Ignorera samvetet?

Jag kan verkligen förstå att man tycker så. Men jag håller inte med. Jag hade inte brytt mig om vem som kom och berättade om min partners otrohet, bara någon gjort det. Bara jag inte hade stått där som byns jäkla skämt när allt uppdagades.

Exact! Nar min ex och basta kompis hade en affar i nastan ett ar visste i stort sett hela var umgangeskrets ... alla utom jag. Gissa om jag kande mig som "byns skamt". Det minsta i det hela var exets otrohet ... det storsta var att det var med min kompis ...
Personligen skulle jag definitivt vilja veta, speciellt nar det ar nagon jag vet vem det ar.

Men vad är det där för dum kommentar?
Vad för kommentar är det för en moderator?

En ny användare kommer in lägger in ett nytt inlägg det första användaren gör. Inlägget är väldigt kontroversiellt och skapar debatt rörande moral. Den nya användaren bringar egentligen ingen ny information i tråden utan "härjar" liksom bara på och "uppskattar nya tankesätt" . Känns allmänt som ett troll-beteende. Sen kan tråden löpa absolut. Troll är kul ibland.

Alltså, att du ens använder orden att förstöra deras förhållande, bara det för det att låta som att du inte ska ha med det att göra. Eftersom du är så osäker på ifall du faktiskt förstör det eller inte, det är en helt annan sak om du känner personen och vet hur deras förhållande ser ut.

Som sagt, eftersom du tror på riktigt att ni delat partner medvetet, varför har du inte pratat med denne innan om det? Det är väl en hyfsat relevant grej som man kanske nämner om man nu har träffat varandra och till och med anser att du känner personen tillräckligt bra för att faktiskt gå in och förstöra deras eventuellt kanske bra relation.

Det låter faktiskt enbart som att du är sur på denna person och vill förstöra förhållandet för att den ljög för dig, jag kan inte se någon annan anledning annars till varför du väntat ¨på att förstöra det.
Om du hade läst inlägget hade du sett att jag använde samma ord (”förstöra”) som i inlägget jag svarade på.

Varför skulle jag ha pratat med partner? Det kanske hade varit det naturliga steget för dig men av olika anledningar var det inte det för mig.

Och ”väntat på att förstöra det” förstår jag inte, var får du det ifrån? Jag har skrivit tidigare att jag trodde något, som visade sig vara falskt, och då har jag plötsligt velat förstöra det hela tiden?

Jag kan verkligen förstå att man tycker så. Men jag håller inte med. Jag hade inte brytt mig om vem som kom och berättade om min partners otrohet, bara någon gjort det. Bara jag inte hade stått där som byns jäkla skämt när allt uppdagades.
Det är lite så jag tänker när jag utgår från mig själv. Jag vet förstås inte vad som hänt i deras förhållande tidigare men då får kollegans partner åtminstone en chans att tänka över framtiden med alla kort på borden.

Jag är inte skyldig någon någonting. Men samvetet är svårt att tygla, särskilt när man aldrig varit på djupt vatten förut.

Var fanns samvetet när du valde att knulla runt med en upptagen kollega?

Som tidigare sagt så är det lite lustigt hur det där samvetet har en tendens att vakna, först när relationen med den upptagne på ett eller annat vis skiter sig :grin:
Fast ts TRODDE ju att kollegan levde i en relation där sex utanför relationen var okej men fick sedan reda på att detta inte stämde. JAG hade hade haft noll samvetskval i situation ett (ligga med någon i en relation med vissa överenskommelser) men mer samvetskval över att göra det i situation två (den andre ljuger om det). I fall ett så är det ju inte ens otrohet utan helt och fullständigt okej.

Chansen är inte 50 procent. Räknar du att det är 50 procent att du vinner högsta vinsten på lotto också för antingen gör du det eller så gör du det inte?
Du kanske förstår poängen bättre om jag säger det som att frågan är binär? Antingen vill personen att partnerns ligg ska höra av sig och berätta - eller så vill personen det inte. Det finns inga mellanting.

Hade en kompis som fick ett mail från sambons ex, där hon skrev att sambon varit otrogen med henne. Inte kul alls att höra, han åkte ut omgående. Men hon ville såklart veta om det.

Skulle det vara ett One Night stand så kanske jag inte velat veta. Men en pågående affär? Karln ska ut omgående. Så vägrar jag leva iaf.

När jag säger utgå från mig själv så menar jag att jag utgår från hur jag själv skulle vilja att personer gjorde mot mig om jag var i samma sits som kollegans partner. Det blev nog lite luddigt där.
Det är så lätt att utgå från att andra personer tänker som man själv gör.
"det som är självklart är klart bara för en själv"

Ju fler människor jag träffar genom livet desto mindre säker blir jag på hur andra tänker och resonerar.
Faktum är att man aldrig någonsin helt kan sätta sig in i en annan människas tänkande, Framförallt inte om man är främlingar.

Att berätta om otrohet är dessutom ett sätt att leka gud och moralväktare. Den man har ansvar för är sig själv. Ingen annan.

Skulle du må bra om det kom fram att du krossat den andra (ett möjligt scenario) och förändrat livet för den?
Kanske tar personen det med en axelryckning. Kanske tvärtom. Du VET inte.

Det är för mig kärnan i detta. Att göra saker för att man förutsätter att andra tänker som man själv. Det är själviskt och egocentrerat.

Acceptera att du umgåtts med en lögnare. Det finns sådana överallt.
Håll tyst. Avsluta och gå vidare.

Det här med relationer och hur folk reagerar är ett jävla aber.
Jag hade en vän, nära vän dessutom vars man gjorde lite märkliga närmanden.
Jag tog upp detta med vännen och det slutade med att vi inte är vänner längre.
Så kan det också gå.

Samma här, fast vi var "bara" vanliga vänner och inte jättenära. Hennes (i mitt tycke allmänt urkiga) karl gjorde en del framstötar och kom med en del förslag som jag inte nappade på. Det berättade jag för vännen och idag är vi inte längre vänner. Hon klippte kontakten efter några månader och är kvar med sin karl, som givetvis bedyrade sin oskuld fastän en saker han hade sagt visste hon kom från honom, så hon trodde ju på mig och ändå var det jag som det sades upp kontakten med.

Folk är lustiga..

Det känns väl rätt klassiskt. Det är för de flesta enklare att dumpa en vän än att skilja sig. Konsekvenserna blir mindre.

Jävligt trist bara.
Jag hoppades ju att vi skulle kunnat fortsätta vara vänner, hade inga åsikter alls om vad hon skulle göra med mannen.

Varför skulle jag ha pratat med partner? Det kanske hade varit det naturliga steget för dig men av olika anledningar var det inte det för mig.
Du har ju träffat personen två gånger, är väl inte alls konstigt att man presenterar sig när man träffas och är öppen med vad man gör? Uppenbarlen är ju det naturliga för dig att dra upp sådant när du känner att du blivit lurad. Det är inget annat än att hämnas och vilja förstöra deras förhållande.
Och ”väntat på att förstöra det” förstår jag inte, var får du det ifrån? Jag har skrivit tidigare att jag trodde något, som visade sig vara falskt, och då har jag plötsligt velat förstöra det hela tiden?
Nej, du vill bara förstöra det när du fattat att personen inte varit ärlig mot dig, alltså hämnas och förstöra dens förhållande. Det tycker inte jag är en anledning till att berätta sådant.

Vad för kommentar är det för en moderator?

En ny användare kommer in lägger in ett nytt inlägg det första användaren gör. Inlägget är väldigt kontroversiellt och skapar debatt rörande moral. Den nya användaren bringar egentligen ingen ny information i tråden utan "härjar" liksom bara på och "uppskattar nya tankesätt" . Känns allmänt som ett troll-beteende. Sen kan tråden löpa absolut. Troll är kul ibland.
Användaren skriver ju att hen har ett anonymt nick, det är ju inte speciellt ovanligt när det gäller känsliga frågor?
Jag tycker trollkommentarer är helt onödiga öht, om ett tydligt trollbeteende uppvisas (vilket inte är fallet här) så rapporterar man tråden istf att komma med den typen av inlägg.

Du har ju träffat personen två gånger, är väl inte alls konstigt att man presenterar sig när man träffas och är öppen med vad man gör? Uppenbarlen är ju det naturliga för dig att dra upp sådant när du känner att du blivit lurad. Det är inget annat än att hämnas och vilja förstöra deras förhållande.
Nej, du vill bara förstöra det när du fattat att personen inte varit ärlig mot dig, alltså hämnas och förstöra dens förhållande. Det tycker inte jag är en anledning till att berätta sådant.
Vad säger att ts träffat partnern efter att hen och kollegan inledde sitt förhållande? Eller har jag missat att ts skrivit att hen träffat partnern efter?

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V