In så tidigt???

Sv: In så tidigt???

dom kankse vill ha en lugn kväll och vill bli klara så tidigt som möjligt:crazy:

Gör man inget med hästarna så kan man gott och väl plocka in dom vid 21 - 21.30 så dom får vara ute så länge som möjligt.

När jag jobbar så har vi ett tvång att ta in dom INNAN det blir mörkt, hon har jobbar med fick en utskällning då ingen var inne då det var mörkt (alla hästar krånglade, bråkade o.s.v så det tog längre tid än väntat). Men när personen i fråga inte är där så väntar vi alltid till sista minuten, ridskolehästar hela bunten, vilket jag anser ska få vara ute så länge och mycket som möjligt.

I vårt stall så blir det att de kommer in när det blir mörkt alltså mellan 16.00-17.30 och tas ut 08.00. Jag hade gärna haft min häst ute längre, minst till 19.00.
Men de flesta tar in sina hästar efter de har ridit, som blir vid 16.00-17.30 och det finns 12 hästar i stallet och 14 ägare, och de flesta tar in dem då därför de har långt hem, ska hinna med bussar och sånt.
Så hade min häst klarat att gå ute 2-3 timmar extra ensam, så hade ja gjort det, men han blir tok upprörd och bara springer vilket är klart när de andra flockmedlemmarna lämnar han.
På våren när det är ljusare längre går de ute till minst 19.00.

Tycker det är lite synd, men det är ju oftast så i kollektivstall..
Hade jag haft egen gård, hade hästarna fått gå ute betydligt längre och blivit utsläppta tidigare.

Och det finns faktiskt värre.. Andra stall i närheten tar in hästarna redan vid 15.30, och vissa släpper inte ens ut dem fråns vid 11 tiden..

Jag som bara är medryttare har ju inte sådär jätte mkt o säga till om och sådanna saker, men dom dagar jag är ute kommer hästen in vid ca 18.. Det är oftast pga att jag får cykla hem på en motorväg och att jag anpassa mig efter när vi ska äta mat. Men vid ca halv 6 brukar hästarna ge upp ätandet och står bara och häckar framför grinden. Så varför inte ta in dom när dom tkr det är ok?

magic day skrev:
vi tar in våra hästar innan det blir mörkt på vintern av tre anledningar
1. det är svårt att ha vatten i hagen och eftersom dom kommer ut så tidigt så blir dom väldigt törstiga.
2. vi har valt att ha hästarna i en stor blandad flock med allt från fullblod till shettis. och då är det en väldig skaderisk att fodra dom ute och alla skall inte ha lika mycket mat alltså behöver dom komma in och äta.
3. den viktigaste orsaken till att dom kommer in innan mörkret.
det är oftast vid intagning som man kanske råkar tappa en häst eller två för att dom är stissiga och vill in, och det är svårt att hitta bortsprungna hästar på natten.
grannstallet tar in sina senare vi 19 tiden och häromveckan stack två stycken och vi hittade dom inte förns sent nästa dag och vi har järnväg sjöar motorväg inte alltför långt bort. Nervöst kan jag tala om även om det inte var våra så oroar man sig.
jag tycker att antingen tar man in dom innan mörkret eller så har man dom ute på lösdrift hela natten så att dom inte blir upprörda av att lämnas uteså att dom är vana

Jag förstår verkligen ingenting av allt det här :confused:

1. Jag trodde det var lag på att man ska ha vatten i hagen på dagtid. Om det nu inte är så, kan man inte av eget sunt förnuft se till att de har det? Det verkar inhumant att inte låta dom dricka på hela dan. Skaffa en el-uppvärmd vattenbalja eller en flottör.
Ibland blir jag förbryllad av att folk har råd att skaffa en massa hästar och bra hästtransport, men "glömmer bort" en sådan viktig sak som frostfri vattenbalja på vintern.
2.Vi har också blandad flock med allt från halvblod till shettis, och de fodras ute i många hö-högar på större yta, så det blir ingen blodutgjutelse. Men man får ju inte vara för lat och lägga högarna för nära varann.
3. Varför skulle hästarna springa bort? Här går de på så många hektar att jag inte får syn på dom om jag går ut i hagen när det inte är mattid. Vid måltidsdags drar sig alla hästarna mot stallet och står och väntar när man kommer. De håller noga reda på tiderna.
Skulle någon häst inte komma, det har hänt vid något tillfälle för länge sedan att en häst fick kolikkänning, då får man dra på sig pannlampan och stövla ut i skogen och leta rätt på hästen. Med mig tar jag då hunden som hittar den direkt.

De hästar vi har på stall blir inte alls upprörda av de vardagliga rutinerna, de vet att de får mat på bestämda tider och de vet vilken tid de ska gå in på kvällen, vilket är 22.00.

Nicke skrev:
Jag förstår verkligen ingenting av allt det här :confused:

1. Jag trodde det var lag på att man ska ha vatten i hagen på dagtid. Om det nu inte är så, kan man inte av eget sunt förnuft se till att de har det? Det verkar inhumant att inte låta dom dricka på hela dan. Skaffa en el-uppvärmd vattenbalja eller en flottör.
Ibland blir jag förbryllad av att folk har råd att skaffa en massa hästar och bra hästtransport, men "glömmer bort" en sådan viktig sak som frostfri vattenbalja på vintern.
2.Vi har också blandad flock med allt från halvblod till shettis, och de fodras ute i många hö-högar på större yta, så det blir ingen blodutgjutelse. Men man får ju inte vara för lat och lägga högarna för nära varann.
3. Varför skulle hästarna springa bort? Här går de på så många hektar att jag inte får syn på dom om jag går ut i hagen när det inte är mattid. Vid måltidsdags drar sig alla hästarna mot stallet och står och väntar när man kommer. De håller noga reda på tiderna.
Skulle någon häst inte komma, det har hänt vid något tillfälle för länge sedan att en häst fick kolikkänning, då får man dra på sig pannlampan och stövla ut i skogen och leta rätt på hästen. Med mig tar jag då hunden som hittar den direkt.

De hästar vi har på stall blir inte alls upprörda av de vardagliga rutinerna, de vet att de får mat på bestämda tider och de vet vilken tid de ska gå in på kvällen, vilket är 22.00.

:bow: :bow: :bow:

sky_fly skrev:
Jag som bara är medryttare har ju inte sådär jätte mkt o säga till om och sådanna saker, men dom dagar jag är ute kommer hästen in vid ca 18.. Det är oftast pga att jag får cykla hem på en motorväg och att jag anpassa mig efter när vi ska äta mat. Men vid ca halv 6 brukar hästarna ge upp ätandet och står bara och häckar framför grinden. Så varför inte ta in dom när dom tkr det är ok?

Du menar att hästarna har HÖ i hagen men vill ändå in till slut? Då skulle jag säga att det är KRAFTFODRET som lockar där inne... ;)

jag skulle nog tro att de som tar in hästarna tidigt gör det för det är mer bekvämt. Egentligen skulle jag vilja ta in mina redan vid 17-18 så kunde jag varit "fri" sen. Gått och lagt mig tidigt om jag behövt det. Men våra kommer in vid 22.00 och det funkar bra.

Är inte svårare att ta in dom kl 22 än 17, det brukar gå smidigt.
visst är det krångligt med vattnet i hagen, men man får ju fixa med nytt vatten, ta bort igen mm vid varje utfodring.
Våra hästar är 4 st, allt från minishettis till fjordhäst.

*kl*

Tja, för oss människor är detta en känslig fråga.....
I mitt stall är det order att hästarna ska in mellan 16-17, sedan står de flesta hästarna fram till morgonen. Vi är få hästägare i stallet som jobbar, de flesta kan vara i stallet på dagarna. Jag kommer till stallet ca kl 17.30 direkt från jobbet. Har 8 mil att pendla så ibland kan det bli tidigare/senare beroende på väglag.
Detta utlöser kris och storm i stallet, hästarna ska in kl 17 och inte 17.30.....
Nu har två av hästägarna börjat åka dit kl 16.30 och ta in sina hästar..... Suck! Inte tror jag det är hästarna som reagerar på om intaget är kl 16.30 eller 17.30....

Kan tilläggas att de har fri tillgång till ensilage i hagen, vatten och upplyst stallplan vid intag....

Ja. Jag kan inte tänka mig att bara äta samma sak hela tiden och sedan gå in och bli ompysslad och sedan äta igen! :P Uj uj uj.. :rofl:

Min häst kommer ut vid 7, och in runt 16-17. Detta eftersom jag vill att han ska få sitt kraftfoder och hinna smälta det innan jag rider, och för att han ska hinna vara inne och vila lite innan ridning.

malin<3 skrev:
Min häst kommer ut vid 7, och in runt 16-17. Detta eftersom jag vill att han ska få sitt kraftfoder och hinna smälta det innan jag rider, och för att han ska hinna vara inne och vila lite innan ridning.

Varför kan du inte ge kraftfoder i samband med frukosten och kvällsmaten?

Lillajag88 skrev:
Varför tar många in sina hästar tidigt? typ vid 4-5 på eftermiddagen??:confused: Fattar inte varför..
Det är några en bit härifrån som har 2 nordsvenskar, dom gör inget nu men dom tar in sina vid 17.00.. och sen står bara hästarna där, dom rider, kör inte.

Jag kan inte komma på varför man gör så, det är fler här som gör det, det blir ju jättemycket att mocka. våra hästar går in vid ca 20.30 och det tycker jag är lagom.

Hästar ska ju vara ute...

Jag tror det kan ligga mycket bekvämlighet i det också... en del vil väl "ta kväll" och gå in för dagen vid den tiden tyvär... själv tar jag inte mina hästar alls (om det inte är riktigt ruskväder) de har ett hus i hagen de kan gå in i som en lösdrift.. de trivs utmärkt!!

Tja, många bönder tycker ju inte det är så stor skillnad på en häst och en ko....och har man inte hästar som hobby kanske man inte känner för att kanske efter en hård dags slit göra klart i lagårn, gå in och duscha och äta middag och sen ta på sig lagårdskläderna igen några timmar senare bara för att gå ut och ta in några hästar...

När jag hade min häst på en bondgård tog bonden in sina hästar vid 16-tiden, ibland 15.30. Även vår och höst då det var ljust flera timmar längre. Min unghäst kunde inte gärna gå kvar ute själv...

Lillajag88 skrev:
Dom har kor också, men hur jobbigt kan det vara att gå ut några timmar senare och ta in 2 hästar??:confused:

Dom vill nog bara in till krafftfodret..inte till boxen..

Jag tar in min häst vid fem-sex för att då kommer de andra in. Om jag hade eget stall hade jag absolut bara haft hästarna inne på nätterna, men tycker inte att det är rätt mot hästen att den ska stå ute själv och skrika efter de andra..
Jag kan bara åka till stallet 1 gång per dag (såklart förutom jourdagarna) och vill inte vara där nio på kvällen för då har hästarna fått sin kvällsmat och tycker att då ska det vara lugnt i stallet.
Hästen kommer in i boxen vid sex-sju och får hö att stå att äta på tills kvällsmaten kommer, så den tiden har hon iaf lite att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Menar du ta in dom då så dom bara står i boxen/spiltan i glo tills morgonen?

Netika: Men varför vill dom ta in hästarna så tidigt?

malin<3: Kan du inte ge han det på kvällen istället? eller släppa ut honom igen en stund efter?

pitbull_lisen: Om våra skulle gå in tidigt nån dag har jag dåligt samvete hela kvällen, så jag fattar inte hur folk kan sitta inne i sin soffa eller vad dom gör medans deras hästar står i en liten box och har tråkigt, för jag tror ju knappast dom går ut och ger dom mer mat när det har tagit slut, då hade dom ju kunnat ta in dom då!!;)
Det är ju jättebra med ett hus i hagen!!!

cafu: Men dom behöver ju inte ta på sig kokläderna när dom ska ta in hästarna, dom står inte i samma "stall".. och av att leda 2 hästar blir man ju inte så skitig av!:D

när jag hade eget stall tog jag aldrig in hästarna före kl 22.
och de gick ut kl 06, ibland tidigare.
nu går min häst på lösdrift, och trivs superbra :)

att hästarna "vill" in är något vi människor har skapat.
att ta in hästarna tidigt, när det passar människan, är så typsikt just männikor; allt ska vara bekvämt och praktiskt.
människan är det egoistiskaste djur som finns.

jag resonerar som så, att kan jag inte ge min häst det den behöver eller kräver, ska jag inte ha häst.

Jag håller med om att hästar ska få vara ute så mycket och länge som möjligt och om jag hade häst hade jag valt att ha dem ute dynget runt. Iallafall vid dugliga väder. Men där jag bor så tas ridskolehästarna ut vid 08.00 och in vid 14.00. Och dem överlever ju trots den korta hag tiden, i och för sig rids dem mycket med det kanske privat personerna också gör som tar in dem tidigt :cool:

Våra stallägare har kor så eftersom de är i ladugården och fodrar vid 18-18.30 så får hästarna också komma in då oftast. Iaf nu över vintern.

Det händer nån gång om året att de kommer in vid 17-tiden, det kan vara julafton, eller nån annan sån där dag när alla ska bort.
Men det ska vara nåt riktigt bra skäl att det ska hända "en vanlig dag", i annat fall åker jag ut och tar in dom på kvällen oavsett om jag har nåt annat för mej..
Detta för att jag har en häst som inte VILL vara inne längre än nödvändigt och som inte heller mår bra av det pga dålig blodcirkulation och tjocknar väldigt i benen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II