Om/när partner dör, hur klarar man sig?

Kan inte ni tömma hans konton redan nu? Så pengarna ligger på dina konton? Inga gemensamma konton, allt måste ligga på dina egna konton.

Formellt sett inte, men har man som partner/make/maka tillgång till bank-id inklusive device det finns på OCH kod, så skulle jag ju se det som att ens partner faktiskt givit sitt tillstånd/medgivande även om det inte finns en fullmakt.

Spinner vidare, här kommer ju alla pengar tillfalla TS ändå, det är bara tidsaspekten som det är frågan om ifall man "lånar" bankid. Visst, det är säkert komplett olagligt, men... Jag har svårt att se skada för någon överhuvudtaget?
Stopp @Johanna1988 gör inte sånt utan att ha pratat med banken! Om en förälder dör hamnar barnen automatiskt hos en förmyndare och dennes jobb är att se till barnens rättigheter. Även om det inte finns något ont i tanken så är det större risker än vad det är positivt så länge partner inte är kontaktbar.

Jag förstår att ni som föreslår gör det av omtanke men det kan slå enormt fel. Även om det blir krisigt ett tag med ekonomin så är det bättre än riskera att hamna på kant med en eventuell förmyndare. ❤️
 
Stopp @Johanna1988 gör inte sånt utan att ha pratat med banken! Om en förälder dör hamnar barnen automatiskt hos en förmyndare och dennes jobb är att se till barnens rättigheter. Även om det inte finns något ont i tanken så är det större risker än vad det är positivt så länge partner inte är kontaktbar.

Jag förstår att ni som föreslår gör det av omtanke men det kan slå enormt fel. Även om det blir krisigt ett tag med ekonomin så är det bättre än riskera att hamna på kant med en eventuell förmyndare. ❤️

Fast beror det inte pa hur mycket tillgangar som finns om en overformyndare blir actuell? Sa var det i alla fall nar jag fortfarande bodde i Sverige och hade barn under 18 ar.
 
Vilken tuff situation, @Johanna1988.
Det är nu två och ett halvt år sedan min man gick bort.
Jag har en tråd om det som jag började skriva samma dag han dog.
Du får gärna skriva PM till mig om du vill.
Jag kan skriva lite mer om utmaningarna här, men inte just nu.
Buke har varit ovärderligt hela vägen. Jag är så innerligt glad för detta forum med alla fantastiska människor .
 
Nej i och med att barnen kommer få barnpension så blir en förmyndare aktuellt.
Är det verkligen så?
I de fall jag vet har det mest handlat om när båda vårdnadshavarna dör eller om den andre föräldern inte är kapabel. Men detta är för ett tag sedan.
Däremot kan väl det väl bli så att överförmyndarnämnden måste godkänna vissa saker om det handlar om ett större arv? Men inte att barnet får en annan förmyndare än sin vårdnadshavare?

https://lawline.se/answers/maste-en...tt-underarigt-barn-om-dennes-foralder-avlider
 
Är det verkligen så?
I de fall jag vet har det mest handlat om när båda vårdnadshavarna dör eller om den andre föräldern inte är kapabel. Men detta är för ett tag sedan.
Däremot kan väl det väl bli så att överförmyndarnämnden måste godkänna vissa saker om det handlar om ett större arv? Men inte att barnet får en annan förmyndare än sin vårdnadshavare?

https://lawline.se/answers/maste-en...tt-underarigt-barn-om-dennes-foralder-avlider
Jag tycker också att det låter jättekonstigt.
 
Stopp @Johanna1988 gör inte sånt utan att ha pratat med banken! Om en förälder dör hamnar barnen automatiskt hos en förmyndare och dennes jobb är att se till barnens rättigheter. Även om det inte finns något ont i tanken så är det större risker än vad det är positivt så länge partner inte är kontaktbar.

Jag förstår att ni som föreslår gör det av omtanke men det kan slå enormt fel. Även om det blir krisigt ett tag med ekonomin så är det bättre än riskera att hamna på kant med en eventuell förmyndare. ❤️
Det finns säkert olika erfarenheter men min vän blev änka med två små barn. Samma vecka som hennes man dog, hände saker med både bilen och huset som innebar stora ekonomiska insatser. Hon var otroligt glad att hon hade fört över alla fordon till henne så hon kunde lösa situationen någorlunda lätt.

Jag vet inte hur det brukar vara men min svärfar gick bort för ett år sedan och bodelning är fortfarande inte klar, så det kan uppenbarligen ta tid.
 
Är det verkligen så?
I de fall jag vet har det mest handlat om när båda vårdnadshavarna dör eller om den andre föräldern inte är kapabel. Men detta är för ett tag sedan.
Däremot kan väl det väl bli så att överförmyndarnämnden måste godkänna vissa saker om det handlar om ett större arv? Men inte att barnet får en annan förmyndare än sin vårdnadshavare?

https://lawline.se/answers/maste-en...tt-underarigt-barn-om-dennes-foralder-avlider
Screenshot_20241021_210454_Chrome.webp

I och med barnpension som barnet får från staten så krävs det någon annan än den kvarvarande föräldern.

Sen är det ett lagbrott att flytta pengar från någon utan fullmakt när denne är okontaktbar.
 
Visa bifogad fil 155428
I och med barnpension som barnet får från staten så krävs det någon annan än den kvarvarande föräldern.

Sen är det ett lagbrott att flytta pengar från någon utan fullmakt när denne är okontaktbar.

Njae.

I de fall (gånger flera) som tyvärr varit aktuellt i relation till mitt jobb så har inget fall fått barnpensionen skyddad av överförmyndaren automatiskt. Först när kommunen anmält oegentligheter så har överförmyndaren tittat på det.

När försäkringar betalar ut större engångsbelopp är det generellt försäkringsbolagen som kräver att pengarna ska vara på ett av överförmyndaren kontrollerat konto.

https://www.pensionsmyndigheten.se/...od/barnpension-och-efterlevandestod-till-barn
 
Visa bifogad fil 155428
I och med barnpension som barnet får från staten så krävs det någon annan än den kvarvarande föräldern.

Sen är det ett lagbrott att flytta pengar från någon utan fullmakt när denne är okontaktbar.
Jag har ingen aning om hur det ligger till ska sägas men detta säger ju inte alls att förmyndare automatiskt träder in vid barnpension?
Eller är min läsförståelse helt av banan? :o
 
Njae.

I de fall (gånger flera) som tyvärr varit aktuellt i relation till mitt jobb så har inget fall fått barnpensionen skyddad av överförmyndaren automatiskt. Först när kommunen anmält oegentligheter så har överförmyndaren tittat på det.

När försäkringar betalar ut större engångsbelopp är det generellt försäkringsbolagen som kräver att pengarna ska vara på ett av överförmyndaren kontrollerat konto.

https://www.pensionsmyndigheten.se/...od/barnpension-och-efterlevandestod-till-barn
Jag delar den erfarenheten.
 
Det blir oftast föräldern som är förmyndare hos Överförmyndarenheten om pengar sätts in på spärrat konto..Sen får man ansöka om uttag hos Överförmyndarenheten och det är föräldern som gör det. Sen bedömer Överförmyndarenheten ansökan om uttag. Pengar i barnets namn som finns på överförmyndarspärrat konto ska primärt gå till barnets nytta och nöje. Sen tittar man också på förälderns försörjningsplikt.

Det brukar oftast vara försäkringsersättning som sätts in på överförmyndarspärrat konto.
 
Visa bifogad fil 155428
I och med barnpension som barnet får från staten så krävs det någon annan än den kvarvarande föräldern.

Sen är det ett lagbrott att flytta pengar från någon utan fullmakt när denne är okontaktbar.
Det är ju därför man ska föra över fordon och dyl innan personen blir så dålig. Det är lätt att tro att bodelning kommer gå snabbt och att det ”löser sig ” men det är en hel del byråkrati.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 413
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 476
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 485
Senast: ameo
·
Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 343
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp