Ignorera samvetet?

Jag tycker man ska tänka efter många gånger innan man tvingar på nån traumatisk information som kan påverka dennes liv väldigt negativt. Framför allt när man gör det av rent egoistiska skäl snarare än omtanke.

Fetad del i citatet är nog grunden till det provokativa här. Och - avgörande i frågans generella typ av förnuft - eller inte förnuftigt alls.

Jag tycker man ska tänka efter många gånger innan man tvingar på nån traumatisk information som kan påverka dennes liv väldigt negativt. Framför allt när man gör det av rent egoistiska skäl snarare än omtanke.
Vad klassas som omtanke då?
Många här skriver att mitt tankesätt är egoistiskt, vad är motsatsen till det?

När är det okej att berätta då enligt er?

I synnerhet om det egoistiska skälet är dåligt samvete. Man berättar för att lätta sitt samvete och går vidare nöjd och glad med att man varit en så rejäl och ärlig människa - utan att alls ta ansvar för hur det går med den man gav informationen till. :grin:

I synnerhet om det egoistiska skälet är dåligt samvete. Man berättar för att lätta sitt samvete och går vidare nöjd och glad med att man varit en så rejäl och ärlig människa - utan att alls ta ansvar för hur det går med den man gav informationen till. :grin:
Menar du att om man berättar så har man ett ansvar för personen och bör således ta hand om denne? Hur länge ska man föra en dialog då?

Omtanke är när man vet att personen vill ha reda på det och mår "bäst" av att få reda på det. Att berätta för att man själv plötsligt har fått dåligt samvete klassar inte jag som omtanke.
Bra definition!

(Fast om en kompis sa till mig Du måste berätta om du hör/ser något om min partner så skulle jag nog ta en längre diskussion om det - som inte givet hade slutat med att jag sa ok.)

Vad klassas som omtanke då?
Många här skriver att mitt tankesätt är egoistiskt, vad är motsatsen till det?

När är det okej att berätta då enligt er?
Frågan är istället VAD och VARFÖR ska man lämna information om någon annan människa till en tredje part?

För egen del har jag lite svårt att förstå detta behov av att berätta. Om man nu inte är grävande journalist då....

Frågan är istället VAD och VARFÖR ska man lämna information om någon annan människa till en tredje part?

För egen del har jag lite svårt att förstå detta behov av att berätta. Om man nu inte är grävande journalist då....
Men käre nån - i detta fallet är det TS som är tredje part och detkänslolösaknullets fasta partner är första eller andra part. Däremot avgörs frågan om avslöjandets nödvändighet eller inte i hur redo TS är att ta ansvar för sitt avslöjande, sin egen roll i möjliggörandet att gå till sängs med en kollega och vad det innebär på arbetsplatsen och detkänslolösaknullets uppkomna känslor - vem tar ansvar för dem? Den fasta och idag ovetande partnern kommer att reagera - frågan är om TS alls har insett vad hen har för ansvar för den reaktionen.

Fast hur vanligt är det att en otrohet är känd?

Min erfarenhet och tro är att de allra allra flesta "affärer" försigår alldeles okända.
I den pyttelilla byn vi bodde i så visste många. Hela fotbollslaget visste om det och de berättade för sina partners etc. Jag fick veta i efterhand av många att de visste och tyckte synd om mig. När vi bodde i Stockholm visste ju färre om det såklart.

@micaelathegreat Jag tänker på han också som bjöd med sin sambo på middagen med laget och sen när hon åkt hem för kvällen alltid plockade upp en tjej. Och alla visste om det - hela laget, vännerna som följde med, fruarna och flickvännerna. Samma visa varje helg.

Kul för den sambon att alla satt på den informationen, särskilt med tanke på att han aldrig skyddade sig.

I den pyttelilla byn vi bodde i så visste många. Hela fotbollslaget visste om det och de berättade för sina partners etc. Jag fick veta i efterhand av många att de visste och tyckte synd om mig. När vi bodde i Stockholm visste ju färre om det såklart.
Det låter som om det var en skapligt stor skit du var tillsammans med?

Detta att "alla vet" ikan ha andra följder också.

Bästa vännen samåkte ibland på möten och arrangemang med en mycket god vän. Efter en lång bilresa blev de i det närmastge attackerade när de klev ur bilen. En kvinna rusar fram och säger upprört att de ju är gifta på var sitt håll. De borde skämmas.

Vännen och hennes goda vän blev rätt paffa. De hade inte haft en tanke på att deras samåkning (som beerodde på att de bor i samma landsända) skulle vara föremål för någon annans bryderier.

Jag har sett om liknande scenarier flera gånger. Att folk förutsätter en massa. Man "vet". Det är "allmänt känt".

Tillåt mig tvivla.
Visst kan det finnass idioter som berättar eller inte smyger med sin otrohet. Idioter finns som bekant överallt.
Men många gånger förutsätts saker som inte har den minsta verklighetsförankring.

Jag hade också velat veta. Men inte av den part som ts är i målet, då hade nog min första tanke varit att ha ihjäl de båda, orationellt, ja visst. Ofta brukar väl människor reagera väldigt orationellt på chockande besked dock så tycker nog ts ska vara tyst. För mig ter det sig enbart som för många andra i tråden. Ts vill ha hämnd och skiter i konsekvenserna av det. Inget hen skrivit i tråden tyder på någon form av ånger eller samvetskval. Det hade gjort mig pissförbannad om någon min man knullat med hade betett sig så.

Hur hade ts gjort/borde ha gjort om det var med någon annan på jobbet personen hade vänstrat? Det borde kunna ge en vägledning hur känslan är exkl samvetsbiten.

Jag har fick f.ö. reda på det av en slump. Hade inte velat vara ovetande. Hade träffat henne. En del andra visste.
Lägga sig i någon annans relation gör man väl så fort man hoppar i säng om det är ett monogamt förhållande. Vilket det ju inte var trodde ts.
Jag tycker inte att svaren är självklara.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V