Som sagt så tog det några år från att den omnämnda pappan först blev sjuk tills han dog. Han kollade säkert upp det själv.Ringde hon jobbet och frågade, eller hur får man reda på om en sådan försäkring finns?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt så tog det några år från att den omnämnda pappan först blev sjuk tills han dog. Han kollade säkert upp det själv.Ringde hon jobbet och frågade, eller hur får man reda på om en sådan försäkring finns?
Kan inte ni tömma hans konton redan nu? Så pengarna ligger på dina konton? Inga gemensamma konton, allt måste ligga på dina egna konton.
Formellt sett inte, men har man som partner/make/maka tillgång till bank-id inklusive device det finns på OCH kod, så skulle jag ju se det som att ens partner faktiskt givit sitt tillstånd/medgivande även om det inte finns en fullmakt.
Stopp @Johanna1988 gör inte sånt utan att ha pratat med banken! Om en förälder dör hamnar barnen automatiskt hos en förmyndare och dennes jobb är att se till barnens rättigheter. Även om det inte finns något ont i tanken så är det större risker än vad det är positivt så länge partner inte är kontaktbar.Spinner vidare, här kommer ju alla pengar tillfalla TS ändå, det är bara tidsaspekten som det är frågan om ifall man "lånar" bankid. Visst, det är säkert komplett olagligt, men... Jag har svårt att se skada för någon överhuvudtaget?
Stopp @Johanna1988 gör inte sånt utan att ha pratat med banken! Om en förälder dör hamnar barnen automatiskt hos en förmyndare och dennes jobb är att se till barnens rättigheter. Även om det inte finns något ont i tanken så är det större risker än vad det är positivt så länge partner inte är kontaktbar.
Jag förstår att ni som föreslår gör det av omtanke men det kan slå enormt fel. Även om det blir krisigt ett tag med ekonomin så är det bättre än riskera att hamna på kant med en eventuell förmyndare.
Nej i och med att barnen kommer få barnpension så blir en förmyndare aktuellt.Fast beror det inte pa hur mycket tillgangar som finns om en overformyndare blir actuell? Sa var det i alla fall nar jag fortfarande bodde i Sverige och hade barn under 18 ar.
Även när de är gifta och inga barn utanför?Nej i och med att barnen kommer få barnpension så blir en förmyndare aktuellt.
Japp, det handlar om att barnen ska skyddas.Även när de är gifta och inga barn utanför?
Är det verkligen så?Nej i och med att barnen kommer få barnpension så blir en förmyndare aktuellt.
Jag tycker också att det låter jättekonstigt.Är det verkligen så?
I de fall jag vet har det mest handlat om när båda vårdnadshavarna dör eller om den andre föräldern inte är kapabel. Men detta är för ett tag sedan.
Däremot kan väl det väl bli så att överförmyndarnämnden måste godkänna vissa saker om det handlar om ett större arv? Men inte att barnet får en annan förmyndare än sin vårdnadshavare?
https://lawline.se/answers/maste-en...tt-underarigt-barn-om-dennes-foralder-avlider
Japp, det handlar om att barnen ska skyddas.
Det finns säkert olika erfarenheter men min vän blev änka med två små barn. Samma vecka som hennes man dog, hände saker med både bilen och huset som innebar stora ekonomiska insatser. Hon var otroligt glad att hon hade fört över alla fordon till henne så hon kunde lösa situationen någorlunda lätt.Stopp @Johanna1988 gör inte sånt utan att ha pratat med banken! Om en förälder dör hamnar barnen automatiskt hos en förmyndare och dennes jobb är att se till barnens rättigheter. Även om det inte finns något ont i tanken så är det större risker än vad det är positivt så länge partner inte är kontaktbar.
Jag förstår att ni som föreslår gör det av omtanke men det kan slå enormt fel. Även om det blir krisigt ett tag med ekonomin så är det bättre än riskera att hamna på kant med en eventuell förmyndare.
Är det verkligen så?
I de fall jag vet har det mest handlat om när båda vårdnadshavarna dör eller om den andre föräldern inte är kapabel. Men detta är för ett tag sedan.
Däremot kan väl det väl bli så att överförmyndarnämnden måste godkänna vissa saker om det handlar om ett större arv? Men inte att barnet får en annan förmyndare än sin vårdnadshavare?
https://lawline.se/answers/maste-en...tt-underarigt-barn-om-dennes-foralder-avlider
Visa bifogad fil 155428
I och med barnpension som barnet får från staten så krävs det någon annan än den kvarvarande föräldern.
Sen är det ett lagbrott att flytta pengar från någon utan fullmakt när denne är okontaktbar.
Jag har ingen aning om hur det ligger till ska sägas men detta säger ju inte alls att förmyndare automatiskt träder in vid barnpension?Visa bifogad fil 155428
I och med barnpension som barnet får från staten så krävs det någon annan än den kvarvarande föräldern.
Sen är det ett lagbrott att flytta pengar från någon utan fullmakt när denne är okontaktbar.
Jag delar den erfarenheten.Njae.
I de fall (gånger flera) som tyvärr varit aktuellt i relation till mitt jobb så har inget fall fått barnpensionen skyddad av överförmyndaren automatiskt. Först när kommunen anmält oegentligheter så har överförmyndaren tittat på det.
När försäkringar betalar ut större engångsbelopp är det generellt försäkringsbolagen som kräver att pengarna ska vara på ett av överförmyndaren kontrollerat konto.
https://www.pensionsmyndigheten.se/...od/barnpension-och-efterlevandestod-till-barn
Det är ju därför man ska föra över fordon och dyl innan personen blir så dålig. Det är lätt att tro att bodelning kommer gå snabbt och att det ”löser sig ” men det är en hel del byråkrati.Visa bifogad fil 155428
Jo men lite sent nu när den är okontaktbar.Det är ju därför man ska föra över fordon och dyl innan personen blir så dålig. Det är lätt att tro att bodelning kommer gå snabbt och att det ”löser sig ” men det är en hel del byråkrati.
När vår avkomma fick ut från ett par föesäkringar pga ajukdom så fick hen en förmyndare/god man (minns inte titel) och vi fick förhandla när hen skulle köpa ponny.Jag tycker också att det låter jättekonstigt.