Ignorera samvetet?

Jag har väl inte någonstans skrivit att det är fel? Jag blir knäpp. Jag måste uttrycka mig galet otydligt. Jag har inte en enda jävla gång skrivit att jag är för otrohet eller att jag tycker att det är okej eller att jag inte bryr mig eller att jag vill ha sex med många. Herregud.
Fast du frågar upprepat varför sex måste vara så viktigt för många? Det lät som att du tyckte det var lite knasigt? Ville du inte ha en förklaring av hur folk kan känna?

Ja

Går sådär.
Men jag försöker också, jag bara håller inte med om att det är något konstigt att det är så. Och jag stör mig lite på att det implicerades att människan borde tycka lika på området när det känns så självklart att människan borde få tycka olika. Precis som vilken gammal älgko/märr/svan som helst, vissa tar vilken tjur/hingst som helst och andra vill välja. Vissa hingstar är shy breeders och andra hoppar upp på en träbock.

Då får man ju vara ärlig och säga som det är. Att vårt sexliv fungerar inte. Hur löser vi detta?
Det kan ju resultera i att man bryter.

Men man kan ju ha pratat om det men det går inte att lösa det så båda blir nöjda.

Jämför med att personen X älskar att gå på danskurser. X:s partner vägrar gå på danskurser och tänker inte diskutera en lösning så att X kan gå på danskurs tillsammans med någon annan.
Då förstår jag verkligen om X väljer att gå på danskurs tillsammans med någon annan utan att berätta det för sin partner.

Men det finns ju saker som faktiskt inte går att kompromissa om. Det går ju inte att halvligga.

Nej, det går inte att halvligga.
Alldeles rätt.
Och om ingen av parterna i ett förhållande där man har väldigt olika sexdrift, och väldigt olika syn på sexualitet och sex utom förhållandet, kan eller vill ge med sig.
Då är ju inte det förhållandet så bra.

Då tänker jag att det troligen är bättre att man går skilda vägar.
För det är inte roligt för den part som känner sig tvungen att offra sig.
Det är antagligen inte roligt för den andra parten heller.

Men partnern smusslar ju inte undan? Det är ju det som jag inte gillar.
Sen tycker jag att partnern också måste vara villig att diskutera situationen. Om en säger att vårt sexliv fungerar inte så kan jag inte som partner heller bara vägra prata om det anser jag.

Men många är säkert extremt ovilliga att diskutera saken. I mitt tycke helt orimligt men tydligen rimligt enligt många andra.

Fast så är det ju med många "begär".
Man förväntas tygla dem.
Om jag vill ha din ´bil, förväntas jag tygla mitt begär och låta bli att stjäla den. Om jag ger efter för mitt ha-begär gällande din bil, anses jag med rätta vara en tjuv.

Det är ju absurt att sex ska jämföras med lagbrott. Det är inte samma sak.

Jag börjar luta åt sjobergas håll....

Nej, det går inte att halvligga.
Alldeles rätt.
Och om ingen av parterna i ett förhållande där man har väldigt olika sexdrift, och väldigt olika syn på sexualitet och sex utom förhållandet, kan eller vill ge med sig.
Då är ju inte det förhållandet så bra.

Då tänker jag att det troligen är bättre att man går skilda vägar.
För det är inte roligt för den part som känner sig tvungen att offra sig.
Det är antagligen inte roligt för den andra parten heller.

Så ett förhållande är dåligt när en enda grej inte funkar. Allt annat är tipptopp förutom den punkten men den diskvalificerar hela relationen. Drastiskt!

Nja, den med hög sexlust är ju beredd att kompromissa genom att ligga med någon annan så att den med låg sexlust inte behöver bry sig om frågan.

Att ligga med någon annan är ju inte en kompromiss i ett monogamt förhållande.
Kompromiss vore ju "jag vill ligga fem gånger varje dag, du vill ligga en gång i veckan så vi försöker hitta gnistan att ligga en gång varje dag" eller liknande.

Men man kan ju ha pratat om det men det går inte att lösa det så båda blir nöjda.

Jämför med att personen X älskar att gå på danskurser. X:s partner vägrar gå på danskurser och tänker inte diskutera en lösning så att X kan gå på danskurs tillsammans med någon annan.
Då förstår jag verkligen om X väljer att gå på danskurs tillsammans med någon annan utan att berätta det för sin partner.

Den andra parten som tex inte förstått att partnern har större sexdrift måste ju också inse allvaret och inse att det kan bli så att relationen bryts. Det är ju svårt att ställa ultimatum men när jag varit den i relationen som haft större sexdrift så har jag varit tydlig med att detta är på allvar och vi måste lösa detta då relationen inte fungerar. Om personen inte vill prata ändå så har vi stora problem med kommunikationen.

Fast så är det ju med många "begär".
Man förväntas tygla dem.
Om jag vill ha din ´bil, förväntas jag tygla mitt begär och låta bli att stjäla den. Om jag ger efter för mitt ha-begär gällande din bil, anses jag med rätta vara en tjuv.
Du ser noll skillnad på sexuell läggning/begär och att vilja stjäla en bil?

Hade du kunnat tänka dig att vara utan sex resten av ditt liv?

Så ett förhållande är dåligt när en enda grej inte funkar. Allt annat är tipptopp förutom den punkten men den diskvalificerar hela relationen. Drastiskt!
Drastiskt, ja.
Men jag tänker lite så som någon annan framfört tidigare: om det är en så stor stötesten, så man verkligen inte kan komma överens, så är antagligen inte förhållandet hundraprocentigt i övrigt.

Nu är det ju otrohet den här tråden handlar om och därför hamnar just sexet i fokus.
Men jag tänker att det kan finnas andra saker som är lika drastiska, om parterna verkligen inte kan enas.
Exempelvis vill ena parten ha häst, men inte andra parten. Båda är lika bestämda i sin uppfattning.
Resten av förhållandet är jättebra.
Vad är lösningen?
Vem ska offra sig?
Kommer den som offrat sig att må bra?
Kommer den som inte offrade sig att vara nöjd med att ha drivit igenom sin vilja i frågan?

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 179
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 849
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 613
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka