I vilka länder är det vanligt att inte ha en hall?

Å andra sidan använder ni kanske inte lika mycket ytterkläder som vi hemma i Sverige gör :-)
Detta med olika kläder ute och inne har jag diskuterat med en del elever från mellanöstern. Fenomentet ytterkläder fanns inte i deras värld innan de kom till Sverige.

Alltså kliver de in med sina jackor och sitter med dem på inne i klassrummet. Det blev ett pedagogiskt problem för mig. Jag har löst det med att förklara att det är "sommar" inne och att man har sommarkläder när man är inomhus.
Att det dessutom här kan ses som oartigt att sitta med ytterkläderna på var ett främmande tänk. Eftersom de inte haft ytterkläder.
Samt att det på de flesta ställen finns en sorts "garderob" att hänga av sig i. På restauranger, konserthus, kontor etc.

ja, vi är ett annorlunda folk ;)

Jag har ju bott i Cornwall, England, säkert 6 år sammanlagt, och där kan man prata om otäta, fuktiga hus....... Och värme som slogs på 2 ggr om dagen, under en timma, resten av tiden var det svinkallt. Hur som helst - huset jag bodde i var av granit, och står på granitgrund, dvs strålningen (vad den nu heter...) är rätt stark och man menar att ständigt drag är nödvändigt för att hålla luften i huset någolunda frisk. Hade man korkat igen, isolerat och stängt alla fönster, hade man tydligen utsatts för oacceptabla strålningsmängder. Men vad vet jag. Många brittiska hus är ju stenhus.

Detta med olika kläder ute och inne har jag diskuterat med en del elever från mellanöstern. Fenomentet ytterkläder fanns inte i deras värld innan de kom till Sverige.

Alltså kliver de in med sina jackor och sitter med dem på inne i klassrummet. Det blev ett pedagogiskt problem för mig. Jag har löst det med att förklara att det är "sommar" inne och att man har sommarkläder när man är inomhus.
Att det dessutom här kan ses som oartigt att sitta med ytterkläderna på var ett främmande tänk. Eftersom de inte haft ytterkläder.
Samt att det på de flesta ställen finns en sorts "garderob" att hänga av sig i. På restauranger, konserthus, kontor etc.

ja, vi är ett annorlunda folk ;)
Det är ju inte vårt fel :D det är vädrets.

Jag har ju bott i Cornwall, England, säkert 6 år sammanlagt, och där kan man prata om otäta, fuktiga hus....... Och värme som slogs på 2 ggr om dagen, under en timma, resten av tiden var det svinkallt. Hur som helst - huset jag bodde i var av granit, och står på granitgrund, dvs strålningen (vad den nu heter...) är rätt stark och man menar att ständigt drag är nödvändigt för att hålla luften i huset någolunda frisk. Hade man korkat igen, isolerat och stängt alla fönster, hade man tydligen utsatts för oacceptabla strålningsmängder. Men vad vet jag. Många brittiska hus är ju stenhus.
Hmm om de pratar radon så stämmer ju det. Men det finns ju lösningar med fläktar och så...

Någon deckarroman a la 1920 jag läste hävdade att gamla engelska stenhus behövde ett års konstant eldning i alla ugnar och spisar för att få en acceptabel grundvärme och torrhet (dvs att väggarna inte sög ut värmen av sig själva). Jag tror inte element duger för det (vi har ju i sommarhuset något liknande, dvs att huset står uppstaplat på stockar och murstocken går ned under. Så att när man eldar i spisen och vedspisen och värmer murstocken blir det ett drag genom huset som torkar upp fukt och sedan att murstocken värmer. (Jag vet att det finns proffsord för det som ni säkert kan som typ krypgrund el dyl).

Har även bott en period i ett gammalt stenhus i England, när det blåste ute fladdrade gardinerna :crazy:
Enda sättet att få lite värme i huset var att elda dygnet runt i öppna spisen med kol.
Varje dag fick man tömma det gamla kolet och börja om igen. Var helt svart i ansiktet efter varje gång.
Ang dubbelglas så fick vi byta i vårt hus i Holland till dubbelglas. När vi hade bott här några dagar upptäckte vi att -ja, det var enkelglas, har aldrig haft en tanke på att kolla sådant innan:crazy:
Inte ens sommarstugor har ju enkelglas i Sverige

Fast jag behöver ingenstans att hänga av mig jackan när det är 20 grader och varmare :-)

Men det kommer ju fortfarande att blåsa och regna och ha sig.
Jag skulle absolut tycka det var väldigt märkligt att komma in i ett hus där jag inte visste var jag skulle lämna skor och eventuell jacka. ^^

Hmm om de pratar radon så stämmer ju det. Men det finns ju lösningar med fläktar och så...

Någon deckarroman a la 1920 jag läste hävdade att gamla engelska stenhus behövde ett års konstant eldning i alla ugnar och spisar för att få en acceptabel grundvärme och torrhet (dvs att väggarna inte sög ut värmen av sig själva). Jag tror inte element duger för det (vi har ju i sommarhuset något liknande, dvs att huset står uppstaplat på stockar och murstocken går ned under. Så att när man eldar i spisen och vedspisen och värmer murstocken blir det ett drag genom huset som torkar upp fukt och sedan att murstocken värmer. (Jag vet att det finns proffsord för det som ni säkert kan som typ krypgrund el dyl).
Så är det säkert! Väggarna i "vårt" hus var väldigt fuktiga; när jag skulle flytta hem till Sverige igen och tömde bokhyllan, var samtliga böcker som stod mot väggen helt mögliga och fuktskadade. Det var också svårt att få bort den där typiska lukten ur kläderna, en typ av mögellukt som fastnade i precis allt.
I övrigt är England väldigt fint och Cornwall är SAGOLIKT!

Min svärfars hus i Devon är ett sånt där gammalt stenhus med tjocka väggar och djupa fönstersmygar, och det är alltid kallt där oberoende av årstid.
Men det kanske är för att han alltid har dörrar och fönster öppna, året runt, och AGA’n avstängd. Och centralvärmen går bara igång två gånger om dagen, om ens det... Men det finns en stor hall, två t.o.m. eftersom de också har en köksingång som ser ut och fungerar som en hall!

Vårt hus i Hampshire är från 30-talet och vi har både stor hall och boot room så massor av plats för ytterkläder. Och huset är väl isolerat, har tvåglasfönster, öppna spisar och centralvärme som är på hela året runt så här är det behagligt!
Så bor de flesta vi känner - såvitt jag vet är det bara väldigt små hus och lägenheter, och/eller väldigt gamla, som INTE har hall. De flesta har byggt till en hall dessutom, om den inte fanns från början..
Alla nybyggen omkring här har hall.

Har även bott en period i ett gammalt stenhus i England, när det blåste ute fladdrade gardinerna :crazy:
Enda sättet att få lite värme i huset var att elda dygnet runt i öppna spisen med kol.
Varje dag fick man tömma det gamla kolet och börja om igen. Var helt svart i ansiktet efter varje gång.
Ang dubbelglas så fick vi byta i vårt hus i Holland till dubbelglas. När vi hade bott här några dagar upptäckte vi att -ja, det var enkelglas, har aldrig haft en tanke på att kolla sådant innan:crazy:
Inte ens sommarstugor har ju enkelglas i Sverige
Det roligaste dubbelglas jag någonsin stött på var en stuga i Enköping. Dubbelglaset stod på vinden så när det var vinter bar man ned det och pluttade in dem på insidan av fönstren. Och så gick man ut och puttade in runda klossar i vädringshålen i fasaden så att mössen inte skulle kunna skutta in. Det var ett gammalt arrangemang så dubbelglas verkar då inte vara en nymodighet i Sverige.

Det roligaste dubbelglas jag någonsin stött på var en stuga i Enköping. Dubbelglaset stod på vinden så när det var vinter bar man ned det och pluttade in dem på insidan av fönstren. Och så gick man ut och puttade in runda klossar i vädringshålen i fasaden så att mössen inte skulle kunna skutta in. Det var ett gammalt arrangemang så dubbelglas verkar då inte vara en nymodighet i Sverige.
Springorna tätades med tejp o så la man in fetvadd mellan inner o ytterfönster.

Så lustigt, varför kunde man inte bara låta fönstrens vara dubbla året runt då?

Så har en vän i England det fortfarande :)

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat