Importera från USA

Sv: Importera från USA

Du får gärna berätta mer om den här rasen. Jag har själv morgans och har hört talas om Rocky Mountains men jag är inte så insatt i dem.

Dom har fantastiskt temperament, passar både till show och till turridning. Dom har fyra gångarter så precis som islandshästen kan dom tölta. Läs mer på: www.rmhorse.com/index.html

Tihi, låter som min töltande lilla morgan, även om jag inte skulle vilja låta henne bli förstörd på turridning. Jag gillade bilderna jag såg på rmhorse.com, men har redan förlorat mitt hjärta till en annan ras.
http://www.triple-s-ranch.com/
Här har du en länk till Triple S Ranch som fött upp några av mina favorit morgans, men som nu ägnar sig åt att föda upp just mountains.
Hoppas du finner rätt häst!

Tack för länk-tipset! Dom är ju så fina! :love:

Gillar Morgan oxå, var det längesen du importerade?

Jag fick hem min tös i början av september förra året. Hon kom från Tyskland, men jag letade både i USA och Canada innan jag bestämde mig för just henne.

Ok, grattis! Gud va kul, jag vill oxå få hem en nu! :)

Ja jag har pratat med en tjej i Frankrike som oxå föder upp Mountains, kanske blir att jag köper från henne om hon får någon med rätt färg i år, det är ju både lättare och billigare att frakta dom inom EU.

Ja, det var jättespännande. Jag hade aldrig sett henne på riktigt förrän hon steg ur transporten så den känslan av lycka går inte riktigt att beskriva. Men nog var det min drömhäst..:love:

Det kan jag förstå, längtar så tills jag får se min stiga ur transporten! :)

Jag har kollat upp det lite med en kille som importerar Appalosa från USA och han räknade med ca 40 000:-/häst, från dörr till dörr inkl alla papper och moms mm. Så nu är det bara till att börja spara lite intensivare :)

har också haft funderingar inom det här med imp, men när du säger 40 000:-, det är alltså vad frakten ink veterinär & allt som tillkommer när man imp hästar kostar? Eller har jag missuppfatta det? :)

rocky mountains är verkligen urläckra! riktig powerhäst i en liten muskelförpackning! ;) får verkligen hoppas att du hittar den du söker!

Caroline

har också haft funderingar inom det här med imp, men när du säger 40 000:-, det är alltså vad frakten ink veterinär & allt som tillkommer när man imp hästar kostar? Eller har jag missuppfatta det? :)

rocky mountains är verkligen urläckra! riktig powerhäst i en liten muskelförpackning! ;) får verkligen hoppas att du hittar den du söker!

Caroline

Ja som jag förstog det på honom som jag pratade med så ingick allt i det, han sa: "Räkna med 40 000:- från dörr till dörr" och sen tillkommer ju kostnaden för själva hästen förståss :) Sen är det kanske olika, hittar man en riktigt bra uppfödare så kanske dom kan stå för karantän och vet.intyg mm, det vet jag inte... Men jag tror inte det går över 40 000:- iaf :)

Okey då vet jag! :) Hur mkt billigare är imp inom europa, eller har du kollat upp det?

Det är betydligt mycket billigare, jag tror det kostar 5000:- att flyga från Amsterdam. Men köper jag från Frankrike eller om jag importerar från USA och landar i Amsterdam så bilar jag ner och hämtar honom :)

Det var väll ett föl du skulle skaffa? Blir det en hingst då? (tänkte att du skrev "honom") ;) Ska du ha honom till körning, ridning & så? Tävligar? Eller har du funderat ngt på det, kul att veta.. :)

Det blir ett föl, en hingst :) Jag ska ha honom både till körning och ridning (främst dressyr inom ridningen) hade jag tänkt, sen får man ju se vad just den individen är bäst lämpad för. Som det är nu så tävlar jag ju i maraton, dressyr och preciosion och det är ju inte alla som håller för det, men jag tror att den rasen har goda förutsättningar. Jag tycker det är himla roligt att vara ute och tävla så jag hoppas verkligen att vi kommer dit någongång :)

Vad kul! :D Får verkligen önska dig lycka till!

Jag funderar på att importera en häst från USA, någon som har importerat därifrån och vet hur det går till, eller vet någon man kan vända sig till?

Jag tog hem en häst från USA, det var visserligen ett tag sedan men så här gick det till rent praktiskt.

Hästen transporterades till NY där den fick stå ett tag i väntan på en till som skulle till Europa. De fraktas eller fraktades då i nån slags containervariant (utan tak förstås) där det skulle stå 2 hästar (2 blev alltså billigare än att frakta 1 ensam). Det tog då ett tag innan en "kompishäst" som också skulle till Europa dök upp men vistelsen i NY var billigare än att frakta över hästen ensam.

Han flögs till Amsterdam o därifrån bussades han upp till Danmark o Skåne.

I Skåne stod han i karantänsstall i 14 dagar (pga encefalit som finns i USA) o där hämtade vi honom.

Allt sköttes av en speditör (hittas i tidningen ridsports annonser). Dessa vet o kan allting o kan upplysa Dig förutom då annat folk som importerar regelbundet.

Själva förfarandet var enligt min mening utan anmärkning, hästen kom hem till "fosterjorden" i utmärkt skick. Det är professionella människor som sköter detta o de är naturligtvis ur business-synpunkt angelägna om att leverera en fullgod vara.

Jag kan lugna Dig betr transporten, övrigt vet Du.

Det är många som tagit hem morganhästar från USA och Canada det senaste året och om det går på 40.000 inkl allt så är det väldigt billigt. Det blir självklart billigare ju fler hästar som transporteras men jag tycker att du åtminstone ska räkna med 50.000 för att ha lite marginal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 170
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 637
Senast: ako
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka