I vilka länder är det vanligt att inte ha en hall?

Möjligt att Du har rätt, men jag tror nog iså fall att ingen någonsin använde huvudingången. Tror aldrig jag någonsin såg någon (familjen, bekanta eller andra) komma in genom den, om den ens fanns...
Jag fick reda på att det jag trodde var bakdörren i farmors sommarhus var huvudingången. Alla har alltid gått in och ut genom köket och det hade en fin liten farstu. Huvudingången traskar rätt in i vardagsrummet (Sverige 1929)

Haha hade en väninna boende i Skottland ett år. Den ytterdörren hängde ungefär som en badrumsdörr, dvs ett par cm upp och hade en glipa. Det är för att man ska kunna sälja dörrtaxar i tweed tror jag :D

(Tydligen körde de med vattenledningar utanpå husen också till inte för helt länge sedan. En kollega till henne brukade om vintrarna vakna till ljudet av alla pappor (jupp, pappor) som stod med skärbrännare och eldade på ledningarna på utsidan för att få vattnet att fungera.)

novelty-draft-excluders-for-doors-regarding-draft-excluders-draft-excluder-for-internal-doors-window.jpg

Många rör går fortfarande utanpå husen. Min boiler brakade ihop när vi hade minus tio för några veckor sedan, för att dräneringsröret frusit. ;)
Som sagt, bygga hus kan de icke! ^^

Många rör går fortfarande utanpå husen. Min boiler brakade ihop när vi hade minus tio för några veckor sedan, för att dräneringsröret frusit. ;)
Hu! De borde köpa av oss! Inte för att det är speciellt miljövänligt att renovera och bygga om, men det kan det väl inte heller vara att ha typ öppen dörr.

Har även hört att det lustiga fenomenen i USA om att man kan rusa in i dörren med axeln först och den går sönder och att man kan lirka upp låset med en hårnål inte är löjliga TV fenomen utan hur husen faktiskt är byggda. (Har aldrig bott i ett hus som någon skulle kunnat öppna med en hårnål, ett kontokort eller en axel, utan snarare kofot och yxa.)

Fast man undrar. Är det inte lägenheter och 1900-tal 2000 talshus som är byggda så uselt i England. De gamla bondgårdarna borde rimligen ha täta dörrar.

Ytterligare någon annan bekant pratade med en engelsman som stolt sa att han hade satt in de nya moderna dubbelglasfönstren! (på 2010 talet...) varpå bekantingen till allmän chock kunde stoltsera med sina trippelglas.

Haha, det här påminner mig om ett brittiskt husprogram där de visade speciella hus (grand designs?) och de i ett avsnitt visade ett par som byggde ett finskt stockhus. Programledaren var så fruktansvärt imponerad av det mesta, speciellt då isoleringen, och när de kom till fönstren som inte bara var dubbel- utan trippelglas, ja det var ju nästan ett mirakel för honom (att de dessutom hade inbyggda persienner var ju nästan ofattbart) :D
Riktigt roligt att se någon bli så imopnerad av vad vi till stor del ser som vardagsmat här :D

Haha hade en väninna boende i Skottland ett år. Den ytterdörren hängde ungefär som en badrumsdörr, dvs ett par cm upp och hade en glipa. Det är för att man ska kunna sälja dörrtaxar i tweed tror jag :D

(Tydligen körde de med vattenledningar utanpå husen också till inte för helt länge sedan. En kollega till henne brukade om vintrarna vakna till ljudet av alla pappor (jupp, pappor) som stod med skärbrännare och eldade på ledningarna på utsidan för att få vattnet att fungera.)

novelty-draft-excluders-for-doors-regarding-draft-excluders-draft-excluder-for-internal-doors-window.jpg
Jag minns en radhuslänga där toaletterna liksom var utanför själva huskroppen. Man gick ut genom köket och i ett kallare utrymme där toan låg. Givetvis med tank ovanför och snöre att dra i.

Jag inser att jag fotar mycket toaletter

Jag minns en radhuslänga där toaletterna liksom var utanför själva huskroppen. Man gick ut genom köket och i ett kallare utrymme där toan låg. Givetvis med tank ovanför och snöre att dra i.

Åh tank och snöre hade farmor hemma :D (bäst att låta toan ligga utanför förresten, då fryser den ju bättre ihop)

Åja, dom kan här i Sverige också, när dom byggde till min kåk så gjöt dom in rören i betongplattan i badrummet som är direkt hopgjuten med betongsockeln väggen står på, rören är järnrör och ligger alldeles innanför skalmuren, nån som tror dom var sönderfrusna? :banghead: "Byggmästaren" måste ha varit utvecklingsstörd. :meh:

Haha okej, jag ger mig! Var tvungen att fråga min mamma, eftersom jag inte var jättegammal när jag bodde där. Och jodå, det både drog in och regnade in från hål som var borrade till antennsladden i fönsterkarmen. :rofl:

Så jag tror er. Men hall fanns det i alla fall! :D

Men det är ju jättepraktiskt för hur ska man annars kunna tina upp rören när dom frusit? :confused:

(Märk väl, jag skrev inte OM dom frusit utan när. ) :rofl:

Men det är ju jättepraktiskt för hur ska man annars kunna tina upp rören när dom frusit? :confused:

(Märk väl, jag skrev inte OM dom frusit utan när. ) :rofl:

I mitt fall gick det inte att tina trots att vi hällde gud vet hur många hinkar kokande vatten på det. De fick installera en "akutdränerinstapp" inne i skåpet istället, som jag kan ställa en hink under om det händer igen.
Klassisk uk-lösning! XD

Men jopp, ditt problem verkar mer... problematiskt. Och känns ickesvenskt. ;)

En annan intressant sak är kulturen kring skor dvs om man tar av skor i hallen när man kommer in eller om man har de på sig hemma.
Det kan ju påverka behovet av hall? Tar man av sig skor samt har mössa, vantar etc på vintern måste det ju behövas mer förvaring och hall har ett större praktiskt skäl?

I mitt fall gick det inte att tina trots att vi hällde gud vet hur många hinkar kokande vatten på det. De fick installera en "akutdränerinstapp" inne i skåpet istället, som jag kan ställa en hink under om det händer igen.
Klassisk uk-lösning! XD

Men jopp, ditt problem verkar mer... problematiskt. Och känns ickesvenskt. ;)
Nu är ju mitt problem ett icke-problem sen jag flyttade hit, eftersom kåken stått öde i några år trycksatte jag systemet med luft först, det pös,,,,,,precis överallt. :o Likadant med värmesystemet som var sönderfruset i trossbottnarna :banghead: så här blev det nydragning, tur jag är min egen rörmokare (också). :p

.Och bara för att det blivit mycket galla på uk nu vill jag bara att jag älskar att bo här! Men....:D:banghead::angel:
Det finns ett gammalt fint ordspråk som lyder "det är inte hur man har det, utan hur man tar det", och det passar perfekt för oss som är med i ruckelklubben. :D

Bor man så det blir lera och snö på dojjorna regelbundet så måste man ju ha en hall. Bor man i enfamiljshus förstår jag inte hur man skulle kunna ha det annorlunda. Jag roar mig med att titta mycket på husdokumentärer från hela världen. Kan utifrån det säga att engelska bondgårdskök har nu ofta ett bootroom men förr var det rakt in i köket med hundar, lammungar och skitiga stövlar.

.Och bara för att det blivit mycket galla på uk nu vill jag bara att jag älskar att bo här! Men....:D:banghead::angel:

Jag gillar också att bo här fast än ligger efter med mycket :D

Jag hade krav på en riktig hall när vi köpte hus. Första huset vi hyrde hade ingen, andra en sån mini "hall" på knappt 1x1m.
Vi har ingen köksdörr heller, den är igenbyggd ;)

Jag bor i England i ett hus från 20-talet och vårt hus har alla rum i en rad med badrummet utanför resten av huskroppen. Man kommer direkt in i vardagsrummet, helt utan hall, nästa rum är matsal, sedan kommer man till köket och ut mot baksidan ligger badrummet. Alla sovrum på övervåningen. Däremot är det moderniserat med tvåglasfönster och rejäl ytterdörr, och vi har inga monsterkosntander för att hålla det varmt på vintern.

Min gamla lägenhet här i England hade minihall i entrén, men när jag har varit runt och tittat på hus så är det få som har det. För det mesta kommer man direkt in i vardagsrummet.

Jag bor i England i ett hus från 20-talet och vårt hus har alla rum i en rad med badrummet utanför resten av huskroppen. Man kommer direkt in i vardagsrummet, helt utan hall, nästa rum är matsal, sedan kommer man till köket och ut mot baksidan ligger badrummet. Alla sovrum på övervåningen. Däremot är det moderniserat med tvåglasfönster och rejäl ytterdörr, och vi har inga monsterkosntander för att hålla det varmt på vintern.

Min gamla lägenhet här i England hade minihall i entrén, men när jag har varit runt och tittat på hus så är det få som har det. För det mesta kommer man direkt in i vardagsrummet.
Precis!

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat