Om/när partner dör, hur klarar man sig?

Ringde hon jobbet och frågade, eller hur får man reda på om en sådan försäkring finns?
Min förälders arbetsgivare berättade det för min andra förälder men det var ju litet ställe där alla kände alla. Hade min partner dött idag hade jag ringt arbetsgivaren och frågat. Har ni bolån hade jag ringt banken och frågat också för att se om jag råkat teckna någon försäkring där. Min bank har t.ex erbjudande om försäkring där de vid dödsfall kan lösa en viss del av lånet vid sådana situationer. Dessutom kan man pausa ev amortering när livet vänds upp och ner. Det kan ju lätta kostnaderna en del nu med tanke på de galna räntorna som varit.

Nu var det ju många år sedan vi satt i den här situationen men min förälder fick pga försäkringar, bidrag osv mer pengar av att vara sjukad efter min andra förälders bortgång än att gå tillbaka till jobbet. Då var alltså inte socialbidrag en del av bidraget. Det var dock relativt lågavlönat jobb och ett antal år sedan (några regeringsskiften osv) så det är ju möjligt att det ser annorlunda ut för dig och med dagens möjligheter så att säga. Det jag vill få fram är att det är möjligt att bidrag hjälper dig att reda upp det så det går runt. Jag är dock inte helt säker på var man hittar info om vad det finns för möjligheter till hjälp vid behov.
 
Nej i och med att barnen kommer få barnpension så blir en förmyndare aktuellt
När vår avkomma fick ut från ett par föesäkringar pga ajukdom så fick hen en förmyndare/god man (minns inte titel) och vi fick förhandla när hen skulle köpa ponny.
Barnpension är ju tänkt att gå till försörjning. Enligt Pensionsmyndigheten hamnar det hos kvarvarande föräldern.
 
När vår avkomma fick ut från ett par föesäkringar pga ajukdom så fick hen en förmyndare/god man (minns inte titel) och vi fick förhandla när hen skulle köpa ponny.
Det är inte någon annan förmyndare än föräldern själv inblandad. Men när barnet har en viss mängd pengar så ska det kontrolleras av Överförmyndaren hur föräldern sköter dem. Däribland krav på att motivera och redovisa hur de används om man gör av med dem istället för att bara förvalta tills barnet blir myndigt.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 413
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 476
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 485
Senast: ameo
·
Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 343
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp