In så tidigt???

Sv: In så tidigt???

Lillajag88 skrev:
en av våra gö inte det.. hon vill inte vara inne även om hon har mat och kompisar ( har hon inte kompisar hoppar hon över boxdörren:crazy: ) visst, hon är inne på nätterna utan problem men hade vi släppt in dom vid 17.00 tiden så hade hon blivit galen.. hon tycker verkligen inte om att vara inne.. så det stämmer inte ¨på alla hästar..

Då undrar jag över ditt stall och din stallmiljö?
Det låter inte bra om hon kan hoppa över boxdörren.
Hur stora är dina boxar?
Har din häst fri tillgång på hö?
Har din häst sällskap inne eller är det andra hästar hon vill ut till?

Låter märkligt!

Hästar är ju vanedjur. Släpper jag ut in/ut samma tid varje dag så vänjer de sig, handlar oftast inte så mycket om vad de tycker. De gör inte val som vi människor...

Jag pratar förstås om hästars generella beteende.

Att enstaka individer har ett annat beteende kan jag förstå.

frolic skrev:
har de kor så börjar förmodligen deras dag vid 4-5.
Alla får vi hitta en rytm som fungerar.

Jag tror inte att deras hästar mår speciellt dåligt om de får gå in några timmar före den tid du tycker de ska in.
Varför i hela friden är det så att vissa av oss orkar bekymra oss så mycket om några hästar får vara ute någon timme mer eller mindre? Vad säger det om den som inte har något annat att bry sej om?
Är inte hästarna ute alls eller går i hagar som är 3x3 m är det en annan sak, tycker jag.

:bow: :bow: :d

Nicke skrev:
Jag respekterar de som vill ha sina tävlingshästar på stall, men jag vill också tillägga att det GÅR att ha dem på lösdrift, mina tävlingshästar är ett levande friskt bevis på det. Naturligtvis krävs täcken av många olika slag och iof en rätt lyxig "lösdrift", men det går utmärkt och de trivs!

vad bra jag tror vi börjar förstå varandra...
Bra att det funkar med lösdrift för dej, det här funkar utmärkt för oss dvs mej och mina tjejjer.

:)

sasucatu skrev:
Håller med. En av de absolut kassaste anledningarna folk har är just att deras hästar är tävlingshästar o behöver vara inne. Rent bullshit.

jag respekterar din åsikt och du behöver inte kalla min bullshit!
Lycka till med dina tävlingshästar!

det tror jag inte stämmer inte på många hästar.
min häst skulle äta upp mig om inte han fick gå ut, han står hellre ute hungrig än inne med mat.
av alla hästar jag träffat vet jag bara en häst som verkar gilla att stå inne..
och jag tror att dom lider av att stå inne för länge, även om dom har mat.

Håller med om att alltför många hästar kommer inte alldeles för tidigt. har även haft häst inhyrd i ett större stall där iderna var 8-16 ute i hage. Jag, och framförallt min häst mådde med stor sannolikhet inte bra över detta. Det var dessutom mindre rasthagar som det oftast är när stallet innehåller många hästar. Jag bestämde mej för att flytta honom, nu är han ute långt in på kvällen och mår ypperligt av det!

Jag säger inte att hästarna gillar att stå inne men enligt etologin så prioriterar hästarna mat och sällskap först. Om hästen "äter upp dig" om den inte får gå ut, får den antagligen för mycket energi i fodret alt, motioneras för lite.

Vet man att hästen ska vara inne mycket en period måste man ju självklart anpassa fodret efter det.

Men, som sagt, jag vill att min häst ska vara ute så mycket som möjligt också. Var på en föreläsning häromveckan och då disskuterades det här med hästarnas beteende.

hahaha...asså ja e osså emot att ta in hästarna för tidigt, men jag brukar ta in mina hästar när det blir mörkt, och jag kan inte bestämma när de blir mörkt, så vid den här årstiden blir det runt 16-17 tiden

Det va inte när jag hade henne som hon gjorde det, och på dom boxarna va det galler men man kunde öppna vid boxdörren.. hon klarar inte av att vara själv men dom släppte in henne iaf själv så hon hoppade över med frambenen och fastnade med benen i den grejen man hänger täcken och sånt på.

När jag har haft henne har hon aldrig hoppat över, hon stegrade sej mot väggen en gång. men hon blev inte hanterad när hon va liten så hon klarar inte av att vara själv, inte i stallet, hagen när man rider.. aldrig.. men hon är 18 år så jag orkar inte bry mej om att hon inte kan vara själv.. hon behöver aldrig vara det nu så..

Nicke skrev:
Jag respekterar de som vill ha sina tävlingshästar på stall, men jag vill också tillägga att det GÅR att ha dem på lösdrift, mina tävlingshästar är ett levande friskt bevis på det. Naturligtvis krävs täcken av många olika slag och iof en rätt lyxig "lösdrift", men det går utmärkt och de trivs!
Precis som det går utmärkt att ha dem på stall, utan många olika slag av täcken och de mår alldeles förträfflgt. Det är mina hästar levande bevis på.

Humelibumlan skrev:
Precis som det går utmärkt att ha dem på stall, utan många olika slag av täcken och de mår alldeles förträfflgt. Det är mina hästar levande bevis på.

Vill gärna tillägga att när jag använder täcken på dessa hästar, är det någon timma efter träning för torkning. resten av dygnet går de utan.
Men eftersom torkningen oftast sker utomhus, måste man anpassa yttertyget på täcket efter vädret.

Jag tar in mina ästar vid 4-5 för dom vill inte vara ute längre..Om halvblodet är ute för länge så plöjer han staketet..Han tycker inte om att vara ute när det blir mörkt typ..Sen den andra börjar med vilja gå in vid 4 tiden typ..Hade gärna haft dom ute längre annars men funkar typ inte..

jag förstår vad du menar, men skulle jag lämna mina hästar ute efter solen gått ner rymmer dom...

en dag när vi blev sena att hämta dom resulterade i:
en tjej som fick stötar efter att ha halkat in i stacketet då hästen stegra, flera tjejer bandande i lera och 5 galna hästar...

en annan dag när vi var sena med att hämta dom nån dag 2003? vi kom klockan 6? och solen hade gått ner runt 5?
hästarna var helvilda:crazy: dom skenade runt och stegrade sig...när vi öppnade grinden för att ta ut dom rymmde 1 av hästarna och dom andra vart heltgalna!

resultatet blev: en hästjakt, 4 galna stegrande hästar, ett brutet finger, en hel natt på sjukhuset...lämnar aldrig mina hästar ute efter solned gången efter det....

choo skrev:
jag förstår vad du menar, men skulle jag lämna mina hästar ute efter solen gått ner rymmer dom...

en dag när vi blev sena att hämta dom resulterade i:
en tjej som fick stötar efter att ha halkat in i stacketet då hästen stegra, flera tjejer bandande i lera och 5 galna hästar...

en annan dag när vi var sena med att hämta dom nån dag 2003? vi kom klockan 6? och solen hade gått ner runt 5?
hästarna var helvilda:crazy: dom skenade runt och stegrade sig...när vi öppnade grinden för att ta ut dom rymmde 1 av hästarna och dom andra vart heltgalna!

resultatet blev: en hästjakt, 4 galna stegrande hästar, ett brutet finger, en hel natt på sjukhuset...lämnar aldrig mina hästar ute efter solned gången efter det....

Vilket annorlunda beteende...?
Våra hästar går ute en stund efter det har blivit mörkt och de verkar inte bry sig alls om det.
Har det hänt något otäckt för hästarna i hagen när det har bivit mörkt?

Våra hästar får man stå och ropa på en stund innan de kommer, för de befinner sig nånstans i skogen. Så när de äntligen masat sig mot stallet går de lugnt och stilla in i sina boxar. Ingen direkt dramatik :angel:

Jag släpper ut mina 7 på morgonen,får höet ute(har 3 st 1ponny och två arab,samt fullblodskorsning)Sen får de lunchhö och om det inte ösregnar eller är annat busväder,så går de ute ibland till 21-22,får då givetvis mat och vatten ute.Nu har det ju varit perfekt väder med snö och uppehåll.Vid regn har jag haft problem med hovar och då tagit in tidigare pga det,samt sommar för insekters skull.Att de ofta står vid dörren är ju pga maten.Jag har ofta så det kan gå ut och in och föredrar till 99% att vara ute,men så är det ganska unga hästar och inga tävlingsinivider utan på lägre nivå och då kan man kosta på sig att det får leva så naturligt det går med stora hagar m.m

Våra brukar få komma in när de blir mörkt, så på vintern vid 5-6 tiden.

Detta för att de står inne på natten och det blir naturligt att man rider efter skolan och då tar man in hästarna vid 5. Sen när man är klar i stallet är klockan 7 och då tycker inte jag det känns så lockande att släppa ut hästen i kylan o mörkret igen.

På sommaren gäller andra rutiner, naturligt nog.

*knapplån*

Mina hästar är ute mellan 06.00 och 20.00 de får kraftfoder morgon och kväll och har fritt på hösilage

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 779
Senast: Migo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 710
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar