In så tidigt???

Sv: In så tidigt???

Nicke skrev:
Det här sk. "tjafset" som du menar, är faktiskt en oerhört viktig diskussion för att förändra hästhållningen till det bättre, dvs. att hästen tillsammans med andra djurslag tex. kor, ska kunna få röra sig fritt större del av dygnet och slippa stå inlåst i box eller spilta för många timmar per dygn.
Och vad är det för häst som blir rädd för mörkret? Hästar är GJORDA för att befinna sig utomhus och har bra mörkerseende.
Vad var den egentligen stressad över? Hade den inte fått mat på länge? Eller gick den ensam? Hur var förhållandena?
Det får finnas gränser för vår egen bekvämlighet tycker jag. Om man är många i ett stall, måste det väl ändå gå att ordna ett rullande schema för insläpp. På dagtid kan man också ordna det på olika sätt, fri tillgång på mat, rullande matschema eller automatiska grindöppnare.

vem säger att det måste vara onaturligt? en häst kan vara rädd för mkt, antar att den hästen någon gång har blivit illa behndlat i mörker eller likande, stod han ute när det började skyma, vart han rent panikslagen, han kunde springa i flera flera timmar, jag har själv sett dom träna hästen att få den lugn i mörker, massor av mat, häst kompisar, lampor ut mot hagen, inget hjälper, så det måste ha hänt den hästen något förfärligt. Jag själv tycker att det räker för tävling hästar/ponnyer som har helrakade kroppar och rids dagligen att dom är ute ca 11 till 12 timmar per dagen, det är så många timmar mina tävlings hästar är ute, dom går 3 ihop i hagen som är på ca 2 hektar (vintertid). Tycker också man ska anpassa sig efter hästen och dens sätt att tycka och tänka, är det en nordsvensk (?) självklart att jag tycker personligen att den ska få vara ute så mkt som möjligt, likadant med shettisar osv, går h'sten ute året runt med ligghal, jätte bra så länge dom alltid har mat och vatten. Jag tror själv om jag skulle ha Kallblod så skulle jag välja att ha lösdrift, dom flesta hästar verkar uppskata det, jag hade också för många år sedan en korsnings ponny, som vart sjuk varje gång det vart fuktigt eller dimigt ute, han fick hosta och det var fleras gånger jag höll på att förlora honom, han var tvungen att gå in dom dagarna/kvällarna för att må bra. Så allt hänger på vad det är för häst och vilka krav vi människor har på våra hästar! jag själv tycker att daglig hagvistelse med minst 5 timar per dag är ett måste! :smirk:

Jag tycker att det var bra argument till att ta in hästarna. Jag brukar ta in mina hästar vi fyra och rider dom sedan. Mina hästar brukar vara väldigt spralliga när dom ska in så det finns stor risk att man kan tappa dom, speciellt om dom är så många som hon hade. Alla är inte sådana som tränar i timmar för att hästen ska gå bakom en eller brevid en. Har man någorlunda koll är det väl bra:smirk:

Flocken står och hänger vid grinden när det börjar mörkna.

Hon har fri tillgång på grovfoder inne. Stå och hänga vid grinden utan mat känns tråkigare än att stå och hänga i boxen med mat...
Sedan bestämmer jag inte själv heller, när jag hade hästar hemma hade jag så de kunde gå in om de ville innan jag stängde för natten den leriga perioden, när det inte var geggit var det lösdrift.

Senast ändrad:

Nicke skrev:
Det här sk. "tjafset" som du menar, är faktiskt en oerhört viktig diskussion för att förändra hästhållningen till det bättre, dvs. att hästen tillsammans med andra djurslag tex. kor, ska kunna få röra sig fritt större del av dygnet och slippa stå inlåst i box eller spilta för många timmar per dygn.
Och vad är det för häst som blir rädd för mörkret? Hästar är GJORDA för att befinna sig utomhus och har bra mörkerseende.
Vad var den egentligen stressad över? Hade den inte fått mat på länge? Eller gick den ensam? Hur var förhållandena?
Det får finnas gränser för vår egen bekvämlighet tycker jag. Om man är många i ett stall, måste det väl ändå gå att ordna ett rullande schema för insläpp. På dagtid kan man också ordna det på olika sätt, fri tillgång på mat, rullande matschema eller automatiska grindöppnare.

Har du tänkt på MISSHADEL/DJURPLÅGERI?

Glimfeather skrev:
Flocken står och hänger vid grinden när det börjar mörkna. Det hade varit elakt att låta dem stå där.

Jag tippar att de står där för att de vill ha mat.

KL
Jag håller med om att har man hästar som inte ska ridas och aktiveras så finns det ingen mening annat än ur mänsklig synpunkt (tider, annat som ska göras, bekvämlighet, osv) att ta in hästarna så pass tidigt.

ska hästen ut och ridas och jobbas tycker jag det är en annan sak. våra går in mellan 16.00-17.00 under den mörka årstiden då de går i vinter hagarna. De har då fått lunch tidigare på dagen, och går in och får hö+ kraft som eftermiddags fodring. Det är smidigt och bra för hästarna som ska jobba - de hinner äta och smälta maten, torka om de är blöta, och vila en stund om de vill, sen kommer de flesta av oss vid 18 tiden och ska rida/jobba hästarna. de är sen ute till framemot 20.00 tiden och jobbas.

ser inga problem med det alls, utan bara fördelar. gäller som sagt vintertid, övriga året går de ute längre i betes hagar med mat, ute dygnet runt sommar månaderna.

Nicke skrev:
Jag tippar att de står där för att de vill ha mat.

Ja, antagligen? Men nu är det så att stallägaren har bestämt att de ska komma in den tiden. Alla hästar äter hö på lunchen, men min är den enda som får det på kvällen, ska min häst behöva gå ensam då eller? Hellre att de står inne och hänger med massa mat än att de står ute och hänger utan mat.

Igår kom de inte ut förrän jag kom dit och mockade. Då släppte jag ut min häst tillsammans med en annan. När jag var klar stod min häst och hängde vid grinden iaf.

Jo, men det är det jag menar.. om dom ska arbetas så står dom ju ändå inte i boxen, (utom innan då och äter) men jag menar att ta in dom och sen åka därifrån och komma tillbaka på morgonen/förmiddagen. att hästarna bara står där..

Glimfeather: Som sagt, jag tror inte att dom vill in till boxen , det är nog maten dom vill åt. har ni provat att ge dom mat i hagen itället för att ta in dom? då står dom kanske inte vid grinden..

Det är stallägaren som bestämmer och jag upprepar mig:

"Alla hästar i stallet äter hö på lunchen, men min är den enda som får det på kvällen, ska min häst behöva gå ensam då eller?"

Och förresten har jag provat det. Jag hade hand om stallet själv för ett par veckor sedan. Jag slängde ut två balar hö istället för en på lunchen. När jag kom tillbaka vid 18 var maten inte uppäten och alla stod vid grinden.

ok det är möjligt....

har man allergi i familjen som jag själv (liksom familjen i mitt exempel) är det dock klädombyte och dusch som gäller efter all kontakt med djur, kor eller hästar...

Lillajag88 skrev:
cafu: Men dom behöver ju inte ta på sig kokläderna när dom ska ta in hästarna, dom står inte i samma "stall".. och av att leda 2 hästar blir man ju inte så skitig av!:D

Senast ändrad av en moderator:

jag tar in min runt 15:00-16:00, för då rider jag. Tar även in honom då även fast han inte ska ridas. Alla andra tar in sina då så jag får foga mig efter det, men tycker inte det är ett problem. Han går in så tidigt för att han ska få vila sig, han är en tävlingsponny och skulle slösa mkt energi på att leka i typ 18 timmar i hagen, som han behöver när han åker på tävlingar och tränar och rids hårt "varje" dag. Sen har jag löst det med att ge honom en leksak som han leker med. Men om han hade varit en "vanlig" ponny så hade jag velat ha in honom runt 19:00.
Har tänkt på en sak med, om man nu säger att hästen inte trivs och mår dåligt av att stå i box länge, varför skyndar då alltid ponnyn hem från ridhuset och så? Om den ser det som sitt hem så borde den väl trivas? Bara en liten funderare:)

Jag såg inte att du hade skrivit det.. vi skrev nog samtidigt..

cafu skrev:
ok det är möjligt....

har man allergi i familjen som jag själv (liksom familjen i mitt exempel) är det dock klädombyte och dusch som gäller efter all kontakt med djur, kor eller hästar...

Jo, det är ju klart.. men jag tror inte dom är allergiska, alla i deras familj håller på med djuren.

Qyenn97: När dom kommer hem så får dom antagligen mat, det är det dom oftast vill åt. inte att stå instängd i en liten box..

Hästarna hemma vill inte vara ute när det är mörkt. De går till grinden och bråkar som 17 men varandra oftast. Därför tar jag in dem strax efter det blivit mörkt. Vissa dagar verkar de dock inte ha bråttom in och då får de givetvis gå kvar.

Vi tar in hästarna vid 17-18, beroende på jobb o annat. Det är sällan någon som INTE vill in (om inte gammelrussen tvekar och vädrar jobb). Däremot har det hänt att hästarna står o ser dumma ut i boxarna, med dörrarna öppna, och vill inte gå UT på morgonen. Trots att frukost serveras ute.

Tjenare Morsan! ;P

Det enklaste för alla som gnäller på andra m.m skaffar lösdrift!
jag tycker att 17-18 är bra. Och visst har vi inte märkt ng på Calle morsan?!:rofl:

mysko skrev:
kl.

mina går ute de timmar dom får vara ute utan ligghall.
:bow: Så är det här i mitt stall också. Nyss fick jag stå och ropa rätt länge innan tjejerna behagade komma ner till grinden(och dom vet att kraftfodret väntar därinne)...Ingen brådska här inte;)...däremot kan man känna av en liten otålighet på morgonkvisten, då tycker bägge att dom vill ut och röra på sig. Har fri tillgång på hö inne som ute...

Tillägg: Både unghästen och den äldre jobbas för kommande tävlingar. Lediga dagar rider/markjobbar/tömkör jag dagtid och så går hästarna ut direkt efteråt (täckade om vädret är snålt) och de dagar jag jobbar tränas hästarna innan jag nattar dom...runt 21-22.30 (har läskiga arbetstider;))

Senast ändrad:

Mina hästar kommer in mellan 14-16.30 den här tiden på året av flera anledningar
* De står bara och hänger, vill inte vara ute mer, (äter på staket osv)
* Jag har inte möjlighet till fri tillgång på grovfoder
* Jag har inte möjlighet till fri tillgång på vatten under vintern
* Jag har inget vindskydd i hagen

Det är inte mitt stall utan ett kollektivstall som jag och hästarna trivs jättebra i så jag tar hellre in lite tidigare och det funkar jättebra för oss...

Polly_Mulle skrev:
Mina hästar kommer in mellan 14-16.30 den här tiden på året av flera anledningar
* De står bara och hänger, vill inte vara ute mer, (äter på staket osv)
* Jag har inte möjlighet till fri tillgång på grovfoder
* Jag har inte möjlighet till fri tillgång på vatten under vintern
* Jag har inget vindskydd i hagen

Det är inte mitt stall utan ett kollektivstall som jag och hästarna trivs jättebra i så jag tar hellre in lite tidigare och det funkar jättebra för oss...

*suck* det är trist att inte fler hästar har möjlighet till stimulerande marker att röra sig i. Mina hästar har aldrig någonsin stått och gnagt på ett staket. De har både skog och hagmark att gå och gnaga på.
Har man inte möjlighet till fri tillgång kan man skaffa en grindöppnare
Kan ni inte diskutera i kollektivstallet att gemensamt införskaffa en frostfri vattenbalja? Bole tex har bra priser på såna.
Hästen får enligt lag vara ute minst 12 timmar utan vindskydd, så där lär du inte få problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?