Jag tror inte att anledningen till att folk har svårt för otrohet handlar om att sex skulle vara tabubelagt. Jag tror inte det är anledningen till att folk lämnar.
Det finns många andra saker förutom otrohet som skulle göra att jag också skulle uppleva svek och lämna en relation. Såsom våld, stöld eller andra saker som inte är tabubelagda.
Samtidigt är det, tycker jag, milsvid skillnad mellan otrohet och våld, stöld, misshandel osv. Otrohet är inte olagligt, och det riktar sig inte MOT någon annan människa, är inte (för det mesta i alla fall) något man gör för att skada eller såra någon - skadandet och sårandet är en oönskad bieffekt, inte syftet. Finns det någon annan handling, som i grunden uppstår ur positiva känslor, som är så tabubelagd som sexuell otrohet? Tror inte det...
Som flera andra funderar jag över vad otrohet egentligen är, och om det måste involvera sex? Jag hade, medan jag var gift, ett icke sexuellt förhållande med en kollega i flera år. Vi hade enorm personkemi, kunde prata i timmar... Jag gav den här kollegan mycket mer av mig själv än jag under den perioden gav till min man - delade tankar, drömmar, funderingar, allt det som var JAG (men inte sex då). I kollegans sällskap blev jag en bättre version av mig själv, levde upp, fick goda idéer, bjöd på mig själv på ett intellektuellt och känslomässigt plan... Var det otrohet?