In så tidigt???

Sv: In så tidigt???

Lillajag88 skrev:
Varför tar många in sina hästar tidigt? typ vid 4-5 på eftermiddagen??:confused: Fattar inte varför..
Det är några en bit härifrån som har 2 nordsvenskar, dom gör inget nu men dom tar in sina vid 17.00.. och sen står bara hästarna där, dom rider, kör inte.

Jag kan inte komma på varför man gör så, det är fler här som gör det, det blir ju jättemycket att mocka. våra hästar går in vid ca 20.30 och det tycker jag är lagom.

Hästar ska ju vara ute...
Visst ska dem det,har mina ute mellan12-14 timmar om dan minst...det är ju lättare när man har eget stall.....men alla har inte den möjligheten...Hästar som står inne mycket kan bli rastlösa och lägga till med "ovanor" = få beteendestörningar, typ krubbitning, vävning osv....

Hästägare är så otroligt duktiga på och berätta hur bra dom är med sina egen hästar och hur dåligt alla andra behandlar sina. Vad är det som säger att mina hästar är olyckliga för att dom inte har det som alla besserwissers hästar? Eftersom jag vill att mina hästar ska se mig som den naturliga ledaren så är det viktigt att jag håller flocken isär under vissa tider på dygnet. Hästar som går i flock i 24 timmar har svårare att knyta an till människan. Då menar jag inte att kela med dom i hagen utan jag menar att träna dom för avancerade uppgifter i tävlingsringen. För att få hästen i människans tjänst så måste man bryta vissa av deras naturliga levnadssätt annars ser dom ingen anledning att stå till vårt förfogande. Jag sköter mina hästar oklanderligt, men mina hästar är för min glädjes skull så därför tar jag hand om dom på det sätt som bäst underlättar för mig och min träning. Kan tillägga att lyckligare hästar får man leta efter!

Alla hästar har inte ro att äta kraftfoder i hagen och vill man att de ska få mat 4 ggr per dag kanske man vill ha dem inne? Kan inte förstå varför man ska ha hästarna ute till 8 på kvällen? Våra vill då inte stå ute i beckmörkret... jag tror att många hästar (speciellt de som tävlar kopplar av mycket bättre i stallet än ute) galoppmänniskorna tex har ju inte ens alltid hagar... (Vilket jag tycker är lite synd) De menar ju att det är bättre att hästen står inne och laddar för det denska göra istället för gör av med massa energi i hagen. Kansken inte är alla som har det så?

kotten skrev:
Alla hästar har inte ro att äta kraftfoder i hagen och vill man att de ska få mat 4 ggr per dag kanske man vill ha dem inne? Kan inte förstå varför man ska ha hästarna ute till 8 på kvällen? Våra vill då inte stå ute i beckmörkret... jag tror att många hästar (speciellt de som tävlar kopplar av mycket bättre i stallet än ute) galoppmänniskorna tex har ju inte ens alltid hagar... (Vilket jag tycker är lite synd) De menar ju att det är bättre att hästen står inne och laddar för det denska göra istället för gör av med massa energi i hagen. Kansken inte är alla som har det så?

Våra hästar ser ingen anledning att gå in i stallet pga mörkret. De går in bara om de anar att det är kraftfoderdags. Och de har "frigång", så de väljer själva om de vill vara ute eller inne.
De går in i boxarna och sover där när de behöver, ofta två och två.
De slappnar av så till den milda grad, att man kan hitta två hästar i djupsömn därinne.
En häst på lösdrift är ofta avslappnad och inte stel i sina muskler, eftersom den rör sig kontinuerligt. Den konfronteras också mer med andra djur, mörker, nattens ljud, och blir van vid mycket, och blir på så sätt mindre psykiskt spänd, och får lätt att focusera på tex en tävling.
Natten före tävling får den/de hästar som ska tävlas stå inne för att inte skita ner sin nyschamponerade lekamen!
Och på tävlingsbanan- fulla av energi-kanonkulor! Så energi lider de i allafall inte brist på!
Så våra erfarenheter skiljer sig åt.

kenneth skrev:
Hästägare är så otroligt duktiga på och berätta hur bra dom är med sina egen hästar och hur dåligt alla andra behandlar sina. Vad är det som säger att mina hästar är olyckliga för att dom inte har det som alla besserwissers hästar? Eftersom jag vill att mina hästar ska se mig som den naturliga ledaren så är det viktigt att jag håller flocken isär under vissa tider på dygnet. Hästar som går i flock i 24 timmar har svårare att knyta an till människan. Då menar jag inte att kela med dom i hagen utan jag menar att träna dom för avancerade uppgifter i tävlingsringen. För att få hästen i människans tjänst så måste man bryta vissa av deras naturliga levnadssätt annars ser dom ingen anledning att stå till vårt förfogande. Jag sköter mina hästar oklanderligt, men mina hästar är för min glädjes skull så därför tar jag hand om dom på det sätt som bäst underlättar för mig och min träning. Kan tillägga att lyckligare hästar får man leta efter!

Kunde inte ha sagt det bättre själv!:bump:

kenneth skrev:

Du sa det själv; Hästägare är så otroligt duktiga på och berätta hur bra dom är med sina egen hästar och hur dåligt alla andra behandlar sina. Vad är det som säger att mina hästar är olyckliga för att dom inte har det som alla besserwissers hästar? Och därmed så är du precis likadan som de andra hästägarna som du fördömer i ditt inlägg...
Jag är dessutom nyfiken på hur du vet att dina hästar är så lyckliga att man får leta efter lyckligare... har de sagt det eller??

mina hästar går ute från0700-20-20.30 på kvällarna. Jag tror att hästen vet när den brukar gå in så det är darför dom alltid står och hänger vid grinden.Fast mina hästar får man nästan alltid gå och hämta fast det är mörkt och det är ISkallt ute,enda gångerna dom kommer in tidigt är om det är busväder,då brukar det bli vid 16.30-18 tiden och det är endst vid busväder,hade jag haft hästarna hemma hade dom gått på lösdrift för det anser jag är bäst för hästarna iallafall hade jag tagit in dom innsn jsg gått och lagt mig.:rofl:

Vadå ta in hästarna för att det är mörkt vet ni det finns något som heter elektrisitet en himla bra uppfinning :banana: man bara trycker på en knapp åsså blir det ljust:) Att hästarna blir rymnings benägna kanske beror på människorna som hanterar dem kanske ovana, mörkrädda:eek: :eek: :eek: eller helt enkelt väldigt klantiga:devil: Eller så kanske hästarna, hemska tanke:eek: blivit tokiga av hunger och törst så att de ser sin chans att dra för alltid:devil:

Någon undrade hur jag kunde veta att mina hästar är lyckliga. Av precis samma anledning som alla andra här påstår att deras hästar är lyckliga. Det var med andra ord ironiskt. Mina hästar mår bra så mycket vet jag men lyckliga???? det vet inte hästar själva vad det är så hur ska jag veta det!!! Dessutom, jag skiter i när andra tar in sina hästar, det skulle aldrig falla mig in och ha åsikter om det om jag inte trodde att dom far illa.

**Lånar knapp**
Många slutar att jobba den tiden.
Tänk då att dom ska ut och rida.. Ska dom vänta till mitt i natten?

gladys skrev:
**Lånar knapp**
Många slutar att jobba den tiden.
Tänk då att dom ska ut och rida.. Ska dom vänta till mitt i natten?
Man kan faktiskt rida och sen släppa ut igen... Det gör jag i allafall...

Det att hästar vill in när det är mörkt beror ju på att dom vill in till maten..

Min häst har det så att han får sitt kraft foder i boxen sen lämnas den öppen ut till hagen där höt ligger. Han går ut och äter går in en stund men sen är han mest ute... Och då kan han ju välja helt själv... Så jag tror sten hårt på att hästar inte ska stå för länge inne på stall. Och fick dom välja så skulle dom nog inte göra det heller...

mina hästar kommer ut allt från 6 till 8 på morgonen och kommer in vid 21 tiden på kvällen. de får mat ute och jag bär vatten till dom flera gånger om dagen.
Mår hästarna bra av att komma in tidigt? Jag tycker att dom ska få gå ute så länge som möjligt om vädret tillåter men dom kommer aldrig in före 19.

kenneth skrev:
smirk: Fast jag har inte sagt att alla andra är dåliga på att sköta sina hästar....Jag tycker att hästarna ska vara ute så mkt som möjligt...
Jag tro mina är lyckliga med...har fått så mkt beröm för att hästarna är så harmoniska och lugna......men sen är det en annan sak att rida den ena...världens vilde....men hon är så go....ha ha...;)

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*
Det jag inte förstår är att alla som säger att enda anledningen till att hästarna vill in är att dom får mat inne.

För mina två lämnar i stort sett varje dag hälften av sitt lunchhö och går och ställer sig vid grinden, nu under vintern står dom där redan vid två men det blir lite senare efterhand som det blir varmare.

Och visst får dom hö när dom kommer in också, och där äter dom glatt av det sedan ställer dom sig och sover.

Och dom får inte kraftfoder förrän efter ett par timmar då öppnar stoet ögonen och tittar på mig medans jag lägger ut maten sedan sover hon vidare och tar och äter maten när hon känner för det, är inte helt ovanligt att hon fortfarande inte ätit upp maten när jag ska rida utan hon äter det efteråt, medans valack äter allt han får vid alla lägen utom höet i hagen.

Men det lär inte vara maten som lockar stoet att gå in, så varför står hon vid grinden, ganska prick klockan två nu under vintern om det inte är för att hon vill gå in i sin box?

Mvh
Camilla(och ja dom får oftast gå in då vid 2-3 tiden)

Ja kan väl inte säga att det är så för alla.....hästar...
Men för mina är det så, de älska nämligen att vara ute, de har ganska stort att gå på....och mkt sysselsättning i hagen...stå aldrig och ha tråkigt...tro jag inte i allafall.....;)

Har läst de flesta av inläggen i den här tråden och gör följande konstaterande. Det finns lika många sätt att hantera hästar som den finns hästhanterare.

Far hästarna i grundfrågan illa? Missköter ägarna dem på något sätt?
Så länge hästarna har daglig utevistelse de flesta av dagens ljusa timmar och blir skötta så att de har ett behagligt liv finns väl inget att uppröras av?
Naturligtvis kan man föra disskutioner och framföra sin egen ståndpunkt, men det viktigaste är dock att fråga sig om hästarna mår bra.

Sim anekdot kan jag tillägga att man "förr i tiden" inte hade hästarna ute alls vintertid utom när de skulle dra vagnen/släden.
Hästen var ett mycket dyrbart djur som man visste hade lätt för att bli förkylda. Beskyddarinstinkten för just detta djuret är sedan tidernas begynnelse väl förankrad.

Mår hästarna i övrigt bra och sköts om, måste det ju vara av mindre betydelse om hästen är ute 12 timmar om dygnet eller 7?

Det där är nog lite upp till var och än vad man tro hästen mår bäst av, alla gör vi nog vårt bästa...tro jag.....lite olika från häst till häst oxå.....
Min mamma som är 86 år, tycker synd om mina hästar som går ute på vintern, för när hon var liten var hästarna som du säger inne, så vidare de inte utförde något arbete.....:smirk: men det är ju bra att kunna diskutera olika saker...sen tro jag inte man kan säga att den ena eller den andra har fel....alla (nästan) gör vi som sagt det bästa vi kan för att våra fyrfotade vänner ska ha det så bra som möjligt..;)

Så här ser min häst dag ut. Nu på vintern.
Frukost kl 8.00 ca. Kraft och Ensilage.
Utsläpp ca 9.00
Middag i hagen med ensilage vid ca 11-12
insläpp ca 16-17 fodring med kraftfoder och ensilage
fodring ca 22-23 med kraftfoder och ensilage.

Detta skulle aldrig fungera om hästarna var ute mellan 7 och 22

Johanna.Ingvarsoon skrev:
Så här ser min häst dag ut. Nu på vintern.
Frukost kl 8.00 ca. Kraft och Ensilage.
Utsläpp ca 9.00
Middag i hagen med ensilage vid ca 11-12
insläpp ca 16-17 fodring med kraftfoder och ensilage
fodring ca 22-23 med kraftfoder och ensilage.

Detta skulle aldrig fungera om hästarna var ute mellan 7 och 22

Hur kommer det sig att du ger kraft 3 ggr/dag?
Du måste ha en extremt högpresterande häst?
Hur mycket kraft ger du per gång? *nyfiken*

cemax skrev:
Har läst de flesta av inläggen i den här tråden och gör följande konstaterande. Det finns lika många sätt att hantera hästar som den finns hästhanterare.

Far hästarna i grundfrågan illa? Missköter ägarna dem på något sätt?
Så länge hästarna har daglig utevistelse de flesta av dagens ljusa timmar och blir skötta så att de har ett behagligt liv finns väl inget att uppröras av?
Naturligtvis kan man föra disskutioner och framföra sin egen ståndpunkt, men det viktigaste är dock att fråga sig om hästarna mår bra.

Bra sagt!

:bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar