Ignorera samvetet?

Jag tror inte att anledningen till att folk har svårt för otrohet handlar om att sex skulle vara tabubelagt. Jag tror inte det är anledningen till att folk lämnar.
Det finns många andra saker förutom otrohet som skulle göra att jag också skulle uppleva svek och lämna en relation. Såsom våld, stöld eller andra saker som inte är tabubelagda.

Samtidigt är det, tycker jag, milsvid skillnad mellan otrohet och våld, stöld, misshandel osv. Otrohet är inte olagligt, och det riktar sig inte MOT någon annan människa, är inte (för det mesta i alla fall) något man gör för att skada eller såra någon - skadandet och sårandet är en oönskad bieffekt, inte syftet. Finns det någon annan handling, som i grunden uppstår ur positiva känslor, som är så tabubelagd som sexuell otrohet? Tror inte det...

Som flera andra funderar jag över vad otrohet egentligen är, och om det måste involvera sex? Jag hade, medan jag var gift, ett icke sexuellt förhållande med en kollega i flera år. Vi hade enorm personkemi, kunde prata i timmar... Jag gav den här kollegan mycket mer av mig själv än jag under den perioden gav till min man - delade tankar, drömmar, funderingar, allt det som var JAG (men inte sex då). I kollegans sällskap blev jag en bättre version av mig själv, levde upp, fick goda idéer, bjöd på mig själv på ett intellektuellt och känslomässigt plan... Var det otrohet?

Vem har överhuvudtaget skrivit något att alternativet till monogami är att ha sex med första bästa gubbe/gumma på tunnelbanan?
Det är ett lika fult o nedsättande argument som att knulla runt.
Vad är så speciellt med sex att det blir så viktigt med monogami?

Det speciella med sex för mig är att jag inte vill göra det med vem som helst. Om sex är helt oviktigt, som att ta i hand, så kan man väl göra det med vem som helst? Jag tar vem som helst i hand, och jag dricker kaffe med något färre, dricka kaffe med någon är inte oviktigt för mig.

Jag delar inte heller lägenhet med vem som helst och är en helt monogam (eller oligogam) lägenhetsdelare, om en person till flyttade in utan att det frågades skulle jag bli sur. Om jag hade sex/bodde ihop med med två personer skulle jag bli sur om de drog in en fjärde utan att fråga osv.

Samtidigt är det, tycker jag, milsvid skillnad mellan otrohet och våld, stöld, misshandel osv. Otrohet är inte olagligt, och det riktar sig inte MOT någon annan människa, är inte (för det mesta i alla fall) något man gör för att skada eller såra någon - skadandet och sårandet är en oönskad bieffekt, inte syftet. Finns det någon annan handling, som i grunden uppstår ur positiva känslor, som är så tabubelagd som sexuell otrohet? Tror inte det...

Nej, det är inte rakt av jämförbart.
Men om jag vill ha din bil, är det inte för att vara elak mot dig.
Det är det själviska "jag vill ha bilen".
Inte "jag ska se till att Roheryn blir av med sin bil".

Om jag skulle vilja ha sex med din partner är det inte heller för att det är din partner utan för att jag helt egoistiskt vill ha partnern oavsett vems det var.

Så drivkrafterna bakom att stjäla en bil för eget bruk, pengar för eget bruk, ha sex med någon för eget nöje är ju i stort sett detsamma.

En skillnad är dock att det inte är olagligt (längre) att ha sex med någon annans partner. Så sex verkar ju ha särställningen bland flera otrevliga(re) alternativ till begär att inte vara olagligt...

rimligen utifrån att en person inte äger sin partner. Längre.
1864 upphörde, enligt Wikipedia, utomäktenskapligt sex att vara brottsligt i Sverige. Efter detta kunde äktenskapsbrott dras inför rätta om det handlade om faderskapsprövning (min formulering)...

Senast ändrad:
Hur är det "snyggt" att ljuga om att man har en monogam relation??

Är det inte bättre att hitta nån som man klarar av att ha en ärlig relation med?

Sexlust kan ju också variera över tid. Ponera att du har levt med X i sisådär tio år. Ni har det bra och njuter av ert liv tillsammans. Det är ett enda problem och det är att X inte vill ha sex. Ska du offra hela tillvaron pga den detaljen eller lösa det?

Jag har flera gånger under årens lopp hört kollegor uttala sig förklenande om sin partner och gjort den till löje bakom dennes rygg, så visst kan man svika på fler än ett sätt. Varje gång jag har frågat varför de fortfarande är tillsammans har de blivit irriterade eller ursäktat det med att de har barn eller älskar sin partner, men om jag älskar någon så går jag inte omkring och snackar skit om denne bakom dens rygg heller. :mad:

Det där skulle faktiskt vara ett mycket större svek för mig än om min man vid något enstaka tillfälle hamnade i säng med någon annan.

Men det är ju för att de tycker det? Är det inte ok att tycka så? Det är ok att tycka att det är helt oviktigt också såklart, då kan man ju avtala det med sin partner, hur svårt kan det vara?

Varför är det så förtvivlat viktigt att vara ihop med just den där personen som vill vara monogam? Kan man inte bara hitta någon annan att vara ihop med? Varför ska kärlek eller vad det nu är man söker efter vara så viktigt? Varför är tvåsamhet så viktigt att man måste låtsas vara tvåsam?

Varför tycker du att det är fel att ha den personliga åsikten att sex är viktigt?

Jag bara vill inte! ligga med första bästa gubbe eller tant i tunnelbanan, jag har inte lust, är inte sugen, snälla låt mig slippa!? Låt mig tycka att jag vill med en enda, det är inte extra konstigt, även andra djur kan ha åsikter om vem de vill ha sex med eller inte.
Jag har väl inte någonstans skrivit att det är fel? Jag blir knäpp. Jag måste uttrycka mig galet otydligt. Jag har inte en enda jävla gång skrivit att jag är för otrohet eller att jag tycker att det är okej eller att jag inte bryr mig eller att jag vill ha sex med många. Herregud.

Sexlust kan ju också variera över tid. Ponera att du har levt med X i sisådär tio år. Ni har det bra och njuter av ert liv tillsammans. Det är ett enda problem och det är att X inte vill ha sex. Ska du offra hela tillvaron pga den detaljen eller lösa det?

Lösa det.
Men utan att ljuga, smussla, luras.
Utan att bete sig illa mot X (som det är, att skaffa en sex-relation vid sidan av; om inte X är uttalat med på det tåget).

Alltså det som skrevs tidigare om att den som bedragits kan känna sig som ett skämt när det kommer fram och särskilt om alla andra visste......

Då skrevs det typ "varför känner du så, det är inte du som gjort fel" men anledningen till att man känner sig som ett skämt är kanske för att man blivit GRUNDLURAD att tro att man lever i en monogam relation...... varför skulle man inte känna sig lite som ett skämt eller idiot när det kommer fram att ens egen partner medvetet duperat en?

Det kände jag också av när ett ex var otrogen mot mig ---> jag hade hellre haft en öppen relation men där stod jag som en monogam idiot!!! Grundlurad av min partner! Jag hade också kunnat ligga med andra om han bara sagt rakt ut att han ville ha öppet förhållande men nej...... där stod jag som ett monogamt skämt när vi inte hade nån monogami

Jag har väl inte någonstans skrivit att det är fel? Jag blir knäpp. Jag måste uttrycka mig galet otydligt. Jag har inte en enda jävla gång skrivit att jag är för otrohet eller att jag tycker att det är okej eller att jag inte bryr mig eller att jag vill ha sex med många. Herregud.

försöker du föra något slags metafysisk/filosofisk diskussion om varför vi många människor ser sex som något privat och hemmahörande i ett stadigt förhållande?

Vem har överhuvudtaget skrivit något att alternativet till monogami är att ha sex med första bästa gubbe/gumma på tunnelbanan?
Det är ett lika fult o nedsättande argument som att knulla runt.

Och btw, jag tycker inte det är fult att ligga med många, det är jättebra! Jag tycker inte det är fult att ha öppet förhållande, det är jättebra! när båda är med på det. Jag tycker inte det är fult att bo ihop många. Men om ena personen är en monogam person ("tråkig vaniljsexperson" "dålig sexdrift") så varför är det så viktigt att vara ihop med just den personen?

Det är inte en konstigare fråga än -varför är monogami så viktigt för vissa? varför är tvåsamhet så viktigt för vissa att de bara måste vara ihop med en (viss) person?/Bo ihop med en person. Man kan faktiskt bo ensam! Eller med någon/några andra personer.

Du tror att jag är emot olika varianter av förhållanden och ligga med många, men jag är för (när det gäller andra som vill, för jag själv har inte lust med det och har inte lust att dela.).

Man kan ju :nailbiting: VE och FASA :nailbiting:prata med sin partner om problemet, istället för att gå bakom ryggen på den :up:

Jag har erfarenhet av att vara i ett förhållande där jag tog upp detta gång på gång utan att något hände. Jag föreslog till och med att jag skulle skaffa det jag behövde vid sidan om men där blev det blankt nej. Hjälpte det att prata om problemet? Nix. Jag var inte otrogen(åtminstone inte fysiskt) men när jag lämnade honom var han helt förtvivlad för allt var ju så bra...

Åh, ska vi in på vad otrohet är? Om jag tänker snusk om någon, är det otrohet? Kan jag sova hos en manlig vän?

:angel:

BwRWG.png

:angel:

Ja

Går sådär.
Nej, det går inget vidare ser jag.

Och något "säkert" svar går det nog inte att få heller...

Men det verkar ju vara väldigt kulturellt rotat; hur man ser på monogami eller polygami...
Det som verkar vara relativt gemensamt, geografiskt-kulturellt sett, är att i de flesta delar av världen anses "honan" ska vara monogam medan det är mer accepterat att "hanen" är mer polygam.
Det finns väl några stam-kulturer i Afrika, tror jag, där sex "tillhör individen" och alla får "ligga runt". Barnen ses väl som "byns/stammens barn" och inte tillhörande vissa föräldrar. Och det är klart, vet man inte vem som är fader så.

Och om vi tittar på 10 Guds bud, som ju ligger bakom en del västerländska värderingar, så står det ju att "du skall inte hava lust till din nästas maka, ej heller hans åsna..... (med mera, kommer inte ihåg och ids inte söka)".
Man ska alltså inte sukta efter det som tillhör någon annan. Här verkar ju sex vara jämställt med att vilja ta för sig av det som tillhör någon annan. I full klass med "du skall inte stjäla".

Kvinnan har ju i många kulturer, globalt, setts som mannens egendom. Kvinnan har varit omyndig i stort sett hela sitt liv... alltså har hon inte heller ägt makten över sin egen sexualitet.

I flertalet polygama kulturer är det väl mannen som får ha många hustrur, inte kvinnan som får ha många makar. Alltså: kvinnan var mer av en ägodel (fast jag tror i ärlighetens namn att exempelvis muslimsk och mormonsk polygami har handlat om att försörja kvinnor som alltså fick sin existens-trygghet säkrad).

I andra koncept har det ju handlat om att familje-enheten är lojal och försörjer sig: det var viktigt att ha (många) barn för att få sin försörjning när man inte längre klarar av att försörja sig själv. Barnen blev liksom föräldrarnas "egendom" eller ekonomiska säkerhet.

Sexualitet och fortplantning hängde tätt ihop: sex hade som en vanlig följd att det blev avkomma...
Det är nog mycket kulturellt/historiskt bakom våra åsikter.

Själv tycker jag att sex är väldigt personligt och privat. Det är inte något "casual" som jag kan göra med vem som helst, bara för att. Det är inte något som "bara blir" för mig.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 178
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 846
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 613
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka