Jo, men det jag säger att jag saknar handlar ju om hur vi pratar om relationer överhuvudtaget. Inte om hur du lever.![]()
Får inte alla personer i relationer överhuvudtaget bestämma vilken form av förhållande de vill ha?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, men det jag säger att jag saknar handlar ju om hur vi pratar om relationer överhuvudtaget. Inte om hur du lever.![]()
Logiskt.Vad menar du med rationellt i det här sammanhanget? Kognitivt? Nyttomaximerande? Logiskt? Förnuftigt?
Jo men ramverken begränsar bara dig själv eftersom du inte kan styra över någon annan.
Varför i all världen ställer du den frågan till mig?Får inte alla personer i relationer överhuvudtaget bestämma vilken form av förhållande de vill ha?
I den mån du kan bestämma över en annan människa i en relation. Det enda du kan bestämma över är ju om du ska stanna eller gå?Får inte alla personer i relationer överhuvudtaget bestämma vilken form av förhållande de vill ha?
En illusorisk trygghet kanske för även om intentionen är att inte såra den andra så vet man ju att det kommer att hända flera gånger under en relation trots att det inte är meningen. Själv lyckas jag inte ens följa regler jag sätter upp för mig själv.Till skillnad från många andra i tråden ser jag inte begränsning som någonting enbart negativt. Begränsning kan också ge trygghet och lugn.
Jovisst. Och jag reagerade fortfarande på det självklara sättet att prata om att få och inte få, för sin partner. Att det sättet att prata är så självklart att det snarast verkar lite knäppt att jag reagerar på det. Det har absolut inget, noll, att göra med hur andra människor får leva sina liv. Jag skulle snarare säga att ordet får används i så olika betydelser här att det är synd att vi inte har fler ord för det just nu.Jo men det handlar ju givetvis inte enbart om mig, utan alla människors rätt att välja vilken form av relationer som passar dem. Såklart.
I den mån du kan bestämma över en annan människa i en relation. Det enda du kan bestämma över är ju om du ska stanna eller gå?
Vad menar du med kompromisser?Först: Ja, man kan bestämma 100% om man vill stanna eller gå.
Men jag undrar även vad du menar med "bestämma över den andra personen". Räknar du även kompromisser under det paraplyet?
En illusorisk trygghet kanske för även om intentionen är att inte såra den andra så vet man ju att det kommer att hända flera gånger under en relation trots att det inte är meningen. Själv lyckas jag inte ens följa regler jag sätter upp för mig själv.
Varför i all världen ställer du den frågan till mig?
Va? Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Vilken präst?Sa vi inte precis att folk kan smussla med smågodis också? inte bara sex?
Hm du vill att jag ska ge honom absolution för lögnen? Och säga att han är extra god eller ngt? eller var det hon? Sorry vi får nog bara tycka olika och jag är ju inte präst heller.
Vad menar du med kompromisser?
Nej, din fråga hade ju inget att göra med det jag skrev.Trodde det faktum att jag citerade det du skrev skulle vara tydligt nog.
Nej, din fråga hade ju inget att göra med det jag skrev.
Jag tycker inte krav har något att göra i en relation.Wikidefinitionen får vara tillräcklig för detta syfte:
En kompromiss är ett beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt, genom att balansera för- och nackdelar för de inblandade.
...
En kompromiss kan innebära att man ger upp en del av sina krav för att få igenom andra. Ett politiskt parti kan säga att man ger upp kravet på att höja skatten på el, om man i gengäld får igenom sitt krav på höjd skatt på bensin. Kompromisser är viktiga i såväl politiken och näringslivet, som vardagslivet.
Nja, för med den frågan bör du ha missat vad det är @Petruska skrivit i de senaste inläggen.