Ignorera samvetet?

Jag förstår inte alls vad du menar.

Det jag menar är att man istället för att leva ut sitt begär förväntas tygla det. Annars kan man ju inte leva kvar i relationen, hur fantastisk den än är på alla andra plan.

Fast så är det ju med många "begär".
Man förväntas tygla dem.
Om jag vill ha din ´bil, förväntas jag tygla mitt begär och låta bli att stjäla den. Om jag ger efter för mitt ha-begär gällande din bil, anses jag med rätta vara en tjuv.

Jag kan tänka mig flera scenarion där jag hade varit helt okej med längre tids otrohet. Ett exempel är ju om den ena i förhållandet har en läggning som den andra inte delar, men att den som inte delar begäret vägrar öppet förhållande. För den som har begäret så handlar det kanske bara om just det, och hen kanske inte har några som helst romantiska känslor för den hen lever ut sitt begär tillsammans med. Ändå klassas det som otrohet i de flesta ögon.

Jag tror att det hänger ihop med att sexuell lust/drift fortfarande är något skamligt, och särskilt så om man har en läggning som inte följer heterovaniljnormen.

Eller för den delen ett scenario där den ena parten har låg alternativt obefintlig sexualdrift och den andra hög. Jag kan inte se mig själv vara utan sex och det finns säkert många som tänker som jag.

Men varför är den enes behov viktigare än den andres? Och varför är det självklart vems behov som är viktigast?

Eller för den delen ett scenario där den ena parten har låg alternativt obefintlig sexualdrift och den andra hög. Jag kan inte se mig själv vara utan sex och det finns säkert många som tänker som jag.
Men varför är man inte ärlig med det då och säger att man vill ha sex med fler?
Varför ta det i hemlighet..

Fast jag pratar ju inte alls om det. Varför tycker så många att just sex är en sådan sak? Vad är så speciellt med sex att det blir så viktigt med monogami?

Du verkar som den enda här som fortsätter nämna att sex i sig skulle vara så speciellt att alla måste vara monogama.

I övrigt, varför är det viktigt att vara ärlig? Lojal? Schysst? Trevlig? Snäll? Rolig?

Men varför är man inte ärlig med det då och säger att man vill ha sex med fler?
Varför ta det i hemlighet..

Det kan ju vara så att personen med låg sexualdrift absolut inte kan tänka sig att ha ett öppet förhållande.
Jag har aldrig varit i den sitsen men om jag älskar min partner och vi har ett bra liv tillsammans men jag ändå saknar sex så kan jag tänka mig att jag ligger med någon annan än min partner. Alla är glada och nöjda.

Fast jag pratar ju inte alls om det. Varför tycker så många att just sex är en sådan sak? Vad är så speciellt med sex att det blir så viktigt med monogami?
I min bekantskapskrets tycker jag inte att monogami är normen eller det självklara nuförtiden. Men antar att det kan handla om intimiteten? nakenheten?

Det är ingen spärr. Frågan har aldrig varit uppe oss emellan på det sättet. Det är helt enkelt helt självklart för oss att var och en svarar för sig själv, och som ett led i det har eget konto etc. Eftersom vi är två olika myndiga personer.

Sen kom samtalet om gemensamma konton upp. Jag vill inte ha det, pga ovanstående.

Att jag tjänar mest ger mig naturligtvis ett slags makt. Det bör alla som tjänar mer än sin partner tänka över, just maktaspekten och hur den kan hanteras.

Min särbo tjänar ohyggligt mer pengar än vad jag gör plus att han är helt fri från lån (något jag inte kan skryta med). Jag har lånat pengar av honom med låång avbetalning för det var en knipa som var tvungen att lösas på en gång. ALDRIG att han dragit upp det när vi bråkat. Han gnider heller inte in det när hans löneavi kommer... men jag förväntar mig heller inte att han ska betala något för min del och jag hade aldrig lånat av honom om det inte var total kris och jag kommer att betala tillbaka. Hade det inte funkat så här så hade vi inte kunnat vara tillsammans.

Det kan ju vara så att personen med låg sexualdrift absolut inte kan tänka sig att ha ett öppet förhållande.
Jag har aldrig varit i den sitsen men om jag älskar min partner och vi har ett bra liv tillsammans men jag ändå saknar sex så kan jag tänka mig att jag ligger med någon annan än min partner. Alla är glada och nöjda.
Ja och då gör man det valet och då får man ju vara beredd på att den andra parten tycker att man sviker eller att den väljer att avsluta relationen om den får reda på otroheten.

Eller så sköter man det snyggt och ingen annan får veta något.
Och det är där man är olika som personer.
Själv hade jag känt att jag sviker personen jag lever med. Jag hade hellre lämnat relationen om man nu ska generalisera om en teoretisk situationen.
Och det handlar inte om sex. Om jag lever med någon vill jag inte göra något som jag måste smussla med och gömma undan. Jag vill inte leva i en relation där jag måste ljuga om saker eller undanhålla det så.

Men det är ju för att de tycker det? Är det inte ok att tycka så? Det är ok att tycka att det är helt oviktigt också såklart, då kan man ju avtala det med sin partner, hur svårt kan det vara?

Varför är det så förtvivlat viktigt att vara ihop med just den där personen som vill vara monogam? Kan man inte bara hitta någon annan att vara ihop med? Varför ska kärlek eller vad det nu är man söker efter vara så viktigt? Varför är tvåsamhet så viktigt att man måste låtsas vara tvåsam?

Varför tycker du att det är fel att ha den personliga åsikten att sex är viktigt?

Jag bara vill inte! ligga med första bästa gubbe eller tant i tunnelbanan, jag har inte lust, är inte sugen, snälla låt mig slippa!? Låt mig tycka att jag vill med en enda, det är inte extra konstigt, även andra djur kan ha åsikter om vem de vill ha sex med eller inte.

Men det är ju för att de tycker det? Är det inte ok att tycka så? Det är ok att tycka att det är helt oviktigt också såklart, då kan man ju avtala det med sin partner, hur svårt kan det vara?

Varför är det så förtvivlat viktigt att vara ihop med just den där personen som vill vara monogam? Kan man inte bara hitta någon annan att vara ihop med? Varför ska kärlek eller vad det nu är man söker efter vara så viktigt? Varför är tvåsamhet så viktigt att man måste låtsas vara tvåsam?

Varför tycker du att det är fel att ha den personliga åsikten att sex är viktigt?

Jag bara vill inte! ligga med första bästa gubbe eller tant i tunnelbanan, jag har inte lust, är inte sugen, snälla låt mig slippa!? Låt mig tycka att jag vill med en enda, det är inte extra konstigt, även andra djur har åsikter om vem de vill ha sex med eller inte.
Vem har överhuvudtaget skrivit något att alternativet till monogami är att ha sex med första bästa gubbe/gumma på tunnelbanan?
Det är ett lika fult o nedsättande argument som att knulla runt.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 178
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 846
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 613
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka