Ignorera samvetet?

Ljuga? Du anser att låta bli att tala om något är att ljuga?

Men för sjutton, kör på. Du ser ju inga som helst problem med att kliva på som en sanningsförkunnare och du ser inga risker med att göra något som rätt många i tråden reagerar starkt mot, du ser inte risken att partnern har samma inställning som de av oss som reagerat. Kör på, jag orkar inte tjafsa mer.
Men skojar du? Det är ju rätt många som säger att de vill veta med. Ingen av oss kan veta vad hen vill men är det SÅ JÄVLA NÖDVÄNDIGT ATT SPARKA PÅ NÅGON SOM LIGGER?

Så kan man se på det, ja.
Jag har skrivit tidigare i tråden att jag inte kommer kontakta partnern men att jag vill fundera kring varför jag känner ett behov av att göra det. Jag tvivlar på att partnern kommer att kontakta mig.
Det behov du känner har inget med partnern att göra utan är enbart ditt eget behov. Du vet inget om vem partnern är eller hur deras förhållande ser ut, ändå funderar du på att förstöra det för att du ska må bättre. Du har inget med partnern att göra, deras förhållande är deras ensak, det är knappast så att ni är bästa vänner och att du gått bakom ryggen på denne, ändå överväger du att krascha ett förhållande för att du ska må bättre. Ingen annan än du.

Det behov du känner har inget med partnern att göra utan är enbart ditt eget behov. Du vet inget om vem partnern är eller hur deras förhållande ser ut, ändå funderar du på att förstöra det för att du ska må bättre. Du har inget med partnern att göra, deras förhållande är deras ensak, det är knappast så att ni är bästa vänner och att du gått bakom ryggen på denne, ändå överväger du att krascha ett förhållande för att du ska må bättre. Ingen annan än du.
Fast jag vet något om vem partnern är och hur deras förhållande ser ut? Det är delvis det som påverkat mig till att vilja berätta. Det hade varit enklare om jag inte vetat någonting.

Jag förstår av alla svar att många tycker att det är fel att vara såpass egoistisk. Tänk om jag förstör förhållandet men möjliggör för två personer att bli lyckliga?

Fast jag vet något om vem partnern är och hur deras förhållande ser ut? Det är delvis det som påverkat mig till att vilja berätta. Det hade varit enklare om jag inte vetat någonting.

Jag förstår av alla svar att många tycker att det är fel att vara såpass egoistisk. Tänk om jag förstör förhållandet men möjliggör för två personer att bli lyckliga?
Och de två personerna är du och den du ska avslöja, för jag antar att det inte är partnerns lycka du tänker på? Så ja, det är en självisk handling och har inget med partnerns väl att göra.

Tidigare skrev du att du träffat partnern två ggr, alltså vet du vem det är men du känner denne inte och det du vet är det du vet genom den andre, alltså vet du inte om det är sant eller ytterligare lögner. :grin:

Men är det så svårt att förstå att det är helt onödigt att lägga sig i någon annans förhållande? Fine, vill du ha kk:n för dig själv kan du ju berätta och hoppas att kk:n vill fortsätta vara med dig.

Eller så berättar du av någon väldigt grumlig ärlighetsanledning, för att själv må bättre.

Bägge scenariona bygger på vad som är bra för dig, dvs egoistiskt. Jag fattar verkligen inte din plötsliga samvetsömhet, du har liksom legat med någon som är upptagen. Det är bättre att fundera på sådant här INNAN man hoppar i säng med någon som inte är singel. Jag har varit den andra kvinnan och aldrig i helvete att jag hade berättat för partnern. Jag visste att de var upptagna och att det inte skulle bli mer än sex vilket jag var helt nöjd med, jag hade inget intresse för någon av dem för något seriöst.

Och de två personerna är du och den du ska avslöja, för jag antar att det inte är partnerns lycka du tänker på? Så ja, det är en självisk handling och har inget med partnerns väl att göra.

Tidigare skrev du att du träffat partnern två ggr, alltså vet du vem det är men du känner denne inte och det du vet är det du vet genom den andre, alltså vet du inte om det är sant eller ytterligare lögner. :grin:
Varför antar du att det är kollegan jag tänker på och inte dennes partner? Jag kanske tycker att hen förtjänar lycka mer än oss andra? Intressant att du resonerar så.

Korrekt. En del vet jag genom både partner plus kollega och eftersom de uppgifterna stämmer överens så vågar jag ta dem för sanning. Saker som enbart kommit från kollegan har inte samma trovärdighet längre, nej.

Varför antar du att det är kollegan jag tänker på och inte dennes partner? Jag kanske tycker att hen förtjänar lycka mer än oss andra? Intressant att du resonerar så.

Korrekt. En del vet jag genom både partner plus kollega och eftersom de uppgifterna stämmer överens så vågar jag ta dem för sanning. Saker som enbart kommit från kollegan har inte samma trovärdighet längre, nej.
Vad är det som säger att partnern blir lycklig av att du förstör deras förhållande genom att vara en ovälkommen sanningssägare som dessutom är den som knullar med dennes partner? Stå åtminstone för varför du tänker förstöra förhållandet istället för att hyckla.

Jag förstår inte behovet av att skriva mästrande och nedlåtande? Allvarliga konsekvenser, jo absolut men ska jag också ljuga för att det ska fortsätta få vara fint?
Vem ska du ljuga för?
Som jag förstår det så känner du inte den personen? Varför skulle du då behöva ljuga?

Jag kan möjligen se att det kan uppstå ett behov av att tala om det, om DU hade en relation till personen i fråga, om det var en kompis eller så.
Men för en helt okänd person? Nä då handlar det nog mer om ditt dåliga samvete än något annat.

Åh! Så du var liksom lite självuppoffrande som knullade med en som du redan visste var i ett förhållande men där du de facto inte visste hur villkoren var utan bara köpte hans story om öppet förhållande? Well, om någon ska lära sig något av denna historia så är det alla som får detta fantastiska upplägg med känslolösa knull serverade på silverfat kanske ska vara lite mer kritiska och ta ansvar för vad de själva möjliggör.

@moralochetik Du har legat med kollegan 2 gånger och antagligen haft det rätt ok eftersom du var inne på spåret att fortsätta relationen. När han då släpper "bomben" så tycker jag att det är en rätt naturlig reaktion du får att vilja berätta för kollegans partner. En hämd, hen ljög för dig, du sårar hen.

Men kom igen, du har legat med honom TVÅ gånger. Är det inte bättre då att behålla friden på jobbet? Hur ska du öht kunna jobba kvar om du berättar för hens partner? Och uppenbarligen är hen apkass på att vara otrogen så det lär nog lösa sig självt så partnern får reda på det.

Släpp och gå vidare. Ligg inte med kollegor.

@moralochetik Du har legat med kollegan 2 gånger och antagligen haft det rätt ok eftersom du var inne på spåret att fortsätta relationen. När han då släpper "bomben" så tycker jag att det är en rätt naturlig reaktion du får att vilja berätta för kollegans partner. En hämd, hen ljög för dig, du sårar hen.

Men kom igen, du har legat med honom TVÅ gånger. Är det inte bättre då att behålla friden på jobbet? Hur ska du öht kunna jobba kvar om du berättar för hens partner? Och uppenbarligen är hen apkass på att vara otrogen så det lär nog lösa sig självt så partnern får reda på det.

Släpp och gå vidare. Ligg inte med kollegor.
TS har legat med kollegan några månader, träffat partner två gånger.

Du har inget med deras relation att göra, den är deras. Att upplysa partnern om fakta, dvs otroheten kan jag bara se som elakt o ett sätt att hämnas.
Jag kan verkligen förstå att man tycker så. Men jag håller inte med. Jag hade inte brytt mig om vem som kom och berättade om min partners otrohet, bara någon gjort det. Bara jag inte hade stått där som byns jäkla skämt när allt uppdagades.

Alltså, att du ens använder orden att förstöra deras förhållande, bara det för det att låta som att du inte ska ha med det att göra. Eftersom du är så osäker på ifall du faktiskt förstör det eller inte, det är en helt annan sak om du känner personen och vet hur deras förhållande ser ut.

Som sagt, eftersom du tror på riktigt att ni delat partner medvetet, varför har du inte pratat med denne innan om det? Det är väl en hyfsat relevant grej som man kanske nämner om man nu har träffat varandra och till och med anser att du känner personen tillräckligt bra för att faktiskt gå in och förstöra deras eventuellt kanske bra relation.

Det låter faktiskt enbart som att du är sur på denna person och vill förstöra förhållandet för att den ljög för dig, jag kan inte se någon annan anledning annars till varför du väntat ¨på att förstöra det.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 833
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka