Ignorera samvetet?

Till skillnad från många andra i tråden ser jag inte begränsning som någonting enbart negativt. Begränsning kan också ge trygghet och lugn.
En illusorisk trygghet kanske för även om intentionen är att inte såra den andra så vet man ju att det kommer att hända flera gånger under en relation trots att det inte är meningen. Själv lyckas jag inte ens följa regler jag sätter upp för mig själv.

Jo men det handlar ju givetvis inte enbart om mig, utan alla människors rätt att välja vilken form av relationer som passar dem. Såklart.
Jovisst. Och jag reagerade fortfarande på det självklara sättet att prata om att få och inte få, för sin partner. Att det sättet att prata är så självklart att det snarast verkar lite knäppt att jag reagerar på det. Det har absolut inget, noll, att göra med hur andra människor får leva sina liv. Jag skulle snarare säga att ordet får används i så olika betydelser här att det är synd att vi inte har fler ord för det just nu.

I den mån du kan bestämma över en annan människa i en relation. Det enda du kan bestämma över är ju om du ska stanna eller gå?

Först: Ja, man kan bestämma 100% om man vill stanna eller gå. Men egentligen svarade du inte på det jag sa överhuvudtaget här. Jag pratade om människors fulla rätt att bestämma vilka typer av förhållanden de vill ingå i.

Men jag undrar även vad du menar med "bestämma över den andra personen". Räknar du även kompromisser under det paraplyet?

En illusorisk trygghet kanske för även om intentionen är att inte såra den andra så vet man ju att det kommer att hända flera gånger under en relation trots att det inte är meningen. Själv lyckas jag inte ens följa regler jag sätter upp för mig själv.

Nu pratade jag inte om monogami specifikt utan begränsning generellt. Själv sätter jag upp regler och följer dem. Jätteskönt.

Även min polygama relation hade vissa regler för att det skulle kännas bra för oss båda.

Jag är lite nyfiken på var gränsen går. Om din partner drabbas av en sjukdom/olycka som gör att allt samliv är uteslutet. Ska man göra slut då? Om partnern får en stroke och blir en ”grönsak”, är det ett giltigt skäl till vänsterprassel? Om du upptäcker att du går igång jättemycket på att klä dig i andra könets kläder och möter noll förståelse hos din partner, är det bättre att skilja sig än att göra det i smyg då och då? För då sviker du din partner?

Sa vi inte precis att folk kan smussla med smågodis också? inte bara sex?

Hm du vill att jag ska ge honom absolution för lögnen? Och säga att han är extra god eller ngt? eller var det hon? Sorry vi får nog bara tycka olika och jag är ju inte präst heller.
Va? Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Vilken präst?

Vad menar du med kompromisser?

Wikidefinitionen får vara tillräcklig för detta syfte:

En kompromiss är ett beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt, genom att balansera för- och nackdelar för de inblandade.
...
En kompromiss kan innebära att man ger upp en del av sina krav för att få igenom andra. Ett politiskt parti kan säga att man ger upp kravet på att höja skatten på el, om man i gengäld får igenom sitt krav på höjd skatt på bensin. Kompromisser är viktiga i såväl politiken och näringslivet, som vardagslivet.

Wikidefinitionen får vara tillräcklig för detta syfte:

En kompromiss är ett beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt, genom att balansera för- och nackdelar för de inblandade.
...
En kompromiss kan innebära att man ger upp en del av sina krav för att få igenom andra. Ett politiskt parti kan säga att man ger upp kravet på att höja skatten på el, om man i gengäld får igenom sitt krav på höjd skatt på bensin. Kompromisser är viktiga i såväl politiken och näringslivet, som vardagslivet.
Jag tycker inte krav har något att göra i en relation.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 180
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 856
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 614
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka