I vilka länder är det vanligt att inte ha en hall?

Buck syftade ju på gamla hus? De brukar ju i regel ha rum och dörrar överallt och allt annat än öppen planlösning. Nyare hus med ordentlig isolering och värmeanläggningar är ju en annan sak. :)
n
Jag har nog inte varit i gamla hus med sluten hall heller..

Eller jo. Inser nu att jag det kanske kan räknas som ”sluss” även om hallen är stor och rymlig. Jag har nog inte tänkt på det sättet.

Vi bor i lägenhet anno 1893 och har en lång, idiotbred men omöblerbar hall.
I Sydamerika har jag nästan aldrig sett hallar, men inte heller några mängder av ytterkläder.

När vi nu pratar att komma in direkt i köket tänker jag f.ö alltid på klassikern "Hem till Gården". Hur många avsnitt inleddes inte med att någon kom från fältet eller traktorn direkt in i köket..?

Där ser man! Jag har helt annan erfarenhet.
Men å andra sidan är det väl bara onödigt med helt tätt ändå, eftersom de gladeligen öppnar köksdörrar på vid gavel mitt i vintern, när det är några enstaka grader varmt. Så de har väl aldrig lärt sig frysa. :D

Öppet har de, men klagar över kylan gör de ändå i min erfarenhet. ^^ De bränner på med kol eller gas eller falska eldstäder istället, har heltäckningsmattor överallt och hasar runt i tofflor.
Allt på gott och på ont. Jag trivs så himla bra här men just den opraktiska inställningen till energispar och hur man bygger och renoverar hus driver mig halvt till vansinne. :D:banghead::arghh:

Ehum, men ja, för att återkoppla till tråden: jag upplever att de flesta här har en liten hall som sluss innanför huvudentrén. Ungefär som äldre hus hemma. ^^ En "kallfarstu".
Tror också att det har mycket med klimat att göra.
Lägenheter utan ytterdörr känns lite märkligt att jämföra med, de har ju inte det behovet egentligen.

När vi nu pratar att komma in direkt i köket tänker jag f.ö alltid på klassikern "Hem till Gården". Hur många avsnitt inleddes inte med att någon kom från fältet eller traktorn direkt in i köket..?

Men då använder de ju bakdörren/köksingången. Det är skillnad!

En kompis till mig köpte en nyproducerad lägenhet (2015) i en Sthlmsförort där man kliver rakt in i vardagsrummet, alla lägenheter där var byggda så.

Jo, jag har varit på en visning på en nyproducerad(2017) 3:a där man gick rakt in vardagsrummet. Jag gillar det starkt , då lägenheten känns större och mer öppen. Det var som två skåp som satt ihop från golv till tak mitt på golvet där man kunde hänga ytterkläder och skor.

Fascinerande att inte ha någon hall!
Jag har väldigt svårt att tänka min att bo någonstans utan en hall. Det skulle bli totalt kaos i alla rum då istället. Skor och ytterkläder längst med väggarna.
Det enda jag kommer på som inte har hall är små studentlägenheter.
När jag varit i England som tidigare nämnt har alla där haft hall som jag varit hos (vissa med heltäckningsmattor). Men ändå en hall.

Men hur många hallar i sverige har ett eget litet rum inkl dörr?
Möjligen i ngn slags groventre, men annars är det väl standard att hallen är öppen in mot övriga boendeytan?
Snarare tvärtom, om man tänker på äldre hus, i synnerhet på landet, snarare än att det är "öppet", om man inte byggt om nyligen förstås.

Ofta är hallen kombinerad med att trappan till övervåningen går där.

Det finns dörrar från hallen till de andra rummen, och har man tagit bort dörrarna, så synns i varje fall dörrposterna.

Inte sällan så var dessutom hallen/farstun ett rum som inte värmdes annat än med spillvärme från huset, "kallfarstu", och i så fall var bokstavligen hallen/farstun en luftsluss mellan det kalla ute och det varma inne.

Många äldre hus, som har både finingång frampå huset, och köksingång, har dessutom bägge varianterna som "rum". Köksingångens rum hade dock nästan alltid tillgång till uppvärmning (åtminstone under de senaste 50-60 åren). Det var där man gick in till vardags med blöta och skitiga arbetskläder, som behövde torka.

Fascinerande att inte ha någon hall!
Jag har väldigt svårt att tänka min att bo någonstans utan en hall. Det skulle bli totalt kaos i alla rum då istället. Skor och ytterkläder längst med väggarna.
Det enda jag kommer på som inte har hall är små studentlägenheter.
När jag varit i England som tidigare nämnt har alla där haft hall som jag varit hos (vissa med heltäckningsmattor). Men ändå en hall.
Jag har bott på två studentrum och det har varit hatthylla och garderob direkt innanför dörren på båda. I min studentlägenhet hade jag hall/rum med tre garderober. (De enda jag hade)

Snarare tvärtom, om man tänker på äldre hus, i synnerhet på landet, snarare än att det är "öppet", om man inte byggt om nyligen förstås.

Ofta är hallen kombinerad med att trappan till övervåningen går där.

Det finns dörrar från hallen till de andra rummen, och har man tagit bort dörrarna, så synns i varje fall dörrposterna.

Inte sällan så var dessutom hallen/farstun ett rum som inte värmdes annat än med spillvärme från huset, "kallfarstu", och i så fall var bokstavligen hallen/farstun en luftsluss mellan det kalla ute och det varma inne.

Många äldre hus, som har både finingång frampå huset, och köksingång, har dessutom bägge varianterna som "rum". Köksingångens rum hade dock nästan alltid tillgång till uppvärmning (åtminstone under de senaste 50-60 åren). Det var där man gick in till vardags med blöta och skitiga arbetskläder, som behövde torka.

Precis så! :)

USA. Där trampar man in i vardagsrummet.

Det beror helt pa var i USA man "trampar in". I Florida, och storre delen av "the South" har hus byggda efter 70-80 talet ingen hall ... De jag sett i CA har ungefar lika dant ... de flesta hus byggda efter 80-talet har ingen hall, men fore -80 talet har de hall.
De flesta hus I Maryland, Colorado, och Virginia hade hall nar jag bodde dar. Faktiskt alla hus. Det ar ju en del ar sedan jag bodde dar under 80-90 talen, medan nya moderna hus ofta inte har hall i "huvudingangen" daremot ett grovkok man gar in i vid koket.
i Oregon har nya hus ingen direkt hall, daremot ofta en liten avskarmning med garderober for ytterklader, medan gammla hus har hall.

Det beror helt pa var i USA man "trampar in". I Florida, och storre delen av "the South" har hus byggda efter 70-80 talet ingen hall ... De jag sett i CA har ungefar lika dant ... de flesta hus byggda efter 80-talet har ingen hall, men fore -80 talet har de hall.
De flesta hus I Maryland, Colorado, och Virginia hade hall nar jag bodde dar. Faktiskt alla hus. Det ar ju en del ar sedan jag bodde dar under 80-90 talen, medan nya moderna hus ofta inte har hall i "huvudingangen" daremot ett grovkok man gar in i vid koket.
i Oregon har nya hus ingen direkt hall, daremot ofta en liten avskarmning med garderober for ytterklader, medan gammla hus har hall.

Hade ingen hall i mitt, ska se om jag kan hitta en bild nånstans. FL brukar vara klampa in i vardagsrummet. Å andra sidan där behöver man inte stänga in värmen direkt, snarare tvärtom och väggarna har minimal isolering.

Vi har ingen hall i mitt hus här i norra Australien.
Inte så många som har här så som jag tänker en hall för skor och ytterkläder.

Då tänker jag åberopa den allmänna sanningen: de hade inte tid med hall under sändningstid!

Haha, det förståss. Det blir dessutom mer teatraliskt att slänga upp dörren, hänga upp oljerocken och kepsen, slå sig ned vid köksbordet och på obegriplig engelska beklaga över att man kört fast med Land Rovern på Andersons Field, är kall och frusen och behöver en kopp té. Action direkt liksom... :)

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat