid än 9 månader.
Men det känns inte som ett problem för mig.

Det blir 2016-03-01 och det kan jag leva med.

Absolut, det är 9 månader som gäller. Men det finns ju många fördelar med att redan nu avisera att det inte blir så lätt framöver.. Vem vet, problemet kanske löser sig själv på kortare tid...

Och ja det är jättemärkligt.
Jag trodde nog aldrig att det skulle kunna bli så här.
Comeback efter många års frånvaro här... :) Nära på 6 år skulle jag tro.

Hur som helst.. Min fråga blir..
Om du från början hade kontrakt på lösdrift..Hur kan hyresnämnden få skriva ett kontrakt där det ska ingå även box.?
Hur kunde dom liksom bestämma att hyresgästerna skulle få även boxar?

Eller har jag missförstått något?

Comeback efter många års frånvaro här... :) Nära på 6 år skulle jag tro.

Hur som helst.. Min fråga blir..
Om du från början hade kontrakt på lösdrift..Hur kan hyresnämnden få skriva ett kontrakt där det ska ingå även box.?
Hur kunde dom liksom bestämma att hyresgästerna skulle få även boxar?

Eller har jag missförstått något?

Om jag förstått rätt så har inackorderingarna tagit sig friheten att använda detta trots kontraktet, @Inte_Ung lät det löpa för länge innan hen sa ifrån. De överklagade då till hyresnämnden som fastslog att det också skulle ingå när de ändå nyttjat det såpass länge.....? :o

Marken du beskriver låter inte som fullgod betesmark
Nej det är ju mina gamla blötängar.
De behöver få vara ifred och torka upp för att det skall kunna växa bete där.
Nu så blir det så slitet och söndertrampat att det blir öken när det torkar.

Jag har erbjudit jättebra bete som vilade och slogs av förra året.
Men för att använda det så måste de göra träckprov och promenera en bit till hagarna.
Vilket de tvärvägrar.
Båda delarna då.

Om jag förstått rätt så har inackorderingarna tagit sig friheten att använda detta trots kontraktet, @Inte_Ung lät det löpa för länge innan hen sa ifrån. De överklagade då till hyresnämnden som fastslog att det också skulle ingå när de ändå nyttjat det såpass länge.....? :o
Precis så.
De ockuperade till sig besittningsrätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka