Jag tycker man ska tänka efter många gånger innan man tvingar på nån traumatisk information som kan påverka dennes liv väldigt negativt. Framför allt när man gör det av rent egoistiska skäl snarare än omtanke.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker man ska tänka efter många gånger innan man tvingar på nån traumatisk information som kan påverka dennes liv väldigt negativt. Framför allt när man gör det av rent egoistiska skäl snarare än omtanke.
TS har legat med kollegan några månader, träffat partner två gånger.
Vad klassas som omtanke då?Jag tycker man ska tänka efter många gånger innan man tvingar på nån traumatisk information som kan påverka dennes liv väldigt negativt. Framför allt när man gör det av rent egoistiska skäl snarare än omtanke.
Menar du att om man berättar så har man ett ansvar för personen och bör således ta hand om denne? Hur länge ska man föra en dialog då?I synnerhet om det egoistiska skälet är dåligt samvete. Man berättar för att lätta sitt samvete och går vidare nöjd och glad med att man varit en så rejäl och ärlig människa - utan att alls ta ansvar för hur det går med den man gav informationen till.![]()
Vad klassas som omtanke då?
Många här skriver att mitt tankesätt är egoistiskt, vad är motsatsen till det?
När är det okej att berätta då enligt er?
Fortfarande ingen enorm känslomässig investering.
Bra definition!Omtanke är när man vet att personen vill ha reda på det och mår "bäst" av att få reda på det. Att berätta för att man själv plötsligt har fått dåligt samvete klassar inte jag som omtanke.
Frågan är istället VAD och VARFÖR ska man lämna information om någon annan människa till en tredje part?Vad klassas som omtanke då?
Många här skriver att mitt tankesätt är egoistiskt, vad är motsatsen till det?
När är det okej att berätta då enligt er?
Nej såklart inte. Men det kändes fasiken inte kul när alla vet att ens partner är otrogen och har snackat om det bakom ryggen på mig. Jag tror att min känsla inte alls är ovanlig.Men varför var du skämtet? Du hade ju inte gjort något fel?
Men käre nån - i detta fallet är det TS som är tredje part och detkänslolösaknullets fasta partner är första eller andra part. Däremot avgörs frågan om avslöjandets nödvändighet eller inte i hur redo TS är att ta ansvar för sitt avslöjande, sin egen roll i möjliggörandet att gå till sängs med en kollega och vad det innebär på arbetsplatsen och detkänslolösaknullets uppkomna känslor - vem tar ansvar för dem? Den fasta och idag ovetande partnern kommer att reagera - frågan är om TS alls har insett vad hen har för ansvar för den reaktionen.Frågan är istället VAD och VARFÖR ska man lämna information om någon annan människa till en tredje part?
För egen del har jag lite svårt att förstå detta behov av att berätta. Om man nu inte är grävande journalist då....
Fast hur vanligt är det att en otrohet är känd?Nej såklart inte. Men det kändes fasiken inte kul när alla vet att ens partner är otrogen och har snackat om det bakom ryggen på mig. Jag tror att min känsla inte alls är ovanlig.
I den pyttelilla byn vi bodde i så visste många. Hela fotbollslaget visste om det och de berättade för sina partners etc. Jag fick veta i efterhand av många att de visste och tyckte synd om mig. När vi bodde i Stockholm visste ju färre om det såklart.Fast hur vanligt är det att en otrohet är känd?
Min erfarenhet och tro är att de allra allra flesta "affärer" försigår alldeles okända.
Det låter som om det var en skapligt stor skit du var tillsammans med?I den pyttelilla byn vi bodde i så visste många. Hela fotbollslaget visste om det och de berättade för sina partners etc. Jag fick veta i efterhand av många att de visste och tyckte synd om mig. När vi bodde i Stockholm visste ju färre om det såklart.
Ja det var ju det. Men just otroheten kom inte fram förrän när vi separerade.Det låter som om det var en skapligt stor skit du var tillsammans med?