Ignorera samvetet?

Men om den ena vill ligga jättemycket och den andra inte alls och inte heller vill ha öppet förhållande, då är man ju så totalt olika att det är bättre att göra slut.

Jag hade nog kunnat förlåta otrohet, lite beroende på varför det sker. Skulle min sambo va otrogen och skylla på ''nä men du har blivit så jävla ful/tråkig/whatever'' så hade jag blivit skitsur och dumpat, liksom skyll inte över det på mig. Hade det däremot varit misstag/impuls så fine det kan jag leva med, skulle ju såklart ta ett tag att reparera men det skulle gå. Min sambo är däremot otrohet = slut. Har inga planer på att vara otrogen så för min del är det chill, och jag kan kontrollera mig om det skulle dyka upp någon überhet man så ingen behöver oroa sig.

Jag tänker att frågan om olika sexdrift är väl inte annorlunda än andra frågor?
Tex skaffa barn eller frågor om vilken livsstil vi ska ha. Jag vet många som inte har kunnat kompromissa där och har brutit pga det.
Det låter jobbigt tycker jag att leva med någon där man inte kan hitta någon kompromiss eller resonera sig fram till något.

Senast ändrad:
Nej, det går inget vidare ser jag.

Och något "säkert" svar går det nog inte att få heller...

Men det verkar ju vara väldigt kulturellt rotat; hur man ser på monogami eller polygami...
Det som verkar vara relativt gemensamt, geografiskt-kulturellt sett, är att i de flesta delar av världen anses "honan" ska vara monogam medan det är mer accepterat att "hanen" är mer polygam.
Det finns väl några stam-kulturer i Afrika, tror jag, där sex "tillhör individen" och alla får "ligga runt". Barnen ses väl som "byns/stammens barn" och inte tillhörande vissa föräldrar. Och det är klart, vet man inte vem som är fader så.

Och om vi tittar på 10 Guds bud, som ju ligger bakom en del västerländska värderingar, så står det ju att "du skall inte hava lust till din nästas maka, ej heller hans åsna..... (med mera, kommer inte ihåg och ids inte söka)".
Man ska alltså inte sukta efter det som tillhör någon annan. Här verkar ju sex vara jämställt med att vilja ta för sig av det som tillhör någon annan. I full klass med "du skall inte stjäla".

Kvinnan har ju i många kulturer, globalt, setts som mannens egendom. Kvinnan har varit omyndig i stort sett hela sitt liv... alltså har hon inte heller ägt makten över sin egen sexualitet.

I flertalet polygama kulturer är det väl mannen som får ha många hustrur, inte kvinnan som får ha många makar. Alltså: kvinnan var mer av en ägodel (fast jag tror i ärlighetens namn att exempelvis muslimsk och mormonsk polygami har handlat om att försörja kvinnor som alltså fick sin existens-trygghet säkrad).

I andra koncept har det ju handlat om att familje-enheten är lojal och försörjer sig: det var viktigt att ha (många) barn för att få sin försörjning när man inte längre klarar av att försörja sig själv. Barnen blev liksom föräldrarnas "egendom" eller ekonomiska säkerhet.

Sexualitet och fortplantning hängde tätt ihop: sex hade som en vanlig följd att det blev avkomma...
Det är nog mycket kulturellt/historiskt bakom våra åsikter.

Själv tycker jag att sex är väldigt personligt och privat. Det är inte något "casual" som jag kan göra med vem som helst, bara för att. Det är inte något som "bara blir" för mig.
Det finns ju ett par nya forskningsprojekt om det där, hur kvinnor mår i polygama förhållanden i mellanöstern och kanske ngt i USA. Har bara läst ngn artikel slarvigt (ett visst arabland) men slutsatsen verkade vara "ofta uselt" i just den. Fast det är kanske helt beroende på vilket land och kultur man tittar på. Jag tror det är helt annorlunda om man tänker förhållanden där alla tillsammans väljer att vara många istället för att en tar hem en extra utan att fråga.

Fast du frågar upprepat varför sex måste vara så viktigt för många? Det lät som att du tyckte det var lite knasigt? Ville du inte ha en förklaring av hur folk kan känna?
Nej. Eller ja. Är det inte lite knasigt ändå kanske? Intressant om inte annat.

Jag tycker det är viktigt att man tänker efter och inte bara känner att "såhär är det". Lite reflektion. Jag tror det kan vara hälsosamt att tänka efter ibland. Det kanske gör det lättare att reda ut en eventuell situation med otrohet i förhållandet om man har en lite bredare syn.

Jag tycker det är viktigt att man tänker efter och inte bara känner att "såhär är det". Lite reflektion. Jag tror det kan vara hälsosamt att tänka efter ibland. Det kanske gör det lättare att reda ut en eventuell situation med otrohet i förhållandet om man har en lite bredare syn.

Att reflektera kan absolut vara bra.
Men ibland kommer man ju ändå fram till "jo, men jag tycker så."

Jo men jag tror att många har det. Det har varit coolt och chill att köra kk och tillfälligt osv. Men jag tex har inte haft lust bara och helt subjektivt så tänkte jag mig att fler "har tänkt över" men inte riktigt kommit fram till att det är "bara". Sedan vet man ju inte varför, det kanske vore annorlunda för alla om världen var befolkad av bara Top Gun killar uhm och tjejer.

Tror det är samma som att vissa gillar killar och andra tjejer, går säkert till viss del på kultur men vissa gillar ju bara ena sorten och är inte alls sugen på den andra. Så sex verkar spela roll för många.

Senast ändrad:
Men den här frågan (som tråden halkat in på nu) är ju alldeles omöjlig att svara på. Svaret (om det är ok med sex utanför förhållandet) beror ju fullständigt på de inblandades åsikter och känslor kring det hela. Ingetdera är ju rätt eller fel, följdaktligen, så länge man är överens.

Däremot kan jag tycka att det är fegt och osolidariskt att ha sex på sidan om, ifall man VET att partnern blivit djupt olycklig om hen fick reda på det och absolut inte vill ha ett förhållande med en "otrogen". Då tycker jag att man lever en lögn som i mina ögon är rätt oschysst och självisk. Man tycker sig själv ha rätt till det man åtrår, men förvägrar partnern samma rätt. Jag får men du får inte, ungefär.

Hade det hela varit helt odramatiskt, som i ts fall, där ts säger sig ha haft uppfattningen att förhållandet var öppet, kan man ju tänka sig att ämnet kommit upp lite lättsamt när de (tydligen) umgicks. Att vad mysig (...) din man är, verkligen, visst är han? Eller nåt. Nu fick jag känslan av att SÅ öppet var det verkligen inte.....

Norm eller inte så ska det baseras i överenskommelse och ömsesidig respekt. Är man överens om att partner får ligga med andra så är det ok. Är man inte överens om detta eller t.om. vet att partnern inte vill att man ligger med andra så gör man inte det, annars bryter man mot överenskommelsen.

Man kan diskutera vad normen borde vara och varför normen är som den är (monogami) men det ger en inte rätten att gå utanför normen på eget bevåg och förvänta sig att partner ska vara tvungen att acceptera det.

Allt grundas i kommunikation och överenskommelse oavsett om det innebär celibat, monogami, öppet förhållande, polygami osv.

Det intressanta för mig med den här tråden är att se hur lite saker som ärlighet, respekt, integritet, kommunikation och tillit verkar betyda för förvånansvärt många.

Med tanke på hur fort folk här inne brukar skrika rövhatt osv om opålitliga och oärliga män, så är det ytterst fascinerande.

Jo det gör jag också givetvis. Men det är lättare att se nyanser och inte vara så himla svartvit
Nej om man tänker så förstår jag din fråga på ett sätt. Min fråga är ju ofta, varför får man ibland en känsla av att folk tycker det är så viktigt att vara två i en lägenhet, istället för typ en. Och antar att svaret är detsamma, det verkar vara kulturell press, men kanske är det bara det att man väldigt gärna vill och har en stark drivkraft för det.

Det intressanta för mig med den här tråden är att se hur lite saker som ärlighet, respekt, integritet, kommunikation och tillit verkar betyda för förvånansvärt många.

Med tanke på hur fort folk här inne brukar skrika rövhatt osv om opålitliga och oärliga män, så är det ytterst fascinerande.

Lika fascinerande är det hur snabbt man förväntas omedelbart döma ut ett förhållande på förhand bara för att det förekommit sex som definieras som otrohet. Det behöver inte ha speciellt mycket med de värdeladdade orden du använder i första stycket att göra alls. Likväl som det kan ha det, beroende på situation.

Men den här frågan (som tråden halkat in på nu) är ju alldeles omöjlig att svara på. Svaret (om det är ok med sex utanför förhållandet) beror ju fullständigt på de inblandades åsikter och känslor kring det hela. Ingetdera är ju rätt eller fel, följdaktligen, så länge man är överens.

Däremot kan jag tycka att det är fegt och osolidariskt att ha sex på sidan om, ifall man VET att partnern blivit djupt olycklig om hen fick reda på det och absolut inte vill ha ett förhållande med en "otrogen". Då tycker jag att man lever en lögn som i mina ögon är rätt oschysst och självisk. Man tycker sig själv ha rätt till det man åtrår, men förvägrar partnern samma rätt. Jag får men du får inte, ungefär.

Hade det hela varit helt odramatiskt, som i ts fall, där ts säger sig ha haft uppfattningen att förhållandet var öppet, kan man ju tänka sig att ämnet kommit upp lite lättsamt när de (tydligen) umgicks. Att vad mysig (...) din man är, verkligen, visst är han? Eller nåt. Nu fick jag känslan av att SÅ öppet var det verkligen inte.....
TS och den bedragne umgicks inte, TS har träffat partnern två gånger så TS vet vem det är men de känner inte varandra.

Lika fascinerande är det hur snabbt man förväntas omedelbart döma ut ett förhållande på förhand bara för att det förekommit sex

Om du läst något av vad jag skrivit så borde det ha gått upp ett liljeholmens för länge sen, att för min personliga del, så är det inte sexet det handlar om överhuvudtaget. Jag har som jag redan sagt inga som helst problem med att "dela med mig".

Men det är ju bra för dig att du inte har några som helst problem med att din partner utan din vetskap, tar ett eget beslut om något som påverkar båda, går bakom din rygg och gör något som ni inte är överens om :up:

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 179
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 849
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 613
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka