In så tidigt???

Sv: In så tidigt???

Lillajag88 skrev:
Varför tar många in sina hästar tidigt? typ vid 4-5 på eftermiddagen??:confused: Fattar inte varför..
Det är några en bit härifrån som har 2 nordsvenskar, dom gör inget nu men dom tar in sina vid 17.00.. och sen står bara hästarna där, dom rider, kör inte.

Jag kan inte komma på varför man gör så, det är fler här som gör det, det blir ju jättemycket att mocka. våra hästar går in vid ca 20.30 och det tycker jag är lagom.

Hästar ska ju vara ute...
Hur orkar man hetsa upp sig och bry sig om vad alla andra gör? :crazy:

Har inte heller förstått det där riktigt. Själv tar jag in mina runt 20:00-tiden lagom till kvällsmaten (om vädret varit bra). Mina hästar kommer springande, gnäggar eller visar på annat sätt när de vill in så det är inte så mycket att fundera över. Vill de in får de komma in, vill de vara ute någon timme till? Fine.

Jag hetsar inte upp mej.. jag bara frågade.. det är väl tillåtet?
Jag tycker inte att hästar ska stå inne i en box/spilta mer än nödvändigt så jag frågade bara varför så många ta in dom så tidigt.

Nu har du ju fått jättemånga svar på tänkbara anledningar till att ta in hästarna tidigt. Men om du fortfarande undrar, varför frågar du inte direkt de människor det berör?

Lillajag88 skrev:
Jag hetsar inte upp mej.. jag bara frågade.. det är väl tillåtet?
Jag tycker inte att hästar ska stå inne i en box/spilta mer än nödvändigt så jag frågade bara varför så många ta in dom så tidigt.

En sak som jag Inte läst om ännu är NÄR på Morgonen som bonden släpper ut sina hästar??
De flesta bönder går ju ut i la´gårn runt 05:00 för att fodra korna och göra morgonmjölkningen, och om hästarna blir utsläppta då, vilket man logiskt kan anta, så är de ju ute i 12 h/dag, så vari ligger då problemet?

Jag vet att de får vara ute 12 timmar utan skydd, men de VILL inte stå ute när det blåser i 12 timmar.
Jag tycker att det är jättesynd att hästarna har en tråkig vinterhage - MEN är ändå betydligt bättre än många andras hagar (små rutor) vi har blandad flock och utrymme för dem att röra sig. De leker mycket på förmiddagen sedan vill två hästar in, bägge unghästar konstigt nog... Mina hästar är födda och uppvuxna på lösdrift så de roar sig själva ute fler timmar.
Tyvärr så är det inte möjligt att lägga ihop till en frostfri vattenbalja, hälften har inte råd och hälften är för snåla så då hade jag fått köpa den själv och ensam har jag inte heller råd, jag bär hinkar så gott det går...
Jag gör det bästa av situationen, har flyttat från det stallet två gge i jakt på bättre, men extrer 6 månader har jag flyttat tillbaka igen, det är inte perfekt men jag och hästarna trivs...

Gnist skrev:
En sak som jag Inte läst om ännu är NÄR på Morgonen som bonden släpper ut sina hästar??
De flesta bönder går ju ut i la´gårn runt 05:00 för att fodra korna och göra morgonmjölkningen, och om hästarna blir utsläppta då, vilket man logiskt kan anta, så är de ju ute i 12 h/dag, så vari ligger då problemet?

:bow:

mina är ute så länge dom får utan ligghall :)
då tas dom in beroende på när dom togs ut på morgonen ;)

I det stallet där jag har häst, tar de flesta in sina hästar runt 16:00 nu på vintern.
Jag som har en överpigg häst och en kompis som har ett fullblod låter våra vara ute till 19:00. De har vant sig vid det och står sällan och hänger vid grinden.
De får både hö och halm i hagen under dagen.

Jag menade inte bara dom, jag tog bara dom som ett exempel, jag vet jättemånga fler som också tar in sina hästar tidigt..

Ja, jag har fått svar på många anledningar, och det vara det jag ville ha..

Min häst får kraftfoder morgon, em och kväll. Hö samma tider + lunch.

Jag tror många tar in sina hästar så tidigt för att dom skall hinna rida innan det blir mörkt elelr iaf bli klara så fort som möjligt efter jobbet.

Jag tyckerinte det är kul att vara i stallet kl 22:00?? så jag ser till att anpassa mej så mycket sommöjligt för att kun
na komma hem i rimlig tid och ha tid med städning, tvätt, plugg, disk, matlagning, dusch, och en liten stund för bara allmän slappning.

När jag hade häst åkte jag direkt till stalelt efter skolan, tog in vid 16:00-17:30 eller så tog ägaren till sällskapshästen in båda. annars jag.

Sen är det många stall som har mycket träningar precis som i mitt. dom kanske börjar träna 17 elelr tidigare och då vill folk hinna rida innan det, elelr hinna rida innan det är mörkt.

tycker inte 16:00 är så himla tidigt för en vanlig tränings/tävlingshäst. det tar ju ett par timmar att rida o fixa allt. sen är ju klockan redan iaf 19:30 innan man kommer därifrån.

glömde skriva att många är med på träningarna på stallet och då måste hästarna komma in i rimlig tid för att man skall hinna allting o vara färdig och fräsh till träningen =)

Ojojoj vad mina hästar skulle börja väva/bli krubbitare om det var sådär i vårt stall... iaf stoet..
Nej men dom vänjer sig väl. Men blir det inte liite jobbigt att mocka?

Jag känner inga problem med att ta in hästen vid 17-tiden och sedan pyssla o rida efter det. Då landar ju inte hästen i boxen förrän 19-20-tiden. Det är tråk-tiden i boxen som jag tycker man bör minimera.

*knapplån*
När dottern började "hänga" i stallet ville hon ta in hästen så fort det bara var möjligt, bara för att "ha den inne". (Inte i samband med ridning o rykt alltså.)
Jag försökte få fram att det var skönare för hästen ute i hagen på dagarna. I stallet står de ju hela nätterna. Hon tyckte annorlunda, och höll på att tjata hål i huvudet på mig...

Då gav jag följande förslag:
Vi stoppar in dig (dottern) på gästtoaletten (liten toa med toastol och handfat) vid fyra på eftermiddagen.
Öppnar dörren vid sextiden för lite kvällsmat på en bricka och stänger dörren igen.
Öppnar dörren vid tio-tiden för en kvällsmacka, och stänger dörren igen.
Sedan får den vara stängd fram till sju på morgonen då frukost serveras, på en bricka. När du ätit upp får du komma ut i huset igen.
Men marsch pannkaka in på toan igen vid fyratiden.

Egentligen kan man inte jämföra människor och hästar såklart - och att lampan helst ska vara släckt nämnde jag inte ens - men oj vad hon funderade länge på detta. :angel:

(Vill nämna för säkerhets skull - vi genomförde aldrig testet "i verkligheten" såklart. Så ingen tror det, menar jag.)

Senast ändrad av en moderator:

Men för typ 100ade gången.. Jag menar att ta in hästen så den står i boxen vid den tiden..inte att ta in den o sen ut o rida..

Gnist: jag vet inte exakt vilken tid men när jag åkte förbi där varje morgon vid ca 7.30 så var dom fortfarande inne..

Jag menar inte bara dom.. jag sa bara dom.. jag menar alla som tar in sina hästar vid den tiden och sen får dom bara stå där tills morgonen.. jag ville bara veta vad det va bra för.. inte för hästen iaf....

Lillajag88 skrev:
1. det är svårt att ha vatten i hagen och eftersom dom kommer ut så tidigt så blir dom väldigt törstiga.

Men vid den tiden när ni tar in dom kan ni inte gå ut med hinkar till dom eller ha ett badkar som ni häller i vatten i, så att det inte blir vatten över som fryser sen.

2. vi har valt att ha hästarna i en stor blandad flock med allt från fullblod till shettis. och då är det en väldig skaderisk att fodra dom ute och alla skall inte ha lika mycket mat alltså behöver dom komma in och äta.

vi har också stora och små hästar tillsammans, men vi lägger ut många små högar och dom stora äter snabbare än dom små så dom får i sej mer, och sen får dom stora mer mat på kvällen.

3. den viktigaste orsaken till att dom kommer in innan mörkret.
det är oftast vid intagning som man kanske råkar tappa en häst eller två för att dom är stissiga och vill in, och det är svårt att hitta bortsprungna hästar på natten.

men (som några redan har skrivit) varför blir dom stissiga bara för att det är mörkt? borde dom inte vara det när ni har in på ändå eftersom dom vet att dom ska få mat då?
och är dom stirriga för att dom vill in borde dom väl springa in?

jag tycker att antingen tar man in dom innan mörkret eller så har man dom ute på lösdrift hela natten så att dom inte blir upprörda av att lämnas uteså att dom är vana.

vi tar in våra vid halv nio tiden, dom är inte upprörda.

:bow: :bow:

Håller med dig fullt, våra hästar vet att det finns mat inne, därför går dem mer än gärna in. Dem ser väldigt bra i mörker (ännu en person som förmänskligar dem på den punkten) dessutom litar våra hästar på oss och vårt ledarskap och följer därmed lugnt med oss in från hagen, oavsett ljus.

Och det där med att inte kunna fodra ute för att alla inte få, bullshit, lägg många små högar, så hinner alla hästar äta och kan cirkulera som är normalt även när dem betar. Har funkat för oss i alla år, och vi har mycket harmoniska hästar.

I "mitt" stall går dem ut vid 08.30 (SENAST!) efter frukost.
KOmmer in igen vid 15.00 för att äta lunch, och står inne tills dem är klara med lunchen och får gå ut igen..!
middagen serveras vid 20.00 och sen får dem stå inne över natten

Jag håller med dej!
En häst är ganska nöjd med att gå ute 5-8 timmar om den ska jobbas ordentligt.
men jag tror inte att alla dessa som har sina hästar ute typ "så mycket som möjligt" tycker att de behöver ära kraftfoder i lugn och ro utan de prioriterar bara att de ska gå i hage oavsett väder och vind.

Mina ston är riktiga stallgrisar, de tycker om att vara ute men vill in på e.m och de är pigga och glada när de ska arbetas senare på e.m.

jag känner mej inte som en djurplågare med 16kvm box 25 cm hö och fodring 4ggr per dag.

jag tycker det verkar helt hysteriskt att de ska gå ute i alla väder, man ser väl på individen om de mår bra eller inte?

Jag brukar använda ljuset som bestämmande faktor när jag ska ta in och ut mina hästar. Jag tar alltid in dem i skymningen. Jag tycker det funkar bra. Då vet de själva tiderna och står och väntar när jag kommer. (förutom min älskade valack som gärna kommer in vid tvåtiden, och har således väntat väldigt länge!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II