Ignorera samvetet?

Vi som påpekar att TS inte borde berätta, vi är själva otrogna till höger och vänster, menar du? O_o
Nej, jag menar rättfärdiga fenomenet. Som att det är en värre handling att berätta än att det pågår bakom ryggen på någon. Som såklart kan vara av en sort som vill veta, eller en sort som inte vill veta. Och jag tror att många, inklusive jag själv, gärna skulle vilja veta. Men bara för att det finns människor inte vill veta blir alternativet att låta bli att berätta inte mer rätt eller mindre egoistiskt. Bara annat.

Ja, det kan vara egoistiskt att berätta. Och det kan vara egoistiskt att inte berätta.

Jag hade föredragit att få veta oavsett berättarens motiv. Hellre sanning än lögn.

Nej, jag menar rättfärdiga fenomenet. Som att det är en värre handling att berätta än att det pågår bakom ryggen på någon. Som såklart kan vara av en sort som vill veta, eller en sort som inte vill veta. Och jag tror att många, inklusive jag själv, gärna skulle vilja veta. Men bara för att det finns människor inte vill veta blir alternativet att låta bli att berätta inte mer rätt eller mindre egoistiskt. Bara annat.
Apropå konsekvensetik?

Jag tror iofs inte en sekund på att det var själva fenomenet du menade med tanke på hur du uttryckte dig, men visst.

Fast TS och kollegans partner har ingen relation, alltså högst onaturligt att berätta. Jag ringer inte upp okända och förtäljer dem sanningar de eventuellt är intresserade av. Det är inte av egoism, annat än att det sparar väldigt mycket tid åt mig att inte ägna mig åt.

Jag tolkar inte heller det som hämnd. Bara som en högst egoistisk tanke som dessutom utgår från att en främling skulle ha samma önskningar och värderingar som en själv.
Men dom som inte skulle berätta gör exakt samma grej ---> utgår från att en främling skulle ha samma önskningar och värderingar som en själv

Det är 50/50 att gissa vad partnern vill så man kan välja att berätta eller inte berätta och båda funkar

Vet man vad partnern vill gör man det och nåt annat hade varit egoistiskt men när man inte vet vad partnern vill?? Då spelar det ingen roll vad man gör

Men dom som inte skulle berätta gör exakt samma grej ---> utgår från att en främling skulle ha samma önskningar och värderingar som en själv

Det är 50/50 att gissa vad partnern vill så man kan välja att berätta eller inte berätta och båda funkar

Vet man vad partnern vill gör man det och nåt annat hade varit egoistiskt men när man inte vet vad partnern vill?? Då spelar det ingen roll vad man gör
Nja. Om man är medveten om vad ens upplysningar kan få för resultat och dessutom funderar kring ens egen förträfflighet och roll i världen kan den tanken ha andra motiv.

För att jag var tvungen att tänka en del idag och då blev det svårare att ignorera samvetet.
Jag fick uppfattningen av att det fanns en överenskommelse mellan kollegan och partner, men det visade sig vara felaktigt.
Det är lustigt tycker jag, du fick uppfattningen om en sak, alltså visste du inte med säkerhet, varför tog du inte reda på om det var så eller inte? Du uppfattade uppenbarligen fel, om du nu vill framstå som en ärlig person som inte vill göra något fel, varför pratade du inte med partnern om det innan om det var så viktigt att det skulle bli rätt?

Nja. Om man är medveten om vad ens upplysningar kan få för resultat och dessutom funderar kring ens egen förträfflighet och roll i världen kan den tanken ha andra motiv.
Exakt så. Min hållning i det här utgår inte från att jag tror att andra inte vill veta från någon annan bara för att jag själv inte vill det. Jag vill bara inte lägga mig i folks relationer på det viset, ffa inte som de riskerar hamna i kris pga mina upplysningar, och jag vill inte vara självutnämnd sanningsprofet.

Men hallå. Jag får rysningar av att arbetsplatsen sen kommer att hamna mellan två kollegor som "fuckat" upp allt vad god arbetsrelation kan betyda.
Två personer är KK. En som ljuger om sitt öppna förhållande, som sen får känslor, och en som inte har känslor som av den anledningen ska berätta för den andres partner.
Kul att jobba där på måndag.

Men hallå. Jag får rysningar av att arbetsplatsen sen kommer att hamna mellan två kollegor som "fuckat" upp allt vad god arbetsrelation kan betyda.
Två personer är KK. En som ljuger om sitt öppna förhållande, som sen får känslor, och en som inte har känslor som av den anledningen ska berätta för den andres partner.
Kul att jobba där på måndag.

Äsch, vi har massa drama hos oss. Det är affärer hit och dit, folk är otrogna, blir ihop, gör slut, blir osams och blir sams.
Går utmärkt att jobba där ändå :D

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 169
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka