Sv: In så tidigt???
hej vet inte om det passar på detta inlägg men måste lägga in dä någonstans.Det gör mig så gla att även Elit ryttare kan säga det jag alltid trott på.
Hästägare behöver mer kunskap
Var det bättre förr? En expertpanel bestående av Ulla Håkanson, Ann-Sofie Olofsson, Mads Hendeliowitz, Christer Påhlsson och Lars Roepsdorff framförde sin syn på hästhållningen idag och jämförde med hur det var förr.
- Det var lättare att påverka yngre personer förr i tiden. Idag så är det ett samhällsproblem med att unga inte har någon respekt för äldre, tycker Christer.
- Idag vill unga ryttare tävla tidigare och de kommer inte alltid från familjer med större hästkunskap, fortsätter Ann-Sofie.
Panelen talar om att det är ett samhällsproblem där man inte längre har respekt för äldre eller de som kan mer. Föräldrar kan gå och skälla ut tränare för att de tycker att barnen borde tävla i vissa klasser.
- Om vi går tillbaka i tiden så var det fler som hade föräldrar med egen hästkunskap. Idag blir dessa färre och färre, menar Christer.
Förr i tiden var hästar och djur ett naturligt inslag. I och med avhästningen i samhället gick detta förlorat. Nu för tiden förs djurkunskap inte vidare från generation till generation.
Ulla Håkanson rider alla sina hästar ute i naturen.
Foto: Eva Eternell
- När jag var liten och började rida ponny började för många, många år sedan fanns det inte ens ponnytävlingar. Då fick man begära dispens och rida med de stora hästarna. Så den saken har ju utvecklats till det bättre. Men mitt råd är att ta hjälp från början. Föräldrar borde måna om att själva lära sig om hästar, tycker Ulla.
Som hästägare behöver man känna till vad en häst behöver för att kunna prestera.
- Vi har aldrig tidigare haft så mycket utbildning som vi har idag på gymnasier och hippologen. Men vi växer inte upp med djur som vi gjorde förr. Att lära sig läsa djur, det behöver ju inte vara en häst, och förstå hur den fungerar, säger Lars.
Ulla Håkanson känner över sina hästar varje dag så och hon märker också i ridningen om allt är som det ska.
- Sedan brukar jag ta ut massör i förebyggande syfte som ger tips om hur hästen kan bli hållbarare.
- En häst ska ha en så naturlig miljö som möjligt. Den behöver röra sig, inte bara stå i box eller spilta. Därmed ska den inte gå i skrittmaskinen hela dagarna utan gärna rida ut mycket i skogen och gå i hage, tycker Mads.
- Alla människor har inte lika bra fördelar som vi som får ha våra hästar på Strömsholm. Man måste se över sina förutsättningar, och har man inga förutsättningar, så borde man inte ha häst! anser Ann-Sofie.
- Hur många tar sig tid att skritta ut i två timmar och rida loss hästen. Nä, utan de rider in i ridhuset, skrittar ett varv sedan sitter de och sparkar och bänder loss hästen, säger Christer.
- När jag började hoppträna så fick man skritta långt till ridhus en gång i veckan i kylan. Trailer fanns det ju knappast då. Så red man och så skrittade man hela vägen i mörkret, berättar Ulla som en jämförelse.
Just detta med att skritta långa sträckor utomhus stärker hästarna och det fick de gratis i gamla dagar. Ulla är känd för att ha gamla och hållbara hästar.
- Rullmattor och skrittmaskiner är bra som komplement, men de ska inte ersätta att skritta ut i skogen, säger Ann-Sofie.
Hästens psykiska hälsa är något man också ska ta hänsyn till menar Mads:
- Rider man bara mellan fyra väggar så blir hästen understimulerad och spänd mentalt. En häst som rids ut också blir mer mottaglig för inlärning.
För att få hållbara hästar krävs också att de tränas regelbundet.
- Problemet är när hästen får vila några dagar, så tränar man, så får den vila, säger Lars.
- Vi får inte glömma att hästen är ett djur i vandring. Nu stänger vi in den på en bestämd yta. Detta gör att den får slitage skador för att den får för lite rörelse, och när han väl får det blir det alldeles för mycket på en gång, säger Christer.
Expertpanelen föreslår att man ska göra som i äldre tider då man körde in alla unghästar. Då kan man börja arbeta hästarna tidigare utan att belasta dem och de får allsidig träning. Hästen är då välhanterad när man ska rida in den.