I vilka länder är det vanligt att inte ha en hall?

Jag uppfattar det som att det i stort sett bara är i Sverige - av de länder där jsg har varit hemma hos någon - som det är viktigt att ta av sig skorna, bla av sådana skäl som du nämner. Jag tänker att det verkar konstigt att svenskar skulle vara de som gör rätt.

Dessutom är det väl något av en klassfråga i Sverige. Hos "fint folk" brukar alla ha skor inne. På vintern får man ju byta skor när man går in, till lättare inneskor.
I Finland har vi gjort det.
I Japan byggs husen t.o.m. med en speciell hall och speciella skoskåp för ytterskorna. Där har nästan alla gästtofflor

Svarar på originalfrågan.

Vår lägenhet har ingen hall (bor i Sverige då, hehe). När man kliver in genom ytterdörren kommer man direkt in i köket. Köket är dock byggt på så sätt att vi har kunnat göra kök och hall i ett, så direkt innanför dörren till höger har vi skolådor. Mitt emot hänger alla våra ytterkläder på en vanlig klädställning. Kan låta skumt men är inget vi riktigt reflekterar över. :D

Nu kommer jag att tänka på filmen "The Holiday" Den har den där härliga engelsk landsbygdskänsla..:D

Jag bor i byn där The Holiday spelades in; vi har centralvärme, trippelglas och inga tweedtaxar vid dörrarna. En stor hall har vi också...Så tyvärr inte så mycket av vad som verkar vara svenskars standardvision av Engelskt boende ;).
Härlig landsbygskänsla har vi dock så det räcker och blir över av :)!

Det jättefina huset jag bodde i när jag föddes (i England) brukade under en period tydligen säljas relativt billigt varje vår när de nya ägarna genomlevt vintern och medföljande elräkningar...

Jag går alltid förbi det och tänker "wow" nöt jag är där.

Jag bor i byn där The Holiday spelades in; vi har centralvärme, trippelglas och inga tweedtaxar vid dörrarna. En stor hall har vi också...Så tyvärr inte så mycket av vad som verkar vara svenskars standardvision av Engelskt boende ;).
Härlig landsbygskänsla har vi dock så det räcker och blir över av :)!
Vad heter den byn?
om du vill berätta

Jag tror vi i Sverige tar av oss skorna för att vi har mycket trägolv. Det tål inte att man trampar in grus och annat. I de flesta länder i Europa har man klinker, trägolv är svindyrt.

Tycker det är snuskigt att gå in med skor, all skit från gatan hamnar inne i ditt. hus. Det luktar illa om smuts.. :turd:

Vi i familjen tog alltid av oss skorna i US, la nya heltäckande när vi flyttade in i hela huset (utom köket då förstås och toaletterna, där blev det klinkers) men alla Amerikanska vänner som kom på besök trampade glatt in med ytterskorna :wtf:.

I Holland tar man många gånger med sig golven när man flyttar :crazy: iallafall heltäckningsmattor och sådant som går att plocka med sig. Så får man en lägenhet så kan det vara betonggolv överallt:wtf:

I Holland tar man många gånger med sig golven när man flyttar :crazy: iallafall heltäckningsmattor och sådant som går att plocka med sig. Så får man en lägenhet så kan det vara betonggolv överallt:wtf:
För att heltäckningsmattorna troligen passar till de mått rummen har i nya boendet? O_o

Jag tror vi i Sverige tar av oss skorna för att vi har mycket trägolv. Det tål inte att man trampar in grus och annat. I de flesta länder i Europa har man klinker, trägolv är svindyrt.

Tycker det är snuskigt att gå in med skor, all skit från gatan hamnar inne i ditt. hus. Det luktar illa om smuts.. :turd:

Här i England är det mycket heltäckningsmattor och jag kan inte förstå hur man kan gå in med smutsiga skor på tjocka mattor. Jag har trägolv i mitt hus, skulle inte stå ut med snuskiga mattor :yuck: Det vore väl i och för sig en anledning att fortsätta gå in med skor...

Här i England är det mycket heltäckningsmattor och jag kan inte förstå hur man kan gå in med smutsiga skor på tjocka mattor. Jag har trägolv i mitt hus, skulle inte stå ut med snuskiga mattor :yuck: Det vore väl i och för sig en anledning att fortsätta gå in med skor...

I England finns ju heltäckningsgmattorna även inne i toaletter :/ Huga..

Jag är skitglad över att äntligen ha en stor hall som jag lagt in klinker&golvvärme i. Har en stor, pälsad hund som kan dra in rejält med lera och blöta på "såna" dagar.. riktigt bra att ha en ~8kvm där det värsta kan hållas, eller där han kan ligga och torka till sig. Det+vinylgolv i köket gör att en stor del av lägenheten är helt skyddad från problem med väta och smuts :D

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka