In så tidigt???

Sv: In så tidigt???

asså vi tar in våra hästar runt 20:00 tiden..det tyker jag också är lagom...jag menar vrf ska man ta in dom så tidigt om dom bara ska så där sen?...
Om man kanske typ rider vid 17:00 o så tebax vid 18:00 så kanske man låter den stå inne för den e svettig o så..men vrf ska man annars ta in den tidigt??:bump:

fossig skrev:
när jag hade eget stall tog jag aldrig in hästarna före kl 22.
och de gick ut kl 06, ibland tidigare.
nu går min häst på lösdrift, och trivs superbra :)

att hästarna "vill" in är något vi människor har skapat.
att ta in hästarna tidigt, när det passar människan, är så typsikt just männikor; allt ska vara bekvämt och praktiskt.
människan är det egoistiskaste djur som finns.

jag resonerar som så, att kan jag inte ge min häst det den behöver eller kräver, ska jag inte ha häst.

Precis, så tänker jag också!!:bow: :bow:

men det är ju en annan sak med ridskolehästar, dom står inte bara där i boxarna till morgonen efter, dom är ju knappt i boxen ändå, dom blir ju ridna..

Och det är inte många som rider sina hästar så många timmar som ridskolehästarna blir ridna.

Min häst är precis som din, hon vill inte heller vara inne.
tror inte det finns så många hästar som skulle välja boxen mot hagen om den inte fick mat inne..

celeste: Precis!

Våra hästar går in runt 17:00 tiden på eftermiddgarna när vi kommer hem från skolan och jobbet, lite beroende på vädret också, dom går in då mest för att dom äter 4 gånger per dag och vid 17 tiden ska dom ha sit eftermiddags foder, det vill säga hö, betfor, mineraler, groov osv. Flera av hästarna i stallet äter sedan kraft foder igen vid 21:30 tiden på kvällen, då dom nattas. tycker det funkar väldigt bra, varje kväll när jag ska kvälls fodra samt natta så mockar jag ut ur boxarna, så våra hästar har alltid fräscht och det hjälper mkt, då morgonens mockning är super lätt, jag har hästarna hemma på gården 60 meter från huset! :D

ni alla som tjafsar om kring här på den här tråden, måste bara få säga, min granes häst, fick panik av att vara ute när det var mörkt, ni skulle se den hästen på vinterhalv året, stod inne mesta dels av tiden, kunde inte vara ute, tyckte väldigt synd om den att behöva vara så rädd, min ena tävlings d-ponny blir väldigt orolig när mörkret kommer och sluter sig kring dom, han är lugn och trevligt när det e ljust, när mörket kommer blir han lite stressad och nervös, tycker då det är en självklarhet att ta in honom i lagom tid inann det e helt becksvart ute. :)

Jag tror ärligt talat mina hästar vill in till sina boxar då efter ca 12 timmar i en hage då de är ca 15 st som far omkring och busar ca 6 h och äter hösilage ca 6h om dagen. Sen är ju "tidigt intag" relativt, eftersom min går ut ca 05.00 så anser jag 17-tiden inte är så tidigt för dem.
Sen är det lite olika om alla traskar in när jag öppnar, men jag låter det vara öppet från hagen in i stallet på kvällen och ibland stannar unghästarna ute några timmar till. Men när jag har ridit några av de som kom in och börjar bli färdig för kvällen så brukar de komma traskandes och vill in och sova. För sover inne det gör de, innan jag lämnat stallet ligger de flesta och sträcker ut sig i sina boxar.
För övrigt så brukar mina hästar gå på lösdrift vår sommar höst men när det börjar dra sig in oktober-nov så börjar de tröttna på det, för trots att de har en jättestor ligghall så envisas de med att ha favoritplatser där så det är lite stökigt om sovplats ibland, så jag tror att de då i oktober uppskattar en egen box att sova i.
Lite tankar från mig!
MVH/Gismo.

Som jag sa så så rids ju i och för sig ridskolehästar mycket. Men det finns många privat personer som rider två gånger om dagen :devil:

men det är ju en annan sak om han är rädd för att vara ute i mörkret.. då är det ju inte rätt att han ska vara ute.. men jag menar alla som går in utan anledning och sen står där tills 7-8 kanske senare när dom kommer ut igen..

Baxeol: Jo, men om dom rider 2 gånger, det blir ju ungefär 2 timmar, restan av timmarna da? på ridskolan här går hästarna in vid 3, halv 4 tror jag och lektionerna börjar vid 5. men sen går dom hela eftermiddagen, så dom står ju inte bara och glor som många privathästar gör..

I mitt stall kommer inte hästarna ut förrän vid 11-12 på dan. Helt vansinnigt enligt mig, speciellt på vintern, dom missar ju allt dagsljus. Och jo, det blir massor att mocka.
Pga att dom kommer ut så fruktansvärt sent brukar jag vilja ta in mina så sent som möjligt och har av den anledningen fått flera utskällningar av stallägarna. Dom tycker jag är helt galen som låter hästarna vara ute så länge. Det blir i snitt 9-10 timmar per dag :crazy:

Knapplån.

Våra hästar kommer ut vid ca 07.00 och går in vid 17.00-18.00. Går ute längre när ljuset tillåter.
Anledningen till att det går in vid den tiden är att då är hästarna hungriga och vill in.
Personligen skulle jag vilja ta in min vid 4-bläcket men det funkar inte eftersom vi jobbar så konstiga tider allihop...
Våra hästar mår jättebra och min häst mådde bra även när hon fick komma in vid 15.00 även sommartid.

Jag tycker inte man ska dra alla över en kam, man får faktiskt se till just den individen. Sen är det faktiskt så, att även om man har häst och har man häst så ska man anpassa sig bla bla till den men vi människor måste också få ha ett liv och skulle våra hästar gå in senare skulle jag till exempel aldrig ha tid till att plugga, träna eller träffa vänner.
Jag tror faktiskt inte hästarna mår dåligt av det.

Panikie skrev:
ni alla som tjafsar om kring här på den här tråden, måste bara få säga, min granes häst, fick panik av att vara ute när det var mörkt, ni skulle se den hästen på vinterhalv året, stod inne mesta dels av tiden, kunde inte vara ute, tyckte väldigt synd om den att behöva vara så rädd, min ena tävlings d-ponny blir väldigt orolig när mörkret kommer och sluter sig kring dom, han är lugn och trevligt när det e ljust, när mörket kommer blir han lite stressad och nervös, tycker då det är en självklarhet att ta in honom i lagom tid inann det e helt becksvart ute. :)

Det här sk. "tjafset" som du menar, är faktiskt en oerhört viktig diskussion för att förändra hästhållningen till det bättre, dvs. att hästen tillsammans med andra djurslag tex. kor, ska kunna få röra sig fritt större del av dygnet och slippa stå inlåst i box eller spilta för många timmar per dygn.
Och vad är det för häst som blir rädd för mörkret? Hästar är GJORDA för att befinna sig utomhus och har bra mörkerseende.
Vad var den egentligen stressad över? Hade den inte fått mat på länge? Eller gick den ensam? Hur var förhållandena?
Det får finnas gränser för vår egen bekvämlighet tycker jag. Om man är många i ett stall, måste det väl ändå gå att ordna ett rullande schema för insläpp. På dagtid kan man också ordna det på olika sätt, fri tillgång på mat, rullande matschema eller automatiska grindöppnare.

Nicke skrev:
Det här sk. "tjafset" som du menar, är faktiskt en oerhört viktig diskussion för att förändra hästhållningen till det bättre, dvs. att hästen tillsammans med andra djurslag tex. kor, ska kunna få röra sig fritt större del av dygnet och slippa stå inlåst i box eller spilta för många timmar per dygn.
Och vad är det för häst som blir rädd för mörkret? Hästar är GJORDA för att befinna sig utomhus och har bra mörkerseende.
Vad var den egentligen stressad över? Hade den inte fått mat på länge? Eller gick den ensam? Hur var förhållandena?
Det får finnas gränser för vår egen bekvämlighet tycker jag. Om man är många i ett stall, måste det väl ändå gå att ordna ett rullande schema för insläpp. På dagtid kan man också ordna det på olika sätt, fri tillgång på mat, rullande matschema eller automatiska grindöppnare.

:bow: :bow: :bow:

Nicke skrev:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Nicke skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Mina hästar är ute 08.00-16.00 (vintertid)
Men det är hästar i tävlingskondition som rids och tränas varje eftermiddag. Då finns det ingen anledning till att ta in dem senare, jag vill att de skall hinna äta middag och smälta maten innan ridning.

Felway skrev:
Mina hästar är ute 08.00-16.00 (vintertid)
Men det är hästar i tävlingskondition som rids och tränas varje eftermiddag. Då finns det ingen anledning till att ta in dem senare, jag vill att de skall hinna äta middag och smälta maten innan ridning.

har ni lunch elr midag te hästarna elr både?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar