Om/när partner dör, hur klarar man sig?

Hemsk situation du sitter i, beklagar detta. :heart Barnen kommer att få barnpension fram till dem är 18 år. Fram till 20 år om de studerar på grundskola, gymnasieskola eller motsvarande efter 18 år. Så länge barnen är under 18 år betalas barnpensionen ut till föräldern. Sen beror det väl på om detta är en medfödd sjukdom eller inte om det finns någon privat sjukförsäkring som kan täcka upp en del ekonomiskt utöver detta. Kan finnas försäkringar via facket som man har tecknat och inte alltid tänker på i första läget när man har den situationen du är i.

Här kan du läsa mer om barnpension:
https://www.pensionsmyndigheten.se/...od/barnpension-och-efterlevandestod-till-barn
Tack, Ingen medfödd sjukdom, yttre faktorer. Finns ingen privat försäkring.
 
Jag har inget att bidra med just kring att förlora sin partner, men har förlorat en förälder. Det har snart gått 11 månader och arvsskifte blir nog inom 14 dagar. Jag trodde nog att det skulle vara klart på mycket, mycket kortare tid. Sen har jag även sålt en fastighet under tiden, så det hade kunnat vara effektivare. Men bouppteckningen tog betydligt mer tid än jag trodde. Så räkna med att det kan ta lång tid innan allt administrativt är klart. Fördel att ha löst så mycket som möjligt innan döden. Dock har alla bolag jag kontaktat varit enormt hjälpsamma, allt från försäkringar, elavtal, banken, kommunen osv. Har inte stött på något motstånd alls.
 
Jag har inget att bidra med just kring att förlora sin partner, men har förlorat en förälder. Det har snart gått 11 månader och arvsskifte blir nog inom 14 dagar. Jag trodde nog att det skulle vara klart på mycket, mycket kortare tid. Sen har jag även sålt en fastighet under tiden, så det hade kunnat vara effektivare. Men bouppteckningen tog betydligt mer tid än jag trodde. Så räkna med att det kan ta lång tid innan allt administrativt är klart. Fördel att ha löst så mycket som möjligt innan döden. Dock har alla bolag jag kontaktat varit enormt hjälpsamma, allt från försäkringar, elavtal, banken, kommunen osv. Har inte stött på något motstånd alls.

Min upplevelse efter att pappa gick bort liknar din (förutom att det tog ännu längre tid pga min dementa mamma, jag var tvungen att krångla med god man för henne).

Men just kontakten med olika företag etc gick väldigt smidigt, de ville verkligen hjälpa till och var förstående. Det är ganska exakt 11 år sedan han gick bort :heart Det var inget krångel sedan när mamma gick bort heller. Då gick allt väldigt snabbt eftersom det inte var någon fastighet inblandad.

@Johanna1988
 
Min upplevelse efter att pappa gick bort liknar din (förutom att det tog ännu längre tid pga min dementa mamma, jag var tvungen att krångla med god man för henne).

Men just kontakten med olika företag etc gick väldigt smidigt, de ville verkligen hjälpa till och var förstående. Det är ganska exakt 11 år sedan han gick bort :heart Det var inget krångel sedan när mamma gick bort heller. Då gick allt väldigt snabbt eftersom det inte var någon fastighet inblandad.

@Johanna1988
Det enkla när pappa dog var att han var ensamstående och jag bara har en syster att komma överens med. Hade det funnits fler arvingar hade det helt klart blivit mer besvärligt. Sen har jag gjort 95% själv, vilket också har underlättat (inte behöva fråga för många personer om varenda detalj). Det har varit tungt, men jag har rett ut det mesta utan att behöva fråga min syster.

Pappa hade två fastigheter, den ena sålde vi i somras, jag har spekulanter på ett skogsskifte på den andra, så förhoppningsvis är den fastigheten också avyttrad om ett år. Kommer kännas så skönt!
 
En kompis förlorade son man pga hjärntumör för snart tio år sedan. De var gifta och sönerna var bara 3 o 5 år. Han blev sjuk redan då hon var gravid med den yngste sonen så dom hade gott om tid att förbereda sig. Han hade en bra försäkring genom sitt jobb så jag har för mig hon fick 750 000 kr. Det mesta gick till av betala av på huslånet så att hon fick råd att bo kvar. Dom fick barnpension, det får ju alla. Hon led ganska mycket av folks reaktioner. Det är ju så ovanligt att en för övrigt frisk o sund man dör i sina bästa år att många inte riktigt vet vad dom ska säga o göra. Angående allt det där tekniska - vet inte om du bara menar IT o sånt, eller om du bor på en gård med alla tänkbara maskiner... Om det är husets vvs, åkgräsklippare och sådana vanliga grejor du behöver hjälp med så ta mod till dig och fråga till ex någon pensionerad gubbe. Inneboende passar en del -beror ju på hur ditt hus är också. Annars kanske en husvagn på gården under sommarhalvåret passar bättre. Lycka till.
 
En kompis förlorade son man pga hjärntumör för snart tio år sedan. De var gifta och sönerna var bara 3 o 5 år. Han blev sjuk redan då hon var gravid med den yngste sonen så dom hade gott om tid att förbereda sig. Han hade en bra försäkring genom sitt jobb så jag har för mig hon fick 750 000 kr. Det mesta gick till av betala av på huslånet så att hon fick råd att bo kvar. Dom fick barnpension, det får ju alla. Hon led ganska mycket av folks reaktioner. Det är ju så ovanligt att en för övrigt frisk o sund man dör i sina bästa år att många inte riktigt vet vad dom ska säga o göra. Angående allt det där tekniska - vet inte om du bara menar IT o sånt, eller om du bor på en gård med alla tänkbara maskiner... Om det är husets vvs, åkgräsklippare och sådana vanliga grejor du behöver hjälp med så ta mod till dig och fråga till ex någon pensionerad gubbe. Inneboende passar en del -beror ju på hur ditt hus är också. Annars kanske en husvagn på gården under sommarhalvåret passar bättre. Lycka till.
Vi bor i lägenhet. Nej inga maskiner, utan datorer, tv, spel, musik som är sammankopplade typ.

Någon tipsade om Randiga huset (?) så dem har jag tagit kontakt med. Fått en egen samtalskontakt genom sjukhuset här med. Vi ska få komma till lekterapin i veckan med.
 
En kompis förlorade son man pga hjärntumör för snart tio år sedan. De var gifta och sönerna var bara 3 o 5 år. Han blev sjuk redan då hon var gravid med den yngste sonen så dom hade gott om tid att förbereda sig. Han hade en bra försäkring genom sitt jobb så jag har för mig hon fick 750 000 kr. Det mesta gick till av betala av på huslånet så att hon fick råd att bo kvar. Dom fick barnpension, det får ju alla. Hon led ganska mycket av folks reaktioner. Det är ju så ovanligt att en för övrigt frisk o sund man dör i sina bästa år att många inte riktigt vet vad dom ska säga o göra. Angående allt det där tekniska - vet inte om du bara menar IT o sånt, eller om du bor på en gård med alla tänkbara maskiner... Om det är husets vvs, åkgräsklippare och sådana vanliga grejor du behöver hjälp med så ta mod till dig och fråga till ex någon pensionerad gubbe. Inneboende passar en del -beror ju på hur ditt hus är också. Annars kanske en husvagn på gården under sommarhalvåret passar bättre. Lycka till.
Ringde hon jobbet och frågade, eller hur får man reda på om en sådan försäkring finns?
 
Hur snabbt kommer det skita sig ekonomiskt? Finns det medel att ta av för att klara er några månader eller blir situationen snabbt svår?

Jag har inte heller någon erfarenhet, men har stått nära en person vars pappas barn gått under jorden och sen dog båda föräldrarna inom kort dvs hen blev helt ensam med två barn.

Mitt råd är att ta den hjälp du får, hitta ett sätt att uttrycka dina känslor. Försök inte vara tuffast i världen, och låt barnen ha flera att vända sig till med sina känslor om det är möjligt. Det är vanligt att omgivningen vill hjälpa till och att man som omgivande person blir glad för ett konkret uppdrag istället för att försöka gissa
 
Hur snabbt kommer det skita sig ekonomiskt? Finns det medel att ta av för att klara er några månader eller blir situationen snabbt svår?

Jag har inte heller någon erfarenhet, men har stått nära en person vars pappas barn gått under jorden och sen dog båda föräldrarna inom kort dvs hen blev helt ensam med två barn.

Mitt råd är att ta den hjälp du får, hitta ett sätt att uttrycka dina känslor. Försök inte vara tuffast i världen, och låt barnen ha flera att vända sig till med sina känslor om det är möjligt. Det är vanligt att omgivningen vill hjälpa till och att man som omgivande person blir glad för ett konkret uppdrag istället för att försöka gissa
Nä det gör det inte. Men hans konton kommer frysas, och beroende på hur länge, så blir det tufft ekonomiskt. Sen finns det andra medel men eftersom han står som ägare på dem så blir det svårt att ta sig ann det med.
 
Usch vilken hemsk situation :heart

Här är lite att ha koll på i förväg
Försäkringar, pensionsförsäkring (foder) eller liknande med efterlevnad skydd
El avtal, telefon avtal
Räkningar på autogiro (hopplösa att komma åt)

Flytta det som går redan innan och ha koll på bolag och nummer på resten

Du kommer klara det men glöm inte våga ta hjälp!
 
Mitt generella tips är att inte vänta in i det sista med att få ordning på saker och ting. Det kan kännas jobbigt att sitta och föra över egendom, bilar, pengar, abonnemang osv i ditt namn eftersom det känns som att man tar ut döden i förskott sas men det kan vara till stor hjälp att så mycket som möjligt av det redan är gjort när det oundvikliga väl händer oavsett om det är snart eller senare. Nu vet jag inte hur sjukdomsbilden ser ut men om det finns risk att han hamnar i ett mer eller mindre permanent okontaktbart tillstånd eller ett tillstånd som gör det svårt/omöjligt för honom att vara delaktig i den processen så är det en fördel att få det gjort så snart som möjligt.

Min svärfar gick bort efter en lång tids sjukdom 2017 och de satt ned och ordnade upp allt sånt praktiskt ganska långt (3-4 månader) innan han avled. Även om det var jobbigt i stunden så var det till stor hjälp efteråt.
 
Det måste vara otroligt tufft för er alla! Har du i nuläget tillgång till hans bank-id mm så att du kan göra överföringar? Som du vet kommer hans bank-id att stängas ner i samma ögonblick som han dör och då blir det krångligare.
Får man verkligen använda någon annans BankID på det sättet? Jag tror att personen själv måste kunna identifiera om man inte har fullmakt.
 
Får man verkligen använda någon annans BankID på det sättet? Jag tror att personen själv måste kunna identifiera om man inte har fullmakt.
Formellt sett inte, men har man som partner/make/maka tillgång till bank-id inklusive device det finns på OCH kod, så skulle jag ju se det som att ens partner faktiskt givit sitt tillstånd/medgivande även om det inte finns en fullmakt.
 
Formellt sett inte, men har man som partner/make/maka tillgång till bank-id inklusive device det finns på OCH kod, så skulle jag ju se det som att ens partner faktiskt givit sitt tillstånd/medgivande även om det inte finns en fullmakt.
Spinner vidare, här kommer ju alla pengar tillfalla TS ändå, det är bara tidsaspekten som det är frågan om ifall man "lånar" bankid. Visst, det är säkert komplett olagligt, men... Jag har svårt att se skada för någon överhuvudtaget?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 413
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 476
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 485
Senast: ameo
·
Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 343
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp