In så tidigt???

Sv: In så tidigt???

Enda sättet att ta reda på vad en häst egentligen själv vill, är att erbjuda den endera fri tillgång på grovfoder, eller ofta mat på regelbundna tider, fritt frostfritt vatten, kraftfoder på regelbundna tider, samt en öppen boxdörr. När hästens mage är mätt, o den är otörstig, har du möjlighet att studera hurpass många timmar den spenderar vilande inomhus, eller tar skydd för insekter, värme eller tex blötsnö.
Vore intressant om alla som kallar sina hästar för "stallgrisar" hade möjlighet att göra det experimentet, vilket såklart inte alla har. men till allas förvåning skulle jag tro att den inte kommer att tillbringa mer än ca 4 tim/dygn inomhus. Man äter, och vilar klart, sen går man ut igen. Det är vad jag har kunnat konstatera med de helt olika raser som bor i vårt "kombistall" (stall/lösdrift).
Insekter sommartid brukar vara den främsta orsaken till att en häst väljer att stå inomhus frivilligt under några timmar i sträck.

Lillajag88 skrev:
Varför tar många in sina hästar tidigt? typ vid 4-5 på eftermiddagen??:confused: Fattar inte varför..
Det är några en bit härifrån som har 2 nordsvenskar, dom gör inget nu men dom tar in sina vid 17.00.. och sen står bara hästarna där, dom rider, kör inte.

Jag kan inte komma på varför man gör så, det är fler här som gör det, det blir ju jättemycket att mocka. våra hästar går in vid ca 20.30 och det tycker jag är lagom.

Hästar ska ju vara ute...

Varför ställer du inte frågan till dem det berör? De har kanske ett riktigt bra svar på frågan varför de tar in sina nordsvenskar redan vid 17-tiden?

Själv har jag två stycken hästar av kallblodsras som nu på vintern går i en vinterhage på 1 tunnland. De kommer oftast ut klockan 8, men vissa dagar redan 06.30. När det börjar bli mörkt tas de in - då står de vid grinden och väntar.
De bor i uteboxar och får fortsatt frisk luft, och mycket synintryck eftersom de har helt fri utsikt över vår mark.
Vid 22-tiden ger jag natthö. Då kan jag se på hästarna att de hunnit med att ligga ner och vila sig (spån i manen) - jag tror faktiskt att de tycker det är skönt att komma in och lägga sej en stund.;)

Immer

Jag förstår inte heller varför dom ska in så tidigt! där jag har min nordis tar dom in hästarna vi 17-18 tiden, och då bor dom ändå 100m från stallet.... hade jag fått bestämma hade dom fått va ute tills jag går och lägger mig för kvällen.. men annars så är allt toppen där. jag tycker att den bästa hästhållning är lösdrift året runt och fri tillgång på hö.. har planer på det till min nordis

Men jag menade inte bara dom.. det har jag skrivit flera gånger nu.. det är ju många som tar in sina hästar vid den tiden.. jag frågade alla som gör det...

Ja du kan gärna komma på studiebesök.
Jag är rätt så trött på att ni tävlar vem som är mest och bäst på att anordna lösdrift eller lyckas ha hästarna ute 12 tim på pricken!
Mina hästar mår toppen och de är supersociala och duktiga på alla sätt och vis.

jag respekterar alla som har lösdrift och vill ha hästarna ute si och så många timmar, men jag tycker det är hetsjakt på oss som har tävlingshästar som faktiskt trivs med att gå ute "bara" 6-8 timmar i hagen.
Kan tillägga att min vinterhage är över ett hektar och jag har aldrig behövt krusa dem att komma in.

kan vi försöka respektera varandra nu?

jag läste djurskyddslagen här om dagen och insåg att jag bröt mot det. Mina hästar går ut i vanliga fall vid 5.30-6 på morgonen och får sitt morgonhö i hagen. Dom får lunchen ute i hagen och kommer in vid ca 19 tiden i genomsnitt. Det är alltså mer än 12 timmar... Men mina nordisar verkar inte må illa av det. Dom har en bra kuperad hage med naturligt vindskydd av skog och byggnader och jag tänker inte ha dåligt samvete att mina stackars (?) hästar får vara ute så länge.

Hästar är individer och vissa är mer "utehästar" än andra oavsett vad vi än vill tycka.

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för det!
Nordsvenskar och hollänska hoppare är skillnad på.
jag håller med om att det är individuellt.

:)

Penea skrev:
Ja du kan gärna komma på studiebesök.
Jag är rätt så trött på att ni tävlar vem som är mest och bäst på att anordna lösdrift eller lyckas ha hästarna ute 12 tim på pricken!
Mina hästar mår toppen och de är supersociala och duktiga på alla sätt och vis.

jag respekterar alla som har lösdrift och vill ha hästarna ute si och så många timmar, men jag tycker det är hetsjakt på oss som har tävlingshästar som faktiskt trivs med att gå ute "bara" 6-8 timmar i hagen.
Kan tillägga att min vinterhage är över ett hektar och jag har aldrig behövt krusa dem att komma in.

kan vi försöka respektera varandra nu?

Jag respekterar de som vill ha sina tävlingshästar på stall, men jag vill också tillägga att det GÅR att ha dem på lösdrift, mina tävlingshästar är ett levande friskt bevis på det. Naturligtvis krävs täcken av många olika slag och iof en rätt lyxig "lösdrift", men det går utmärkt och de trivs!

Nicke skrev:
Jag respekterar de som vill ha sina tävlingshästar på stall, men jag vill också tillägga att det GÅR att ha dem på lösdrift, mina tävlingshästar är ett levande friskt bevis på det. Naturligtvis krävs täcken av många olika slag och iof en rätt lyxig "lösdrift", men det går utmärkt och de trivs!

Håller med. En av de absolut kassaste anledningarna folk har är just att deras hästar är tävlingshästar o behöver vara inne. Rent bullshit.

vi tar in våra hästar mellan kl fem och sju på kvällen bla därför att shettisarna går med dom fyra stora pollarna och därför får dom inte lika mycket hö under dagen eftersom shettisarna har en förmåga att vräka i sig aldeles för mycket hö på kort tid och då lätt får fång villket en av dom redan har fått.vi har försökt med olika hagar på shettisar och stora hästar eftersom man då hade kunnat utfodra annorlunda och hästarna kunnat gå ute längre men det går inte eftersom en av nordsvenskarna springer igenom stacketet minst fem ggr per dag in till den andra hagen och när tråden är nere så går alla som dom vill i hagarna ändå.Alla hästarna är glada att få komma in även om kl bara är fem och det är inget liv på morgonen heller eftersom alla har så pass mycket hö under natten att det alltid finns kvar i boxen på morgonen(med undantag för shettisarna)

magic day skrev:
vi tar in våra hästar innan det blir mörkt på vintern av tre anledningar
1. det är svårt att ha vatten i hagen och eftersom dom kommer ut så tidigt så blir dom väldigt törstiga.
2. vi har valt att ha hästarna i en stor blandad flock med allt från fullblod till shettis. och då är det en väldig skaderisk att fodra dom ute och alla skall inte ha lika mycket mat alltså behöver dom komma in och äta.
3. den viktigaste orsaken till att dom kommer in innan mörkret.
det är oftast vid intagning som man kanske råkar tappa en häst eller två för att dom är stissiga och vill in, och det är svårt att hitta bortsprungna hästar på natten.
grannstallet tar in sina senare vi 19 tiden och häromveckan stack två stycken och vi hittade dom inte förns sent nästa dag och vi har järnväg sjöar motorväg inte alltför långt bort. Nervöst kan jag tala om även om det inte var våra så oroar man sig.
jag tycker att antingen tar man in dom innan mörkret eller så har man dom ute på lösdrift hela natten så att dom inte blir upprörda av att lämnas uteså att dom är vana

Ursäkta?! Vintertid blir det ju mörkt runt tre. Tar ni in era hästar då? Och dessutom så är det inte natten. Ni borde se över era rutiner vid intagning om ni tror att hästarna ska sticka.

*kl*

Detta med när hästarna ska in tror jag inte alltid styrs av hästarnas behov eller vilka behov hästarnas människor har (jobb, tider att rida, träningstider mm) utan är också att sätt att i ett stallkollektiv visa makt.
Jag skrev tidigare hur skillnaden mellan intag kl 17 och 17.30 får endel i mitt stall att bli väldigt upprörda. Hästarna är jag ganska övertygad om att det inte spelar någon roll men att när det är bestämt att "det ska vara så" "så ska det vara så" och det ska demonstreras.
Som i dag när min medhjälpare hade intaget. När hon kom till stallet kl 16.30 var alla hästar i den andra hagen intagna (från fri tillgång på ensilage i hagen till att stå inne utan foder för alla hästar ska fodras samtidigt, vilket blir när alla är intagna, dvs när de två som var kvar ute = mina kom in..). Så som sagt, kvar ute var mina två som går i grannhage till de andra. Jag ska väl vara tacksam att de inte hade slagit av elen i alla fall, i synnerhet som en av mina är en "fullvuxen" hingst....:smirk:

I detta är det ju inte hästarnas eller deras människors bästa man har för ögonen utan använder intaget som ett sätt att visa makt; vi tar in alla utom dina när du eller någon person förknippad med dig har intaget....

Väldigt tråkigt tycker jag men gruppdynamiken i stallmiljöer är väl tyvärr inte alltid känd för att vara den bästa och mest problemlösningsbaserade....

Jag tycker också att hästarna ska vara ute så länge som möjligt MEN faktum är att hästarna prioriterar mat framför allt! Så, så länge hästen har grov foder, och sällskap, inne, lider den inte av att vara inne.

Senast ändrad:

har man god hantering på sin häst behöver dom inte vara stissigare vid insläpp. jag öpnnar trådarna ber dom vänta, å de gör dom lugnt.... jag tar in ca 20-21

emma-vsm skrev:
faktum är att hästarna prioriterar mat framför allt! Så, så länge hästen har grov foder, och sällskap, inne, lider den inte av att vara inne.

en av våra gö inte det.. hon vill inte vara inne även om hon har mat och kompisar ( har hon inte kompisar hoppar hon över boxdörren:crazy: ) visst, hon är inne på nätterna utan problem men hade vi släppt in dom vid 17.00 tiden så hade hon blivit galen.. hon tycker verkligen inte om att vara inne.. så det stämmer inte ¨på alla hästar..

emma-vsm skrev:
Jag tycker också att hästarna ska vara ute så länge som möjligt MEN faktum är att hästarna prioriterar mat framför allt! Så, så länge hästen har grov foder, och sällskap, inne, lider den inte av att vara inne.

Det stämmer inte på alla. Min häst föredrar att vara ute. Hon har fri tillgång på hö inne och ute o ibland struntar hon tillomed i havren för att hon hellre går ut. med eller utan kompis.

Baxeol skrev:
Som jag sa så så rids ju i och för sig ridskolehästar mycket. Men det finns många privat personer som rider två gånger om dagen :devil:

Ja, som tex. tränar sina hästar för tävling ! :angel:

som vi i vårat stall, vi ska ju tävla. därav mkt träning. hästarna går in vid 16-17 och ut igen vid 06-06.30 på morgonen....

dom trivs jätte bra med dom rutinerna, men så fort det börjar bli bättre väder ute, får dom självklart gå ute längre.

tycker folk ska ta reda på fakta innan dom börjar klaga på folk som tar in sina hästar tidigt, kanske finns en anledning :angel: :d

jag tycker oxå att hästar ska få möjligheten att gå ute längre..
men som sagt, det finns ofta en anledning eller två. typ alla riktiga tävlingsstall vill ju ha fräscha/pigga hästar osv. men det är upp till var och en... tycker jag ! :bump: :d

Lillajag88 skrev:
Dom har kor också, men hur jobbigt kan det vara att gå ut några timmar senare och ta in 2 hästar??:confused:

har de kor så börjar förmodligen deras dag vid 4-5.
Alla får vi hitta en rytm som fungerar.

Jag tror inte att deras hästar mår speciellt dåligt om de får gå in några timmar före den tid du tycker de ska in.
Varför i hela friden är det så att vissa av oss orkar bekymra oss så mycket om några hästar får vara ute någon timme mer eller mindre? Vad säger det om den som inte har något annat att bry sej om?
Är inte hästarna ute alls eller går i hagar som är 3x3 m är det en annan sak, tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V